REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta zeznania podatkowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Oliwia Jafra

REKLAMA

Jednym z podstawowych przywilejów podatnika jest prawo do składania korekty zeznania podatkowego. Najczęstszą przyczyną składania korekty jest stwierdzenie w niej błędów dotyczących danych autoryzujących, tj. błąd w nazwisku, imieniu, NIP, numerze PESEL. Zdarzają się również poważniejsze błędy, które skutkować mogą nałożeniem kary przez urząd z tytułu popełnionego wykroczenia lub nawet przestępstwa karno-skarbowego.

Zobacz wskaźnik: Odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


W celu uniknięcia takiej sytuacji należy złożyć deklarację korygującą z prawidłowymi danymi wraz z dołączonym uzasadnieniem przyczyny korekty. Dokładne uregulowania zawarte są w rozdziale 10 przepisów Ordynacji podatkowej. Jednakże zgodnie z treścią przepisów ustawy o PIT nie w każdym przypadku możliwe jest złożenie korekty.

Jakie są konsekwencje złożenia deklaracji PIT po terminie


Prawo do złożenia korekty


Zgodnie z treścią przepisu art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej podatnicy, płatnicy i inkasenci mają prawo do skorygowania uprzednio złożonej deklaracji, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Oczywiście korekty deklaracji dokonujemy tylko wtedy, gdy dane zawarte w pierwotnej deklaracji są nieprawidłowe. Skorygowanie rozliczenia następuje przez ponowne sporządzenie prawidłowo wypełnionego rozliczenia przy zaznaczeniu w nim, że jest to korekta oraz załączeniu pisma wyjaśniającego przyczyny składania korekty.

REKLAMA

Nową deklarację wraz z uzasadnieniem składamy osobiście w okienku podawczym bądź też za pośrednictwem Poczty Polskiej do właściwego miejscowo Urzędu Skarbowego. Można również przesłać taką korektę w formie elektronicznej. Korekty dokonywane drogą elektroniczną mogą zostać w ten sposób złożone zarówno w przypadku, gdy pierwotna deklaracja została przesłana w formie elektronicznej, jak i tradycyjnej formie papierowej. Wybór należy do osobistych preferencji podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto przy tym pamiętać, tak jak w przy składaniu wcześniejszej deklaracji, aby posiadać potwierdzenie nadania korekty deklaracji. W przypadku składania korekty drogą elektroniczną formą jej potwierdzenia jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru, w skrócie UPO. Dokument ten możemy pobrać zaraz po przyjęciu deklaracji w wyniku pozytywnej weryfikacji przez system elektroniczny.

Ulga na dziecko w rozliczeniu rocznym za 2013 r.

Zapraszamy na forum o podatku PIT


Czas na złożenie korekty


W myśl ogólnych zasad korekty można dokonać do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Termin ten jest stosunkowo długi, gdyż wynosi 5 lat i swój bieg rozpoczyna od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności należnego podatku bądź termin na zwrot nadpłaty podatku przez Urząd Skarbowy. Zatem oznacza to, iż podatnik na złożenie korekty zeznania za rok 2013 ma czas aż do końca 2019 roku.

 

 


Kiedy nie można składać korekty?


Należy pamiętać, zgodnie z brzmieniem art. 81b Ordynacji, że uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej
i dotyczy zakresu objętego tym postępowaniem lub kontrolą. Korekty złożone w wymienionych przypadkach nie wywołują żadnych skutków prawnych, czyli zostaną potraktowane tak, jakby w ogóle ich nie złożono.

Natomiast po zakończeniu kontroli podatkowej, a także postępowania podatkowego nadal przysługuje uprawnienie do złożenia deklaracji korygującej. Z tym, że w przypadku postępowania jedynie w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego. Przykładowo zatem w sytuacji, gdy podatnik złożył zeznanie roczne i jego prawidłowość zostanie skontrolowana przez organ podatkowy, który wyda decyzję o zobowiązaniu do uiszczenia kwoty zależnego podatku, to takiej wartości podatnik nie będzie mógł już zmienić przez korektę.

Zasady rozliczania ulg podatkowych w rozliczeniu rocznym PIT

Oczywiście prawnie skutecznej deklaracji korygującej nie ma możliwości złożyć również po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego w niej wykazanego. Zatem wraz
z końcem roku 2014 upływa termin na złożenie korekty za rok 2009.


Dlaczego warto składać korektę?


W znacznej większości przypadków dotyczy to otrzymania wyższego zwrotu podatku. Często również zdarza się, że podatnik zapomniał lub też nie wiedział o możliwości skorzystania
z przysługującej mu ulgi, np. za Internet czy bilety MPK na dojazdy do pracy.

W przypadku omyłkowego wykazania mniejszych przychodów niż w rzeczywistości lub też ich zawyżenia korekta zeznania sprostuje powstałą różnicę między tym co faktycznie podatnik powinien zapłacić, a tym co wpłynęło do Urzędu Skarbowego. Jeżeli korekta pociąga za sobą konieczność uiszczenia podatku należy pamiętać, aby wraz z należną kwotą wpłacić również odsetki za zwłokę.

Nowa ulga prorodzinna korzystna dla rodzin wielodzietnych

Dzięki dokonaniu korekty unikniemy poniesienia odpowiedzialności karnej skarbowej za zaistniałe błędy, a co za tym idzie unikniemy sytuacji nałożenia kary przez Urząd, która obecnie może wynosić do 720 stawek dziennych (ok. 36 tys. zł) albo nawet pozbawienie wolności do lat trzech.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje –dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie — czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA