REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) – warunki stosowania

 Prawo i Logistyka
PrawoiLogistyka.pl to serwis tematyczny zajmujący się prawnymi aspektami działalności transportowej.
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) – warunki i definicja /Fot. Fotolia
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) – warunki i definicja /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy o VAT określają na gruncie podatkowym zasady dotyczące wymiany handlowej z państwami członkowskimi Unii Europejskiej, tj. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT). Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności opodatkowanych na terytorium innego kraju UE. Jakie warunki musi spełniać transakcja, by mogła być rozliczana jako WDT?

REKLAMA

Autopromocja

Wraz ze wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej rozpoczęły się prace nad regulacjami prawnymi i zasadami wymiany towarów i usług pomiędzy krajami członkowskimi Wspólnoty. Jednym z najważniejszych aktów prawnych, który uległ i ciągle ulega modyfikacjom wynikającym z udoskonalania procesu wymiany i płatności podatku VAT jest ustawa z dnia 11 marca 2011 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2004, Nr 54 poz. 535).

Definicja WDT

Przepisy ustawy o podatku VAT wprowadziły, dla potrzeb prowadzenia wymiany handlowej z państwami członkowskimi, wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT). Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności opodatkowanych na terytorium innego kraju UE.

Warunkiem niezbędnym danej transakcji do rozliczenia jej jako WDT jest to, aby nabywca towarów był:

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju (tj. jest płatnikiem VAT UE);
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
  4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu WDT

Podsumowując zatem możemy podać następujące składowe definicji WDT:

wdt

WDT a czynności zrównane z WDT

Niezbędnym elementem do zakwalifikowania danej czynności jako WDT jest wymóg dokonania transakcji sprzedażowej jako pierwszej, a następnie wywiezienie sprzedanego towaru z terytorium RP do innego kraju UE. W podatku VAT zatem ze sprzedażą będziemy mieli do czynienia, gdy następuje ekonomiczne przejście ryzyka i własności rzeczy z jednego podmiotu na drugi. Jeśli wywóz następuje jako pierwszy, a dopiero potem sprzedaż – to mamy do czynienia z czynnością zrównaną z WDT, a następnie z dostawą krajową na terenie kraju kupującego.

Przemieszczenie towarów do zagranicznego oddziału przedsiębiorstwa może stanowić WDT


Czynności zrównane z WDT – to takie czynności, które nie powodują ekonomicznego przeniesienia własności towaru na kupującego, a towar i tak opuszcza terytorium RP i zostaje przemieszczony do innego kraju UE. Główną przyczyną wprowadzenia takiego podziału jest to, aby prawidłowo wskazać miejsce konsumpcji sprzedanego towaru i tym samym naliczyć prawidłowo podatek należny. Powód ten jest również związany z tym, że istnieje wiele wyłączeń od WDT w sytuacji, gdy nie ma potrzeby przesunięcia towaru między krajami i dokonania właściwego opodatkowania towaru od konsumpcji na terenie tego państwa. Aktualnie zgodnie z art. 13 ust. 4 ustawy o VAT możemy wskazać na następujące grupy wyłączeń w ramach WDT:

  1. gdy towary są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, dla których miejscem dostawy terytorium kraju, jeżeli towary te są przemieszczane przez tego podatnika dokonującego ich dostawy lub na jego rzecz;
  2. gdy przemieszczenie towarów następuje w ramach sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  3. gdy towary są przemieszczane na pokładach statków, samolotów lub pociągów w trakcie części transportu pasażerów z przeznaczeniem dokonania ich dostawy przez tego podatnika lub na jego rzecz na pokładach tych pojazdów;
  4. gdy towary mają być przedmiotem czynności odpowiadającej eksportowi towarów dokonanej przez tego podatnika na terytorium państwa członkowskiego, z którego są przemieszczane na terytorium kraju;
  5. gdy towary mają być przedmiotem czynności odpowiadającej wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów dokonanej przez tego podatnika na terytorium państwa członkowskiego, z którego są przemieszczane na terytorium kraju;
  6. gdy towary mają być przedmiotem wykonanych na terytorium kraju na rzecz tego podatnika usług polegających na ich wycenie lub wykonaniu na nich prac, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną z powrotem przemieszczone na terytorium państwa członkowskiego, z którego zostały pierwotnie wywiezione;
  7. gdy towary mają być czasowo używane na terytorium kraju w celu świadczenia usług przez tego podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu;
  8. gdy towary mają być czasowo używane przez tego podatnika na terytorium kraju, nie dłużej jednak niż przez 24 miesiące, pod warunkiem że import takich towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju z uwagi na ich przywóz czasowy byłby zwolniony od cła;
  9. gdy przemieszczeniu podlega gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej.

Przykłady transakcji zrównanej z WDT

Jako pierwszy przykład możemy podać sytuację, gdy polski podatnik VAT UE dokonuje transportu towaru na terytorium Węgier, a następnie na terytorium Rosji. Działania te zatem komplikują proces identyfikacji transakcji, przede wszystkim w zakresie rozpoznania jej jako WDT, a następnie WNT na Węgrzech i eksport z Węgier do Rosji. Należałoby zatem rozpoznać, czy zamiarem sprzedającego od początku nie był wywóz do Rosji. Jeśli tak, to taka transakcję należy potraktować jako eksport. Zamiar ten zatem musi być od początku uwidoczniony w naszym zamyśle, w umowie z kontrahentem przy zamówieniu, czy w naszym rozliczeniu tej transakcji. Jeśli nie, to Urząd Skarbowy może to rozpoznać, jako normalną czynność polegającą na przesunięciu magazynowym towaru z Polski na Węgry, a dopiero później jako eksport, przez co powstaną trudności z rozliczeniem czynności przed Urzędem Skarbowym.

Sprzedaż towarów do Unii a zwolnienie z VAT

Jako drugi przykład można wskazać sytuację sytuację, gdzie polski podatnik VAT UE dokonuje transportu maszyny na Słowację w celu jej używania na potrzeby świadczonych usług. Sama maszyna na jej terytorium jest używana przez okres 2 lat. W przypadku zatem wywozu maszyny w celu wykonania jakieś usługi przez okres nawet 2 lat, jak i w sytuacji, gdy maszyna ta wraca ostatecznie do właściciela to rozpoznanie takiej transakcji jako WDT, czy czynności zrównanej z WDT byłoby błędem. Nie dochodzi tutaj bowiem do konsumpcji przemieszczonego towaru.

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 11 marca 2011 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2004, Nr 54 poz. 535).

Autor: Anna Zakrzewska

Źródło: Prawo i Logistyka

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA