Inwestycje w obcym środku trwałym - okres korekty VAT naliczonego
REKLAMA
REKLAMA
Niestety, nie ma zgodności co do tego, jaki okres korekty dotyczy inwestycji w obcym środku trwałym. Wartość poczynionych ulepszeń z reguły jest istotna i przekracza 15 000 zł, co powoduje, że w tym przypadku zastosowanie znajduje wydłużony okres korekty. I tak, w przypadku środków trwałych, okres korekty wynosi:
REKLAMA
- 5 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania - gdy dotyczy środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji o wartości początkowej przekraczającej 15 000 zł, przy czym w każdym kolejnym roku korygowana jest 1/5 odliczonego VAT,
- 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania - gdy dotyczy nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów, przy czym w każdym kolejnym roku korygowana jest 1/10 odliczonego VAT.
Mają Państwo uzasadnione wątpliwości, czy do podatku odliczonego od wydatków na ulepszenia w obcym lokalu lub budynku (nieruchomości) należy stosować pięcioletni czy dziesięcioletni okres korekty. Organy podatkowe twierdzą, że okres korekty odliczonego podatku naliczonego od ulepszeń w obcych nieruchomościach wynosi pięć lat.
Potwierdzenie tego stanowiska można odnaleźć w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 23 stycznia 2013 r. (sygn. IBPP3/443-1139/12/AŚ), który wyjaśnił:
W związku z tym, że inwestycje w obcym środku trwałym, polegające na jego ulepszeniu MF stanowią odrębny środek trwały, ewentualna korekta podatku naliczonego odnoszącego się do takiego środka trwałego powinna być dokonywana zgodnie z art. 91 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w ciągu 5-letniego okresu (a nie w ciągu 10 lat przewidzianych dla nieruchomości).
Natomiast sądy administracyjne uważają, że dla rozliczenia podatku naliczonego od ulepszeń w obcych nieruchomościach właściwy jest 10-letni okres korekty, liczony od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Tak uznał WSA w Krakowie w wyroku z 8 lutego 2012 r. (sygn. akt I SA/Kr 1842/11) oraz NSA w wyroku z 5 czerwca 2012 r. (sygn. akt I FSK 1352/11).
Ze względu na te rozbieżności najbezpieczniejszym rozwiązaniem dla Państwa jest wystąpienie do właściwego dyrektora izby skarbowej z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej (tym bardziej że stanowisko organów podatkowych jest w tej kwestii korzystniejsze).
PODSTAWA PRAWNA:
• art. 91 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312.
Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.
Monitor Księgowego – prenumerata
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat