REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura korygująca zmniejszająca wartość sprzedaży

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W lipcu 2013 r. źle wystawiliśmy fakturę sprzedaży - wartość faktury powinna być niższa. Wystawimy zatem korektę faktury zmniejszającą wartość. Czy należy korygować deklarację VAT-7 za lipiec? Jak taka sytuacja powinna być rozliczona w 2014 roku?

INFORFK: Jak przygotować dział księgowości na zmiany w VAT 2014

REKLAMA

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

 


Faktura korygująca in minus - rozliczenie

REKLAMA


Jeżeli na korygowanej fakturze nie została wykazana kwota podatku, wówczas fakturę korygującą należałoby uwzględnić w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym powstała przyczyna korekty, a więc w drodze korekty deklaracji VAT-7 za lipiec. Zdaniem organów podatkowych taką fakturę rozliczamy w miesiącu, w którym została wystawiona faktura korygująca. Jeśli natomiast na korygowanej fakturze została wykazana kwota podatku, wówczas powinni Państwo rozliczyć korektę poprzez ujęcie w deklaracji VAT-7:

1) za miesiąc otrzymania faktury korygującej przez nabywcę - jeżeli potwierdzenie odbioru faktury korygującej zostanie otrzymane przed upływem terminu do złożenia deklaracji VAT-7 za miesiąc otrzymania faktury korygującej przez nabywcę,

2) za miesiąc otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej - w przypadku późniejszego otrzymania potwierdzenia odbioru.

Nowe zasady fakturowania od początku 2014 r.

O tym, kiedy, tj. w której deklaracji VAT, sprzedawcy powinni rozliczać faktury korygujące, decyduje ich rodzaj. Przy czym tylko częściowo wynika to wprost z przepisów.


Rodzaje faktur korygujących wystawianych przez sprzedawcę i sposób ich rozliczenia

Rodzaje faktur korygujących

Sposób rozliczenia faktury korygującej
przez sprzedawcę

1

2

Faktury korygujące wystawiane w przypadku podwyższenia ceny po wystawieniu faktury pierwotnej z przyczyn, które powstały po wystawieniu faktury pierwotnej, np. na skutek niespełnienia przez nabywcę określonych w umowie warunków czy zaistnienia przewidzianego umową zdarzenia, którego wystąpienie uprawniało sprzedawcę do podwyższenia ceny (zob. przykładowo wyrok NSA z 25 listopada 2011 r., sygn. akt I FSK 50/11, czy wyrok NSA z 3 kwietnia 2012 r., sygn. akt I FSK 850/11)

Faktury korygujące rozliczane są przez uwzględnienie ich w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym powstała przyczyna korekty

Faktury korygujące obniżające podstawę opodatkowania lub kwotę podatku, gdy nie jest konieczne posiadanie potwierdzenia ich odbioru (art. 29 ust. 4b ustawy o VAT)

stanowisko autora: faktury korygujące rozliczane są przez uwzględnienie ich w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym powstała przyczyna korekty

stanowisko organów podatkowych: faktury korygujące rozliczane są przez sprzedawcę przez uwzględnienie ich w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym wystawiona została faktura korygująca

1) faktury korygujące obniżające kwotę podatku na skutek obniżenia podstawy, a więc faktury korygujące dokumentujące:

udzielenie rabatu lub zmniejszenie ceny z innej przyczyny (np. reklamacji)

zwrot towarów

zwrot nabywcy kwot nienależnych

zwrot nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat

2) wystawiane w związku ze stwierdzeniem pomyłki zawyżającej na fakturze kwotę (art. 29 ust. 4c ustawy o VAT), a więc, przykładowo, faktury korygujące wystawiane w związku z:

zawyżeniem stawki podatku lub opodatkowaniem czynności zwolnionej od podatku

opodatkowaniem czynności niepodlegającej opodatkowaniu (w szczególności chodzi o opodatkowanie czynności podlegających opodatkowaniu poza terytorium Polski)

innymi pomyłkami (np. pomyłkami w ilości towarów, w cenie czy w kwocie podatku), których skutkiem było zawyżenie kwoty podatku

gdy konieczne jest posiadanie potwierdzenia odbioru tej faktury

Faktury korygujące są rozliczane w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nabywca otrzyma fakturę korygującą, jeżeli potwierdzenie odbioru przez nabywcę faktury korygującej zostanie otrzymane przed upływem terminu do złożenia deklaracji. Gdy zostanie otrzymane później, fakturę korygującą rozliczamy w deklaracji za okres rozliczeniowy otrzymania od nabywcy potwierdzenia odbioru faktury korygującej

1) faktury korygujące podwyższające kwotę podatku należnego wykazanego na fakturze pierwotnej, jeśli konieczność korekty jest konsekwencją błędu popełnionego przy wystawieniu faktury pierwotnej (a zatem nie należą do tej grupy faktury korygujące wystawiane w związku z podwyższeniem ceny z przyczyn, które powstały po wystawieniu faktury pierwotnej), a zatem faktury korygujące wystawiane w związku z:

zastosowaniem stawki podatku niższej od prawidłowej (np. stawki 8% zamiast 23% czy 5% zamiast 8%)

zastosowaniem zwolnienia od podatku zamiast opodatkowania stawką 5%, 8% lub 23% (w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r.)

innymi pomyłkami (pomyłką w ilości towarów, w cenie, w kwocie podatku itp.), których skutkiem było zaniżenie podatku należnego wykazanego na fakturze pierwotnej

Faktury korygujące rozliczane są przez korektę deklaracji, w której uwzględniona została faktura pierwotna będąca przedmiotem korekty

Z treści pytania nie wynika, czy na korygowanej fakturze została przez Państwa wykazana kwota podatku.

Gdyby na korygowanej fakturze nie została wykazana kwota podatku (np. dlatego, że faktura ta dokumentuje sprzedaż zwolnioną od podatku), wówczas fakturę korygującą należałoby uwzględnić w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym:

1) powstała przyczyna korekty, a więc w drodze korekty deklaracji VAT-7 za lipiec (przyczyna korekty istniała bowiem od samego początku) - jeżeli przyjąć pierwsze z możliwych stanowisk;

REKLAMA

2) wystawiona została faktura korygująca - jeżeli przyjąć drugie z możliwych stanowisk (stanowisko to wydają się reprezentować organy podatkowe - zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 9 listopada 2011 r., sygn. ILPP4/443-551/11-5/ISN).

Zdaniem autora prawidłowe jest pierwsze ze wskazanych stanowisk. Podstawę opodatkowania obniżają bowiem nie faktury korygujące, lecz określone zdarzenia (faktury korygujące jedynie te zdarzenia dokumentują). W konsekwencji - skoro nie ma przepisu tak stanowiącego - nie ma powodu, aby uznawać, że dla określenia okresu rozliczeniowego, w którym należy rozliczyć fakturę korygującą, decydujące znaczenie ma data wystawienia faktury korygującej.

Wręcz przeciwnie, z analizy orzecznictwa wynika zasada rozliczania faktur korygujących w okresie rozliczeniowym powstania przyczyny korekty. Jest tak w przypadku faktur korygujących należących zarówno do pierwszej, jak i do czwartej z wymienionych grup (z tym że w przypadku czwartej grupy przyczyna istnieje od samego początku). Wyjątek stanowią jedynie faktury korygujące należące do trzeciej grupy, lecz w ich przypadku odmienne traktowanie wynika wprost z przepisów. Przepisów takich nie ma natomiast w przypadku faktur korygujących obniżających podstawę opodatkowania lub kwotę podatku w sytuacjach, o których mowa w art. 29 ust. 4b ustawy o VAT.


PRZYKŁAD

10 lipca 2013 r. podatnik sprzedał towar używany, którego dostawa była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Dostawę tę podatnik błędnie udokumentował fakturą wystawioną na kwotę 10 700 zł (bez kwoty podatku ze względu na fakt, że dostawa towaru była zwolniona od podatku) zamiast na kwotę 9700 zł.

Błąd został zauważony na początku września, w związku z czym 5 września 2013 r. podatnik wystawił fakturę korygującą zmniejszającą cenę na fakturze do kwoty 9700 zł. Fakturę tę podatnik powinien uwzględnić:

1) w drodze korekty deklaracji VAT-7 za lipiec 2013 r., gdyż przyczyną korekty jest błąd istniejący od samego początku (od momentu wystawienia faktury),

2) w deklaracji VAT-7 za wrzesień 2013 r. - jeżeli przyjąć stanowisko organów podatkowych.

 

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo


Bardziej prawdopodobne jest jednak to, że na korygowanej fakturze została wykazana kwota podatku. W konsekwencji faktura ta powinna być przez Państwa zaliczona do trzeciej z wymienionych grup. W takim przypadku rozliczenie faktury korygującej powinno się odbyć nie w drodze korekty deklaracji VAT-7 za lipiec, lecz poprzez ujęcie w deklaracji VAT-7:

1) za miesiąc otrzymania faktury korygującej przez nabywcę - jeżeli potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę zostanie otrzymane przed upływem terminu do złożenia deklaracji VAT-7 za miesiąc otrzymania faktury korygującej przez nabywcę (art. 29 ust. 4a zdanie pierwsze ustawy o VAT),

2) za miesiąc otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej - w przypadku późniejszego otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej (art. 29 ust. 4a zdanie drugie ustawy o VAT).


PRZYKŁAD

Załóżmy, że dostawa towaru, o której mowa w poprzednim przykładzie, była opodatkowana VAT według stawki 23% i popełniony został błąd w cenie netto towaru (zamiast 9700 zł wskazano 10 700 zł) oraz w kolejnych pozycjach, w tym w kwocie podatku. W takiej sytuacji - przy założeniu, że fakturę korygującą wystawioną 5 września 2013 r. nabywca otrzyma do końca września 2013 r. - fakturę korygującą podatnik powinien uwzględnić w deklaracji VAT-7 za:

1) wrzesień 2013 r. - jeżeli potwierdzenie odbioru faktury korygującej podatnik otrzyma nie później niż 25 października 2013 r.,

2) miesiąc otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej - jeżeli potwierdzenie to podatnik otrzyma później.


Polecamy: Podstawa opodatkowania VAT 2014 - zmiana ustawy o VAT

Polecamy: Karta podatkowa 2014 - wyższe stawki i nowy wniosek PIT-16

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane 2014

 

 


VAT 2014

Analogiczne zasady rozliczania faktur korygujących będą obowiązywały w 2014 r. Co prawda z dniem 1 stycznia 2014 r. art. 29 ustawy o VAT (w tym art. 29 ust. 4a-4c ustawy o VAT) zostanie uchylony, jednak analogiczne zasady rozliczania faktur korygujących wymagających uzyskania potwierdzenia odbioru określać będą przepisy art. 29a ust. 13-15 ustawy o VAT. Nadal nowe przepisy częściowo tylko (właśnie w zakresie rozliczania faktur korygujących wymagających uzyskania potwierdzenia odbioru) będą określać wprost zasady ich rozliczania przez sprzedawców. Poszerzony zostanie natomiast katalog przypadków, gdy nie będzie konieczne posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

Taki przypadek wystąpi, gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej, a z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej. Nie będzie już wprost wynikać z ustawy, że nie trzeba mieć potwierdzenia odbioru faktury korygującej, gdy na fakturze, do której odnosi się korekta, nie ma VAT. Będzie to wynikać z ogólnej zasady określonej w art. 29a ust. 13 ustawy, że potwierdzenie odbioru faktury korygującej jest konieczne w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania z wykazanym podatkiem.


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 29 ust. 4a-4c ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1027

• art. 29a ust. 13-15 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1027, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.

Tomasz Krywan

doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA