REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Jednym z podstawowych przywilejów podatnika jest prawo do składania korekty zeznania podatkowego. Najczęstszą przyczyną składania korekty jest stwierdzenie w niej błędów dotyczących danych autoryzujących, tj. błąd w nazwisku, imieniu, NIP, numerze PESEL. Zdarzają się również poważniejsze błędy, które skutkować mogą nałożeniem kary przez urząd z tytułu popełnionego wykroczenia lub nawet przestępstwa karno-skarbowego.

Zobacz wskaźnik: Odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


W celu uniknięcia takiej sytuacji należy złożyć deklarację korygującą z prawidłowymi danymi wraz z dołączonym uzasadnieniem przyczyny korekty. Dokładne uregulowania zawarte są w rozdziale 10 przepisów Ordynacji podatkowej. Jednakże zgodnie z treścią przepisów ustawy o PIT nie w każdym przypadku możliwe jest złożenie korekty.

Jakie są konsekwencje złożenia deklaracji PIT po terminie


Prawo do złożenia korekty


Zgodnie z treścią przepisu art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej podatnicy, płatnicy i inkasenci mają prawo do skorygowania uprzednio złożonej deklaracji, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Oczywiście korekty deklaracji dokonujemy tylko wtedy, gdy dane zawarte w pierwotnej deklaracji są nieprawidłowe. Skorygowanie rozliczenia następuje przez ponowne sporządzenie prawidłowo wypełnionego rozliczenia przy zaznaczeniu w nim, że jest to korekta oraz załączeniu pisma wyjaśniającego przyczyny składania korekty.

REKLAMA

Nową deklarację wraz z uzasadnieniem składamy osobiście w okienku podawczym bądź też za pośrednictwem Poczty Polskiej do właściwego miejscowo Urzędu Skarbowego. Można również przesłać taką korektę w formie elektronicznej. Korekty dokonywane drogą elektroniczną mogą zostać w ten sposób złożone zarówno w przypadku, gdy pierwotna deklaracja została przesłana w formie elektronicznej, jak i tradycyjnej formie papierowej. Wybór należy do osobistych preferencji podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto przy tym pamiętać, tak jak w przy składaniu wcześniejszej deklaracji, aby posiadać potwierdzenie nadania korekty deklaracji. W przypadku składania korekty drogą elektroniczną formą jej potwierdzenia jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru, w skrócie UPO. Dokument ten możemy pobrać zaraz po przyjęciu deklaracji w wyniku pozytywnej weryfikacji przez system elektroniczny.

Ulga na dziecko w rozliczeniu rocznym za 2013 r.

Zapraszamy na forum o podatku PIT


Czas na złożenie korekty


W myśl ogólnych zasad korekty można dokonać do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Termin ten jest stosunkowo długi, gdyż wynosi 5 lat i swój bieg rozpoczyna od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności należnego podatku bądź termin na zwrot nadpłaty podatku przez Urząd Skarbowy. Zatem oznacza to, iż podatnik na złożenie korekty zeznania za rok 2013 ma czas aż do końca 2019 roku.

 

 


Kiedy nie można składać korekty?


Należy pamiętać, zgodnie z brzmieniem art. 81b Ordynacji, że uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej
i dotyczy zakresu objętego tym postępowaniem lub kontrolą. Korekty złożone w wymienionych przypadkach nie wywołują żadnych skutków prawnych, czyli zostaną potraktowane tak, jakby w ogóle ich nie złożono.

Natomiast po zakończeniu kontroli podatkowej, a także postępowania podatkowego nadal przysługuje uprawnienie do złożenia deklaracji korygującej. Z tym, że w przypadku postępowania jedynie w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego. Przykładowo zatem w sytuacji, gdy podatnik złożył zeznanie roczne i jego prawidłowość zostanie skontrolowana przez organ podatkowy, który wyda decyzję o zobowiązaniu do uiszczenia kwoty zależnego podatku, to takiej wartości podatnik nie będzie mógł już zmienić przez korektę.

Zasady rozliczania ulg podatkowych w rozliczeniu rocznym PIT

Oczywiście prawnie skutecznej deklaracji korygującej nie ma możliwości złożyć również po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego w niej wykazanego. Zatem wraz
z końcem roku 2014 upływa termin na złożenie korekty za rok 2009.


Dlaczego warto składać korektę?


W znacznej większości przypadków dotyczy to otrzymania wyższego zwrotu podatku. Często również zdarza się, że podatnik zapomniał lub też nie wiedział o możliwości skorzystania
z przysługującej mu ulgi, np. za Internet czy bilety MPK na dojazdy do pracy.

W przypadku omyłkowego wykazania mniejszych przychodów niż w rzeczywistości lub też ich zawyżenia korekta zeznania sprostuje powstałą różnicę między tym co faktycznie podatnik powinien zapłacić, a tym co wpłynęło do Urzędu Skarbowego. Jeżeli korekta pociąga za sobą konieczność uiszczenia podatku należy pamiętać, aby wraz z należną kwotą wpłacić również odsetki za zwłokę.

Nowa ulga prorodzinna korzystna dla rodzin wielodzietnych

Dzięki dokonaniu korekty unikniemy poniesienia odpowiedzialności karnej skarbowej za zaistniałe błędy, a co za tym idzie unikniemy sytuacji nałożenia kary przez Urząd, która obecnie może wynosić do 720 stawek dziennych (ok. 36 tys. zł) albo nawet pozbawienie wolności do lat trzech.

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA