Kategorie

Korekta deklaracji

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 lipca 2015 r. weszły w życie znowelizowane przepisy w zakresie ulgi za złe długi. Zmiany dotyczą przede wszystkim wprowadzenia opcji skorzystania z ww. ulgi przez wierzyciela, jeżeli dłużnik jest podmiotem powiązanym z wierzycielem, a także na wyłączeniu obowiązku korekty odliczonego podatku naliczonego przez dłużnika, jeśli jest on w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji. Zmiany te zostały wprowadzone na podstawie ustawy z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych.
Od 1 stycznia 2016 r. podatnicy będą dokonywali korekty przychodów i kosztów na bieżąco, a nie jak robią to teraz, czyli zawsze wstecz. Takie zmiany wprowadza ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów.
Musimy opuścić wynajmowany lokal. Umowa najmu nie przewiduje możliwości zwrotu przez wynajmującego wydatków poniesionych przez najemcę na przystosowanie wynajmowanego pomieszczenia do potrzeb jego działalności gospodarczej. Tak więc pozostawiamy nakłady poczynione w opuszczanym lokalu bez prawa do wynagrodzenia z tego tytułu. Okres korekty jeszcze nie upłynął. Czy to powoduje konieczność korekty podatku naliczonego odliczonego od wydatków na ulepszenie cudzego składnika majątku trwałego?
Niestaranny przedsiębiorca ma o rok mniej na korektę deklaracji VAT. Rzetelny może korygować dłużej – tyle, ile przewiduje ordynacja, czyli ponad 5 lat. Tak uznał 21 września 2015 r. Naczelny Sąd Administracyjny (w wyroku o sygn. akt I FSK 849/14). Stwierdził, że nie może być tak, iż organy najpierw utwierdzają podatnika w przekonaniu o braku prawa do odliczenia VAT, a następnie, gdy okaże się, że nie miały racji, ograniczają mu termin na korektę.
Prowadzimy sprzedaż mieszaną. Z wyliczenia proporcji wynika, że sprzedaż opodatkowana wynosi u nas 99,2%. Po zaokrągleniu wychodzi, że wskaźnik proporcji wyniesie 100%. Jednak kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu przekracza u nas 500 zł. Czy mimo wszystko mamy prawo do odliczenia całego VAT?
Prowadzimy sprzedaż mieszaną i ustalamy proporcje. Kupiliśmy prawo wieczystego użytkowania gruntu (o wartości początkowej nieprzekraczającej 15 000 zł). Czy tak jak w przypadku nabycia gruntu musimy dokonywać korekty podatku naliczonego przez 10 lat?
Kupiliśmy środek trwały na koniec 2013 r. Jednak do użytkowania oddaliśmy go dopiero w styczniu 2014 r. Czy dokonując korekty kwoty podatku naliczonego za 2013 r. powinniśmy uwzględnić także wydatki związane z tym środkiem trwałym?
Dokonaliśmy sporych, bo przekraczających 200 000 zł, inwestycji w obcym środku trwałym (budynku). Czy okres korekty podatku naliczonego, tak jak w przypadku nieruchomości, wynosi w tym przypadku 10 lat?
Kilka miesięcy temu, tj. w marcu 2014 r., zakończyłem prowadzenie działalności gospodarczej. Sporządziłem spis z natury i złożyłem druk VAT-Z. Obecnie, porządkując dokumenty, odnalazłem jeszcze dwie faktury, które wpłynęły do mojej firmy 29 marca 2014 r. Przez przeoczenie nie zostały ujęte w rejestrze zakupów ani w deklaracji VAT-7. Czy mimo zakończenia działalności gospodarczej oraz wykreślenia mnie z rejestru podatników VAT czynnych mógłbym złożyć korektę deklaracji VAT-7 za marzec 2014 r. i powiększyć kwotę podatku naliczonego?
Czy dłużnik, który jest w stanie upadłości, musi korygować odliczony VAT, gdy minęło 150 dni od upływu terminu płatności?
Jako spółka dokonaliśmy krajowego nabycia towarów w styczniu 2014 r. Odliczenia podatku na podstawie otrzymanej faktury dokonaliśmy zgodnie z obowiązującymi przepisami w rozliczeniu za styczeń 2014 r. W lutym 2014 r. okazało się, że zaginęła faktura, na podstawie której dokonano odliczenia. Wystąpiliśmy do sprzedawcy o duplikat faktury, który otrzymaliśmy w marcu 2014 r. Czy mamy to jakoś skorygować?
Kupiliśmy towary na potrzeby prowadzonej przez nas działalności handlowej. Odliczyliśmy od tych zakupów VAT należny. Zastanawiamy się teraz, czy nie zmienić statusu z podatnika VAT czynnego na zwolnionego. Czy taka zmiana będzie wymagała korekty VAT w odniesieniu do wcześniej dokonanych zakupów?
Kupiliśmy części, z których mieliśmy złożyć komputer. Miał być on zakwalifikowany do środków trwałych, w związku z czym odliczyliśmy VAT od zakupionych części. Jednak nie dokończyliśmy montażu i w efekcie komputer nie został złożony. Czy w takiej sytuacji powinniśmy dokonać korekty wcześniej odliczonego VAT?
Kupiliśmy artykuły chemii gospodarczej do naszego sklepy. Oczywiście odliczyliśmy VAT od tych zakupów. Nie wszystkie produkty udało nam się sprzedać. Ponieważ minął termin ich przydatności do użytku, musieliśmy je zutylizować. Czy powinniśmy też dokonać korekty VAT odliczonego od zniszczonych towarów?
Mieliśmy włamanie do sklepu. Ukradziono nam sporo towarów, od których odliczyliśmy VAT. Mamy protokół z policji potwierdzający, jakie towary zostały skradzione. Czy w tej sytuacji musimy zrobić korektę odliczonego VAT?
Czy w związku ze zmianą przeznaczenia lokalu użytkowego z prywatnego najmu na prowadzoną w nim działalność gospodarczą, polegającą na świadczeniu usług kosmetycznych i fryzjerskich, będę musiała dokonać korekty podatku odliczonego przy zakupie lokalu usługowego?
Jeśli wystawiliśmy fakturę ze złą datą sprzedaży, to w jaki sposób możemy to skorygować: fakturą korygującą czy notą korygującą?
To rzadkość, ale zdarza się, że przedsiębiorca nadpłacił składki zdrowotne a potem udało mu się je odzyskać. Na szczęście ten zwrot nie oznacza konieczności składania korekt poprzednich zeznań podatkowych, bo odzyskaną kwotę dopisuje się do należnego podatku za rok, w którym zwrot nastąpił.
Przepisy mające przeciwdziałać zatorom płatniczym w podatku dochodowym zostaną zlikwidowane. Nie oznacza to jednak, że zawsze będzie można odliczyć niezapłacone faktury.
Regulacje na gruncie VAT nie określają precyzyjnie, co należy rozumieć przez „zmianę wykorzystywania pojazdu samochodowego”, niemniej jednak pojęcia tego ustawodawca używa zasadniczo w kontekście związku pojazdów samochodowych z prowadzoną działalnością. W tym względzie przepisy dotyczące VAT określają, że pojazdy samochodowe mogą być wykorzystywane wyłącznie w celach prowadzonej działalności gospodarczej, lub do celów mieszanych, tj. zarówno do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą jak też do innych celów, na przykład prywatnych potrzeb pracowników.
Dobra informacja dla przedsiębiorców i służb finansowo-księgowych. Z dniem 1 stycznia 2016 roku znikają przepisy regulujące obowiązek korygowania kosztów uzyskania przychodów w przypadku niedochowania terminu płatności.
Zbycie środka trwałego przez osobę fizyczną w okresie amortyzacji powoduje konieczność uporządkowania ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Jakie skutki wywołuje sprzedaż środka trwałego na gruncie podatku dochodowego, podatku VAT czy ewidencji księgowej?
Potrącenie wierzytelności przez podatników w odpowiednim terminie (przed upływem terminów ustawowych nakazujących dokonanie korekty kosztów podatkowych) daje możliwość wyłączenia obowiązku dokonywania korekty (zmniejszenia) kosztów, o której mowa w art. 15b ustawy o CIT.
Podatnicy, którym grozi odpowiedzialność karna skarbowa, mogą się od niej uwolnić, składając tzw. czynny żal. Czynny żal to zawiadomienie właściwego organu o popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia skarbowego. Złożony prawidłowo, uwalnia od kary za nie. Jeżeli zatem podatnik np. nie złoży w terminie deklaracji podatkowej, to przekazanie czynnego żalu do urzędu skarbowego uchroni go przed zapłatą kary finansowej.
Ministerstwo Finansów informuje, że w roku 2015 możliwe jest składanie następujących korekt deklaracji podatkowych podpisanych danymi autoryzującymi (podpisem elektronicznym nieweryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu):
Prawo do korygowania zeznań podatkowych jest jednym z podstawowych uprawnień podatnika. Może on skorygować zeznanie zarówno wtedy, gdy pomylił się na swoją korzyść, jak i na korzyść organu podatkowego.
Od 1 kwietnia 2014 r. do ustawy o VAT został dodany art. 90b, który przewiduje specjalny system korekt związanych ze zmianą przeznaczenia użytkowanego samochodu. Po zmianie przepisów podatnicy mogą podjąć decyzję, że użytkowany przez nich samochód o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (osobowy lub ciężarowy) będzie wykorzystany wyłącznie do działalności gospodarczej. W takim przypadku mogą odliczać 100% VAT. Gdy samochód będzie wykorzystywany do celów mieszanych – odliczą 50% VAT. Decyzję zawsze mogą zmienić.
Czy w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2012 r. przepisy art. 89a oraz art. 89b ustawy o VAT uniemożliwiały dokonanie korekty, o której mowa w tych przepisach, z tytułu nieściągalnych wierzytelności w sytuacji, gdy dłużnik w czasie dokonywania korekty był w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji?
Prezydencki projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który został już złożony w Sejmie, zakłada m.in. wprowadzenie zasady rozstrzygania wątpliwości co do interpretacji przepisów prawa podatkowego na korzyść podatnika a także likwidację obowiązku uzasadniania przyczyn korekty deklaracji.
Podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przypadku prowadzenia działalności opodatkowanej i zwolnionej obowiązkiem podatnika jest odrębne określanie kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego. W niektórych przypadkach dokonuje się tego na podstawie wskaźnika proporcji. Ma to odpowiedni wpływ na ewidencję księgową.
Lubelski Urząd Skarbowy niszczy firmę Nexa, która ujawniła przestępczą karuzelę VAT. Po złożeniu korekt deklaracji VAT oraz powiadomieniu o przestępstwie – na firmę Nexa posypała się fala kontroli, zajmowania kont i majątku.
Podatnicy podatków dochodowych, którzy korygowali (in minus) koszty podatkowe na skutek nieuiszczenia zapłaty mogą dokonać „powrotnej” (in plus) korekty, jeżeli uregulują zobowiązanie po likwidacji działalności gospodarczej. Powinni to jednak zrobić w deklaracji za miesiąc, w którym dokonano likwidacji działalności gospodarczej.
Jeżeli minie termin przedawnienia podatnik nie może skutecznie złożyć korekty swojej deklaracji. Urząd również nie ma możliwości zweryfikowania rozliczenia.
W przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej sprzedaż na terytorium kraju w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty VAT wynikającej z tej faktury. Korekty trzeba dokonać w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze. Jeżeli strony w porozumieniu ustalą nowy termin - 150 dni trzeba liczyć od tego nowego terminu.
Korzystając z ulgi na złe długi podatnik może skorygować podstawę opodatkowania i podatek należny w deklaracji za miesiąc, w którym upłynął 150 dzień od upływu terminu płatności. Jeżeli jednak podatnik nie dokona korekty w tym terminie, może to zrobić później, ale tylko korygując deklarację za okres, w którym nieściągalność wierzytelności została uprawdopodobniona.
Podstawowych obowiązkiem podatnika wobec fiskusa jest dotrzymywanie wyznaczonych terminów. Czas na złożenie rocznego zeznania podatkowego również został ustawowo określony. Odpowiednią deklarację PIT należy złożyć do końca kwietnia. Co grozi za złożenie PIT po terminie?
Jednym z podstawowych przywilejów podatnika jest prawo do składania korekty zeznania podatkowego. Najczęstszą przyczyną składania korekty jest stwierdzenie w niej błędów dotyczących danych autoryzujących, tj. błąd w nazwisku, imieniu, NIP, numerze PESEL. Zdarzają się również poważniejsze błędy, które skutkować mogą nałożeniem kary przez urząd z tytułu popełnionego wykroczenia lub nawet przestępstwa karno-skarbowego.
Do końca lutego płatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych muszą sporządzić i przekazać deklarację PIT-11, a także PIT-40. W przypadku wpisania w nich błędnych danych, konieczne jest dokonanie korekty. Kiedy i w jakich sytuacjach skorygować PIT-11 i PIT-40?
Od 1 stycznia 2014 r. poszerzony został katalog deklaracji elektronicznych, które można składać bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Osoby fizyczne składające różnego rodzaju deklaracje akcyzowe, mogą zrobić to bez e-podpisu, do autoryzacji wystarczą dane o przychodzie z zeznania rocznego.
W lipcu 2013 r. źle wystawiliśmy fakturę sprzedaży - wartość faktury powinna być niższa. Wystawimy zatem korektę faktury zmniejszającą wartość. Czy należy korygować deklarację VAT-7 za lipiec? Jak taka sytuacja powinna być rozliczona w 2014 roku?
Do 31 grudnia 2013 r. pracodawca musi dokonać korekty odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych i uwzględnić faktyczne zatrudnienie w tym roku. Jeżeli zatrudnienie było niższe, niż planowano, pracodawca może zmniejszyć środki ZFŚS. Jeżeli zatrudnienie było wyższe – wówczas musi wpłacić na konto ZFŚS różnicę między kwotą odprowadzoną na rachunek ZFŚS a kwotą rzeczywiście należną.
Samochód osobowy został kupiony na firmę w sierpniu 2011 r. Odliczono przy jego zakupie 60% VAT wykazanego na fakturze. Sprzedaż samochodu nastąpiła w kwietniu 2013 r. jako „ZW”. Czy w tym przypadku trzeba dokonać korekty VAT naliczonego?
W styczniu korygowałam podatek naliczony z powodu niezapłaconej faktury z sierpnia 2012 r. W maju faktura została zapłacona, ale do tej pory nie dokonałam zwiększenia. Jak to zrobić?
Przedsiębiorcy, będący podatnikami VAT mają wątpliwości dotyczące rozliczenia VAT w momencie zakończenia (likwidacji) działalności gospodarczej. W szczególności chodzi o możliwość korekty wcześniej złożonych deklaracji VAT-7 i odzyskania VAT naliczonego.
Kupiliśmy w styczniu 2013 r. samochód osobowy o wartości 68 000 zł. Wprowadziliśmy go do środków trwałych. Ze względu na pogorszenie sytuacji finansowej w lipcu zamierzamy go sprzedać. Będziemy już mogli zastosować zwolnienie. Czy w związku z tym musimy korygować cały odliczony VAT (6000 zł) czy 4/5 tej kwoty?
Trybunał Konstytucyjny uznał, że pozbawienie podatników podatku VAT uprawnienia do dokonania korekty deklaracji VAT jest zgodne z konstytucją.
Minister Finansów wydał 26 czerwca 2013 r. interpretację ogólną, w której wyjaśnia, jak należy skorygować rozliczenia VAT na skutek wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 17 stycznia 2013 r. w sprawie C-224/11 BGŻ Leasing sp. z o.o. w zakresie uprzedniego rozliczenia podatku naliczonego i należnego przez leasingodawców oraz podatku naliczonego przez leasingobiorców.
Większość deklaracji podatkowych można wysłać drogą elektroniczną, m.in. tak popularne wśród podatników deklaracje jak VAT-7, PCC-3 czy PIT-36. Rozliczenie się z fiskusem przez Internet zwykle nie wymaga nawet posiadania podpisu elektronicznego.
Czy dłużnik musi korygować odliczony VAT, gdy wierzyciel wysłał mu zawiadomienie, że będzie korzystał z ulgi na złe długi w stosunku do faktur wystawionych w 2010 r.?
Minister Finansów przygotował nowe wzory deklaracji VAT. Chodzi o VAT-7, VAT-7K, VAT-7D, VAT-8 i VAT-9M. Nowe wzory obowiązują od 1 kwietnia 2013 r.