REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady rozliczania ulg podatkowych w rozliczeniu rocznym PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowując roczne zeznanie podatkowego za ubiegły rok warto sprawdzić czy przysługują nam ulgi podatkowe. W celu skorzystania z ulg w deklaracji PIT konieczne jest spełnienie odpowiednich kryteriów określonych w ustawie o PIT. Jakie są ulgi podatkowe i kiedy można z nich skorzystać?

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

REKLAMA

Autopromocja


To czy przedsiębiorca może skorzystać z ulgi zależy od formy opodatkowania. Pełne prawo do odliczeń daje tylko rozliczanie się na zasadach ogólnych. Z kolei przedsiębiorcy korzystający z podatku liniowego nie mają szans na zdecydowaną większość ulg.


Ulga na Internet jedynie przez dwa następujące po sobie lata


Zasady dotyczące ulgi internetowej zmieniły się na początku 2013 r. Aktualnie takie odliczenie od dochodu dostępne jest tylko dla osób, które wcześniej z niego nie korzystały bądź zrobiły to zaledwie raz - przed rokiem. Wynika to z faktu, że wydatki w ramach ulgi internetowej można odliczać tylko przez dwa lata z rzędu. Tym co się nie zmieniło jest wysokość odliczenia, które wciąż wynosi 760 zł w skali roku.

Ulga internetowa pozwala przede wszystkim rozliczać wydatki abonamentowe odnoszące się do korzystania z sieci np. w mieszkaniu. Ale nie tylko. Odliczenie możliwe jest również w przypadku korzystania z usług kafejek internetowych. Niezależnie jednak od miejsca połączenia z siecią konieczne jest odpowiednie udokumentowanie wydatków. W przeciwnym razie na ulgę nie ma szans. Jako potwierdzenie może służyć każdy dokument, na którym znajdą się m.in. dane kupującego i sprzedawcy, rodzaj usługi czy kwota zapłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie są konsekwencje złożenia deklaracji PIT po terminie


Skorzystanie z ulgi na dzieci ograniczone limitem


Odliczenie w ramach ulgi na dzieci przysługuje za każdy miesiąc wykonywania władzy rodzicielskiej, pełnienia funkcji opiekuna prawnego albo sprawowania opieki nad dzieckiem. Mogą z niego skorzystać osoby wychowujące dziecko:

- małoletnie;

- uczące się lub studiujące - do 25 roku życia;

- bez względu na wiek, jeśli otrzymywało zasiłek pielęgnacyjny lub rentę socjalną.

Trzeba jednak wiedzieć, że małżonkowie, którzy mają tylko jedno dziecko, a ich łączny roczny dochód przekroczył 112 000 zł, nie mają prawa do ulgi. Wspomniany limit obowiązuje również samotnych rodziców, którzy wychowują jedno dziecko. Z kolei w przypadku, gdy rodzice dziecka nie są małżonkami (np. pozostają w konkubinacie) to przewidziany limit na każdego z nich wynosi połowę ze 112 tys. zł, czyli 56 tys. zł.

Nowa ulga prorodzinna korzystna dla rodzin wielodzietnych

Roczny limit ulgi na pierwsze i drugie dziecko podobnie jak w poprzednim roku wynosi po 1112,04 zł. Na kolejne dzieci przysługuje większa ulga rodzinna - za trzecie dziecko 1668,6 zł, natomiast za czwarte i kolejne po 2224,08 zł. Jeżeli małżonkowie rozliczają się oddzielnie, to ulgę mogą odliczyć tylko raz - jedno z nich wykorzysta ją w 100% albo się nią dowolnie podzielą.


Z ulgi rehabilitacyjnej skorzysta nie tylko niepełnosprawny


Możliwość skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej dotyczy osób niepełnosprawnych lub utrzymujących osoby niepełnosprawne takie jak np. współmałżonek, dzieci, pasierbowie, rodzeństwo. Nieodzowne jest również posiadanie przez niepełnosprawnego:

- orzeczenia o zakwalifikowaniu do jednego z trzech stopni niepełnosprawności lub

- decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną.

Jeśli osoba niepełnosprawna nie ma jednego z tych dokumentów odliczenie w ramach ulgi rehabilitacyjnej nie jest możliwe.

Istotne jest również to, że wszelkie wydatki muszą mieć związek z rehabilitacją lub ułatwiać wykonywanie czynności życiowych. Należy je również odpowiednio udokumentować. Warto pamiętać, że ulga rehabilitacyjna odliczana jest od dochodu, a nie od podatku.

Zapraszamy na forum o podatku PIT


Nowe technologie, czyli niestosowane na świecie dłużej niż 5 lat

REKLAMA


W myśl regulacji z ulgi na nowe technologie można skorzystać tylko w przypadku nabycia wartości niematerialnych i prawnych, które umożliwiają wytwarzanie lub udoskonalanie wyrobów albo usług, np. programy komputerowe, licencje czy patenty. Z zastrzeżeniem, że taka technologia nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej jednostki naukowej. Maksymalne odliczenie wynosi 50% kwoty wydatków poniesionych na zakup nowej technologii.

Przedsiębiorca chcący skorzystać z ulgi nie ma prawa nikomu sprzedać w całości lub części zakupionej technologii. Odliczenie nie jest możliwe w przypadku zakupu sprzętu, który nową technologię ma wmontowaną wewnątrz, np. komputer wraz z oprogramowaniem. Zgodnie z planami rządu ulga na zakup nowych technologii zniknie w ciągu najbliższych kilku lat. Zastąpić ma ją ulga podatkowa dla przedsiębiorców prowadzących prace badawczo-rozwojowe. Tak wynika z projektu „Programu Rozwoju Przedsiębiorczości do 2020 r.”.

Jak rozliczyć w deklaracji PIT dochody z pracy za granicą


Inwestycja mieszkaniowa z prawem do ulgi odsetkowej


Prawo do ulgi odsetkowej odnosi się jedynie do osób, które w latach 2002 - 2006 zaciągnęły kredyt na inwestycję mieszkaniową. W ramach ulgi przysługuje prawo do odliczania od dochodu wydatków na spłatę odsetek od:

- kredytu mieszkaniowego;

- kredytu zaciągniętego na spłatę kredytu mieszkaniowego;

- każdego kolejnego kredytu zaciągniętego na spłatę powyższych kredytów.

Odliczenia w ramach ulgi odsetkowej można dokonać najwcześniej w zeznaniu podatkowym za rok, w którym zakończono inwestycję. Wśród warunków, które umożliwiają skorzystanie z ulgi odsetkowej jest to, by kredyt mieszkaniowy został w latach w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej (SKOK), a inwestycja była realizowana w Polsce i zakończyła się nie wcześniej niż przed 1 stycznia 2002 r.

Podatek liniowy a wspólne rozliczenie małżonków


Ulga na IKZE również dla „liniowców”

REKLAMA


Od niedawna podatnicy mają możliwość skorzystania z ulgi podatkowej na IKZE, która dotyczy składek wpłacanych na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego. Wpłaty na IKZE można odliczyć od dochodu zmniejszając w ten sposób podatek do zapłaty. Jaki jest limit odliczenia? Otóż w 2014 r. możliwe jest odliczenie kwoty zapłaconej rocznie składki, nie więcej jednak niż 4231,20 zł.

Podstawą do skorzystania z takiego odliczenia jest nie tylko opłacenie składek, ale również posiadanie odpowiedniej dokumentacji, która to potwierdza (nie dołącza się jej do zeznania). Trzeba przy tym pamiętać, że w rozliczeniu rocznym można odliczyć jednie te składki, które faktycznie zostały opłacone. Tym samym jeśli podatnik nie opłacił którejś ze składek, nie może jej uwzględnić w PIT. Późniejsze opłacenie składki umożliwia jej odliczenie, ale dopiero w deklaracji za rok, w którym dokonano wpłaty.

Odliczenie wpłaconych kwot przysługuje osobom rozliczającym się z podatku na zasadach ogólnych według skali podatkowej (stawki 18% i 32%), jak również prowadzącym działalność gospodarczą opodatkowanym liniową stawką 19%.


Przekazanie darowizny także może zmniejszyć podatek


W kontekście odliczeń warto również rozważyć przekazanie darowizny, która pozwala zmniejszyć podatek dochodowy wynikający z zeznania rocznego. Choć nie dzieje się tak w każdym przypadku. Darowizny, które obniżą podstawę opodatkowania, muszą zostać przekazane na rzecz:

- organizacji pożytku publicznego (tzw. OPP) oraz innych organizacji działających w Polsce lub w Unii Europejskiej, na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego lub tożsamych przepisów innego państwa UE;

- organizacji religijnych;

- krwiodawstwa (honorowi dawcy krwi).

Trzeba jednak wiedzieć, że zmniejszenie podatku dochodowego wynikającego z zeznania rocznego na 2013 r. możliwe jest wyłącznie w przypadku, gdy darowiznę przekazano w ciągu właśnie tego roku. Co za tym idzie wpłaty po 1 stycznia 2014 r. nie można rozliczyć w zeznaniu rocznym za 2013 r.

Maksymalna kwota darowizny, jaką można rozliczyć, to 6% dochodu. Taką możliwość mają rozliczający się w oparciu o skalę podatkową. Przedsiębiorcy opodatkowani „liniowo” nie odliczą darowizny od podstawy opodatkowania, a jedynie w pewnych przypadkach mogą ją ujmować w kosztach uzyskania przychodu.

Zapraszamy do dyskusji na forum

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA