REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot VAT za materiały budowlane 2020

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zwrot VAT za materiały budowlane 2020
Zwrot VAT za materiały budowlane 2020

REKLAMA

REKLAMA

Od 2014 roku nastąpiła prawdziwa rewolucja w zasadach uzyskiwania zwrotu VAT za materiały budowlane. Zwrot ten został bardzo ograniczony podmiotowo i przedmiotowo. Niektórzy (osoby mające więcej niż 35 lat) stracili tą możliwość jeżeli nie zdążyli z wydatkami do końca 2013 roku. Od wydatków poczynionych w 2014 r. nie ma m.in. możliwości uzyskania zwrotu VAT za materiały użyte do remontu i budowy domów większych niż 110 metrów kwadratowych. Zasady te nie zmieniły się w kolejnych latach (2015-2019) a także w 2020 roku.

VAT 2020

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Likwidacja obowiązujących do końca 2013 r. zasad zwrotu VAT za materiały budowlane

Z końcem 2013 roku przestała obowiązywać dotychczasowa ustawa z 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Uchyliła ją ustawa z 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi (Dz. U. z 2013 r. , poz. 1304) (przebieg procedury legislacyjnej projektu tej ustawy w Sejmie).

Prawa nabyte są zachowane

Osoby fizyczne, które przed 1 stycznia 2014 r. poniosły wydatki na zakup materiałów budowlanych, o których mowa w ustawie z 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, mają prawo ubiegać się po 31 grudnia 2013 r. o zwrot części poniesionych wydatków na dotychczasowych zasadach, wg poniższego harmonogramu.

REKLAMA

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek o zwrot części wydatków na zakup materiałów budowlanych poniesionych i udokumentowanych fakturą wystawioną dla osoby fizycznej w okresie:

1) od 1 maja 2004 do 31 grudnia 2005 r. - składa się na nie później niż do 31 grudnia 2014 r.;
2) od 1 stycznia 2006 do 31 grudnia 2007 r. – składa się na nie później niż do 31 grudnia 2015 r.;
3) od 1 stycznia 2008 do 31 grudnia 2009 r. – składa się na nie później niż do 31 grudnia 2016 r.;
4) od 1 stycznia 2010 do 31 grudnia 2011 r. – składa się na nie później niż do 31 grudnia 2017 r.;
5) od 1 stycznia 2012 do 31 grudnia 2013 r. – składa się na nie później niż do 31 grudnia 2018 r.

W przypadku gdy wniosek o zwrot VAT składany jest po raz pierwszy po 31 grudnia 2013 r. limity kwoty zwrotu obliczone zostały zgodnie z zasadami określonymi w art. 3 ust. 5 i 6 ustawy z 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, dotyczą okresów liczonych od daty złożenia tego wniosku do 31 grudnia 2018 r.

Do spraw dotyczących zwrotu VAT wszczętych, a niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2014 r. - stosuje się dotychczasowe zasady.

Zwrot VAT za materiały budowlane od 2014 roku – tylko dla osób do 35 roku życia

Nowe, obowiązujące od 1 stycznia 2014 r.,  zasady zwrotu VAT za materiały budowlane znajdziemy w rozdziale 4 ustawy z 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi zatytułowanym „Zwrot osobom fizycznym niektórych wydatków poniesionych w związku z budową pierwszego własnego mieszkania”.

Monitor Księgowego – prenumerata

Zgodnie z art. 20 ust. 3 tej ustawy , o zwrot części wydatków (tj. części VAT zawartego w cenie) na zakup materiałów budowlanych poniesionych przez osobę fizyczną po 1 stycznia 2014 r. można się ubiegać jeżeli:

1.  wydatki zostały poniesione w związku z:

a) budową domu jednorodzinnego albo

b) nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny;

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Biuletyn VAT

2. przedsięwzięcie, o którym mowa w pkt 1, było realizowane na podstawie pozwolenia na budowę wydanego po dniu 1 stycznia 2014 r.;

3. powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, o których mowa w pkt 1, nie przekracza odpowiednio:

a) 75 m2 i 100 m2;

b) 85 m2 i 110 m2 – w przypadku gdy osoba fizyczna w dniu wydania pozwolenia na budowę, o którym mowa w pkt 2, wychowywała przynajmniej troje dzieci spełniających warunki, o których mowa w art. 7 ust. 2 tej ustawy
Chodzi tu o dzieci uprawniające do ulgi na dziecko w PIT, czyli
- dzieci małoletnie,
- dzieci bez względu na wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymują zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną, oraz
- dzieci do ukończenia przez nie 25. roku życia, uczące się w szkołach, zakładach kształcenia nauczycieli oraz kolegiach pracowników służb społecznych, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie oraz szkołach wyższych i wyższych seminariach duchownych, prowadzonych przez Kościół Katolicki, inne kościoły i związki wyznaniowe na podstawie przepisów o stosunku państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz przepisów o stosunku państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych.

4. osoba fizyczna do końca roku kalendarzowego, w którym wydano pozwolenie na budowę lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, nie ukończyła 36 lat;

5. do dnia złożenia wniosku o zwrot ww. wydatków, osoba fizyczna nie była:

a) właścicielem innego budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego,

b) osobą, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, którego przedmiotem jest lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny,

c) właścicielem lub współwłaścicielem budynku, jeżeli jego udział w przypadku zniesienia współwłasności obejmowałby co najmniej jeden lokal mieszkalny.

– z wyłączeniem domu jednorodzinnego albo lokalu mieszkalnego, o którym mowa w pkt 1.

Jak widać system zwrotu VAT za materiały budowlane jest od 2014 roku mocno okrojony (podmiotowo i przedmiotowo) w porównaniu do ustawy z 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, która obowiązywała tylko do końca 2013 roku.

Testamenty, spadki, darowizny – PDF

Bez wydatków na remont i z limitem metrażu

Oprócz zakreślenia granicy wiekowej beneficjentów tego systemu i istotnego ograniczenia powierzchni budowanego domu (mieszkania) uprawniającej do skorzystania ze zwrotu (do końca 2013 r. nie było żadnych tego typu ograniczeń), zwraca uwagę likwidacja zwrotu VAT za materiały budowlane użyte do remontu mieszkania, czy domu.

Do końca 2013 roku wydatki na materiały budowlane użyte do remontu mieszkania lub domu (a także do wykończenia mieszkania nabytego w tzw. stanie deweloperskim) uprawniały do częściowego zwrotu VAT zawartego w ich cenie.

O ile ograniczenie wiekowe do 35 lat można jakoś (choć z trudem) zrozumieć, to limit 100 m2 dla budowanego nowego domu jest kuriozalny. Domów o takiej powierzchni buduje się bardzo niewiele.

Ważnym ograniczeniem jest od 2014 r. również warunek budowy pierwszego własnego mieszkania lub domu. Zwrotu VAT nie uzyskają więc od 2014 roku osoby, które budują swój nowy dom będąc jednocześnie właścicielami mieszkania lub domu, a nawet posiadaczami własnościowego mieszkania spółdzielczego.

W przypadku osoby fizycznej pozostającej w związku małżeńskim w roku kalendarzowym, w którym wydano pozwolenie na budowę lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego:
- warunek nieukończenia 36 roku życia dotyczy młodszego z małżonków, a
- warunek braku tytułu własności (lub spółdzielczego własnościowego prawa) do domu lub mieszkania dotyczy obojga małżonków.

Zwrot nie dla podatników VAT

Prawo do zwrotu części VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych użytych do budowy domu lub mieszkania przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali wydatków na te materiały budowlane jako podatnicy VAT w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Opodatkowanie przychodów lub dochodów z kapitałów pieniężnych

Odzyskasz VAT od oprawy ale nie od żyrandola

Zwrot VAT za materiały budowlane - deski podłogowe

Tylko jeden wniosek o zwrot VAT

Wniosek o zwrot VAT za materiały budowlane składa się raz (a nie raz w roku - jak to było wcześniej), nie później niż do dnia 31 grudnia roku, w którym zgodnie z prawem miało miejsce przystąpienie do użytkowania wybudowanego lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego.

Wniosek może być złożony wspólnie z małżonkiem lub odrębnie przez każdego z małżonków. Jeżeli małżonkowie składają odrębne wnioski, do różnych urzędów skarbowych, są jednocześnie obowiązani zawiadomić o złożeniu wniosku urząd skarbowy właściwy dla złożenia wniosku przez małżonka.

Istotną zmianą jest również to, że zwrot VAT od 2014 roku obejmie tylko wydatki na materiały budowlane poniesione od dnia wydania pozwolenia na budowę.

Warto zauważyć też, że nowe zasady formalnie nie pozwolą uzyskać zwrotu VAT osobom, które uzyskały pozwolenie na budowę przed 2014 rokiem, a wydatki poniosły już w 2014 r. i latach następnych.

Nie zmieniła się w 2014 roku  (ani w 2015 i 2016 r.) lista materiałów budowlanych, których dotyczy zwrot VAT.

Nie uległy zmianie również terminy zwrotu VAT.

Tak jak wcześniej urząd skarbowy ma 4 miesiące na wydanie decyzji o zwrocie VAT i 25 dni na przekazanie pieniędzy z tytułu tego zwrotu od dnia doręczenia decyzji. Jeśli wniosek jest oczywiście zasadny, zwrot następuje - bez wydania decyzji - w terminie 4 miesięcy od dnia złożenia wniosku.

Nie zmieniły się również wymogi co do zawartości samego wniosku, trzeba też nadal będzie do niego załączyć kopie faktur i pozwolenia na budowę.

Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik


Kwota zwrotu VAT za materiały budowlane 2014-2016

Tak jak do tej pory w przypadku inwestycji wymagających pozwolenia na budowę kwota zwrotu VAT za materiały budowlane dla stawki 23% VAT ma być od 2014 r. równa 65,22% kwoty podatku VAT wynikającej z faktur, nie więcej jednak niż 12,195% kwoty stanowiącej iloczyn 70 m2 powierzchni użytkowej i ceny 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych, ostatnio ogłoszonej przed kwartałem złożenia wniosku o dokonanie zwrotu.

Kwota zwrotu = wartość podatku VAT na fakturze × 0,6522

Limit zwrotu = 70 m2 × cena 1 m² x 0,12195

Wskaźnik ceny 1m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego oddanego do użytkowania (ustalany na podstawie nakładów poniesionych przez inwestorów na budowę wielomieszkaniowych budynków mieszkalnych) wyniósł w IV kwartale 2015 r. 3925 zł (w III kwartale 2015 r. było to 3961 zł).

Wskaźnik ten ( ogłaszany przez Prezesa GUS) jest przyjmowany m.in. do wyliczenia limitów zwrotu VAT za materiały budowlane – wskaźnik za IV kwartał 2015 r. jest stosowany do wniosków o zwrot VAT składanych w II kwartale 2016 r. (tj. w miesiącach kwiecień-czerwiec 2016 r.).

Limit zwrotu (dla wniosków składanych w II kwartale 2016 r.= 70 m2 × 3925 zł x 0,12195 = 33505,76 zł

Limit zwrotu
(dla wniosków składanych w I kwartale 2016 r.= 70 m2 × 3961 zł x 0,12195 = 33813,08 zł

Przepisy (tak jak do końca 2013 r.) przewidują również pojawienie się innych stawek podstawowych VAT w naszym systemie podatkowym.

W przypadku gdy stawka podatku VAT będzie inna niż 23%, kwota zwrotu równa będzie odpowiednio:

1) 68,18%  – dla stawki 22%,

2) 62,50% – dla stawki 24%,

3) 60% – dla stawki 25%

- kwoty podatku VAT wynikającej z faktur.

Rozwód - opieka nad dziećmi, podział majątku

Jeżeli wniosek o zwrot VAT zostanie złożony w okresie obowiązywania:

- stawki 22% VAT – limit zwrotu wyniesie nie więcej niż 12,295% ww. kwoty stanowiącej iloczyn 70 m2 powierzchni użytkowej i ceny 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczenia premii gwarancyjnej,

- stawki 24% VAT – limit zwrotu wyniesie nie więcej niż 12,097% ww. kwoty stanowiącej iloczyn 70 m2 powierzchni użytkowej i ceny 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczenia premii gwarancyjnej,

- stawki 25% VAT – limit zwrotu wyniesie nie więcej niż 12 % ww. kwoty stanowiącej iloczyn 70 m2 powierzchni użytkowej i ceny 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczenia premii gwarancyjnej,

Kwota zwrotu (ale nie ww. limity !) obliczona zgodnie z ww. zasadami dotyczy sumy wszystkich wydatków udokumentowanych fakturami VAT i podlega zaokrągleniu do pełnych złotych (art. 21 ust. 6 ustawy z 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi).

Podstawa prawna: Ustawa z 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi (Dz. U. z 2013 r.  poz. 1304).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA