REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 2016 roku koniec z obowiązkową korektą kosztów w przypadku braku zapłaty

 Biuro Rachunkowe BMGM Spółka z o.o.
Usługi księgowe i doradztwo biznesowe
Marcin M. Wyrzykowski
Główny Księgowy
Od 2016 roku koniec z obowiązkową korektą kosztów w przypadku braku zapłaty
Od 2016 roku koniec z obowiązkową korektą kosztów w przypadku braku zapłaty
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dobra informacja dla przedsiębiorców i służb finansowo-księgowych. Z dniem 1 stycznia 2016 roku znikają przepisy regulujące obowiązek korygowania kosztów uzyskania przychodów w przypadku niedochowania terminu płatności.

W dniu 5 sierpnia 2015 roku Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 5 sierpnia 2015 roku o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa i niektórych innych ustaw. Wprowadzone zmiany powinny ucieszyć znaczną część przedsiębiorców i pracowników działów księgowych. Zgodnie z zapisem art. 2 i 3 w/w ustawy, uchyla się z dniem 1 stycznia 2016 roku przepisy:

REKLAMA

Autopromocja

- art. 24d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (updof)

- art. 15b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (updop).

Tym samym od stycznia 2016 roku przestają obowiązywać w obu podatkach dochodowych przepisy nakazujące podatnikom dokonywać korekty kosztów z tytułu nieuregulowanych w terminie zapłat.

Przypomnijmy, iż zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami (art. 24d updof i art. 15b updop) podatnicy zobowiązani są do dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów, jeżeli:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- nie uregulowali w ciągu 30 dni od upływu terminu płatności należności wynikających z faktury (rachunku) lub, w przypadku ich braku, z umowy lub innego dokumentu – jeżeli termin ten nie jest dłuższy niż 60 dni;

- nie uregulowali należności wynikającej z faktury (rachunku) lub umowy/innego dokumentu w ciągu 90 dni od daty zaliczenia wynikającego z nich kosztu do kosztów uzyskania przychodu – jeżeli termin płatności wynikający z faktury (rachunku) lub umowy jest dłuższy niż 60 dni.

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Wspomnianej korekty należy dokonać w miesiącu, w którym upływa odpowiedni 30 lub 90 dzień. Podatnik ma tez prawo „przywrócić” uprzednio skorygowany koszt, w miesiącu, w którym dokonał zapłaty.

Zgodnie z założeniami ustawy wprowadzającej w 2013 roku w/w przepisy, miały one na celu usprawnienie przepływów pieniężnych pomiędzy przedsiębiorcami i sprawić, aby kontrahenci sprawniej i terminowo regulowali swoje zobowiązania. W rzeczywistości przepisy te spowodowały zwiększenie nakładów pracy na prawidłowe prowadzenie ewidencji i ustalanie wartości należnego podatku dochodowego. Niejednokrotnie, głównie w przypadku małych firm oraz firm dokonujących bardzo dużej liczby transakcji, ustalenie wymaganych korekt kosztów w związku z brakiem ich zapłaty wiązało się z długą i żmudną weryfikacją poszczególnych transakcji. Uchylenie przepisów dotyczących obowiązkowej korekty kosztów potwierdza podnoszone od dłuższego czasu twierdzenia, iż przepisy te nie spełniają założonych celów.

Zgodnie z przepisami przejściowymi, podatnicy, którzy dokonali stosownych korekt kosztów do końca 2015 roku, będą mogli ponownie uznać je za koszt uzyskania przychodu po jego uregulowaniu. Począwszy od 1 stycznia 2016 roku zniknie obowiązek korygowania kosztów, za które zapłata dokonywana jest z opóźnieniem.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA