REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

0% VAT od sprzedaży towarów kontrahentowi z UE (WDT)

0% VAT od sprzedaży towarów kontrahentowi z UE (WDT)
0% VAT od sprzedaży towarów kontrahentowi z UE (WDT)
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczenie sprzedaży w obrębie Unii Europejskiej rządzi się własnymi prawami. Jednym z nich jest brak naliczania VAT-u z zachowaniem prawa do jego odliczenia, czyli w skrócie WDT.

VAT 2019 - powrotu do niższych stawek VAT na razie nie będzie

REKLAMA

Autopromocja

Sprzedaż towarów na terenie Unii Europejskiej jest co do zasady opodatkowana preferencyjną, bo zerową stawką podatku od towarów i usług. W praktyce przedsiębiorca sprzedający swoje produkty do innych krajów UE rozlicza „zerowy” VAT ze sprzedaży, przy czym zachowuje prawo do odliczenia VAT-u od zakupów związanych ze sprzedawanym towarem (ze standardowym, 60-cio dniowym terminem zwrotu VAT-u, licząc od dnia złożenia deklaracji). Wywóz towarów z terytorium Polski na terytorium innego kraju UE w wykonaniu czynności opodatkowanych nazywany jest wewnątrzwspólnotową dostawą towarów (w skrócie WDT).

Co ważne, przez sprzedaż na warunkach WDT rozumie się nie samą faktyczną czynność wywozu, ale wywóz w wyniku dokonania dostawy (za którą kryje się nabycie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel).

Transakcja pomiędzy dwoma europejskimi VAT-owcami

Zerową stawkę VAT-u stosuje się po spełnieniu szeregu warunków – niespełnienie któregoś z nich oznacza konieczność zastosowania zwykłej stawi VAT-u. Przede wszystkim zarówno sprzedawca, jaki przedsiębiorca dokonujący zagranicznych zakupów muszą posiadać ważny „europejski” numer identyfikacyjny, czyli VAT UE poprzedzony dwuliterowym kodem właściwym dla danego państwa członkowskiego.

Poświadczeniem ważnego numeru kontrahenta może być wydruk ze strony internetowej Komisji Europejskiej, za pośrednictwem systemu VIES (http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/). Można go tez potwierdzić poprzez potwierdzenie z urzędu skarbowego lub z biura wymiany informacji o podatku od towarów i usług. Sprzedawca musi potwierdzić numer, bo to do niego należy dochowanie kolejnych warunków, które umożliwią zastosowanie „zerowej” stawki. Nie musi go natomiast przy każdej transakcji drukować i przechowywać w wersji papierowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

Polecamy: Biuletyn VAT

WDT ma też miejsce, jeśli nabywca jest (art. 13 ust. 2 ustawy o VAT):

  • Osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju
  • podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niebędącym VAT-owcem i niewymienionym w punkcie 1, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą
  • podmiotem innym niż VAT-owiec czy osoba z punktu 1, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Wymagana specyficzna dokumentacja

VAT-owiec, który sprzedaje towar unijnemu kontrahentowi i który chce skorzystać z „zerowego” VAT-u, musi posiadać dowody, że towary będące przedmiotem WDT zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone na terytorium innego państwa UE. Mało tego, musi je uzyskać przed upływem terminu złożenia deklaracji podatkowej. Za wspomniane dowody ustawodawca uznaje szczegółowe dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) czy specyfikację poszczególnych sztuk ładunku. Poza tym dowodem może być też i pakiet dokumentów składający się np. z wiadomości e-mail od kontrahenta z opisem dostarczonego towaru, dokumentów ubezpieczenia ładunku czy potwierdzeń uregulowania należności przez nabywcę (art. 42 ust. 3-11 ustawy o VAT).

VAT 2019

Deklaracja VAT-owska z „zerowym” VAT-em

W miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, podatnik rozlicza wewnątrzwspólnotową dostawę ze stawką 0%, jeśli przed terminem złożenia deklaracji dysponuje wymaganymi dokumentami.

Załóżmy, że polski przedsiębiorca sprzedał towar włoskiemu kontrahentowi 10 czerwca br. i w tym dniu wystawił też fakturę. Jeśli wymagane dokumenty otrzyma:

  • przed 25 lipca br. – rozliczy 0-proc. VAT w deklaracji za czerwiec
  • po 25 lipca, ale przed 25 sierpnia br. – rozliczy 0-proc. VAT w deklaracji za czerwiec, ale poprzez jej korektę
  • po 26 września br. – w deklaracji za sierpień ze stawką krajową.

Warto pamiętać, że w chwili składania deklaracji VAT-owskiej sprzedawca musi być zarejestrowany jako podatnik VAT UE. Najpóźniej może zarejestrować się jako unijny VAT-owiec w dniu składania druku.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA