REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Jednym z podstawowych przywilejów podatnika jest prawo do składania korekty zeznania podatkowego. Najczęstszą przyczyną składania korekty jest stwierdzenie w niej błędów dotyczących danych autoryzujących, tj. błąd w nazwisku, imieniu, NIP, numerze PESEL. Zdarzają się również poważniejsze błędy, które skutkować mogą nałożeniem kary przez urząd z tytułu popełnionego wykroczenia lub nawet przestępstwa karno-skarbowego.

Zobacz wskaźnik: Odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


W celu uniknięcia takiej sytuacji należy złożyć deklarację korygującą z prawidłowymi danymi wraz z dołączonym uzasadnieniem przyczyny korekty. Dokładne uregulowania zawarte są w rozdziale 10 przepisów Ordynacji podatkowej. Jednakże zgodnie z treścią przepisów ustawy o PIT nie w każdym przypadku możliwe jest złożenie korekty.

Jakie są konsekwencje złożenia deklaracji PIT po terminie


Prawo do złożenia korekty


Zgodnie z treścią przepisu art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej podatnicy, płatnicy i inkasenci mają prawo do skorygowania uprzednio złożonej deklaracji, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Oczywiście korekty deklaracji dokonujemy tylko wtedy, gdy dane zawarte w pierwotnej deklaracji są nieprawidłowe. Skorygowanie rozliczenia następuje przez ponowne sporządzenie prawidłowo wypełnionego rozliczenia przy zaznaczeniu w nim, że jest to korekta oraz załączeniu pisma wyjaśniającego przyczyny składania korekty.

REKLAMA

Nową deklarację wraz z uzasadnieniem składamy osobiście w okienku podawczym bądź też za pośrednictwem Poczty Polskiej do właściwego miejscowo Urzędu Skarbowego. Można również przesłać taką korektę w formie elektronicznej. Korekty dokonywane drogą elektroniczną mogą zostać w ten sposób złożone zarówno w przypadku, gdy pierwotna deklaracja została przesłana w formie elektronicznej, jak i tradycyjnej formie papierowej. Wybór należy do osobistych preferencji podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto przy tym pamiętać, tak jak w przy składaniu wcześniejszej deklaracji, aby posiadać potwierdzenie nadania korekty deklaracji. W przypadku składania korekty drogą elektroniczną formą jej potwierdzenia jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru, w skrócie UPO. Dokument ten możemy pobrać zaraz po przyjęciu deklaracji w wyniku pozytywnej weryfikacji przez system elektroniczny.

Ulga na dziecko w rozliczeniu rocznym za 2013 r.

Zapraszamy na forum o podatku PIT


Czas na złożenie korekty


W myśl ogólnych zasad korekty można dokonać do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Termin ten jest stosunkowo długi, gdyż wynosi 5 lat i swój bieg rozpoczyna od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności należnego podatku bądź termin na zwrot nadpłaty podatku przez Urząd Skarbowy. Zatem oznacza to, iż podatnik na złożenie korekty zeznania za rok 2013 ma czas aż do końca 2019 roku.

 

 


Kiedy nie można składać korekty?


Należy pamiętać, zgodnie z brzmieniem art. 81b Ordynacji, że uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej
i dotyczy zakresu objętego tym postępowaniem lub kontrolą. Korekty złożone w wymienionych przypadkach nie wywołują żadnych skutków prawnych, czyli zostaną potraktowane tak, jakby w ogóle ich nie złożono.

Natomiast po zakończeniu kontroli podatkowej, a także postępowania podatkowego nadal przysługuje uprawnienie do złożenia deklaracji korygującej. Z tym, że w przypadku postępowania jedynie w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego. Przykładowo zatem w sytuacji, gdy podatnik złożył zeznanie roczne i jego prawidłowość zostanie skontrolowana przez organ podatkowy, który wyda decyzję o zobowiązaniu do uiszczenia kwoty zależnego podatku, to takiej wartości podatnik nie będzie mógł już zmienić przez korektę.

Zasady rozliczania ulg podatkowych w rozliczeniu rocznym PIT

Oczywiście prawnie skutecznej deklaracji korygującej nie ma możliwości złożyć również po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego w niej wykazanego. Zatem wraz
z końcem roku 2014 upływa termin na złożenie korekty za rok 2009.


Dlaczego warto składać korektę?


W znacznej większości przypadków dotyczy to otrzymania wyższego zwrotu podatku. Często również zdarza się, że podatnik zapomniał lub też nie wiedział o możliwości skorzystania
z przysługującej mu ulgi, np. za Internet czy bilety MPK na dojazdy do pracy.

W przypadku omyłkowego wykazania mniejszych przychodów niż w rzeczywistości lub też ich zawyżenia korekta zeznania sprostuje powstałą różnicę między tym co faktycznie podatnik powinien zapłacić, a tym co wpłynęło do Urzędu Skarbowego. Jeżeli korekta pociąga za sobą konieczność uiszczenia podatku należy pamiętać, aby wraz z należną kwotą wpłacić również odsetki za zwłokę.

Nowa ulga prorodzinna korzystna dla rodzin wielodzietnych

Dzięki dokonaniu korekty unikniemy poniesienia odpowiedzialności karnej skarbowej za zaistniałe błędy, a co za tym idzie unikniemy sytuacji nałożenia kary przez Urząd, która obecnie może wynosić do 720 stawek dziennych (ok. 36 tys. zł) albo nawet pozbawienie wolności do lat trzech.

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA