REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady rozliczania ulg podatkowych w rozliczeniu rocznym PIT

Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowując roczne zeznanie podatkowego za ubiegły rok warto sprawdzić czy przysługują nam ulgi podatkowe. W celu skorzystania z ulg w deklaracji PIT konieczne jest spełnienie odpowiednich kryteriów określonych w ustawie o PIT. Jakie są ulgi podatkowe i kiedy można z nich skorzystać?

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

REKLAMA

Autopromocja


To czy przedsiębiorca może skorzystać z ulgi zależy od formy opodatkowania. Pełne prawo do odliczeń daje tylko rozliczanie się na zasadach ogólnych. Z kolei przedsiębiorcy korzystający z podatku liniowego nie mają szans na zdecydowaną większość ulg.


Ulga na Internet jedynie przez dwa następujące po sobie lata


Zasady dotyczące ulgi internetowej zmieniły się na początku 2013 r. Aktualnie takie odliczenie od dochodu dostępne jest tylko dla osób, które wcześniej z niego nie korzystały bądź zrobiły to zaledwie raz - przed rokiem. Wynika to z faktu, że wydatki w ramach ulgi internetowej można odliczać tylko przez dwa lata z rzędu. Tym co się nie zmieniło jest wysokość odliczenia, które wciąż wynosi 760 zł w skali roku.

Ulga internetowa pozwala przede wszystkim rozliczać wydatki abonamentowe odnoszące się do korzystania z sieci np. w mieszkaniu. Ale nie tylko. Odliczenie możliwe jest również w przypadku korzystania z usług kafejek internetowych. Niezależnie jednak od miejsca połączenia z siecią konieczne jest odpowiednie udokumentowanie wydatków. W przeciwnym razie na ulgę nie ma szans. Jako potwierdzenie może służyć każdy dokument, na którym znajdą się m.in. dane kupującego i sprzedawcy, rodzaj usługi czy kwota zapłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie są konsekwencje złożenia deklaracji PIT po terminie


Skorzystanie z ulgi na dzieci ograniczone limitem


Odliczenie w ramach ulgi na dzieci przysługuje za każdy miesiąc wykonywania władzy rodzicielskiej, pełnienia funkcji opiekuna prawnego albo sprawowania opieki nad dzieckiem. Mogą z niego skorzystać osoby wychowujące dziecko:

- małoletnie;

- uczące się lub studiujące - do 25 roku życia;

- bez względu na wiek, jeśli otrzymywało zasiłek pielęgnacyjny lub rentę socjalną.

Trzeba jednak wiedzieć, że małżonkowie, którzy mają tylko jedno dziecko, a ich łączny roczny dochód przekroczył 112 000 zł, nie mają prawa do ulgi. Wspomniany limit obowiązuje również samotnych rodziców, którzy wychowują jedno dziecko. Z kolei w przypadku, gdy rodzice dziecka nie są małżonkami (np. pozostają w konkubinacie) to przewidziany limit na każdego z nich wynosi połowę ze 112 tys. zł, czyli 56 tys. zł.

Nowa ulga prorodzinna korzystna dla rodzin wielodzietnych

Roczny limit ulgi na pierwsze i drugie dziecko podobnie jak w poprzednim roku wynosi po 1112,04 zł. Na kolejne dzieci przysługuje większa ulga rodzinna - za trzecie dziecko 1668,6 zł, natomiast za czwarte i kolejne po 2224,08 zł. Jeżeli małżonkowie rozliczają się oddzielnie, to ulgę mogą odliczyć tylko raz - jedno z nich wykorzysta ją w 100% albo się nią dowolnie podzielą.


Z ulgi rehabilitacyjnej skorzysta nie tylko niepełnosprawny


Możliwość skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej dotyczy osób niepełnosprawnych lub utrzymujących osoby niepełnosprawne takie jak np. współmałżonek, dzieci, pasierbowie, rodzeństwo. Nieodzowne jest również posiadanie przez niepełnosprawnego:

- orzeczenia o zakwalifikowaniu do jednego z trzech stopni niepełnosprawności lub

- decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną.

Jeśli osoba niepełnosprawna nie ma jednego z tych dokumentów odliczenie w ramach ulgi rehabilitacyjnej nie jest możliwe.

Istotne jest również to, że wszelkie wydatki muszą mieć związek z rehabilitacją lub ułatwiać wykonywanie czynności życiowych. Należy je również odpowiednio udokumentować. Warto pamiętać, że ulga rehabilitacyjna odliczana jest od dochodu, a nie od podatku.

Zapraszamy na forum o podatku PIT


Nowe technologie, czyli niestosowane na świecie dłużej niż 5 lat


W myśl regulacji z ulgi na nowe technologie można skorzystać tylko w przypadku nabycia wartości niematerialnych i prawnych, które umożliwiają wytwarzanie lub udoskonalanie wyrobów albo usług, np. programy komputerowe, licencje czy patenty. Z zastrzeżeniem, że taka technologia nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej jednostki naukowej. Maksymalne odliczenie wynosi 50% kwoty wydatków poniesionych na zakup nowej technologii.

Przedsiębiorca chcący skorzystać z ulgi nie ma prawa nikomu sprzedać w całości lub części zakupionej technologii. Odliczenie nie jest możliwe w przypadku zakupu sprzętu, który nową technologię ma wmontowaną wewnątrz, np. komputer wraz z oprogramowaniem. Zgodnie z planami rządu ulga na zakup nowych technologii zniknie w ciągu najbliższych kilku lat. Zastąpić ma ją ulga podatkowa dla przedsiębiorców prowadzących prace badawczo-rozwojowe. Tak wynika z projektu „Programu Rozwoju Przedsiębiorczości do 2020 r.”.

Jak rozliczyć w deklaracji PIT dochody z pracy za granicą


Inwestycja mieszkaniowa z prawem do ulgi odsetkowej


Prawo do ulgi odsetkowej odnosi się jedynie do osób, które w latach 2002 - 2006 zaciągnęły kredyt na inwestycję mieszkaniową. W ramach ulgi przysługuje prawo do odliczania od dochodu wydatków na spłatę odsetek od:

- kredytu mieszkaniowego;

- kredytu zaciągniętego na spłatę kredytu mieszkaniowego;

- każdego kolejnego kredytu zaciągniętego na spłatę powyższych kredytów.

Odliczenia w ramach ulgi odsetkowej można dokonać najwcześniej w zeznaniu podatkowym za rok, w którym zakończono inwestycję. Wśród warunków, które umożliwiają skorzystanie z ulgi odsetkowej jest to, by kredyt mieszkaniowy został w latach w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej (SKOK), a inwestycja była realizowana w Polsce i zakończyła się nie wcześniej niż przed 1 stycznia 2002 r.

Podatek liniowy a wspólne rozliczenie małżonków


Ulga na IKZE również dla „liniowców”

REKLAMA


Od niedawna podatnicy mają możliwość skorzystania z ulgi podatkowej na IKZE, która dotyczy składek wpłacanych na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego. Wpłaty na IKZE można odliczyć od dochodu zmniejszając w ten sposób podatek do zapłaty. Jaki jest limit odliczenia? Otóż w 2014 r. możliwe jest odliczenie kwoty zapłaconej rocznie składki, nie więcej jednak niż 4231,20 zł.

Podstawą do skorzystania z takiego odliczenia jest nie tylko opłacenie składek, ale również posiadanie odpowiedniej dokumentacji, która to potwierdza (nie dołącza się jej do zeznania). Trzeba przy tym pamiętać, że w rozliczeniu rocznym można odliczyć jednie te składki, które faktycznie zostały opłacone. Tym samym jeśli podatnik nie opłacił którejś ze składek, nie może jej uwzględnić w PIT. Późniejsze opłacenie składki umożliwia jej odliczenie, ale dopiero w deklaracji za rok, w którym dokonano wpłaty.

Odliczenie wpłaconych kwot przysługuje osobom rozliczającym się z podatku na zasadach ogólnych według skali podatkowej (stawki 18% i 32%), jak również prowadzącym działalność gospodarczą opodatkowanym liniową stawką 19%.


Przekazanie darowizny także może zmniejszyć podatek


W kontekście odliczeń warto również rozważyć przekazanie darowizny, która pozwala zmniejszyć podatek dochodowy wynikający z zeznania rocznego. Choć nie dzieje się tak w każdym przypadku. Darowizny, które obniżą podstawę opodatkowania, muszą zostać przekazane na rzecz:

- organizacji pożytku publicznego (tzw. OPP) oraz innych organizacji działających w Polsce lub w Unii Europejskiej, na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego lub tożsamych przepisów innego państwa UE;

- organizacji religijnych;

- krwiodawstwa (honorowi dawcy krwi).

Trzeba jednak wiedzieć, że zmniejszenie podatku dochodowego wynikającego z zeznania rocznego na 2013 r. możliwe jest wyłącznie w przypadku, gdy darowiznę przekazano w ciągu właśnie tego roku. Co za tym idzie wpłaty po 1 stycznia 2014 r. nie można rozliczyć w zeznaniu rocznym za 2013 r.

Maksymalna kwota darowizny, jaką można rozliczyć, to 6% dochodu. Taką możliwość mają rozliczający się w oparciu o skalę podatkową. Przedsiębiorcy opodatkowani „liniowo” nie odliczą darowizny od podstawy opodatkowania, a jedynie w pewnych przypadkach mogą ją ujmować w kosztach uzyskania przychodu.

Zapraszamy do dyskusji na forum

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA