Kategorie

E-deklaracje

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ministerstwo Finansów poinformowało, że aplikacja e-Deklaracje Desktop będzie dostępna tylko do końca 2021 roku. Użytkownicy, którzy chcą zachować deklaracje wysłane przez aplikację, mogą je zapisać jako pliki PDF. Po 1 stycznia nadal będzie można wysyłać przez bramkę e-Deklaracje formularze interaktywne z wykorzystaniem wtyczki (plug-in).
Zmiany w deklaracjach akcyzowych. Ministerstwo Finansów udzieliło informacji i wyjaśnień odnośnie obowiązujących od 1 lipca 2021 r. zmian w zakresie deklaracji podatkowych w podatku akcyzowym. Zmiany te są wprowadzane do ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym przez ustawę z 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowymi oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 694).
PIT-36L za 2020 r. Ministerstwo Finansów opublikowało elektroniczny formularz PIT-36L, który można złożyć za pośrednictwem systemu e-Deklaracje.
PIT-OP to oświadczenie o przekazaniu 1 procent podatku organizacji pożytku publicznego (OPP). Jak i kiedy złożyć oświadczenie PIT-OP? Jak wysłać PIT-OP elektronicznie?
E-deklaracje podatkowe mogą być podpisywane także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta. W tym celu konieczne jest złożenie formularza UPL-1. Jak ustanowić pełnomocnictwo do podpisywania e-deklaracji? Jak odwołać takie pełnomocnictwo (OPL-1)?
PCC-3 to deklaracja podatkowa w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. Kto składa PCC-3? Kiedy nie składamy deklaracji PCC-3? Gdzie złożyć PCC-3? Jak prawidłowo wypełnić formularz PCC-3?
PIT 2020: Jaki formularz wybrać? Jak rozliczyć PIT za rok 2020? Do kiedy należy rozliczyć PIT 2020? Jakie są ulgi i odliczenia od podatku w 2020? Jaka jest kwota wolna od podatku w PIT? Jak rozliczyć PIT przez internet? Jaki program pomoże w rozliczeniu PIT? Jak rozliczyć PIT 37? Jak sprawdzić czy Urząd Skarbowy rozliczył PIT?
Twój e-PIT 2021 od 15 lutego. 15 lutego 2021 r. Krajowa Administracja Skarbowa udostępni w usłudze Twój e-PIT zeznania podatkowe większości podatników. W urzędach skarbowych pojawiają się już jednak pierwsi podatnicy, którzy chcą skonsultować swoje tegoroczne rozliczenia. Ministerstwo Finansów i KAS przypominają, że nie trzeba umawiać wizyty w urzędzie, aby zostawić dokument w urnie (bez potwierdzenia odbioru) lub otrzymać potwierdzenie na swojej kopii w punkcie podawczym. Jeżeli natomiast podatnik chce uzyskać informację na temat ulg z których planuje skorzystać – to może umów wizytę w urzędzie skarbowym na podatki.gov.pl. Jak umówić wizytę w urzędzie skarbowym na podatki.gov.pl?
PIT-16A za 2020 rok trzeba złożyć najpóźniej 1 lutego 2021 roku. Wyjaśniamy czym jest PIT-16A, kto i do kiedy składa tą deklarację. Co to jest karta podatkowa i kto może się w tej formie rozliczać? W jakiej formie składana jest deklaracja PIT-16A? Jak wypełnić PIT-16A?
Jak przesyłać e-deklaracje podatkowe oraz elektroniczne podania podatkowe? Jak podpisywać deklaracje i podania wysyłane drogą elektroniczną? Jakie są rodzaje podpisów elektronicznych i w przypadku których deklaracji oraz podań można je stosować?
PIT-11, PIT-4R i PIT-8AR w nowej wersji od 18 listopada 2020 r. Nowe wzory deklaracji mają zastosowanie do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2020 r. Kto ma obowiązek wystawić i przesłać PIT-11, PIT-4R lub PIT-8AR?
Z uwagi na COVID-19, w tym roku zeznania podatkowe PIT za 2019 r. można składać do 1 czerwca (31 maja to niedziela) bez żadnych konsekwencji. Dotyczy to wszystkich zeznań rocznych: PIT-36, PIT-36L, PIT-36S, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39. Można to zrobić przez usługę Twój e-PIT, e-Deklaracje lub papierowo.
Podczas trwającej w Polsce epidemii koronawirusa, jednym z najważniejszych zadań administracji skarbowej jest pomoc podatnikom, którzy z tego powodu znaleźli się w trudnej sytuacji - powiedziała szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska. Poinformowała, że do urzędów skarbowych trafia wiele tzw. wniosków ulgowych, czyli np. o rozłożenie podatku na raty czy odroczenie terminu płatności.
Tarcza antykryzysowa przewiduje rozwiązania dotyczące przekazywania 1% podatku na organizacje pożytku publicznego (OPP). W tym roku możemy przekazać 1% podatku składając zeznanie roczne lub PIT-OP do 31 maja, a w przypadku korekty do 30 czerwca. Zeznanie lub PIT-OP można złożyć przez e-PIT, ale również papierowo lub przez e-Deklaracje.
Na dzień dzisiejszy Ministerstwo Finansów nie podjęło decyzji o zamknięciu urzędów skarbowych z uwagi na rozprzestrzenianie się koronawirusa, a więc funkcjonują one jeszcze bez zmian.
Akcja rozliczeniowa PIT (#PIT2020) ruszyła 15 lutego i potrwa do 30 kwietnia 2020 r. Poprzez usługę Twój e-PIT wpłynęło już ponad 350 tys. deklaracji. Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) zapewniają wsparcie przy rozliczaniu rocznych deklaracji PIT przez internet.
Ministerstwo Finansów poinformowało 21 listopada 2019 r., że ze względu na bezpieczeństwo danych użytkowników nie jest możliwe dalsze wsparcie dla aplikacji e-Deklaracje Desktop w systemach Windows XP/Vista. Ponadto ze względów technologicznych aplikacja nie będzie dłużej wspierana w systemach Linux i MacOS. Aplikacja ta działa prawidłowo jedynie w Windows 7, 8, 10. MF przypominamy, że podatnicy mogą rozliczać się szybko i łatwo na portalu podatki.gov.pl (np. w usłudze Twój e-PIT).
Ministerstwo Finansów przypomina o obowiązku złożenia formularza IGH-1 (za I kwartał 2019 r.), który mija 23 kwietnia 2019 r. Jest to informacja składana przez podmioty urządzające i prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych.
Krajowa Administracja Skarbowa w 2019 r. będzie wypełniać za podatnika roczne deklaracje podatkowe bez konieczności składania jakiegokolwiek wniosku w tej sprawie. Na początek KAS sporządzi deklaracje PIT-37 i PIT-38 za rok podatkowy 2018. Zeznania te będą udostępnione podatnikom od 15 lutego do 30 kwietnia 2019 r. w wersji elektronicznej w aplikacji dostępnej na Portalu Podatkowym.
Ministerstwo Finansów zachęca do składania rocznych zeznań podatkowych PIT za 2017 rok przez Internet za pomocą systemu e-Deklaracje. To najtańsza i najszybsza możliwość złożenia rocznego zeznania podatkowego.
W związku z wdrożeniem od 1 lipca 2017 r. w infrastrukturze systemu e-Deklaracje obsługi protokołu TLS 1.2, Ministerstwo Finansów zaleca, aby użytkownicy wszystkich systemów operacyjnych (Windows, Linux czy MacOS) dokonali sprawdzenia czy systemy te obsługują najnowszą wersję protokołu TLS i powiązane z nim szyfrowanie (algorytmy kryptograficzne, klucze).
Przesyłanie szeregu deklaracji i podań drogą elektroniczną będzie możliwe bez konieczności stosowania podpisu kwalifikowanego - takie rozwiązanie przewiduje projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów. Podpis kwalifikowany nie będzie potrzebny m.in. przy składaniu niektórych deklaracji VAT.
Podatnicy będą mogli składać wnioski o sporządzenie zeznania podatkowego PIT przez urząd skarbowy za pomocą systemu e-Deklaracje, a także przez portal podatkowy i skrzynkę e-PUAP.
Ministerstwo Finansów zapewnia, że wysłanie deklaracji podatkowej PIT przez Internet jest najprostszym i najszybszym sposobem złożenia zeznania rocznego. W formie elektronicznej bez użycia kwalifikowanego podpisu elektronicznego (swoistym podpisem jest tu kwota przychodu z zeznania podatkowego za 2015 rok) można składać następujące deklaracje podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT- 39, PIT-16a, PIT-19a za 2016 r. oraz wniosek PIT-16.
W wyniku nowelizacji ustawy o VAT, która obowiązuje od 1 stycznia 2017 r., większość podatników VAT została zobowiązana do rozliczania podatku za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Jeżeli podatnik nie dopełni tego obowiązku, podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe. Jakie sankcje może nałożyć fiskus za nierozliczenie VAT przez internet?
Dla małych i średnich przedsiębiorstw rok 2017 będzie pełen wyzwań związanych z nowymi przepisami podatkowymi. Comiesięczny obowiązek przesyłania jednolitego pliku kontrolnego (JPK_VAT), obowiązkowe deklaracje elektroniczne, powołanie do życia Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), to tylko niektóre ze zmian.
Od rozliczenia za styczeń lub I kwartał 2017 r. deklaracje VAT-7, VAT-7K, VAT-8, VAT-9M, VAT-13, VAT-27 oraz informacje podsumowujące będą mogły być składane wyłącznie drogą elektroniczną.
Podatnicy, którzy nie prowadzą działalności opodatkowanej w innym kraju Unii Europejskiej mogą strać się o zwrot VAT zawartego w towarach i usługach, które nabyli w tym kraju, gdy wydatki te mają związek z prowadzoną w Polsce działalnością gospodarczą. W celu ubiegania się o zwrot VAT należy wypełnić formularz VAT-REF za pośrednictwem systemu e-Deklaracje.
Ministerstwo Finansów w projekcie z 22 września 2016 r. tzw. dużej nowelizacji VAT zawarło m.in. wprowadzenie obowiązku składania deklaracji VAT za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej. Powszechny obowiązek składania przez podatników deklaracji w formie elektronicznej zostanie wprowadzony od 1 stycznia 2018 r., ale w odniesieniu do części podatników taki obowiązek zostanie wprowadzony już od 1 stycznia 2017 r. Obowiązek ten dotyczyć będzie także informacji podsumowujących.
Ministerstwo Finansów informuje, że deklaracje i informacje podatkowe przesyłane drogą elektroniczną nie mogą być podpisywane profilem zaufanym ePUAP i przesyłane za pośrednictwem platformy ePUAP. Natomiast powinny być przesyłane elektronicznie wyłącznie do systemu e-Deklaracje.
Przedsiębiorca może składać elektronicznie miesięczną lub kwartalną deklarację VAT. Natomiast do poruszania się w sferze e-deklaracji w zakresie podatku dochodowego przedsiębiorcy wystarczy roczne zeznania podatkowe z ubiegłego roku.
Z przeprowadzonych wśród podatników badań dotyczących składania zeznań podatkowych PIT wynika, że rozliczenie się z urzędem skarbowym nie jest trudne ani czasochłonne. Większość podatników wypełniających formularz PIT samodzielnie lub korzystających z częściowej pomocy przeznacza na to nie więcej niż 30 minut. Do tak dobrego wyniku przyczynia się fakt, że rośnie liczba osób składających PIT przez Internet.
Aby wypełnić i złożyć zeznanie podatkowe PIT nie trzeba odwiedzać Urzędu Skarbowego i stać w tamtejszych kolejkach. Wszystko można załatwić nie wychodząc z domu, przez Internet m.in. za pośrednictwem systemu e-Deklaracje. Jednak nawet ta wygodniejsza i szybsza forma czasem sprawia podatnikom kłopoty i budzi wątpliwości. Zostaną one omówione na podstawie pytań zadawanym ekspertom Ministerstwa Finansów na portalu szybkipit.pl.
Pierwszy raz od czasu kiedy Polacy mogą składać roczne zeznania podatkowe przez internet liczba elektronicznych e-PIT-ów przekroczyła liczbę zeznań papierowych składanych w urzędach skarbowych (przy porównaniu pierwszych kwartałów roku).
W przypadku podatników, dla których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, termin składania CIT-8 za 2015 r. przypada na 31 marca 2015 r.
Składanie deklaracji rocznych PIT przez internet z roku na rok zyskuje na popularności – co za tym idzie obecnie coraz więcej osób rozlicza się z urzędem skarbowym online. Jakie są plusy takiego sposobu rozliczania podatków? Na co należy zwrócić szczególną uwagę przy składaniu deklaracji PIT przez internet?
Od 1 stycznia 2016 r. podatnicy mogą składać elektronicznie deklaracje DT-1 nie tylko za pośrednictwem platformy e-PUAP. Mogą to robić również poprzez lokalne systemy teleinformatyczne udostępniane podatnikom przez organy samorządu terytorialnego, czyli wójta (ew. burmistrza, prezydenta miasta) gminy, na której terenie znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziba podatnika.
Ministerstwo Finansów informuje (j jednocześnie przeprasza) użytkowników systemu e-Deklaracje, którzy dotąd nie mogli skorzystać z formularzy interaktywnych (w tym także np. zeznań rocznych PIT). Niedostępność tych formularzy w systemie wynikała z błędów technicznych, które zostały już naprawione.
Ministerstwo Finansów informuje, że w dniu 12 stycznia 2016 r. została udostępniona nowa wersja aplikacji e-Deklaracje Desktop 2016 w. 8.0.0.
Minister finansów wydał nowe przepisy regulujące zasady składania w formie elektronicznej deklaracji podatkowych i podań w 2016 roku. Nowością jest m.in. wprowadzenie nowych kanałów przesyłania e-deklaracji (Portal podatkowy i Platforma Usług Elektronicznych Służby Celnej /PUESC/). Tak jak dotąd roczne zeznania PIT można podpisać elektronicznie jedynie przy pomocy identyfikatora podatkowego (NIP albo PESEL), imienia, nazwiska, daty urodzenia i kwoty przychodu z poprzedniego zeznania.
Przybędzie deklaracji podatkowych, które można będzie wysyłać bez kwalifikowanego podpisy elektronicznego. Ministerstwo Finansów chce, żeby bez konieczności weryfikowania dokumentów kwalifikowanym podpisem elektronicznym można było przesyłać przez sieć m.in. formularze VAT-27 , VAT-UE , VAT-UEK.
Resort finansów wychodzi naprzeciw oczekiwaniom podatników i usprawnia internetową administrację podatkową. Załatwianie spraw w dowolnym urzędzie skarbowym czy osobisty asystent startującego mikroprzedsiębiorcy to najważniejsze zmiany jakie wprowadza rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej. Przepisy w zakresie obsługi i wsparcia w centrach obsługi zaczną obowiązywać już od 1 września 2015 r., cała ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.
Resort finansów intensyfikuje prace nad cyfryzacją rozliczeń podatkowych. Do końca 2018 roku większość deklaracji podatkowych będzie można składać online.
Administracja podatkowa konsekwentnie rozszerza katalog usług umożliwiających elektroniczną komunikację podatników z urzędem, w tym możliwość składania zeznań podatkowych w formie elektronicznej. Raport „System e-Deklaracje. Badanie preferencji podatników PIT w zakresie zeznań podatkowych. Edycja 2015" oraz nowy projekt cyfryzacji usług Administracji Podatkowej i Kontroli Skarbowej (w zakresie centralizacji obsługi podatków CIT i VAT oraz obsługi Jednolitego Pliku Kontrolnego - CVP) to temat konferencji prasowej wiceministra finansów Jacka Kapicy oraz przedstawicieli PwC, która odbyła się 3 czerwca 2015 r. w Ministerstwie Finansów.
Izabela Leszczyna, wiceminister finansów w wywiadzie dla Infor.pl mówi m.in. o koniecznej edukacji finansowej, Loterii Paragonowej, która wystartuje na jesieni 2015 r., zachętach podatkowych do oszczędzania na emeryturę, elektronicznych rozliczeniach podatkowych.
Ministerstwo Finansów zapowiada, że po 20 czerwca będzie w stanie udostępnić nową usługę elektroniczną, tj. możliwość weryfikacji kontrahenta zarejestrowanego w zakresie podatku VAT. Zdaniem MF zapewni to bezpieczeństwo transakcji, bo podatnik będzie wiedział, że ma do czynienia z zarejestrowanym kontrahentem, zwiększy też pewność płacenia podatków.
Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że w środowisku testów zewnętrznych e-deklaracji została umieszczona wersja robocza formularza IFT-4.
W odpowiedzi na interpelację poselską nr 32404 Minister Finansów udzielił 30 kwietnia 2015 r. wyjaśnień odnośnie dostępu podatników do złożonych przez nich e-deklaracji.
Od początku maja tego roku obowiązuje nowy wzór wezwania/zaproszenia do urzędu skarbowego. Nowy standard wzoru, jak zapewnia Ministerstwo Finansów, został opracowany z myślą o zapewnieniu podatnikom pełniejszej i bardziej przystępnej niż dotychczas informacji na temat wizyty w urzędzie skarbowym.
Ministerstwo Finansów informuje, że w roku 2015 możliwe jest składanie następujących korekt deklaracji podatkowych podpisanych danymi autoryzującymi (podpisem elektronicznym nieweryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu):