REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta VAT błędnie rozpoznanej transakcji (dostawy krajowej zamiast WDT)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Korekta VAT błędnie rozpoznanej transakcji (dostawy krajowej zamiast WDT)
Korekta VAT błędnie rozpoznanej transakcji (dostawy krajowej zamiast WDT)

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli przy wystawieniu faktury podatnik popełnił błąd, to ma on możliwość wystawienia faktury korygującej. Jeżeli błąd ten dotyczy danych wskazanych w fakturze (np. stawki lub kwoty podatku) to rozliczenie takiej korekty nie sprawia większych problemów. Wątpliwości mogą pojawić się w odniesieniu do korekt, które zmieniają rodzaj czynności podlegającej opodatkowaniu, np. z transakcji krajowej na wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Prawo do skorygowania faktury wynika m.in. z art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług (zwaną dalej ustawą o VAT), w świetle którego w przypadku gdy po wystawieniu faktury podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury podatnik wystawia fakturę korygującą. Za błąd, który objęty jest zakresem ww. przepisu należy uznać m.in. błędną kwalifikację danej czynności podlegającej opodatkowaniu. Może to nastąpić np. w sytuacji gdy podatnik błędnie uzna, że ma miejsce dostawa krajowa opodatkowana 23% stawką podatku od towarów i usług, podczas gdy w rzeczywistości miała miejsce wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (zwana dalej WDT). Wówczas zasadne jest wystawienie faktury korygującej.

REKLAMA

Spółka Alfa zajmująca się sprzedażą części samochodowych zrealizowała szereg dostaw na rzecz Spółki XYZ. Spółka XYZ zarejestrowana jest do celów VAT zarówno w Polsce jak i w Niemczech. Na potrzeby transakcji Spółka XYZ podała Spółce Alfa przyznany Jej niemiecki numer VAT (w ramach dostawy towary zostały wywiezione przez Spółkę Alfa na terytorium Niemiec). W Wyniku błędu pracownika została wystawiona faktura ze wskazaniem polskiego NIP Spółki Alfa. W konsekwencji dostawa ta została zakwalifikowana jako dostawa krajowa opodatkowana 23% stawką podatku od towarów i usług. Spółka zastanawia się jak powinna rozliczyć ewentualną korektę.

W przypadku popełnienia błędu co do kwalifikacji danej czynności podatnik obowiązany jest wystawić fakturę korygującą (tak aby wraz z fakturą pierwotną odzwierciedlony został rzeczywisty przebieg zdarzenia gospodarczego). W odniesieniu do przedstawionego przykładu faktura korygująca powinna obejmować korektę NIP kontrahenta (poprzez wskazanie jego niemieckiego numeru VAT), stawki podatku (należy uwzględnić 0% stawkę podatku od towarów i usług właściwą dla WDT) oraz kwoty podatku należnego (należy pomniejszyć podatek należny do zera). Oczywiście prawo do zastosowania 0% stawki podatku od towarów i usług zależy od spełnienia warunków przewidzianych w art. 42 ust. 1 ustawy o VAT (tj. przede wszystkim warunku posiadania w dokumentacji dowodów, że towary zostały wywiezione z Polski do innego państwa członkowskiego UE).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

W kontekście faktur korygujących istotna jest regulacja przewidziana w art. 29a ust. 13 i 14 ustawy o VAT. W świetle tych przepisów obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę (obniżenia tego dokonuje się zasadniczo w okresie rozliczeniowym, w którym to potwierdzenie uzyskano).

REKLAMA

W przedstawionym przykładzie Spółka wystawiła fakturę z wykazanym podatkiem, zatem teoretycznie ww. norma powinna w tym przypadku znaleźć zastosowanie. Niemniej jednak należy zwrócić uwagę na art. 29a ust. 15 pkt 1 ustawy o VAT, w myśl którego warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Skoro w rzeczywistości transakcja stanowiła WDT, to zdaniem Autora powyższe wyłączenie znajdzie zastosowanie. Zatem podatnik dokonujący korekty z dostawy krajowej na WDT nie ma obowiązku posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta. Tym samym taka faktura korygująca powinna zostać uwzględniona w rozliczeniu za okres, w którym ją wystawiono. W tym okresie rozliczeniowym należy dokonać zmniejszenia kwoty podatku należnego.


Jednocześnie w związku z tego rodzaju korektą należy wykazać również WDT. Dokonać tego należy w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WDT. W świetle art. 20 ust. 1 ustawy o VAT, w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tej dostawy. Zatem WDT należy wykazać zasadniczo w dacie wystawienia faktury pierwotnej.

Piotr Kępisty, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA