REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przeliczanie kursów walut obcych w imporcie usług dla potrzeb VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Przeliczanie kursów walut obcych w imporcie usług dla potrzeb VAT
Przeliczanie kursów walut obcych w imporcie usług dla potrzeb VAT
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W celu rozliczenia usług nabywanych w ramach importu usług zastosowania nie znajdują obowiązujące w tym zakresie na gruncie podatku VAT zasady przeliczania kursów walut obcych, uwzględniające dzień wystawienia faktury przez sprzedawcę. Przeliczenia na złote podstawy opodatkowania importu usług wyrażonej w walucie obcej dokonuje się bowiem w każdym przypadku biorąc pod uwagę dzień powstania obowiązku podatkowego.

Dla celów podatku VAT przeliczenia na złote kwot stanowiących podstawę opodatkowania wyrażonych w walucie obcej, dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego (art. 31a ust. 1 ustawy o VAT). Podatnik może wybrać sposób przeliczania na złote według ostatniego kursu wymiany opublikowanego przez Europejski Bank Centralny na ostatni dzień poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jednocześnie w przypadku gdy podatnik wystawia fakturę przed powstaniem obowiązku podatkowego, a kwoty stanowiące podstawę opodatkowania są określone na tej fakturze w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury (art. 31a ust. 2 ustawy o VAT).  Także w tym przypadku podatnik może wybrać sposób przeliczania na złote według odpowiedniego kursu wymiany opublikowanego przez Europejski Bank Centralny.

Wyjaśniając wątpliwości dotyczące kursu walut jaki powinno się stosować przy przeliczeniu podstawy opodatkowania w imporcie usług, należy odnieść się do ustawowych definicji terminów „podatnik” oraz „faktura”.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

REKLAMA

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na gruncie podatku VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Podkreślenia wymaga, iż w przypadku gdy ustawodawca pod pojęciem podatnika rozumie również podmioty zagraniczne, przepisy ustawy o VAT wskazują na to wprost. W tym kontekście wskazać należy pojęcie podatnika rozumianego jako podatnika polskiego i zagranicznego stosowane wyłącznie na potrzeby przepisów wskazanych w rozdziale dotyczącym miejsca świadczenia usług. Używając argumentacji a contrario można uznać, że w przepisie art. 31a ustawy o VAT termin podatnik obejmuje swoim zakresem wyłącznie podatnika krajowego. Podkreślenia wymaga, że fakturą w świetle przepisów ustawy o VAT jest dokument zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie. Przy czym ustawodawca wskazał, że przepisów dotyczących faktur nie stosuje się m.in. do importu usług. W rezultacie dokument wystawiony przez podmiot zagraniczny przy świadczeniu usług stanowiącym dla polskiego podatnika import usług nie jest fakturą w rozumieniu polskich przepisów. Powyższe oznacza, że faktura wystawiona przez podatnika zagranicznego dokumentująca transakcje stanowiące u polskiego podatnika import usług, nie będzie mieć wpływu na kurs przeliczeniowy jaki zastosuje polski podatnik.

Ze względu na poczynione wyżej uwagi uznać trzeba, że sposób przeliczenia na złote podstawy opodatkowania wyrażonej w walucie obcej, dla czynności stanowiącej imporcie usług określa art. 31a ust. 1 ustawy o VAT (zobacz interpretację indywidualną Ministra Finansów 4 grudnia 2013 r., sygn. PT8/033/324/1034/WCX/13/RD-125816). Decydujące znaczenie ma zatem w tej materii dzień powstania obowiązku podatkowego dla danej czynności, bez znaczenia pozostaje natomiast data wystawienia faktury.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

Na zakończenie warto wspomnieć, że obowiązek podatkowy z tytułu importu usług powstaje według reguł ogólnych, a więc zasadniczo z chwilą wykonania usługi. Przy czym jeżeli usługa rozliczana jest w okresach rozliczeniowych, obowiązek podatkowy z tytułu jej importu powstaje z upływem każdego okresu (ewentualnie z upływem każdego roku podatkowego). Z kolei w przypadku zaliczek dotyczących importu usług obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uiszczenia zaliczki. W tym miejscu podkreślenia wymaga, że o dacie powstania obowiązku podatkowego w imporcie usług w żadnym przypadku nie decyduje data wystawienia faktury przez zagranicznego podatnika.

W konsekwencji pomimo iż przepisy ustawy o VAT stanowią, że obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia na terytorium kraju określonych usług np. najmu i dzierżawy, powstaje z chwilą wystawienia faktury, to odnośnie importu takich usług obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych (a nie w dacie wystawienia faktury). Podobnie w odniesieniu do zaliczek, w imporcie usług najmu czy dzierżawy wpłacenie zaliczki generuje obowiązek podatkowy w dniu jej uiszczenia, pomimo że przepisy ustawy o VAT przy świadczeniu tych usług na terytorium kraju nie wiążą otrzymania zaliczki na poczet świadczenia tego typu usług z obowiązkiem podatkowym.

Ewelina Błądek, Konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o. o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA