REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyfrowa administracja podatkowa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Cyfrowa administracja podatkowa
Cyfrowa administracja podatkowa

REKLAMA

REKLAMA

Administracja podatkowa konsekwentnie rozszerza katalog usług umożliwiających elektroniczną komunikację podatników z urzędem, w tym możliwość składania zeznań podatkowych w formie elektronicznej. Raport „System e-Deklaracje. Badanie preferencji podatników PIT w zakresie zeznań podatkowych. Edycja 2015" oraz nowy projekt cyfryzacji usług Administracji Podatkowej i Kontroli Skarbowej (w zakresie centralizacji obsługi podatków CIT i VAT oraz obsługi Jednolitego Pliku Kontrolnego - CVP) to temat konferencji prasowej wiceministra finansów Jacka Kapicy oraz przedstawicieli PwC, która odbyła się 3 czerwca 2015 r. w Ministerstwie Finansów.

„Taka forma kontaktu z urzędem skarbowym wpisuje się w strategiczne cele polskiej transformacji i budowy nowoczesnej administracji podatkowej. Najlepszym tego dowodem z ostatniego okresu jest usługa wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego (PFR) uruchomiona przez administrację podatkową" – powiedział wiceminister finansów Jacek Kapica. „Zaprezentowana edycja raportu umożliwia ocenę rozwoju systemu e-Deklaracje oraz uaktualnienie wiedzy na temat preferencji podatników PIT związanych z ze sposobem składania zeznań podatkowych." – dodała partner w PwC Katarzyna Czarnecka- Żochowska.

REKLAMA

Autopromocja

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Konferencja była też okazją do podsumowania tegorocznej akcji PIT, składania dokumentów drogą elektroniczną i oceny nowego rozwiązania, jakim jest wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe (PFR).

W 2015 r. 5 175 983 zeznań PIT-37 złożono drogą elektroniczną. Do systemu e-Deklaracje wpłynęło 102 111 zeznań PFR.  Wśród zeznań PFR ok. 72,5 % zawierało wolę podatników o przekazaniu kwoty 1% dla organizacji pożytku publicznego. Łączna zadeklarowana kwota wyniosła ponad 6,2 mln zł, tj. średnio ok. 84 zł na jedno zeznanie. Pokazuje to, że podatnicy wybierający tę formę złożenia zeznania mają dużą świadomość skorzystania z możliwości wsparcia organizacji pożytku publicznego.

REKLAMA

Dane wg stanu na 27 maja br. pokazują, że w wersji elektronicznej w 2015 r. złożono blisko 54% wszystkich dokumentów. Aż 96% wszystkich deklaracji płatników złożono w wersji elektronicznej (wg stanu na 30 kwietnia br.). Najwięcej, bo aż 98%, stanowiły PIT-40 i PIT-R. PIT-11 w 96% wpływał drogą elektroniczną a PIT-8C w 95%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedstawiono również projekt CVP, czyli katalog usług cyfrowych przygotowywany dla podatników w zakresie centralizacji obsługi podatków CIT i VAT oraz obsługi Jednolitego Pliku Kontrolnego. Katalog ten przygotowano w oparciu o rozpoznane potrzeby podatników, takie jak m.in. możliwość dostępu drogą elektroniczną do informacji dotyczących stanu sprawy, ułatwienia w zapłacie podatków oraz zmniejszenie kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców w zakresie wykonywania obowiązków sprawozdawczych i kontroli podatkowych.

Projekt ma ułatwić jest wypełnianie obowiązków podatkowych w zakresie podatków CIT i VAT, zmniejszyć uciążliwość kontroli podatkowych oraz poprawić efektywność systemu poboru podatków. Dzięki tym usługom urzędy skarbowe będą transparentne i dostępne cały tydzień. Zwiększy to też swobodę prowadzenia działalności gospodarczej i poprawi konkurencyjność tych podmiotów.

Najważniejsze usługi tworzone lub rozwijane w ramach projektu to:

  • elektroniczny wgląd w akta spraw i rozliczeń podatkowych,
  • prowadzenie czynności sprawdzających i kontroli podatkowej z użyciem JPK,
  • wsparcie podatnika w prawidłowym wypełnianiu obowiązków podatkowych,
  • w pełni transakcyjna obsługa zobowiązań podatku CIT i VAT drogą elektroniczną,
  • automatyczna usługa udzielania informacji o braku zaległości w podatkach dla procedury zamówień publicznych.

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Pliki do pobrania

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA