REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej deklaracji podatkowych bez podpisu kwalifikowanego

Więcej deklaracji podatkowych bez podpisu kwalifikowanego /shutterstock.com
Więcej deklaracji podatkowych bez podpisu kwalifikowanego /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Przesyłanie szeregu deklaracji i podań drogą elektroniczną będzie możliwe bez konieczności stosowania podpisu kwalifikowanego - takie rozwiązanie przewiduje projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów. Podpis kwalifikowany nie będzie potrzebny m.in. przy składaniu niektórych deklaracji VAT.

Nowe rozporządzenie

Zmiany zakłada projekt rozporządzenia z dnia 25 maja 2017 r. Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone.

Autopromocja

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 3b § 2 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.  Obecnie zakres spraw dotyczących sposobu przesyłania deklaracji i podań za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone poszczególne typy deklaracji lub podań reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. poz. 2362, z późn. zm.).

Jak zaznaczył ustawodawca w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia, w związku z potrzebą dalszego upowszechniania składania deklaracji i podań bez konieczności stosowania podpisu kwalifikowanego konieczne stało się wprowadzenie znaczących zmian w stosunku do obowiązującego obecnie stanu prawnego. Ze względu na zakres tych zmian zrezygnowano z opracowywania projektu rozporządzenia nowelizującego dotychczasowy akt prawny, na rzecz nowego rozporządzenia, kierując się potrzebą zapewnienia przejrzystości i spójności regulacji.

Z powodu bezpośredniego obowiązywania w polskim systemie prawa przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylającego dyrektywę 1999/93/WE (Dz. Urz. UE L 257 z 28.08.2014 r., str. 73), ustawodawca w nowym rozporządzeniu odstępuje od regulowania sposobu opatrywania deklaracji i podań kwalifikowanym podpisem elektronicznym, określanego w załączniku do dotychczasowego rozporządzenia.

E-deklaracje bez podpisu kwalifikowanego

Nowe rozporządzenie umożliwi przesyłanie szeregu deklaracji i podań bez konieczności stosowania podpisu kwalifikowanego, w tym: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-8, VAT-9M),

- deklaracji dla podatku od towarów i usług przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu nowych środków transportu (VAT-10),

- deklaracji dla podatku od towarów i usług od wewnątrzwspólnotowej dostawy nowego środka transportu (VAT-11),

- skróconej deklaracji dla podatku od towarów i usług w zakresie usług taksówek osobowych opodatkowanych w formie ryczałtu (VAT-12),

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

- informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środka transportu (VAT-23),

- informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (VAT-26),

- wniosku o wydanie banderol podatkowych lub sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie upoważnienia do odbioru banderol,

- informacji o dopłatach w grach liczbowych, loteriach pieniężnych i grze telebingo  (GHD-1),

- zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego (AKC-R),

- zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub o zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej (AKC-Z),

- informacji dotyczącej funkcjonowania podmiotu urządzającego i prowadzącego działalność w zakresie gier hazardowych (IGH-1).


Dodatkowo, zgłoszenia AKC-R i AKC-Z oraz informacja GHD-1 będą mogły był opatrywane podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy certyfikatu celnego. Z kolei w odniesieniu do deklaracji VAT-8, VAT-9M, VAT-10, VAT-11, VAT-12 oraz informacji VAT-23, VAT-26 i IGH-1 zastosowanie znajdzie inny podpis elektroniczny zapewniający autentyczność deklaracji i podań.

Przy czym nowy wzór informacji IGH-1 oraz możliwość jej składania za pomocą środków komunikacji elektronicznej przewiduje projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie przekazywania informacji dotyczących funkcjonowania podmiotów urządzających i prowadzących działalność w zakresie gier hazardowych. Nowe przepisy będą miały zastosowanie do informacji przesyłanych za okresy kwartalne począwszy od II kwartału 2017 r.

Natomiast w przypadku wniosku o wydanie banderol podatkowych lub sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie upoważnienia do odbioru banderol będzie możliwe stosowanie obu wskazanych wyżej podpisów elektronicznych.

Przepisy przejściowe

W projektowanym rozporządzeniu sformułowano przepis przejściowy, w którym określono zasady intertemporalne odnoszące się do możliwości przesyłania - bez konieczności stosowania podpisu kwalifikowanego – nowo dodanych deklaracji VAT-8, VAT-9M, VAT-10, VAT-11  i VAT-12 oraz informacji IGH-1 i GHD-1. Dla poszczególnych deklaracji (informacji) przyjęto różne rozwiązania w zależności od możliwości technicznych systemu informatycznego.

W przypadku deklaracji VAT-8, VAT-9M, VAT-10, VAT-11 i VAT-12 przesyłanie korekt za niektóre wcześniejsze okresy (sprzed wejścia w życie rozporządzenia) nie będzie wymagało stosowania podpisu kwalifikowanego. Regulacja przejściowa nie jest konieczna w przypadku informacji VAT-23 i VAT-26, które nie są składane za okresy rozliczeniowe. Informacje te będą mogły być opatrywane podpisem elektronicznym, od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

Nowe rozporządzenie wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów dotyczących informacji IGH-1, które wejdą w życie 1 lipca 2017 r.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA