REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura korygująca zmniejszająca wartość sprzedaży

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W lipcu 2013 r. źle wystawiliśmy fakturę sprzedaży - wartość faktury powinna być niższa. Wystawimy zatem korektę faktury zmniejszającą wartość. Czy należy korygować deklarację VAT-7 za lipiec? Jak taka sytuacja powinna być rozliczona w 2014 roku?

INFORFK: Jak przygotować dział księgowości na zmiany w VAT 2014

REKLAMA

REKLAMA

 

 

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

 


Faktura korygująca in minus - rozliczenie


Jeżeli na korygowanej fakturze nie została wykazana kwota podatku, wówczas fakturę korygującą należałoby uwzględnić w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym powstała przyczyna korekty, a więc w drodze korekty deklaracji VAT-7 za lipiec. Zdaniem organów podatkowych taką fakturę rozliczamy w miesiącu, w którym została wystawiona faktura korygująca. Jeśli natomiast na korygowanej fakturze została wykazana kwota podatku, wówczas powinni Państwo rozliczyć korektę poprzez ujęcie w deklaracji VAT-7:

1) za miesiąc otrzymania faktury korygującej przez nabywcę - jeżeli potwierdzenie odbioru faktury korygującej zostanie otrzymane przed upływem terminu do złożenia deklaracji VAT-7 za miesiąc otrzymania faktury korygującej przez nabywcę,

2) za miesiąc otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej - w przypadku późniejszego otrzymania potwierdzenia odbioru.

Nowe zasady fakturowania od początku 2014 r.

O tym, kiedy, tj. w której deklaracji VAT, sprzedawcy powinni rozliczać faktury korygujące, decyduje ich rodzaj. Przy czym tylko częściowo wynika to wprost z przepisów.


Rodzaje faktur korygujących wystawianych przez sprzedawcę i sposób ich rozliczenia

Rodzaje faktur korygujących

Sposób rozliczenia faktury korygującej
przez sprzedawcę

1

2

Faktury korygujące wystawiane w przypadku podwyższenia ceny po wystawieniu faktury pierwotnej z przyczyn, które powstały po wystawieniu faktury pierwotnej, np. na skutek niespełnienia przez nabywcę określonych w umowie warunków czy zaistnienia przewidzianego umową zdarzenia, którego wystąpienie uprawniało sprzedawcę do podwyższenia ceny (zob. przykładowo wyrok NSA z 25 listopada 2011 r., sygn. akt I FSK 50/11, czy wyrok NSA z 3 kwietnia 2012 r., sygn. akt I FSK 850/11)

Faktury korygujące rozliczane są przez uwzględnienie ich w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym powstała przyczyna korekty

Faktury korygujące obniżające podstawę opodatkowania lub kwotę podatku, gdy nie jest konieczne posiadanie potwierdzenia ich odbioru (art. 29 ust. 4b ustawy o VAT)

stanowisko autora: faktury korygujące rozliczane są przez uwzględnienie ich w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym powstała przyczyna korekty

stanowisko organów podatkowych: faktury korygujące rozliczane są przez sprzedawcę przez uwzględnienie ich w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym wystawiona została faktura korygująca

1) faktury korygujące obniżające kwotę podatku na skutek obniżenia podstawy, a więc faktury korygujące dokumentujące:

udzielenie rabatu lub zmniejszenie ceny z innej przyczyny (np. reklamacji)

zwrot towarów

zwrot nabywcy kwot nienależnych

zwrot nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat

2) wystawiane w związku ze stwierdzeniem pomyłki zawyżającej na fakturze kwotę (art. 29 ust. 4c ustawy o VAT), a więc, przykładowo, faktury korygujące wystawiane w związku z:

zawyżeniem stawki podatku lub opodatkowaniem czynności zwolnionej od podatku

opodatkowaniem czynności niepodlegającej opodatkowaniu (w szczególności chodzi o opodatkowanie czynności podlegających opodatkowaniu poza terytorium Polski)

innymi pomyłkami (np. pomyłkami w ilości towarów, w cenie czy w kwocie podatku), których skutkiem było zawyżenie kwoty podatku

gdy konieczne jest posiadanie potwierdzenia odbioru tej faktury

Faktury korygujące są rozliczane w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nabywca otrzyma fakturę korygującą, jeżeli potwierdzenie odbioru przez nabywcę faktury korygującej zostanie otrzymane przed upływem terminu do złożenia deklaracji. Gdy zostanie otrzymane później, fakturę korygującą rozliczamy w deklaracji za okres rozliczeniowy otrzymania od nabywcy potwierdzenia odbioru faktury korygującej

1) faktury korygujące podwyższające kwotę podatku należnego wykazanego na fakturze pierwotnej, jeśli konieczność korekty jest konsekwencją błędu popełnionego przy wystawieniu faktury pierwotnej (a zatem nie należą do tej grupy faktury korygujące wystawiane w związku z podwyższeniem ceny z przyczyn, które powstały po wystawieniu faktury pierwotnej), a zatem faktury korygujące wystawiane w związku z:

zastosowaniem stawki podatku niższej od prawidłowej (np. stawki 8% zamiast 23% czy 5% zamiast 8%)

zastosowaniem zwolnienia od podatku zamiast opodatkowania stawką 5%, 8% lub 23% (w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r.)

innymi pomyłkami (pomyłką w ilości towarów, w cenie, w kwocie podatku itp.), których skutkiem było zaniżenie podatku należnego wykazanego na fakturze pierwotnej

Faktury korygujące rozliczane są przez korektę deklaracji, w której uwzględniona została faktura pierwotna będąca przedmiotem korekty

Z treści pytania nie wynika, czy na korygowanej fakturze została przez Państwa wykazana kwota podatku.

Gdyby na korygowanej fakturze nie została wykazana kwota podatku (np. dlatego, że faktura ta dokumentuje sprzedaż zwolnioną od podatku), wówczas fakturę korygującą należałoby uwzględnić w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym:

1) powstała przyczyna korekty, a więc w drodze korekty deklaracji VAT-7 za lipiec (przyczyna korekty istniała bowiem od samego początku) - jeżeli przyjąć pierwsze z możliwych stanowisk;

2) wystawiona została faktura korygująca - jeżeli przyjąć drugie z możliwych stanowisk (stanowisko to wydają się reprezentować organy podatkowe - zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 9 listopada 2011 r., sygn. ILPP4/443-551/11-5/ISN).

Zdaniem autora prawidłowe jest pierwsze ze wskazanych stanowisk. Podstawę opodatkowania obniżają bowiem nie faktury korygujące, lecz określone zdarzenia (faktury korygujące jedynie te zdarzenia dokumentują). W konsekwencji - skoro nie ma przepisu tak stanowiącego - nie ma powodu, aby uznawać, że dla określenia okresu rozliczeniowego, w którym należy rozliczyć fakturę korygującą, decydujące znaczenie ma data wystawienia faktury korygującej.

Wręcz przeciwnie, z analizy orzecznictwa wynika zasada rozliczania faktur korygujących w okresie rozliczeniowym powstania przyczyny korekty. Jest tak w przypadku faktur korygujących należących zarówno do pierwszej, jak i do czwartej z wymienionych grup (z tym że w przypadku czwartej grupy przyczyna istnieje od samego początku). Wyjątek stanowią jedynie faktury korygujące należące do trzeciej grupy, lecz w ich przypadku odmienne traktowanie wynika wprost z przepisów. Przepisów takich nie ma natomiast w przypadku faktur korygujących obniżających podstawę opodatkowania lub kwotę podatku w sytuacjach, o których mowa w art. 29 ust. 4b ustawy o VAT.


PRZYKŁAD

10 lipca 2013 r. podatnik sprzedał towar używany, którego dostawa była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Dostawę tę podatnik błędnie udokumentował fakturą wystawioną na kwotę 10 700 zł (bez kwoty podatku ze względu na fakt, że dostawa towaru była zwolniona od podatku) zamiast na kwotę 9700 zł.

Błąd został zauważony na początku września, w związku z czym 5 września 2013 r. podatnik wystawił fakturę korygującą zmniejszającą cenę na fakturze do kwoty 9700 zł. Fakturę tę podatnik powinien uwzględnić:

1) w drodze korekty deklaracji VAT-7 za lipiec 2013 r., gdyż przyczyną korekty jest błąd istniejący od samego początku (od momentu wystawienia faktury),

2) w deklaracji VAT-7 za wrzesień 2013 r. - jeżeli przyjąć stanowisko organów podatkowych.

 

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo


Bardziej prawdopodobne jest jednak to, że na korygowanej fakturze została wykazana kwota podatku. W konsekwencji faktura ta powinna być przez Państwa zaliczona do trzeciej z wymienionych grup. W takim przypadku rozliczenie faktury korygującej powinno się odbyć nie w drodze korekty deklaracji VAT-7 za lipiec, lecz poprzez ujęcie w deklaracji VAT-7:

1) za miesiąc otrzymania faktury korygującej przez nabywcę - jeżeli potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę zostanie otrzymane przed upływem terminu do złożenia deklaracji VAT-7 za miesiąc otrzymania faktury korygującej przez nabywcę (art. 29 ust. 4a zdanie pierwsze ustawy o VAT),

2) za miesiąc otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej - w przypadku późniejszego otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej (art. 29 ust. 4a zdanie drugie ustawy o VAT).


PRZYKŁAD

Załóżmy, że dostawa towaru, o której mowa w poprzednim przykładzie, była opodatkowana VAT według stawki 23% i popełniony został błąd w cenie netto towaru (zamiast 9700 zł wskazano 10 700 zł) oraz w kolejnych pozycjach, w tym w kwocie podatku. W takiej sytuacji - przy założeniu, że fakturę korygującą wystawioną 5 września 2013 r. nabywca otrzyma do końca września 2013 r. - fakturę korygującą podatnik powinien uwzględnić w deklaracji VAT-7 za:

1) wrzesień 2013 r. - jeżeli potwierdzenie odbioru faktury korygującej podatnik otrzyma nie później niż 25 października 2013 r.,

2) miesiąc otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej - jeżeli potwierdzenie to podatnik otrzyma później.


Polecamy: Podstawa opodatkowania VAT 2014 - zmiana ustawy o VAT

Polecamy: Karta podatkowa 2014 - wyższe stawki i nowy wniosek PIT-16

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane 2014

 

 


VAT 2014

Analogiczne zasady rozliczania faktur korygujących będą obowiązywały w 2014 r. Co prawda z dniem 1 stycznia 2014 r. art. 29 ustawy o VAT (w tym art. 29 ust. 4a-4c ustawy o VAT) zostanie uchylony, jednak analogiczne zasady rozliczania faktur korygujących wymagających uzyskania potwierdzenia odbioru określać będą przepisy art. 29a ust. 13-15 ustawy o VAT. Nadal nowe przepisy częściowo tylko (właśnie w zakresie rozliczania faktur korygujących wymagających uzyskania potwierdzenia odbioru) będą określać wprost zasady ich rozliczania przez sprzedawców. Poszerzony zostanie natomiast katalog przypadków, gdy nie będzie konieczne posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

Taki przypadek wystąpi, gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej, a z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej. Nie będzie już wprost wynikać z ustawy, że nie trzeba mieć potwierdzenia odbioru faktury korygującej, gdy na fakturze, do której odnosi się korekta, nie ma VAT. Będzie to wynikać z ogólnej zasady określonej w art. 29a ust. 13 ustawy, że potwierdzenie odbioru faktury korygującej jest konieczne w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania z wykazanym podatkiem.


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 29 ust. 4a-4c ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1027

• art. 29a ust. 13-15 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1027, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.

Tomasz Krywan

doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

 

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA