REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady rozliczania ulg podatkowych w rozliczeniu rocznym PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowując roczne zeznanie podatkowego za ubiegły rok warto sprawdzić czy przysługują nam ulgi podatkowe. W celu skorzystania z ulg w deklaracji PIT konieczne jest spełnienie odpowiednich kryteriów określonych w ustawie o PIT. Jakie są ulgi podatkowe i kiedy można z nich skorzystać?

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

REKLAMA

REKLAMA


To czy przedsiębiorca może skorzystać z ulgi zależy od formy opodatkowania. Pełne prawo do odliczeń daje tylko rozliczanie się na zasadach ogólnych. Z kolei przedsiębiorcy korzystający z podatku liniowego nie mają szans na zdecydowaną większość ulg.


Ulga na Internet jedynie przez dwa następujące po sobie lata


Zasady dotyczące ulgi internetowej zmieniły się na początku 2013 r. Aktualnie takie odliczenie od dochodu dostępne jest tylko dla osób, które wcześniej z niego nie korzystały bądź zrobiły to zaledwie raz - przed rokiem. Wynika to z faktu, że wydatki w ramach ulgi internetowej można odliczać tylko przez dwa lata z rzędu. Tym co się nie zmieniło jest wysokość odliczenia, które wciąż wynosi 760 zł w skali roku.

REKLAMA

Ulga internetowa pozwala przede wszystkim rozliczać wydatki abonamentowe odnoszące się do korzystania z sieci np. w mieszkaniu. Ale nie tylko. Odliczenie możliwe jest również w przypadku korzystania z usług kafejek internetowych. Niezależnie jednak od miejsca połączenia z siecią konieczne jest odpowiednie udokumentowanie wydatków. W przeciwnym razie na ulgę nie ma szans. Jako potwierdzenie może służyć każdy dokument, na którym znajdą się m.in. dane kupującego i sprzedawcy, rodzaj usługi czy kwota zapłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie są konsekwencje złożenia deklaracji PIT po terminie


Skorzystanie z ulgi na dzieci ograniczone limitem


Odliczenie w ramach ulgi na dzieci przysługuje za każdy miesiąc wykonywania władzy rodzicielskiej, pełnienia funkcji opiekuna prawnego albo sprawowania opieki nad dzieckiem. Mogą z niego skorzystać osoby wychowujące dziecko:

- małoletnie;

- uczące się lub studiujące - do 25 roku życia;

- bez względu na wiek, jeśli otrzymywało zasiłek pielęgnacyjny lub rentę socjalną.

Trzeba jednak wiedzieć, że małżonkowie, którzy mają tylko jedno dziecko, a ich łączny roczny dochód przekroczył 112 000 zł, nie mają prawa do ulgi. Wspomniany limit obowiązuje również samotnych rodziców, którzy wychowują jedno dziecko. Z kolei w przypadku, gdy rodzice dziecka nie są małżonkami (np. pozostają w konkubinacie) to przewidziany limit na każdego z nich wynosi połowę ze 112 tys. zł, czyli 56 tys. zł.

Nowa ulga prorodzinna korzystna dla rodzin wielodzietnych

Roczny limit ulgi na pierwsze i drugie dziecko podobnie jak w poprzednim roku wynosi po 1112,04 zł. Na kolejne dzieci przysługuje większa ulga rodzinna - za trzecie dziecko 1668,6 zł, natomiast za czwarte i kolejne po 2224,08 zł. Jeżeli małżonkowie rozliczają się oddzielnie, to ulgę mogą odliczyć tylko raz - jedno z nich wykorzysta ją w 100% albo się nią dowolnie podzielą.


Z ulgi rehabilitacyjnej skorzysta nie tylko niepełnosprawny


Możliwość skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej dotyczy osób niepełnosprawnych lub utrzymujących osoby niepełnosprawne takie jak np. współmałżonek, dzieci, pasierbowie, rodzeństwo. Nieodzowne jest również posiadanie przez niepełnosprawnego:

- orzeczenia o zakwalifikowaniu do jednego z trzech stopni niepełnosprawności lub

- decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną.

Jeśli osoba niepełnosprawna nie ma jednego z tych dokumentów odliczenie w ramach ulgi rehabilitacyjnej nie jest możliwe.

Istotne jest również to, że wszelkie wydatki muszą mieć związek z rehabilitacją lub ułatwiać wykonywanie czynności życiowych. Należy je również odpowiednio udokumentować. Warto pamiętać, że ulga rehabilitacyjna odliczana jest od dochodu, a nie od podatku.

Zapraszamy na forum o podatku PIT


Nowe technologie, czyli niestosowane na świecie dłużej niż 5 lat


W myśl regulacji z ulgi na nowe technologie można skorzystać tylko w przypadku nabycia wartości niematerialnych i prawnych, które umożliwiają wytwarzanie lub udoskonalanie wyrobów albo usług, np. programy komputerowe, licencje czy patenty. Z zastrzeżeniem, że taka technologia nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej jednostki naukowej. Maksymalne odliczenie wynosi 50% kwoty wydatków poniesionych na zakup nowej technologii.

Przedsiębiorca chcący skorzystać z ulgi nie ma prawa nikomu sprzedać w całości lub części zakupionej technologii. Odliczenie nie jest możliwe w przypadku zakupu sprzętu, który nową technologię ma wmontowaną wewnątrz, np. komputer wraz z oprogramowaniem. Zgodnie z planami rządu ulga na zakup nowych technologii zniknie w ciągu najbliższych kilku lat. Zastąpić ma ją ulga podatkowa dla przedsiębiorców prowadzących prace badawczo-rozwojowe. Tak wynika z projektu „Programu Rozwoju Przedsiębiorczości do 2020 r.”.

Jak rozliczyć w deklaracji PIT dochody z pracy za granicą


Inwestycja mieszkaniowa z prawem do ulgi odsetkowej


Prawo do ulgi odsetkowej odnosi się jedynie do osób, które w latach 2002 - 2006 zaciągnęły kredyt na inwestycję mieszkaniową. W ramach ulgi przysługuje prawo do odliczania od dochodu wydatków na spłatę odsetek od:

- kredytu mieszkaniowego;

- kredytu zaciągniętego na spłatę kredytu mieszkaniowego;

- każdego kolejnego kredytu zaciągniętego na spłatę powyższych kredytów.

Odliczenia w ramach ulgi odsetkowej można dokonać najwcześniej w zeznaniu podatkowym za rok, w którym zakończono inwestycję. Wśród warunków, które umożliwiają skorzystanie z ulgi odsetkowej jest to, by kredyt mieszkaniowy został w latach w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej (SKOK), a inwestycja była realizowana w Polsce i zakończyła się nie wcześniej niż przed 1 stycznia 2002 r.

Podatek liniowy a wspólne rozliczenie małżonków


Ulga na IKZE również dla „liniowców”


Od niedawna podatnicy mają możliwość skorzystania z ulgi podatkowej na IKZE, która dotyczy składek wpłacanych na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego. Wpłaty na IKZE można odliczyć od dochodu zmniejszając w ten sposób podatek do zapłaty. Jaki jest limit odliczenia? Otóż w 2014 r. możliwe jest odliczenie kwoty zapłaconej rocznie składki, nie więcej jednak niż 4231,20 zł.

Podstawą do skorzystania z takiego odliczenia jest nie tylko opłacenie składek, ale również posiadanie odpowiedniej dokumentacji, która to potwierdza (nie dołącza się jej do zeznania). Trzeba przy tym pamiętać, że w rozliczeniu rocznym można odliczyć jednie te składki, które faktycznie zostały opłacone. Tym samym jeśli podatnik nie opłacił którejś ze składek, nie może jej uwzględnić w PIT. Późniejsze opłacenie składki umożliwia jej odliczenie, ale dopiero w deklaracji za rok, w którym dokonano wpłaty.

Odliczenie wpłaconych kwot przysługuje osobom rozliczającym się z podatku na zasadach ogólnych według skali podatkowej (stawki 18% i 32%), jak również prowadzącym działalność gospodarczą opodatkowanym liniową stawką 19%.


Przekazanie darowizny także może zmniejszyć podatek


W kontekście odliczeń warto również rozważyć przekazanie darowizny, która pozwala zmniejszyć podatek dochodowy wynikający z zeznania rocznego. Choć nie dzieje się tak w każdym przypadku. Darowizny, które obniżą podstawę opodatkowania, muszą zostać przekazane na rzecz:

- organizacji pożytku publicznego (tzw. OPP) oraz innych organizacji działających w Polsce lub w Unii Europejskiej, na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego lub tożsamych przepisów innego państwa UE;

- organizacji religijnych;

- krwiodawstwa (honorowi dawcy krwi).

Trzeba jednak wiedzieć, że zmniejszenie podatku dochodowego wynikającego z zeznania rocznego na 2013 r. możliwe jest wyłącznie w przypadku, gdy darowiznę przekazano w ciągu właśnie tego roku. Co za tym idzie wpłaty po 1 stycznia 2014 r. nie można rozliczyć w zeznaniu rocznym za 2013 r.

Maksymalna kwota darowizny, jaką można rozliczyć, to 6% dochodu. Taką możliwość mają rozliczający się w oparciu o skalę podatkową. Przedsiębiorcy opodatkowani „liniowo” nie odliczą darowizny od podstawy opodatkowania, a jedynie w pewnych przypadkach mogą ją ujmować w kosztach uzyskania przychodu.

Zapraszamy do dyskusji na forum

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA