REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta zeznania podatkowego

Oliwia Jafra

REKLAMA

Jednym z podstawowych przywilejów podatnika jest prawo do składania korekty zeznania podatkowego. Najczęstszą przyczyną składania korekty jest stwierdzenie w niej błędów dotyczących danych autoryzujących, tj. błąd w nazwisku, imieniu, NIP, numerze PESEL. Zdarzają się również poważniejsze błędy, które skutkować mogą nałożeniem kary przez urząd z tytułu popełnionego wykroczenia lub nawet przestępstwa karno-skarbowego.

Zobacz wskaźnik: Odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych

REKLAMA

Autopromocja


W celu uniknięcia takiej sytuacji należy złożyć deklarację korygującą z prawidłowymi danymi wraz z dołączonym uzasadnieniem przyczyny korekty. Dokładne uregulowania zawarte są w rozdziale 10 przepisów Ordynacji podatkowej. Jednakże zgodnie z treścią przepisów ustawy o PIT nie w każdym przypadku możliwe jest złożenie korekty.

Jakie są konsekwencje złożenia deklaracji PIT po terminie


Prawo do złożenia korekty


Zgodnie z treścią przepisu art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej podatnicy, płatnicy i inkasenci mają prawo do skorygowania uprzednio złożonej deklaracji, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Oczywiście korekty deklaracji dokonujemy tylko wtedy, gdy dane zawarte w pierwotnej deklaracji są nieprawidłowe. Skorygowanie rozliczenia następuje przez ponowne sporządzenie prawidłowo wypełnionego rozliczenia przy zaznaczeniu w nim, że jest to korekta oraz załączeniu pisma wyjaśniającego przyczyny składania korekty.

Nową deklarację wraz z uzasadnieniem składamy osobiście w okienku podawczym bądź też za pośrednictwem Poczty Polskiej do właściwego miejscowo Urzędu Skarbowego. Można również przesłać taką korektę w formie elektronicznej. Korekty dokonywane drogą elektroniczną mogą zostać w ten sposób złożone zarówno w przypadku, gdy pierwotna deklaracja została przesłana w formie elektronicznej, jak i tradycyjnej formie papierowej. Wybór należy do osobistych preferencji podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto przy tym pamiętać, tak jak w przy składaniu wcześniejszej deklaracji, aby posiadać potwierdzenie nadania korekty deklaracji. W przypadku składania korekty drogą elektroniczną formą jej potwierdzenia jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru, w skrócie UPO. Dokument ten możemy pobrać zaraz po przyjęciu deklaracji w wyniku pozytywnej weryfikacji przez system elektroniczny.

Ulga na dziecko w rozliczeniu rocznym za 2013 r.

Zapraszamy na forum o podatku PIT


Czas na złożenie korekty


W myśl ogólnych zasad korekty można dokonać do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Termin ten jest stosunkowo długi, gdyż wynosi 5 lat i swój bieg rozpoczyna od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności należnego podatku bądź termin na zwrot nadpłaty podatku przez Urząd Skarbowy. Zatem oznacza to, iż podatnik na złożenie korekty zeznania za rok 2013 ma czas aż do końca 2019 roku.

 

 


Kiedy nie można składać korekty?


Należy pamiętać, zgodnie z brzmieniem art. 81b Ordynacji, że uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej
i dotyczy zakresu objętego tym postępowaniem lub kontrolą. Korekty złożone w wymienionych przypadkach nie wywołują żadnych skutków prawnych, czyli zostaną potraktowane tak, jakby w ogóle ich nie złożono.

Natomiast po zakończeniu kontroli podatkowej, a także postępowania podatkowego nadal przysługuje uprawnienie do złożenia deklaracji korygującej. Z tym, że w przypadku postępowania jedynie w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego. Przykładowo zatem w sytuacji, gdy podatnik złożył zeznanie roczne i jego prawidłowość zostanie skontrolowana przez organ podatkowy, który wyda decyzję o zobowiązaniu do uiszczenia kwoty zależnego podatku, to takiej wartości podatnik nie będzie mógł już zmienić przez korektę.

Zasady rozliczania ulg podatkowych w rozliczeniu rocznym PIT

Oczywiście prawnie skutecznej deklaracji korygującej nie ma możliwości złożyć również po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego w niej wykazanego. Zatem wraz
z końcem roku 2014 upływa termin na złożenie korekty za rok 2009.


Dlaczego warto składać korektę?


W znacznej większości przypadków dotyczy to otrzymania wyższego zwrotu podatku. Często również zdarza się, że podatnik zapomniał lub też nie wiedział o możliwości skorzystania
z przysługującej mu ulgi, np. za Internet czy bilety MPK na dojazdy do pracy.

W przypadku omyłkowego wykazania mniejszych przychodów niż w rzeczywistości lub też ich zawyżenia korekta zeznania sprostuje powstałą różnicę między tym co faktycznie podatnik powinien zapłacić, a tym co wpłynęło do Urzędu Skarbowego. Jeżeli korekta pociąga za sobą konieczność uiszczenia podatku należy pamiętać, aby wraz z należną kwotą wpłacić również odsetki za zwłokę.

Nowa ulga prorodzinna korzystna dla rodzin wielodzietnych

Dzięki dokonaniu korekty unikniemy poniesienia odpowiedzialności karnej skarbowej za zaistniałe błędy, a co za tym idzie unikniemy sytuacji nałożenia kary przez Urząd, która obecnie może wynosić do 720 stawek dziennych (ok. 36 tys. zł) albo nawet pozbawienie wolności do lat trzech.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA