REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT od zakupów dokonanych przed rejestracją do VAT - rozliczenie podatku naliczonego

Odliczenie VAT od zakupów dokonanych przed rejestracją do VAT - rozliczenie podatku naliczonego
Odliczenie VAT od zakupów dokonanych przed rejestracją do VAT - rozliczenie podatku naliczonego

REKLAMA

REKLAMA

Obniżenie podatku należnego o podatek naliczony zawarty w otrzymanych fakturach to fundamentalne prawo przysługujące podatnikom VAT. Jednym z warunków dokonania odliczenia jest rejestracja jako podatnik VAT czynny. Brak formalnej rejestracji w chwili dokonywania zakupów nie pozbawia jednak prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów, o ile będą one wykorzystywane na potrzeby czynności opodatkowanych. Wymaga to odpowiedniego wypełnienia formularza VAT-R.

Kwestię obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (tzw. odliczenie VAT) regulują postanowienia art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Warunkiem kluczowym skorzystania z prawa do odliczenia jest wykorzystanie nabytych towarów i usług do czynności podlegających opodatkowaniu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

1. Kiedy trzeba posiadać status podatnika VAT czynnego, aby skorzystać z prawa do odliczenia VAT naliczonego?

Ustawodawca umożliwia podatnikom dokonanie odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach. Co do zasady, według art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Odliczenie podatku naliczonego może być realizowane w przypadku spełnienia przesłanek pozytywnych, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, oraz niewystąpienia przesłanek negatywnych, wymienionych w art. 88 ustawy o VAT. Normy art. 88 ustawy o VAT wskazują bowiem wyjątki pozbawiające podatnika prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Jeden z nich, wynikający z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, odnosi się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Tacy podatnicy nie mają prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur.

Ważne!
Za moment rejestracji jako podatnik VAT czynny przyjmuje się datę złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R.

Formułując wymóg formalny związany z rejestracją VAT, ustawodawca wskazuje jednocześnie, że warunkiem dokonania odliczenia podatku naliczonego jest posiadanie statusu czynnego podatnika VAT. Realizując swoje uprawnienie, podatnik powinien zatem niewątpliwie posiadać ten status. Przepisy ustawy o VAT nie nakładają jednak obowiązku, aby wskazany warunek był spełniony już w chwili otrzymania faktury. Oznacza to, że brak statusu czynnego podatnika VAT w dacie wystawienia i otrzymania faktury nie wyklucza prawa dokonania na jej podstawie odliczenia podatku naliczonego.

REKLAMA

1.1 Jaką datę rozpoczęcia działalności wskazać w VAT-R, który jest składany po dokonaniu zakupów?

Oczywiście przesłanka formalna wykluczająca prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powinna być usunięta przez podatnika. Należy odróżnić moment powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego od momentu skorzystania z tego prawa. Przy założeniu, że dokonane zakupy będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu, podatnik nabędzie prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury. Chcąc skorzystać z tego prawa, powinien jednak dokonać rejestracji jako podatnik VAT czynny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W zgłoszeniu rejestracyjnym jako okres rozliczeniowy, od którego podatnik będzie składał deklaracje VAT, należy wskazać datę faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej, rozumianą jako moment poniesienia pierwszych wydatków mających związek z przyszłą realizacją czynności opodatkowanych VAT.

W praktyce działalności gospodarczej takie sytuacje nie należą do rzadkości. Podatnicy podejmujący działalność niejednokrotnie realizują bowiem zakupy towarów i usług na jej potrzeby jeszcze przed formalną rejestracją do VAT. Rejestracji, jako podatnicy VAT czynni, dokonują dopiero w momencie faktycznego podjęcia wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Ewentualne opóźnienie w tym zakresie nie wpłynie jednak na przysługujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z otrzymanych faktur.

Przykład
W okresie od września do listopada 2021 r. przedsiębiorca podejmujący jednoosobową działalność gospodarczą dokonywał nabyć towarów i usług związanych z remontem lokalu handlowego, w którym począwszy od kwietnia 2022 r. rozpoczął wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Przed rozpoczęciem sprzedaży, 15 kwietnia 2022 r., przedsiębiorca zarejestrował się jako podatnik VAT czynny. W zgłoszeniu rejestracyjnym zadeklarował, że z tytułu VAT będzie rozliczał się miesięcznie. W składanym zgłoszeniu rejestracyjnym jako datę rozpoczęcia rozliczeń z tytułu VAT podatnik powinien wskazać wrzesień 2021 r., w którym dokonał pierwszych nabyć towarów i usług na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.

Kwestia odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych przed rejestracją do podatku od towarów i usług budziła niekiedy pewne wątpliwości interpretacyjne. Pod wpływem wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz orzecznictwa krajowego organy podatkowe przyznają już obecnie pełne prawo do realizacji odliczenia. Oczywiście pod warunkiem rejestracji jako podatnik VAT czynny przed skorzystaniem z tego prawa od zakupów dokonanych przed rejestracją do VAT.. Przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 lipca 2021 r. (sygn. 0112-KDIL1-1.4012.245.2021.2.AW), w której wskazywano, że:

Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego ujętego w fakturach zaliczkowych otrzymanych przez Wnioskodawcę przed formalną rejestracją Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, bowiem od samego początku zamiarem Wnioskodawcy było wykorzystywanie lokalu w opodatkowanej VAT działalności gospodarczej polegającej na wynajmie Apartamentu Operatorowi. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że jakkolwiek w momencie podpisywania umowy przedwstępnej i otrzymania pierwszych faktur zaliczkowych, Wnioskodawca nie był formalnie zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, to już od samego początku działał w charakterze podatnika VAT z zamiarem wykorzystania Apartamentu w ramach działalności opodatkowanej (opodatkowanego wynajmu Apartamentu na rzecz Operatora).

Podobnie argumentowano w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 maja 2021 r. (sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.1.2021.1.ŻR).

Brak terminowej rejestracji do podatku od towarów i usług nie może być tym samym przesłanką skutkującą wyłączeniem prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabyć towarów i usług, które będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Sama rejestracja to czynność typowo techniczna, niewpływająca na rzeczywisty status podatnika, stanowiący kategorię obiektywną. W razie uchybień w zakresie terminu rejestracji jako podatnik VAT czynny organy podatkowe powinny umożliwiać korygowanie takiego błędu poprzez dokonanie wstecznej rejestracji do podatku od towarów i usług. Biorąc pod uwagę ostatnie interpretacje indywidualne wydawane w tym zakresie, wydaje się, że takie jest również stanowisko organów podatkowych.

1.2. Czy można skorygować VAT-R, gdy wskazano późniejszy okres rozpoczęcia działalności?

Powstaje pytanie, co podatnik powinien zrobić, gdy pierwotnie wskaże faktyczną datę rozpoczęcia działalności. Zdaniem organów podatkowych może złożyć korektę(aktualizację) formularza VAT-R. W cytowanym już piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 lipca 2021 r. czytamy:

Natomiast w celu dokonania odliczenia podatku naliczonego ujętego w fakturach zaliczkowych otrzymanych przez Wnioskodawcę przed formalną rejestracją Zainteresowanego jako podatnika VAT czynnego konieczne jest uprzednie dokonanie przez Wnioskodawcę odpowiedniej korekty zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R dla potrzeb podatku od towarów i usług wskazując okres rozliczeniowy, od którego Zainteresowany jako podatnik VAT czynny będzie mógł rozliczać podatek od towarów i usług i składać deklaracje dla potrzeb tego podatku.

2. Kiedy można odliczyć VAT od zakupów dokonanych przed rejestracją

W przypadku nabyć towarów i usług dokonywanych w okresach rozliczeniowych bezpośrednio poprzedzających moment rejestracji jako podatnik VAT czynny może się okazać, że wszystkie zakupy zostaną rozliczone w bieżącej deklaracji dla podatku od towarów i usług. Przepisy art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o VAT umożliwiają bowiem skorzystanie z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, ewentualnie w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych miesięcy. W praktyce podatnik dokonujący nabyć towarów i usług w ciągu trzech miesięcy poprzedzających okres jego rejestracji jako podatnik VAT czynny może rozliczyć wszystkie te zakupy w deklaracji składanej za okres rozliczeniowy, w którym zarejestrował się jako podatnik VAT czynny.

Przykład
W okresie od lutego do kwietnia 2022 r. przedsiębiorca podejmujący jednoosobową działalność gospodarczą dokonywał nabyć towarów i usług związanych z wyposażeniem pomieszczeń biurowych firmy. Zawarł umowę najmu lokalu, kupił wyposażenie biura, w tym meble i sprzęt komputerowy. Począwszy od maja 2022 r. przedsiębiorca rozpoczął w tym lokalu wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Przed rozpoczęciem sprzedaży, 12 maja 2022 r., zarejestrował się jako podatnik VAT czynny. Odliczenie podatku naliczonego dotyczącego wszystkich nabyć dokonanych przed formalną rejestracją będzie mógł zrealizować jednorazowo, w JPK_V7 za maj 2022 r., gdyż od zakupów dokonanych w lutym na odliczenie ma jeszcze trzy kolejne miesiące.

3. Jakimi dokumentami musi dysponować podatnik, aby odliczyć VAT?

Podstawą odliczenia VAT jest faktura wystawiona na firmę kupującego, zawierająca jej NIP. W przypadku zakupów dokonywanych przed rejestracją problemem może być NIP nabywcy. Kupujący nie zawsze nim dysponuje. Numer NIP nie może być zastąpiony numerem PESEL czy REGON. Należy pamiętać, że nie zawsze uzupełnimy NIP na fakturze. Gdy sprzedawca zaewidencjonuje obrót na kasie, a paragon nie zawiera numeru NIP kupującego, to takie zakupy traktujemy jak prywatne. Nie można później wystawić faktury na firmę, zawierającej NIP kupującego. Jak czytamy w objaśnieniach podatkowych MF z 16 października 2020 r.:

Od 1 stycznia 2020 r., jeżeli sprzedaż została zarejestrowana na kasie rejestrującej i potwierdzona paragonem fiskalnym, fakturę z numerem NIP wystawia się wyłącznie, jeżeli paragon ten zawiera NIP nabywcy. Oznacza to, że już w momencie sprzedaży klient musi zdecydować, czy kupuje jako podatnik, czy jako konsument. Obowiązek zgłoszenia zamiaru otrzymania faktury przed finalizacją zakupów dotyczy wyłącznie sprzedaży na rzecz podatników.

Dlatego gdy nie dysponujemy jeszcze numerem NIP, a wiemy, że zakupy będą przeznaczone do działalności, to należy ustalić ze sprzedawcą, aby wystawił nam tylko fakturę i nie ewidencjonował tej sprzedaży na kasie. Ujmowanie na kasach rejestrujących sprzedaży na rzecz podatników jest dopuszczalne przepisami ustawy o VAT, ale to od sprzedawcy zależy, czy ujmie taką sprzedaż, czy nie.

Z takich faktur (niewystawionych do paragonu) nabywca może odliczyć VAT, mimo że nie zawierają jego numeru NIP. W piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 marca 2022 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.483.2021.2.AK) czytamy:

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że w sytuacji gdy Wnioskodawca spełnił warunki formalne, tj. dokonał 3 listopada 2021 r. zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R wskazując wrzesień 2021 r. jako okres, za który została złożona pierwsza deklaracja dla celów podatku VAT rezygnując z prawa do zwolnienia od 1 września 2021 r., i został zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, może skorzystać z odliczenia podatku naliczonego zawartego w wystawionych ww. fakturach, mimo, że faktury te nie zawierały NIP Wnioskodawcy, ponieważ brak NIP-u przy jednoczesnym prawidłowym wskazaniu pozostałych danych podmiotu będącego nabywcą jest wadą techniczną, niewyłączającą możliwości zweryfikowania dokonania zdarzenia gospodarczego i prawidłowego określenia nabywcy towaru, a jednocześnie pozostającą bez znaczenia dla wysokości zobowiązania podatkowego. Ponadto - jak wskazał Wnioskodawca - nieruchomości będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stanowisko to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził również w piśmie z 28 kwietnia 2021 r. (sygn. 0112-KDIL1-2.4012.111.2021.1.DS).

Gdy nabywca otrzyma NIP, może wystawić notę korygującą. Notę należy wysłać sprzedawcy w celu jej potwierdzenia. O sposobie i formie tej akceptacji decydują strony transakcji. Warto zarówno w samej nocie, jak i w wiadomości do kontrahenta zawrzeć informację, że w przypadku braku odpowiedzi we wskazanym terminie od otrzymania noty korygującej brak sprzeciwu w zakresie korygowanych danych uważa się za akceptację noty korygującej (milcząca akceptacja).

Nabywca może również wystąpić do sprzedawcy o wystawienie faktury korygującej.

Podstawa prawna:

  • art. 86 ust. 1, 10 i 11, art. 88 ust. 4 oraz art. 96 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1137.

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 maja 2021 r. (sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.1.2021.1.ŻR)

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 lipca 2021 r. (sygn. 0112-KDIL1-1.4012.245.2021.2.AW)

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 marca 2022 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.483.2021.2.AK)

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 kwietnia 2021 r. (sygn. 0112-KDIL1-2.4012.111.2021.1.DS)

Ewa Kowalska, Ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

REKLAMA

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA