REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak złożyć VAT-REF za pośrednictwem systemu e-Deklaracje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak wypełnić VAT-REF /fot. Fotolia
Jak wypełnić VAT-REF /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, którzy nie prowadzą działalności opodatkowanej w innym kraju Unii Europejskiej mogą strać się o zwrot VAT zawartego w towarach i usługach, które nabyli w tym kraju, gdy wydatki te mają związek z prowadzoną w Polsce działalnością gospodarczą. W celu ubiegania się o zwrot VAT należy wypełnić formularz VAT-REF za pośrednictwem systemu e-Deklaracje.

Procedura VAT-REF

Procedurę zwrotu podatku VAT naliczonego w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej (VAT-REF) regulują przepisy Dyrektywy Rady 2008/9/WE 1 grudnia 2009 r.), które określają szczegółowe zasady zwrotu podatku od wartości dodanej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przy czym państwem członkowskim siedziby dla polskiego podatnika będzie zawsze Polska. Natomiast państwem członkowskim zwrotu dla polskiego podatnika jest państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym podatnik ubiega się o zwrot podatku.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Zwrot podatku

Wniosek o zwrot podatku VAT w ramach procedury VAT-REF składają podatnicy, którzy w okresie, do którego odnosi się wniosek:

REKLAMA

- w państwie członkowskim zwrotu, na terytorium którego dokonywali nabycia towarów i usług bądź dokonywali importu do tego państwa nie posiadali siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, z których dokonywano transakcji gospodarczych, albo w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, nie mieli tam stałego miejsca zamieszkania ani zwykłego miejsca pobytu,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- byli podatnikami, o których mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług,

- nie dokonywali wyłącznie dostaw towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku (poza transakcjami, o których mowa w art. 86 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług), 

- nie byli zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.  

Termin składania

Wnioski o zwrot podatku należy składać do dnia 30 września roku następującego po roku podatkowym, którego wniosek dotyczy.

Urząd, do którego należy złożyć VAT-REF

Wniosek VAT-REF adresowany jest do administracji podatkowej państwa członkowskiego zwrotu, jednak składa się go za pośrednictwem właściwego dla podatnika urzędu skarbowego.

W związku z tym wniosek należy składać za pośrednictwem urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast jeżeli czynności te wykonywane są na terenie dwóch lub więcej urzędów skarbowych, to osoby fizyczne składają wniosek za pośrednictwem urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania, a osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej składają wniosek za pośrednictwem urzędu skarbowego właściwego ze względu na adres siedziby.

Za pośrednictwem systemu e-Deklaracje

Wniosek VAT-REF należy złożyć za pomocą środków komunikacji elektronicznej, poprzez system e-Deklaracje. Jest to formularz interaktywny. Zawiera szereg pól wyboru, a także funkcje które ułatwiają i przyśpieszają prawidłowe wypełnienie formularza.

Deklaracja VAT-REF znajduje na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: http://www.e-deklaracje.gov.pl/, w zakładce Formularze, w dziale „Formularze interaktywne dla dokumentów elektronicznych wymagających podpisania kwalifikowanym podpisem elektronicznym.”

Po wysyłce wniosku podatnik uzyskuje Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) z komunikatem „200 - Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie”.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT

Po przekazaniu wniosku do polskiego systemu VAT REFUND z systemu e-Deklaracje zostanie automatycznie wysłana wiadomość z informacją o nadaniu numeru referencyjnego wniosku w systemie VAT REFUND z konta funkcyjnego urzędu, do którego skierowano wniosek. Informacje dotyczące nadania numeru referencyjnego wniosku wysyłane z polskiego systemu VAT REFUND powinny zostać przesłane w ciągu 72h, od momentu złożenia wniosku.

W przypadku nieotrzymania przez podatnika takiej wiadomości (na przykład z powodu problemów technicznych serwera pocztowego wnioskodawcy), należy skontaktować się z właściwym urzędem skarbowym w celu ponownego przesłania e-maila.

Wszystkie wiadomości w sprawie złożonego wniosku o zwrot są przekazywane na wskazany we wniosku adres poczty elektronicznej:

- reprezentanta, jeżeli we wniosku został wskazany reprezentant,

- wnioskodawcy, jeżeli we wniosku nie wskazał innej osoby jego reprezentującej.

Cała korespondencja dotycząca wniosku VAT-REF zarówno z kraju członkowskiego siedziby jak i kraju członkowskiego zwrotu będzie zawsze opatrywana numerem referencyjnym wniosku.

Poniżej prezentujemy objaśnienia szczegółowe, dotyczące zasad składania wniosku poprzez system e-Deklaracje.

A. MIEJSCE I CEL SKŁADANIA INFORMACJI

1. Należy wskazać urząd skarbowy, za pośrednictwem, którego przekazywany jest wniosek (o właściwości urzędu pisaliśmy powyżej).

2. Cel złożenia formularza (należy zaznaczyć właściwy kwadrat) – celem może być złożenie wniosku lub korekta wniosku.  Jeżeli informacje, zawarte w złożonym wniosku będą zawierały pomyłki, podatnik może dokonać ich usunięcia składając korektę wniosku za ten sam okres. W korekcie wniosku należy podać nr wniosku, który zostanie wysłany na adres e-mail podany we wniosku.

Ważne!

Nie wszystkie państwa członkowskie zwrotu przyjmują korekty złożonych wniosków.

3. Data wypełnienia. Należy wpisać datę wypełnienia wniosku przez wnioskodawcę.

4. Rodzaj składanego wniosku. Należy wybrać czy jest to:

- wniosek o zwrot,

- wniosek o zwrot i zmiana proporcji,

- tylko zmiana proporcji.

Przy czym zmiana proporcji za dany okres może być złożona przez podatnika tylko raz (nie może być korygowana) i jest ona rozsyłana do wszystkich krajów członkowskich zwrotu.


B. DANE WNIOSKODAWCY

B.1. DANE IDENTYFIKACYJNE

8. Rodzaj wnioskodawcy (należy zaznaczyć właściwy kwadrat):

- Podmiot niebędący osobą fizyczną,

- Osoba fizyczna,

- Wnioskodawca posiada pełnomocnika (reprezentanta) – należy zaznaczyć w przypadku, gdy podatnik ubiega się o zwrot za pośrednictwem pełnomocnika (reprezentanta), musi być z łożone w urzędzie skarbowym, w którym składany jest wniosek. W przypadku wniosku nie ma zastosowania Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (UPL-1).

W tej sytuacji należy wypełnić część „C” wniosku.

Termin zwrotu VAT - kiedy można przedłużyć

B.2. ADRES SIEDZIBY / ADRES ZAMIESZKANIA pkt 10-21

20. Telefon kontaktowy – opcjonalnie, w celu jak najszybszego wyjaśnienia ewentualnych nieścisłości we wniosku.

21. Adres e-mail – elektroniczna forma kontaktu, za pomocą której polska administracja podatkowa oraz administracja podatkowa państwa członkowskiego zwrotu, będzie wysyłać korespondencję związaną z realizacją wniosku.

C. DANE OSOBY REPREZENTUJĄCEJ PODATNIKA

C.1. DANE IDENTYFIKACYJNE pkt 22-26

26. Inny identyfikator reprezentanta (wypełnić w przypadku braku NIP):

Typ: po zaznaczeniu pola „typ” rozwija się lista innych niż NIP rodzajów identyfikatorów reprezentanta, na której należy zaznaczyć w łaściwy typ, który go identyfikuje.

Znaczenie wartości dozwolonych w polu "Typ:" w pozycji 26 są następujące:

- NVAT:  Numer rejestracyjny VAT (VAT Identification Number)

- TIN:  Numer identyfikacji podatkowej (Tax Identifier Number)

- Other: Identyfikator inny niż NVAT i TIN

W przypadku wyboru "Other" należy dodatkowo wypełnić pole "Kwalifikator:" podając rodzaj identyfikatora.

Kraj: po zaznaczeniu pola „Kraj”, rozwija się lista krajów, na której należy wybrać kraj, w którym nadano identyfikator.

Kwalifikator: jest to pisemny opis innego rodzaju identyfikatora, którego numer należy wpisać w rubryce obok.

Numer: W rubryce „numer” należy wpisać numer wybranego typu identyfikatora.

C.2. ADRES SIEDZIBY / ADRES ZAMIESZKANIA pkt 27-38

D. DANE WNIOSKU O ZWROT VAT

39. Państwo członkowskie, do którego kierowany jest wniosek - państwo członkowskie, w którym został naliczony VAT względem podatnika, jeżeli nie ma on siedziby w państwie członkowskim zwrotu, w odniesieniu do dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz podatnika przez innych podatników w tym państwie członkowskim lub w odniesieniu do importu towarów do tego państwa członkowskiego. Pkt 39. posiada rozwijającą się listę kodów, na której należy wybrać odpowiednie państwo zwrotu.

40. Okres, do którego odnosi się wniosek (Okres zwrotu) Data „od” Data „do”  Okres zwrotu nie może być dłuższy niż rok kalendarzowy ani krótszy niż trzy miesiące kalendarzowe.  Wnioski o zwrot mogą odnosić się do okresu krótszego niż trzy miesiące, kiedy okres ten dotyczy pozostałej części roku kalendarzowego, tj. miesiąca listopada i grudnia.  Jednakże poszczególne państwa zwrotu nie naruszając ogólnie obowiązującej zasady mogą doprecyzować okresy zwrotu. Szczegółowe informacje na temat preferencji poszczególnych państw zwrotu znajdują się na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl, w zakładce Administracja Podatkowa e-Deklaracje/ Instrukcje („Preferencje poszczególnych Państw Członkowskich w zakresie realizacji procedury VAT-REFUND”).

41. Numer wniosku, do którego odnosi się korekta – Należy wypełnić, w przypadku korekty pierwotnego wniosku. Numer wniosku jest generowany automatycznie przez system VAT-REFUND a wnioskodawca otrzyma nr wniosku na adres e-mail. Korekta nie może różnić się w stosunku do wniosku korygowanego w zakresie poniższych danych: - NIP wnioskodawcy (pkt. 1.). - państwa członkowskiego, do którego kierowany jest wniosek (pkt. 39.), - okres zwrotu (pkt. 40.), - nie może zawierać dodatkowych pozycji w zakresie informacji dotyczących importowanych lub nabytych towarów lub usług (bloki E. i F.).  Korekta, która nie zawiera żadnych pozycji w zakresie informacji dotyczących importowanych lub nabytych towarów lub usług (bloki E. i F.) jest uważana za żądanie anulowania wskazanego wniosku w państwie członkowskim, do którego kierowany jest wniosek.

42. Data wniosku, do którego odnosi się korekta (wersja) – należy podać datę wygenerowaną automatycznie przez system e-Deklaracje dla pierwotnego wniosku (w żadnym wypadku nie należy podawać daty z pkt 6 wniosku o zwrot, tj. daty wypełnienia wniosku).

D.1. RODZAJE PROWADZONEJ DZIAŁALNOŚCI

43. Kod prowadzonej działalności – Należy podać kod lub kody, o których mowa w rozporządzeniu Nr WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz. Urz. UE L 393 z 30.12.2006, str. 1)

44. Opis prowadzonej działalności (tylko w przypadku gdy państwo członkowskie zwrotu zezwala na opis tekstowy działalności).  UWAGA: możliwość wypełnienia tego pola należy sprawdzić w preferencjach państw członkowskich. (Patrz: „Preferencje poszczególnych Państw Członkowskich w zakresie realizacji procedury VAT-REFUND”) na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl, w zakładce Administracja Podatkowa, e-Deklaracje).

45. Kod języka dopuszczalnego w państwie członkowskim zwrotu – Każda administracja podatkowa państwa zwrotu określa, w jakim języku przyjmuje i przekazuje korespondencję związaną z wnioskiem o zwrot. Po zaznaczeniu pola „c”, rozwija się lista kodów języków, z której należy wybrać właściwy dla opisu tekstowego działalności (pole 44.).  


D.2. SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE RACHUNKU BANKOWEGO, NA KTÓRY MA BYĆ DOKONANY ZWROT PODATKU

46. Nazwa właściciela rachunku (w nazwie nie można używać polskich znaków diakrytycznych ani znaków specjalnych).

47. Rodzaj właściciela rachunku – w przypadku, gdy podatnik ustanowił pełnomocnika możliwa jest opcja wskazania wnioskodawcy lub osoby reprezentującej podatnika.

48. Nr IBAN.

49. Kod BIC.

50. Kod waluty rachunku. Po zaznaczeniu pola, rozwija się lista kodów walut, na której należy zaznaczyć właściwy dla wniosku o zwrot kod waluty rachunku bankowego, na który ma być dokonany zwrot podatku.

E. INFORMACJE DOTYCZĄCE IMPORTOWANYCH TOWARÓW

E.1. DANE PODSTAWOWE DOTYCZĄCE IMPORTOWANYCH TOWARÓW

51. Unikalny w ramach wniosku numer pozycji – wymienione we wniosku dokumenty importowe są automatycznie kolejno numerowane.

52 – 54 – dane jednoznacznie charakteryzujące poszczególne dokumenty importowe wymienione we wniosku.

E.2. SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE SPRZEDAWCY TOWARÓW pkt 55-88

Po zaznaczeniu pola nr 58, rozwija się lista krajów sprzedawców towarów, na której należy zaznaczyć właściwy dla wniosku o zwrot kraj sprzedawcy.

E.3. RODZAJE TOWARÓW

59. Kod towaru. Podstawowe kody towarów są następujące:

1 = paliwo;

2 = wynajem środków transportu;

3 = wydatki związane ze środkami transportu (inne niż towary i usługi, o których mowa w kodzie 1 i 2);

4 = opłaty drogowe i inne opłaty dla użytkowników dróg;

5 = koszty podróży, takie jak opłaty za taksówki, opłaty za transport publiczny;

6 = zakwaterowanie;

7 = żywność, napoje i usługi restauracyjne;

8 = opłaty za wstęp na targi i wystawy;

9 = wydatki na artykuły luksusowe, rozrywkowe i wydatki reprezentacyjne;

10 = inne.  Po zaznaczeniu pola „a”, rozwija się lista w/w kodów, na której należy wybrać właściwy dla wniosku o zwrot kod.

60. Pod-kod towaru. Pod-kody towarów wymienia Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1174/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiające zasady wykonania art. 34a i 37 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1798/2003 w odniesieniu do zwrotu podatku od wartości dodanej zgodnie z Dyrektywą rady 2008/9/WE (Dz. Urz. UE L 314 z 1.12.2009 r.)

Po zaznaczeniu pola „b”, rozwija się lista pod-kodów w odniesieniu do zaznaczonego kodu, na której należy wybrać wybrane pod-kody towarów.

Ważne!

Wymagalność pod-kodów przez państwa członkowskie zwrotu określona jest w „Preferencjach poszczególnych Państw Członkowskich w zakresie realizacji procedury VATREFUND”

61. Dodatkowy opis w przypadku kodu 10 bez określonego pod-kodu.  Pkt. ten należy wypełnić podając opis importowanych towarów w odniesieniu do kodu nr 10 jeśli nie wybrano pod-kodu określającego rodzaj towaru.

62. Kod języka opisu uznawanego w państwie członkowskim zwrotu. Po zaznaczeniu pola „d”, rozwija się lista, na której należy zaznaczyć właściwy kod języka opisu.

Preferencje poszczególnych Państw Członkowskich w zakresie realizacji procedury VAT-REFUND

E.4. SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE ROZLICZENIA TRANSAKCJI  pkt 63-67

W poszczególnych punktach należy podać takie dane, jak:  - waluta (wypełniana automatycznie po wyborze w polu 39. Państwa członkowskiego, do którego kierowany jest wniosek),  - podstawa opodatkowania,  - podatek VAT,  - wysokość proporcji (w %) - o ile wnioskodawca ma obowiązek jej wykazania,  - kwota podatku VAT do zwrotu (obliczana automatycznie).  

Zgodnie z art. 89 ust. 1k ustawy o podatku od towarów i usług, jeśli towary lub usługi, od których wnioskodawca, ubiega się o zwrot podatku od wartości dodanej, były wykorzystywane tylko częściowo do wykonywania czynności dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na terytorium kraju, ma on obowiązek określając kwotę zwrotu podatku uwzględnić proporcję obliczoną zgodnie z art. 90 i 91 w/w ustawy.  Obliczoną proporcję, należy (procentowo) wykazać w pkt 66. składanego wniosku.  


F. INFORMACJE DOTYCZĄCE NABYTYCH TOWARÓW I USŁUG

F.1. DANE PODSTAWOWE DOTYCZĄCE NABYTYCH TOWARÓW I USŁUG

68. Unikalny w ramach wniosku, numer pozycji – wymienione we wniosku pozycje nabyć (faktury) są automatycznie kolejno numerowane.

69 -71 Dane jednoznacznie charakteryzujące poszczególne faktury wymienione we wniosku. 

F.2. SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE DOSTAWCY TOWARÓW I/LUB USŁUG

72 – 74 Dane adresowe, telefon.

75. Kraj dostawcy towarów i usług.

76 – 77 Dane dotyczące numeru rejestracyjnego VAT dostawcy, kodu kraju wydawcy numeru.

F.3. RODZAJE TOWARÓW

78. Kod towaru kody towarów:

1 = paliwo;

2 = wynajem środków transportu;

3 = wydatki związane ze środkami transportu (inne niż towary i usługi, o których mowa w kodzie 1 i 2);

4 = opłaty drogowe i inne opłaty dla użytkowników dróg;

5 = koszty podróży, takie jak opłaty za taksówki, opłaty za transport publiczny;

6 = zakwaterowanie;

7 = żywność, napoje i usługi restauracyjne;

8 = opłaty za wstęp na targi i wystawy;

9 = wydatki na artykuły luksusowe, rozrywkowe i wydatki reprezentacyjne;

10 = inne.

Po zaznaczeniu pola „a”, rozwija się lista w/w kodów, na której należy wybrać właściwy dla wniosku o zwrot kod.

79. Pod-kod towaru.

Pod-kody towarów wymienia Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1174/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiające zasady wykonania art. 34a i 37 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1798/2003 w odniesieniu do zwrotu podatku od wartości dodanej zgodnie z Dyrektywą rady 2008/9/WE (Dz. Urz. UE L 314 z o1.12.2009 r. z 01.12.2009).

Po zaznaczeniu pola „b”, rozwija się lista pod-kodów, na której należy wybrać pod-kod właściwy dla wniosku o zwrot.

80. Dodatkowy opis w przypadku kodu 10 bez określonego pod-kodu. Pkt. ten należy wypełnić podając opis nabytych towarów lub usług w odniesieniu do kodu nr 10 jeśli nie wybrano pod-kodu.

81. Kod języka opisu uznawanego w państwie członkowskim zwrotu. Po zaznaczeniu pola „d”, rozwija się lista, na której należy zaznaczyć właściwy kod języka opisu.  (Patrz: „Preferencje poszczególnych Państw Członkowskich w zakresie realizacji procedury VAT-REFUND” na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl, w zakładce Administracja Podatkowa, e-Deklaracje).

F.4. SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE ROZLICZENIA TRANSAKCJI  pkt 82-86

W poszczególnych punktach należy podać takie dane, jak:

- waluta (wypełniana automatycznie po wyborze w polu 39. Państwa członkowskiego, do którego kierowany jest wniosek),

- podstawa opodatkowania,

- podatek VAT,

- wysokość proporcji (w %)

- o ile wnioskodawca ma obowiązek jej wykazania,

- kwota podatku VAT do zwrotu (obliczana automatycznie).  

Zgodnie z art. 89 ust. 1k ustawy o podatku od towarów i usług, jeśli towary lub usługi, od których wnioskodawca, ubiega się o zwrot podatku od wartości dodanej, były wykorzystywane tylko częściowo do wykonywania czynności dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na terytorium kraju, ma on obowiązek określając kwotę zwrotu podatku uwzględnić proporcję obliczoną zgodnie z art. 90 i 91 w/w ustawy.  Obliczoną proporcję, należy (procentowo) wykazać w pkt 85. składanego wniosku.  

G. PODSUMOWANIE

87. Waluta państwa członkowskiego zwrotu (wypełniana automatycznie po wyborze w polu 39. Państwa członkowskiego, do którego kierowany jest wniosek).

88. Kwota żądanego zwrotu ogółem – wyliczana automatycznie jako suma kwot z pozycji 67 i 86 wniosku.

UWAGA: pozycja 88 wyliczana jest informacyjnie przez formularz i nie wchodzi w skład dokumentu elektronicznego (nie stanowi części struktury logicznej wniosku i nie jest przesyłana do państwa członkowskiego, do którego kierowany jest wniosek).

H. INFORMACJE O ZAŁĄCZONYCH KOPIACH DOKUMENTÓW

Państwo członkowskie zwrotu, może, ale nie musi zażądać załączenia do wniosku kopii dokumentów. Szczegółowe wymagania poszczególnych państw członkowskich zwrotu określają „Preferencje poszczególnych Państw Członkowskich w zakresie realizacji procedury VAT-REFUND” na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl, w zakładce Administracja Podatkowa.  W taki wypadku, należy wypełnić sekcję „H” zgodnie z danymi technicznymi przedstawionymi poniżej.

89. Typ pliku. Po zaznaczeniu pola „a”, rozwija się lista, na której należy zaznaczyć właściwy typ pliku.

90. Nazwa pliku  - powinna:

- być krótka,

- zawierać rozszerzenie pliku,

- dokładnie odpowiadać nazwie pliku zawartego w archiwum ZIP (również pod względem wielkości liter),

- nie zawierać znaków diakrytycznych (np. polskich lub obcych liter narodowych), nie zawierać nazwy archiwum ZIP.

Muszą zostać wymienione wszystkie pliki zawarte w dołączanym archiwum „ZIP”. 

W przypadku niezastosowania się do powyższych wniosek nie zostanie przyjęty.

91. Opis pliku – zawiera opis dokumentu umieszczonego w danym pliku.

Wymagania techniczne odnoszące się do elektronicznych kopii dokumentów są następujące:  ƒ

- jeden załącznik w postaci archiwum ZIP (algorytm DEFLATE) o wielkości nie przekraczającej 5 MB zawierający wszystkie opisane pliki, przy czym archiwum nie może zawierać podkatalogów, nie może być chronione hasłem ani zaszyfrowane.  ƒ

- archiwum powinno zawierać kopie faktur i dokumentów celnych, zeskanowanych w trybie czarno-białym w jakości 200 dpi w jednym z trzech formatów: PDF (preferowany), TIFF, JPEG.  ƒ

- w przypadku większej liczby dokumentów przekraczającej objętość 5 MB, podatnik powinien przesłać tylko załączniki z najwyższymi kwotami.

Pozostałych dokumentów kraj zwrotu może zażądać na podstawie art.20 Dyrektywy 2008/9/WE.

Ważne!

Aby dołączyć załącznik ZIP zawierający pliki zeskanowanych faktur do wniosku VAT-REF należy:

- otworzyć kreator wysyłki deklaracji za pomocą przycisku „Podpisz i wyślij”,

- podpisać deklarację VAT-REF wybierając przycisk „Podpisz”, a następnie przystąpić do wysyłki tej deklaracji wybierając przycisk „Wyślij”,

- po naciśnięciu przycisku „Wyślij” pojawi się dodatkowe okno informujące o zadeklarowaniu co najmniej jednej faktury we wniosku VAT-REF w sekcji H (INFORMACJE O ZAŁĄCZONYCH KOPIACH DOKUMENTÓW) oraz informujące o konieczności dołączenia załącznika ZIP zawierającego pliki zeskanowanych faktur

- po naciśnięciu przycisku „OK” pojawi się drugie okno, w którym należy wskazać załącznik ZIP wraz z jego położeniem i dołączyć ten załącznik

- po dołączeniu pliku załącznika ZIP, następuje wysyłka deklaracji wraz z załącznikiem do systemu e-Deklaracje

J. OŚWIADCZENIA pkt 94-96 – Oświadczenia, które wnioskodawca zobowiązany jest złożyć w trakcie składania wniosku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA