Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak złożyć VAT-REF za pośrednictwem systemu e-Deklaracje

Adam Kuchta
Redaktor naczelny portalu Infor.pl
Jak wypełnić VAT-REF /fot. Fotolia
Jak wypełnić VAT-REF /fot. Fotolia
Podatnicy, którzy nie prowadzą działalności opodatkowanej w innym kraju Unii Europejskiej mogą strać się o zwrot VAT zawartego w towarach i usługach, które nabyli w tym kraju, gdy wydatki te mają związek z prowadzoną w Polsce działalnością gospodarczą. W celu ubiegania się o zwrot VAT należy wypełnić formularz VAT-REF za pośrednictwem systemu e-Deklaracje.

Procedura VAT-REF

Procedurę zwrotu podatku VAT naliczonego w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej (VAT-REF) regulują przepisy Dyrektywy Rady 2008/9/WE 1 grudnia 2009 r.), które określają szczegółowe zasady zwrotu podatku od wartości dodanej.

Przy czym państwem członkowskim siedziby dla polskiego podatnika będzie zawsze Polska. Natomiast państwem członkowskim zwrotu dla polskiego podatnika jest państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym podatnik ubiega się o zwrot podatku.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Zwrot podatku

Wniosek o zwrot podatku VAT w ramach procedury VAT-REF składają podatnicy, którzy w okresie, do którego odnosi się wniosek:

- w państwie członkowskim zwrotu, na terytorium którego dokonywali nabycia towarów i usług bądź dokonywali importu do tego państwa nie posiadali siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, z których dokonywano transakcji gospodarczych, albo w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, nie mieli tam stałego miejsca zamieszkania ani zwykłego miejsca pobytu,

- byli podatnikami, o których mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług,

- nie dokonywali wyłącznie dostaw towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku (poza transakcjami, o których mowa w art. 86 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług), 

- nie byli zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.  

Termin składania

Wnioski o zwrot podatku należy składać do dnia 30 września roku następującego po roku podatkowym, którego wniosek dotyczy.

Urząd, do którego należy złożyć VAT-REF

Wniosek VAT-REF adresowany jest do administracji podatkowej państwa członkowskiego zwrotu, jednak składa się go za pośrednictwem właściwego dla podatnika urzędu skarbowego.

W związku z tym wniosek należy składać za pośrednictwem urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast jeżeli czynności te wykonywane są na terenie dwóch lub więcej urzędów skarbowych, to osoby fizyczne składają wniosek za pośrednictwem urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania, a osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej składają wniosek za pośrednictwem urzędu skarbowego właściwego ze względu na adres siedziby.

Za pośrednictwem systemu e-Deklaracje

Wniosek VAT-REF należy złożyć za pomocą środków komunikacji elektronicznej, poprzez system e-Deklaracje. Jest to formularz interaktywny. Zawiera szereg pól wyboru, a także funkcje które ułatwiają i przyśpieszają prawidłowe wypełnienie formularza.

Deklaracja VAT-REF znajduje na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: http://www.e-deklaracje.gov.pl/, w zakładce Formularze, w dziale „Formularze interaktywne dla dokumentów elektronicznych wymagających podpisania kwalifikowanym podpisem elektronicznym.”

Po wysyłce wniosku podatnik uzyskuje Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) z komunikatem „200 - Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie”.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT

Po przekazaniu wniosku do polskiego systemu VAT REFUND z systemu e-Deklaracje zostanie automatycznie wysłana wiadomość z informacją o nadaniu numeru referencyjnego wniosku w systemie VAT REFUND z konta funkcyjnego urzędu, do którego skierowano wniosek. Informacje dotyczące nadania numeru referencyjnego wniosku wysyłane z polskiego systemu VAT REFUND powinny zostać przesłane w ciągu 72h, od momentu złożenia wniosku.

W przypadku nieotrzymania przez podatnika takiej wiadomości (na przykład z powodu problemów technicznych serwera pocztowego wnioskodawcy), należy skontaktować się z właściwym urzędem skarbowym w celu ponownego przesłania e-maila.

Wszystkie wiadomości w sprawie złożonego wniosku o zwrot są przekazywane na wskazany we wniosku adres poczty elektronicznej:

- reprezentanta, jeżeli we wniosku został wskazany reprezentant,

- wnioskodawcy, jeżeli we wniosku nie wskazał innej osoby jego reprezentującej.

Cała korespondencja dotycząca wniosku VAT-REF zarówno z kraju członkowskiego siedziby jak i kraju członkowskiego zwrotu będzie zawsze opatrywana numerem referencyjnym wniosku.

Poniżej prezentujemy objaśnienia szczegółowe, dotyczące zasad składania wniosku poprzez system e-Deklaracje.

A. MIEJSCE I CEL SKŁADANIA INFORMACJI

1. Należy wskazać urząd skarbowy, za pośrednictwem, którego przekazywany jest wniosek (o właściwości urzędu pisaliśmy powyżej).

2. Cel złożenia formularza (należy zaznaczyć właściwy kwadrat) – celem może być złożenie wniosku lub korekta wniosku.  Jeżeli informacje, zawarte w złożonym wniosku będą zawierały pomyłki, podatnik może dokonać ich usunięcia składając korektę wniosku za ten sam okres. W korekcie wniosku należy podać nr wniosku, który zostanie wysłany na adres e-mail podany we wniosku.

Ważne!

Nie wszystkie państwa członkowskie zwrotu przyjmują korekty złożonych wniosków.

3. Data wypełnienia. Należy wpisać datę wypełnienia wniosku przez wnioskodawcę.

4. Rodzaj składanego wniosku. Należy wybrać czy jest to:

- wniosek o zwrot,

- wniosek o zwrot i zmiana proporcji,

- tylko zmiana proporcji.

Przy czym zmiana proporcji za dany okres może być złożona przez podatnika tylko raz (nie może być korygowana) i jest ona rozsyłana do wszystkich krajów członkowskich zwrotu.


B. DANE WNIOSKODAWCY

B.1. DANE IDENTYFIKACYJNE

8. Rodzaj wnioskodawcy (należy zaznaczyć właściwy kwadrat):

- Podmiot niebędący osobą fizyczną,

- Osoba fizyczna,

- Wnioskodawca posiada pełnomocnika (reprezentanta) – należy zaznaczyć w przypadku, gdy podatnik ubiega się o zwrot za pośrednictwem pełnomocnika (reprezentanta), musi być z łożone w urzędzie skarbowym, w którym składany jest wniosek. W przypadku wniosku nie ma zastosowania Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (UPL-1).

W tej sytuacji należy wypełnić część „C” wniosku.

Termin zwrotu VAT - kiedy można przedłużyć

B.2. ADRES SIEDZIBY / ADRES ZAMIESZKANIA pkt 10-21

20. Telefon kontaktowy – opcjonalnie, w celu jak najszybszego wyjaśnienia ewentualnych nieścisłości we wniosku.

21. Adres e-mail – elektroniczna forma kontaktu, za pomocą której polska administracja podatkowa oraz administracja podatkowa państwa członkowskiego zwrotu, będzie wysyłać korespondencję związaną z realizacją wniosku.

C. DANE OSOBY REPREZENTUJĄCEJ PODATNIKA

C.1. DANE IDENTYFIKACYJNE pkt 22-26

26. Inny identyfikator reprezentanta (wypełnić w przypadku braku NIP):

Typ: po zaznaczeniu pola „typ” rozwija się lista innych niż NIP rodzajów identyfikatorów reprezentanta, na której należy zaznaczyć w łaściwy typ, który go identyfikuje.

Znaczenie wartości dozwolonych w polu "Typ:" w pozycji 26 są następujące:

- NVAT:  Numer rejestracyjny VAT (VAT Identification Number)

- TIN:  Numer identyfikacji podatkowej (Tax Identifier Number)

- Other: Identyfikator inny niż NVAT i TIN

W przypadku wyboru "Other" należy dodatkowo wypełnić pole "Kwalifikator:" podając rodzaj identyfikatora.

Kraj: po zaznaczeniu pola „Kraj”, rozwija się lista krajów, na której należy wybrać kraj, w którym nadano identyfikator.

Kwalifikator: jest to pisemny opis innego rodzaju identyfikatora, którego numer należy wpisać w rubryce obok.

Numer: W rubryce „numer” należy wpisać numer wybranego typu identyfikatora.

C.2. ADRES SIEDZIBY / ADRES ZAMIESZKANIA pkt 27-38

D. DANE WNIOSKU O ZWROT VAT

39. Państwo członkowskie, do którego kierowany jest wniosek - państwo członkowskie, w którym został naliczony VAT względem podatnika, jeżeli nie ma on siedziby w państwie członkowskim zwrotu, w odniesieniu do dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz podatnika przez innych podatników w tym państwie członkowskim lub w odniesieniu do importu towarów do tego państwa członkowskiego. Pkt 39. posiada rozwijającą się listę kodów, na której należy wybrać odpowiednie państwo zwrotu.

40. Okres, do którego odnosi się wniosek (Okres zwrotu) Data „od” Data „do”  Okres zwrotu nie może być dłuższy niż rok kalendarzowy ani krótszy niż trzy miesiące kalendarzowe.  Wnioski o zwrot mogą odnosić się do okresu krótszego niż trzy miesiące, kiedy okres ten dotyczy pozostałej części roku kalendarzowego, tj. miesiąca listopada i grudnia.  Jednakże poszczególne państwa zwrotu nie naruszając ogólnie obowiązującej zasady mogą doprecyzować okresy zwrotu. Szczegółowe informacje na temat preferencji poszczególnych państw zwrotu znajdują się na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl, w zakładce Administracja Podatkowa e-Deklaracje/ Instrukcje („Preferencje poszczególnych Państw Członkowskich w zakresie realizacji procedury VAT-REFUND”).

41. Numer wniosku, do którego odnosi się korekta – Należy wypełnić, w przypadku korekty pierwotnego wniosku. Numer wniosku jest generowany automatycznie przez system VAT-REFUND a wnioskodawca otrzyma nr wniosku na adres e-mail. Korekta nie może różnić się w stosunku do wniosku korygowanego w zakresie poniższych danych: - NIP wnioskodawcy (pkt. 1.). - państwa członkowskiego, do którego kierowany jest wniosek (pkt. 39.), - okres zwrotu (pkt. 40.), - nie może zawierać dodatkowych pozycji w zakresie informacji dotyczących importowanych lub nabytych towarów lub usług (bloki E. i F.).  Korekta, która nie zawiera żadnych pozycji w zakresie informacji dotyczących importowanych lub nabytych towarów lub usług (bloki E. i F.) jest uważana za żądanie anulowania wskazanego wniosku w państwie członkowskim, do którego kierowany jest wniosek.

42. Data wniosku, do którego odnosi się korekta (wersja) – należy podać datę wygenerowaną automatycznie przez system e-Deklaracje dla pierwotnego wniosku (w żadnym wypadku nie należy podawać daty z pkt 6 wniosku o zwrot, tj. daty wypełnienia wniosku).

D.1. RODZAJE PROWADZONEJ DZIAŁALNOŚCI

43. Kod prowadzonej działalności – Należy podać kod lub kody, o których mowa w rozporządzeniu Nr WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz. Urz. UE L 393 z 30.12.2006, str. 1)

44. Opis prowadzonej działalności (tylko w przypadku gdy państwo członkowskie zwrotu zezwala na opis tekstowy działalności).  UWAGA: możliwość wypełnienia tego pola należy sprawdzić w preferencjach państw członkowskich. (Patrz: „Preferencje poszczególnych Państw Członkowskich w zakresie realizacji procedury VAT-REFUND”) na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl, w zakładce Administracja Podatkowa, e-Deklaracje).

45. Kod języka dopuszczalnego w państwie członkowskim zwrotu – Każda administracja podatkowa państwa zwrotu określa, w jakim języku przyjmuje i przekazuje korespondencję związaną z wnioskiem o zwrot. Po zaznaczeniu pola „c”, rozwija się lista kodów języków, z której należy wybrać właściwy dla opisu tekstowego działalności (pole 44.).  


D.2. SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE RACHUNKU BANKOWEGO, NA KTÓRY MA BYĆ DOKONANY ZWROT PODATKU

46. Nazwa właściciela rachunku (w nazwie nie można używać polskich znaków diakrytycznych ani znaków specjalnych).

47. Rodzaj właściciela rachunku – w przypadku, gdy podatnik ustanowił pełnomocnika możliwa jest opcja wskazania wnioskodawcy lub osoby reprezentującej podatnika.

48. Nr IBAN.

49. Kod BIC.

50. Kod waluty rachunku. Po zaznaczeniu pola, rozwija się lista kodów walut, na której należy zaznaczyć właściwy dla wniosku o zwrot kod waluty rachunku bankowego, na który ma być dokonany zwrot podatku.

E. INFORMACJE DOTYCZĄCE IMPORTOWANYCH TOWARÓW

E.1. DANE PODSTAWOWE DOTYCZĄCE IMPORTOWANYCH TOWARÓW

51. Unikalny w ramach wniosku numer pozycji – wymienione we wniosku dokumenty importowe są automatycznie kolejno numerowane.

52 – 54 – dane jednoznacznie charakteryzujące poszczególne dokumenty importowe wymienione we wniosku.

E.2. SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE SPRZEDAWCY TOWARÓW pkt 55-88

Po zaznaczeniu pola nr 58, rozwija się lista krajów sprzedawców towarów, na której należy zaznaczyć właściwy dla wniosku o zwrot kraj sprzedawcy.

E.3. RODZAJE TOWARÓW

59. Kod towaru. Podstawowe kody towarów są następujące:

1 = paliwo;

2 = wynajem środków transportu;

3 = wydatki związane ze środkami transportu (inne niż towary i usługi, o których mowa w kodzie 1 i 2);

4 = opłaty drogowe i inne opłaty dla użytkowników dróg;

5 = koszty podróży, takie jak opłaty za taksówki, opłaty za transport publiczny;

6 = zakwaterowanie;

7 = żywność, napoje i usługi restauracyjne;

8 = opłaty za wstęp na targi i wystawy;

9 = wydatki na artykuły luksusowe, rozrywkowe i wydatki reprezentacyjne;

10 = inne.  Po zaznaczeniu pola „a”, rozwija się lista w/w kodów, na której należy wybrać właściwy dla wniosku o zwrot kod.

60. Pod-kod towaru. Pod-kody towarów wymienia Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1174/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiające zasady wykonania art. 34a i 37 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1798/2003 w odniesieniu do zwrotu podatku od wartości dodanej zgodnie z Dyrektywą rady 2008/9/WE (Dz. Urz. UE L 314 z 1.12.2009 r.)

Po zaznaczeniu pola „b”, rozwija się lista pod-kodów w odniesieniu do zaznaczonego kodu, na której należy wybrać wybrane pod-kody towarów.

Ważne!

Wymagalność pod-kodów przez państwa członkowskie zwrotu określona jest w „Preferencjach poszczególnych Państw Członkowskich w zakresie realizacji procedury VATREFUND”

61. Dodatkowy opis w przypadku kodu 10 bez określonego pod-kodu.  Pkt. ten należy wypełnić podając opis importowanych towarów w odniesieniu do kodu nr 10 jeśli nie wybrano pod-kodu określającego rodzaj towaru.

62. Kod języka opisu uznawanego w państwie członkowskim zwrotu. Po zaznaczeniu pola „d”, rozwija się lista, na której należy zaznaczyć właściwy kod języka opisu.

Preferencje poszczególnych Państw Członkowskich w zakresie realizacji procedury VAT-REFUND

E.4. SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE ROZLICZENIA TRANSAKCJI  pkt 63-67

W poszczególnych punktach należy podać takie dane, jak:  - waluta (wypełniana automatycznie po wyborze w polu 39. Państwa członkowskiego, do którego kierowany jest wniosek),  - podstawa opodatkowania,  - podatek VAT,  - wysokość proporcji (w %) - o ile wnioskodawca ma obowiązek jej wykazania,  - kwota podatku VAT do zwrotu (obliczana automatycznie).  

Zgodnie z art. 89 ust. 1k ustawy o podatku od towarów i usług, jeśli towary lub usługi, od których wnioskodawca, ubiega się o zwrot podatku od wartości dodanej, były wykorzystywane tylko częściowo do wykonywania czynności dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na terytorium kraju, ma on obowiązek określając kwotę zwrotu podatku uwzględnić proporcję obliczoną zgodnie z art. 90 i 91 w/w ustawy.  Obliczoną proporcję, należy (procentowo) wykazać w pkt 66. składanego wniosku.  


F. INFORMACJE DOTYCZĄCE NABYTYCH TOWARÓW I USŁUG

F.1. DANE PODSTAWOWE DOTYCZĄCE NABYTYCH TOWARÓW I USŁUG

68. Unikalny w ramach wniosku, numer pozycji – wymienione we wniosku pozycje nabyć (faktury) są automatycznie kolejno numerowane.

69 -71 Dane jednoznacznie charakteryzujące poszczególne faktury wymienione we wniosku. 

F.2. SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE DOSTAWCY TOWARÓW I/LUB USŁUG

72 – 74 Dane adresowe, telefon.

75. Kraj dostawcy towarów i usług.

76 – 77 Dane dotyczące numeru rejestracyjnego VAT dostawcy, kodu kraju wydawcy numeru.

F.3. RODZAJE TOWARÓW

78. Kod towaru kody towarów:

1 = paliwo;

2 = wynajem środków transportu;

3 = wydatki związane ze środkami transportu (inne niż towary i usługi, o których mowa w kodzie 1 i 2);

4 = opłaty drogowe i inne opłaty dla użytkowników dróg;

5 = koszty podróży, takie jak opłaty za taksówki, opłaty za transport publiczny;

6 = zakwaterowanie;

7 = żywność, napoje i usługi restauracyjne;

8 = opłaty za wstęp na targi i wystawy;

9 = wydatki na artykuły luksusowe, rozrywkowe i wydatki reprezentacyjne;

10 = inne.

Po zaznaczeniu pola „a”, rozwija się lista w/w kodów, na której należy wybrać właściwy dla wniosku o zwrot kod.

79. Pod-kod towaru.

Pod-kody towarów wymienia Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1174/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiające zasady wykonania art. 34a i 37 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1798/2003 w odniesieniu do zwrotu podatku od wartości dodanej zgodnie z Dyrektywą rady 2008/9/WE (Dz. Urz. UE L 314 z o1.12.2009 r. z 01.12.2009).

Po zaznaczeniu pola „b”, rozwija się lista pod-kodów, na której należy wybrać pod-kod właściwy dla wniosku o zwrot.

80. Dodatkowy opis w przypadku kodu 10 bez określonego pod-kodu. Pkt. ten należy wypełnić podając opis nabytych towarów lub usług w odniesieniu do kodu nr 10 jeśli nie wybrano pod-kodu.

81. Kod języka opisu uznawanego w państwie członkowskim zwrotu. Po zaznaczeniu pola „d”, rozwija się lista, na której należy zaznaczyć właściwy kod języka opisu.  (Patrz: „Preferencje poszczególnych Państw Członkowskich w zakresie realizacji procedury VAT-REFUND” na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl, w zakładce Administracja Podatkowa, e-Deklaracje).

F.4. SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE ROZLICZENIA TRANSAKCJI  pkt 82-86

W poszczególnych punktach należy podać takie dane, jak:

- waluta (wypełniana automatycznie po wyborze w polu 39. Państwa członkowskiego, do którego kierowany jest wniosek),

- podstawa opodatkowania,

- podatek VAT,

- wysokość proporcji (w %)

- o ile wnioskodawca ma obowiązek jej wykazania,

- kwota podatku VAT do zwrotu (obliczana automatycznie).  

Zgodnie z art. 89 ust. 1k ustawy o podatku od towarów i usług, jeśli towary lub usługi, od których wnioskodawca, ubiega się o zwrot podatku od wartości dodanej, były wykorzystywane tylko częściowo do wykonywania czynności dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na terytorium kraju, ma on obowiązek określając kwotę zwrotu podatku uwzględnić proporcję obliczoną zgodnie z art. 90 i 91 w/w ustawy.  Obliczoną proporcję, należy (procentowo) wykazać w pkt 85. składanego wniosku.  

G. PODSUMOWANIE

87. Waluta państwa członkowskiego zwrotu (wypełniana automatycznie po wyborze w polu 39. Państwa członkowskiego, do którego kierowany jest wniosek).

88. Kwota żądanego zwrotu ogółem – wyliczana automatycznie jako suma kwot z pozycji 67 i 86 wniosku.

UWAGA: pozycja 88 wyliczana jest informacyjnie przez formularz i nie wchodzi w skład dokumentu elektronicznego (nie stanowi części struktury logicznej wniosku i nie jest przesyłana do państwa członkowskiego, do którego kierowany jest wniosek).

H. INFORMACJE O ZAŁĄCZONYCH KOPIACH DOKUMENTÓW

Państwo członkowskie zwrotu, może, ale nie musi zażądać załączenia do wniosku kopii dokumentów. Szczegółowe wymagania poszczególnych państw członkowskich zwrotu określają „Preferencje poszczególnych Państw Członkowskich w zakresie realizacji procedury VAT-REFUND” na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl, w zakładce Administracja Podatkowa.  W taki wypadku, należy wypełnić sekcję „H” zgodnie z danymi technicznymi przedstawionymi poniżej.

89. Typ pliku. Po zaznaczeniu pola „a”, rozwija się lista, na której należy zaznaczyć właściwy typ pliku.

90. Nazwa pliku  - powinna:

- być krótka,

- zawierać rozszerzenie pliku,

- dokładnie odpowiadać nazwie pliku zawartego w archiwum ZIP (również pod względem wielkości liter),

- nie zawierać znaków diakrytycznych (np. polskich lub obcych liter narodowych), nie zawierać nazwy archiwum ZIP.

Muszą zostać wymienione wszystkie pliki zawarte w dołączanym archiwum „ZIP”. 

W przypadku niezastosowania się do powyższych wniosek nie zostanie przyjęty.

91. Opis pliku – zawiera opis dokumentu umieszczonego w danym pliku.

Wymagania techniczne odnoszące się do elektronicznych kopii dokumentów są następujące:  ƒ

- jeden załącznik w postaci archiwum ZIP (algorytm DEFLATE) o wielkości nie przekraczającej 5 MB zawierający wszystkie opisane pliki, przy czym archiwum nie może zawierać podkatalogów, nie może być chronione hasłem ani zaszyfrowane.  ƒ

- archiwum powinno zawierać kopie faktur i dokumentów celnych, zeskanowanych w trybie czarno-białym w jakości 200 dpi w jednym z trzech formatów: PDF (preferowany), TIFF, JPEG.  ƒ

- w przypadku większej liczby dokumentów przekraczającej objętość 5 MB, podatnik powinien przesłać tylko załączniki z najwyższymi kwotami.

Pozostałych dokumentów kraj zwrotu może zażądać na podstawie art.20 Dyrektywy 2008/9/WE.

Ważne!

Aby dołączyć załącznik ZIP zawierający pliki zeskanowanych faktur do wniosku VAT-REF należy:

- otworzyć kreator wysyłki deklaracji za pomocą przycisku „Podpisz i wyślij”,

- podpisać deklarację VAT-REF wybierając przycisk „Podpisz”, a następnie przystąpić do wysyłki tej deklaracji wybierając przycisk „Wyślij”,

- po naciśnięciu przycisku „Wyślij” pojawi się dodatkowe okno informujące o zadeklarowaniu co najmniej jednej faktury we wniosku VAT-REF w sekcji H (INFORMACJE O ZAŁĄCZONYCH KOPIACH DOKUMENTÓW) oraz informujące o konieczności dołączenia załącznika ZIP zawierającego pliki zeskanowanych faktur

- po naciśnięciu przycisku „OK” pojawi się drugie okno, w którym należy wskazać załącznik ZIP wraz z jego położeniem i dołączyć ten załącznik

- po dołączeniu pliku załącznika ZIP, następuje wysyłka deklaracji wraz z załącznikiem do systemu e-Deklaracje

J. OŚWIADCZENIA pkt 94-96 – Oświadczenia, które wnioskodawca zobowiązany jest złożyć w trakcie składania wniosku.

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Ordynacja podatkowa - część 1
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść:
    płatnika
    podatnika
    urzędu skarbowego
    budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dzialy specjalne produkcji rolnej. Normy szacunkowe dochodu od 1 stycznia 2023 r.
    Rząd opublikował projekt rozporządzenia określającego normy szacunkowe dochodu działów specjalnych produkcji rolnej. Nowe stawki wchodzą w życie od 1 stycznia przyszłego roku. Dotyczą np. uprawy w szklarniach, uprawy grzybów oraz hodowli kotów rasowych.
    Jak wypłacić zysk ze spółki z o.o.
    Jak wspólnik spółki z o.o. może wypłacić zysk ze spółki, aby było najkorzystniej?
    Straty na lokatach bankowych w 2022 roku
    Nawet ponad 13% – takie realne straty mogą dać depozyty, które kończą się w trzecim kwartale 2022 r. Tak złych wyników w przypadku lokat nie mieliśmy od wielu lat. I choć sytuacja deponentów się poprawia, to i tak trudno liczyć na to, że bankowe lokaty uchronią nasz kapitał przed inflacją.
    SLIM VAT 3 i sankcja 20% VAT - zmiany w VAT od 2023 roku
    Zaprezentowana przez Ministerstwo Finansów w 2020 roku idea „SLIM VAT” doczekała się kolejnej odsłony. 8 sierpnia 2022 roku został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, tzw. SLIM VAT 3. Pakiet ten, tak jak poprzednie, ma na celu wprowadzenie kolejnych uproszczeń w zakresie rozliczenia VAT. Projekt ustawy zakłada również implementację wyroku TSUE z dnia 15 kwietnia 2021 roku w sprawie C-935/19 dotyczącego możliwości nakładania przez organy podatkowe 20 proc. sankcji VAT. Obecnie projekt trafił do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych. Konsultacje projektu potrwają do 26 sierpnia 2022 roku. Z kolei planowane wejście w życie nowych przepisów przewidziano na 1 stycznia 2023 roku.
    Inflacja w Polsce. Presja inflacyjna po 7 miesiącach 2022 roku nie słabnie
    Mimo oczekiwań wielu ekspertów na osłabienie dynamiki wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, według najnowszych danych GUS, inflacja nadal przyspiesza, sięgając w lipcu 2022 r. 15,6 proc., a więc była nieznacznie wyższa niż miesiąc wcześniej i najwyższa od 1997 roku.
    Fiskus promuje sprzedaż alkoholu z powodu spadku wpływów z akcyzy ... w Japonii
    W Japonii fiskus ogłosił akcję "Sake Viva!", która ma na celu zwiększenie sprzedaży alkoholu w kraju, gdzie jego konsumpcja mocno spada, co powoduje obniżenie wpływów z akcyzy - podaje w czwartek BBC.
    Informacja o realizacji strategii podatkowej - obowiązek dużych firm i grup kapitałowych
    Ministerstwo Finansów przypomina o obowiązku poinformowania naczelnika urzędu skarbowego o adresie strony internetowej, na której umieszczone są informacje o realizowanej strategii podatkowej. Obowiązek dotyczy dużych przedsiębiorstw i grup kapitałowych.
    50% koszty uzyskania przychodu a minimalne wynagrodzenie za pracę
    Możliwość zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu w ramach m.in. umowy o pracę i umów cywilnoprawnych to sposób na obniżenie należności podatkowych.
    Modele SAAS, PAAS i IAAS – czym różnią się w konsekwencjach podatkowych?
    Czy zastanawiałeś się kiedyś nad świadczeniem usług za pośrednictwem chmury obliczeniowej? W skrócie polega to na dostarczaniu np. mocy obliczeniowej, ale również oprogramowania czy systemów w modelu usługowym. Problem jaki może pojawić się na Twojej drodze to wybór sposobu świadczenia tych usług oraz skutków podatkowych z nimi związanych.
    Dobrowolne zabezpieczenie zobowiązania podatkowego przez podatnika
    Podatnik, który otrzymał decyzję o zabezpieczeniu zobowiązania podatkowego lub posiada nieostateczną decyzję organu I instancji, wyprzedzając działania organu podatkowego, może skorzystać z instytucji zabezpieczenia dobrowolnego. Jak to zrobić i na czym polega dobrowolne zabezpieczenie zobowiązania podatkowego przez podatnika?
    Wystawianie faktur – terminy ustawowe
    Faktura jest podstawowym dokumentem, który potwierdza transakcję zakupową. Stanowi podstawę do obliczeń podatkowych oraz określania zobowiązania podatkowego, w określonych okresach. Nic więc dziwnego, że ustawodawca zdecydował jak powinien wyglądać dokument faktury oraz w jakim czasie minimalnym oraz maksymalnym dokument taki powinien zostać wystawiony.
    Czy członek zarządu spółki może być jej pracownikiem?
    Członek zarządu spółki z o.o. może (choć nie musi) być zatrudniony w tej spółce na podstawie umowy o pracę. Okazuje się jednak, że nie zawsze jest to możliwe.
    Firma w mieszkaniu a koszty podatkowe w PIT
    Szczególnie w trudnych gospodarczo momentach wielu przedsiębiorców zastanawia się nad minimalizacją swoich kosztów. Jedną z opcji jest prowadzenie działalności gospodarczej z prywatnego mieszkania lub domu. Często oznacza to przeznaczenie części nieruchomości na cele biurowe – jak chociażby stworzenie sali spotkań czy gabinetu, a także ponoszenie części kosztów mediów na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Czy takie wydatki, ponoszone w prywatnym domu podatnika, ale na cele firmowe mogą być rozliczane firmowo? Czy mają wpływ na wysokość podatku dochodowego od osób fizycznych?
    Kasy fiskalne w myjniach samochodowych od 1 października 2022 r. Konieczny paragon
    Nie wystarczy pozwolić klientom na zeskanowanie elektronicznego kodu QR i przesłać im linku na podany adres e-mailowy. To nie to samo, co wydanie paragonu fiskalnego – stwierdził dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.
    50% kosztów uzyskania przychodów informatyka - jakie wymogi należy spełnić
    Polskie prawo przewiduje możliwość zastosowania preferencyjnych (50%) kosztów uzyskania przychodów przez specjalistów z branży IT, którzy w ramach realizowanych zadań działają w sposób twórczy. Jest to więc związane m.in. z grami komputerowymi i tworzeniem programów. Aby skorzystać z podwyższonych KUP, trzeba jednak spełnić konkretne przesłanki. Przedstawiamy działania po stronie pracodawcy, które pozwolą uniknąć powstania wątpliwości w razie kontroli ze strony Urzędu Skarbowego.
    Nowe przepisy dotyczące firm windykacyjnych. Co się zmieni? Od kiedy?
    Aktualnie windykacja należności, zwłaszcza ta w formie pozasądowej (polubownej), nie jest obwarowana kompleksową regulacją prawną. Odnosi się do zarówno do osoby windykatora, formy prowadzenia działalności, jak i zasad przeprowadzania windykacji pozasądowej. Bez odpowiednich regulacji może dochodzić do naruszeń ze strony firm windykacyjnych, których przedstawiciele popełniają czyny niezgodne z zasadami etyki (np. w wyniku nękania) lub niedozwolone w ramach windykacji. Właśnie dlatego ustawodawca zamierza wprowadzić nowe wymogi dla firm windykacyjnych. Wdrożenie tych zasad może wymusić znaczne przeobrażenia na podmiotach, które zajmują się odzyskiwaniem zaległych należności.
    Dane osobowe kandydatów do pracy a RODO - przechowywanie danych po rekrutacji
    Przedsiębiorca ma prawo przetwarzać dane kandydatów do pracy po zakończonej rekrutacji z uwagi na ewentualne roszczenia z tytułu dyskryminacji. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 4 sierpnia 2022 r. W ten sposób WSA zakwestionował niekorzystną dla firm wykładnię Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Wyrok jest nieprawomocny ale omawiana sprawa może doprowadzić do zmiany stanowiska dotyczącego przechowywania danych osobowych kandydatów.
    W lipcu spadła liczba ofert pracy
    W lipcu spadła liczba ofert pracy - wynika z przekazanego PAP Barometru Ofert Pracy. Według analizy wysoka inflacja i restrykcyjna polityka monetarna ograniczą aktywność inwestycyjną, co spowoduje wyhamowanie tempa powstawania nowych etatów.
    PIT-2, PIT-2A, PIT-3 - nowe wzory formularzy podatkowych od 2023 roku
    Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory oświadczeń/wniosków PIT-2 (wersja 9), PIT-2A (wersja 8), PIT-3 (wersja 9), składanych przez podatników płatnikom dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, które będą miały zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2023 r. Konsultacje podatkowe tych wzorów rozpoczęły się 10 sierpnia 2022 r. i potrwają do 19 sierpnia 2022 r. Po zakończeniu tych konsultacji podatkowych, wzory formularzy, zostaną udostępnione do stosowania (opublikowane) w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Finansów, zgodnie z art. 45b ustawy o PIT. Formularze te nie będą ogłoszone w drodze rozporządzenia Ministra Finansów publikowanego w Dzienniku Ustaw.
    Zmiany w prawie restrukturyzacyjnym od 2024 roku
    W 2024 roku – wraz z implementacją przez Polskę unijnej dyrektywy drugiej szansy – wejdą w życie kolejne zmiany w prawie restrukturyzacyjnym. – Nie będzie to rewolucja w naszym systemie, ale podkreślenie polityki drugiej szansy dla firm w trudnej sytuacji ekonomicznej – ocenia radca prawny Bartosz Sierakowski. W procesie restrukturyzacji pojawi się konieczność przeprowadzenia tzw. testu zaspokojenia, czyli prognozy możliwych wariantów zaspokojenia wierzycieli. To oznacza nowe obowiązki dla doradców restrukturyzacyjnych i prawdopodobnie wzrost kosztów całej procedury.
    Praca obywateli Ukrainy w Polsce a opodatkowanie PIT. Co trzeba wiedzieć po pół roku pobytu w Polsce
    Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę miliony (dosłownie) obywateli Ukrainy mniej lub bardziej tymczasowo przeniosło się do Polski, aby szukać schronienia przed wojną. W rezultacie albo rozpoczęli pracę zdalną w Polsce dla swojego pracodawcy z siedzibą na Ukrainie albo po prostu podjęli pracę w Polsce. Wykonują oni swoją pracę z polskiego adresu zamieszkania i to wkrótce zrodzi problem dotyczący opodatkowania dochodów z tej pracy omówiony poniżej.
    Slim VAT 3 - znaczące zmiany w VAT
    Slim VAT 3 trafił do konsultacji publicznych. Jest to kolejny pakiet uproszczeń w rozliczeniach VAT dla przedsiębiorców. Na czym będą polegać proponowane zmiany?
    Remanent likwidacyjny dla celów VAT - jak ustalić wartość towarów
    Podatnik będzie sporządzał spis z natury dla celów VAT przy likwidacji działalności gospodarczej. Na fakturach ze składnikami majątku obecne są również koszty przesyłki. Czy poniesiony koszt przesyłki/transportu należy doliczyć do wartości składnika majątku i rozliczyć od tej kwoty VAT?
    Wypłata czternastej emerytury - jaki termin?
    Pierwsze wypłaty czternastej emerytury rozpoczną się już 25 sierpnia; Nie jest konieczne składanie żadnego wniosku w tym zakresie - poinformowało w czwartek na stronach rządowych Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej.
    Dodatki do ogrzewania i taryfy z rekompensatą - opublikowano założenia ustawy
    W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano 11 sierpnia 2022 r. założenia projektu ustawy "o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw". Ustawa ta ma wprowadzić m.in. jednorazowe dodatki finansowe dla ogrzewających swoje domy paliwem innym niż węgiel. Ustawa ta ma także ograniczyć podwyżki cen ciepła poprzez wprowadzenie taryf z rekompensatą.