REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady rozliczania ulg podatkowych w rozliczeniu rocznym PIT

Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowując roczne zeznanie podatkowego za ubiegły rok warto sprawdzić czy przysługują nam ulgi podatkowe. W celu skorzystania z ulg w deklaracji PIT konieczne jest spełnienie odpowiednich kryteriów określonych w ustawie o PIT. Jakie są ulgi podatkowe i kiedy można z nich skorzystać?

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

REKLAMA

REKLAMA


To czy przedsiębiorca może skorzystać z ulgi zależy od formy opodatkowania. Pełne prawo do odliczeń daje tylko rozliczanie się na zasadach ogólnych. Z kolei przedsiębiorcy korzystający z podatku liniowego nie mają szans na zdecydowaną większość ulg.


Ulga na Internet jedynie przez dwa następujące po sobie lata


Zasady dotyczące ulgi internetowej zmieniły się na początku 2013 r. Aktualnie takie odliczenie od dochodu dostępne jest tylko dla osób, które wcześniej z niego nie korzystały bądź zrobiły to zaledwie raz - przed rokiem. Wynika to z faktu, że wydatki w ramach ulgi internetowej można odliczać tylko przez dwa lata z rzędu. Tym co się nie zmieniło jest wysokość odliczenia, które wciąż wynosi 760 zł w skali roku.

REKLAMA

Ulga internetowa pozwala przede wszystkim rozliczać wydatki abonamentowe odnoszące się do korzystania z sieci np. w mieszkaniu. Ale nie tylko. Odliczenie możliwe jest również w przypadku korzystania z usług kafejek internetowych. Niezależnie jednak od miejsca połączenia z siecią konieczne jest odpowiednie udokumentowanie wydatków. W przeciwnym razie na ulgę nie ma szans. Jako potwierdzenie może służyć każdy dokument, na którym znajdą się m.in. dane kupującego i sprzedawcy, rodzaj usługi czy kwota zapłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie są konsekwencje złożenia deklaracji PIT po terminie


Skorzystanie z ulgi na dzieci ograniczone limitem


Odliczenie w ramach ulgi na dzieci przysługuje za każdy miesiąc wykonywania władzy rodzicielskiej, pełnienia funkcji opiekuna prawnego albo sprawowania opieki nad dzieckiem. Mogą z niego skorzystać osoby wychowujące dziecko:

- małoletnie;

- uczące się lub studiujące - do 25 roku życia;

- bez względu na wiek, jeśli otrzymywało zasiłek pielęgnacyjny lub rentę socjalną.

Trzeba jednak wiedzieć, że małżonkowie, którzy mają tylko jedno dziecko, a ich łączny roczny dochód przekroczył 112 000 zł, nie mają prawa do ulgi. Wspomniany limit obowiązuje również samotnych rodziców, którzy wychowują jedno dziecko. Z kolei w przypadku, gdy rodzice dziecka nie są małżonkami (np. pozostają w konkubinacie) to przewidziany limit na każdego z nich wynosi połowę ze 112 tys. zł, czyli 56 tys. zł.

Nowa ulga prorodzinna korzystna dla rodzin wielodzietnych

Roczny limit ulgi na pierwsze i drugie dziecko podobnie jak w poprzednim roku wynosi po 1112,04 zł. Na kolejne dzieci przysługuje większa ulga rodzinna - za trzecie dziecko 1668,6 zł, natomiast za czwarte i kolejne po 2224,08 zł. Jeżeli małżonkowie rozliczają się oddzielnie, to ulgę mogą odliczyć tylko raz - jedno z nich wykorzysta ją w 100% albo się nią dowolnie podzielą.


Z ulgi rehabilitacyjnej skorzysta nie tylko niepełnosprawny


Możliwość skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej dotyczy osób niepełnosprawnych lub utrzymujących osoby niepełnosprawne takie jak np. współmałżonek, dzieci, pasierbowie, rodzeństwo. Nieodzowne jest również posiadanie przez niepełnosprawnego:

- orzeczenia o zakwalifikowaniu do jednego z trzech stopni niepełnosprawności lub

- decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną.

Jeśli osoba niepełnosprawna nie ma jednego z tych dokumentów odliczenie w ramach ulgi rehabilitacyjnej nie jest możliwe.

Istotne jest również to, że wszelkie wydatki muszą mieć związek z rehabilitacją lub ułatwiać wykonywanie czynności życiowych. Należy je również odpowiednio udokumentować. Warto pamiętać, że ulga rehabilitacyjna odliczana jest od dochodu, a nie od podatku.

Zapraszamy na forum o podatku PIT


Nowe technologie, czyli niestosowane na świecie dłużej niż 5 lat


W myśl regulacji z ulgi na nowe technologie można skorzystać tylko w przypadku nabycia wartości niematerialnych i prawnych, które umożliwiają wytwarzanie lub udoskonalanie wyrobów albo usług, np. programy komputerowe, licencje czy patenty. Z zastrzeżeniem, że taka technologia nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej jednostki naukowej. Maksymalne odliczenie wynosi 50% kwoty wydatków poniesionych na zakup nowej technologii.

Przedsiębiorca chcący skorzystać z ulgi nie ma prawa nikomu sprzedać w całości lub części zakupionej technologii. Odliczenie nie jest możliwe w przypadku zakupu sprzętu, który nową technologię ma wmontowaną wewnątrz, np. komputer wraz z oprogramowaniem. Zgodnie z planami rządu ulga na zakup nowych technologii zniknie w ciągu najbliższych kilku lat. Zastąpić ma ją ulga podatkowa dla przedsiębiorców prowadzących prace badawczo-rozwojowe. Tak wynika z projektu „Programu Rozwoju Przedsiębiorczości do 2020 r.”.

Jak rozliczyć w deklaracji PIT dochody z pracy za granicą


Inwestycja mieszkaniowa z prawem do ulgi odsetkowej


Prawo do ulgi odsetkowej odnosi się jedynie do osób, które w latach 2002 - 2006 zaciągnęły kredyt na inwestycję mieszkaniową. W ramach ulgi przysługuje prawo do odliczania od dochodu wydatków na spłatę odsetek od:

- kredytu mieszkaniowego;

- kredytu zaciągniętego na spłatę kredytu mieszkaniowego;

- każdego kolejnego kredytu zaciągniętego na spłatę powyższych kredytów.

Odliczenia w ramach ulgi odsetkowej można dokonać najwcześniej w zeznaniu podatkowym za rok, w którym zakończono inwestycję. Wśród warunków, które umożliwiają skorzystanie z ulgi odsetkowej jest to, by kredyt mieszkaniowy został w latach w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej (SKOK), a inwestycja była realizowana w Polsce i zakończyła się nie wcześniej niż przed 1 stycznia 2002 r.

Podatek liniowy a wspólne rozliczenie małżonków


Ulga na IKZE również dla „liniowców”


Od niedawna podatnicy mają możliwość skorzystania z ulgi podatkowej na IKZE, która dotyczy składek wpłacanych na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego. Wpłaty na IKZE można odliczyć od dochodu zmniejszając w ten sposób podatek do zapłaty. Jaki jest limit odliczenia? Otóż w 2014 r. możliwe jest odliczenie kwoty zapłaconej rocznie składki, nie więcej jednak niż 4231,20 zł.

Podstawą do skorzystania z takiego odliczenia jest nie tylko opłacenie składek, ale również posiadanie odpowiedniej dokumentacji, która to potwierdza (nie dołącza się jej do zeznania). Trzeba przy tym pamiętać, że w rozliczeniu rocznym można odliczyć jednie te składki, które faktycznie zostały opłacone. Tym samym jeśli podatnik nie opłacił którejś ze składek, nie może jej uwzględnić w PIT. Późniejsze opłacenie składki umożliwia jej odliczenie, ale dopiero w deklaracji za rok, w którym dokonano wpłaty.

Odliczenie wpłaconych kwot przysługuje osobom rozliczającym się z podatku na zasadach ogólnych według skali podatkowej (stawki 18% i 32%), jak również prowadzącym działalność gospodarczą opodatkowanym liniową stawką 19%.


Przekazanie darowizny także może zmniejszyć podatek


W kontekście odliczeń warto również rozważyć przekazanie darowizny, która pozwala zmniejszyć podatek dochodowy wynikający z zeznania rocznego. Choć nie dzieje się tak w każdym przypadku. Darowizny, które obniżą podstawę opodatkowania, muszą zostać przekazane na rzecz:

- organizacji pożytku publicznego (tzw. OPP) oraz innych organizacji działających w Polsce lub w Unii Europejskiej, na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego lub tożsamych przepisów innego państwa UE;

- organizacji religijnych;

- krwiodawstwa (honorowi dawcy krwi).

Trzeba jednak wiedzieć, że zmniejszenie podatku dochodowego wynikającego z zeznania rocznego na 2013 r. możliwe jest wyłącznie w przypadku, gdy darowiznę przekazano w ciągu właśnie tego roku. Co za tym idzie wpłaty po 1 stycznia 2014 r. nie można rozliczyć w zeznaniu rocznym za 2013 r.

Maksymalna kwota darowizny, jaką można rozliczyć, to 6% dochodu. Taką możliwość mają rozliczający się w oparciu o skalę podatkową. Przedsiębiorcy opodatkowani „liniowo” nie odliczą darowizny od podstawy opodatkowania, a jedynie w pewnych przypadkach mogą ją ujmować w kosztach uzyskania przychodu.

Zapraszamy do dyskusji na forum

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA