Kategorie

Jak złożyć VAT-REF za pośrednictwem systemu e-Deklaracje

Adam Kuchta
Redaktor portalu Infor.pl
Jak wypełnić VAT-REF /fot. Fotolia
Jak wypełnić VAT-REF /fot. Fotolia
Podatnicy, którzy nie prowadzą działalności opodatkowanej w innym kraju Unii Europejskiej mogą strać się o zwrot VAT zawartego w towarach i usługach, które nabyli w tym kraju, gdy wydatki te mają związek z prowadzoną w Polsce działalnością gospodarczą. W celu ubiegania się o zwrot VAT należy wypełnić formularz VAT-REF za pośrednictwem systemu e-Deklaracje.

Procedura VAT-REF

Procedurę zwrotu podatku VAT naliczonego w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej (VAT-REF) regulują przepisy Dyrektywy Rady 2008/9/WE 1 grudnia 2009 r.), które określają szczegółowe zasady zwrotu podatku od wartości dodanej.

Przy czym państwem członkowskim siedziby dla polskiego podatnika będzie zawsze Polska. Natomiast państwem członkowskim zwrotu dla polskiego podatnika jest państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym podatnik ubiega się o zwrot podatku.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Zwrot podatku

Wniosek o zwrot podatku VAT w ramach procedury VAT-REF składają podatnicy, którzy w okresie, do którego odnosi się wniosek:

- w państwie członkowskim zwrotu, na terytorium którego dokonywali nabycia towarów i usług bądź dokonywali importu do tego państwa nie posiadali siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, z których dokonywano transakcji gospodarczych, albo w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, nie mieli tam stałego miejsca zamieszkania ani zwykłego miejsca pobytu,

- byli podatnikami, o których mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług,

- nie dokonywali wyłącznie dostaw towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku (poza transakcjami, o których mowa w art. 86 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług), 

- nie byli zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.  

Termin składania

Wnioski o zwrot podatku należy składać do dnia 30 września roku następującego po roku podatkowym, którego wniosek dotyczy.

Urząd, do którego należy złożyć VAT-REF

Wniosek VAT-REF adresowany jest do administracji podatkowej państwa członkowskiego zwrotu, jednak składa się go za pośrednictwem właściwego dla podatnika urzędu skarbowego.

W związku z tym wniosek należy składać za pośrednictwem urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast jeżeli czynności te wykonywane są na terenie dwóch lub więcej urzędów skarbowych, to osoby fizyczne składają wniosek za pośrednictwem urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania, a osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej składają wniosek za pośrednictwem urzędu skarbowego właściwego ze względu na adres siedziby.

Za pośrednictwem systemu e-Deklaracje

Wniosek VAT-REF należy złożyć za pomocą środków komunikacji elektronicznej, poprzez system e-Deklaracje. Jest to formularz interaktywny. Zawiera szereg pól wyboru, a także funkcje które ułatwiają i przyśpieszają prawidłowe wypełnienie formularza.

Deklaracja VAT-REF znajduje na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: http://www.e-deklaracje.gov.pl/, w zakładce Formularze, w dziale „Formularze interaktywne dla dokumentów elektronicznych wymagających podpisania kwalifikowanym podpisem elektronicznym.”

Po wysyłce wniosku podatnik uzyskuje Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) z komunikatem „200 - Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie”.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT

Po przekazaniu wniosku do polskiego systemu VAT REFUND z systemu e-Deklaracje zostanie automatycznie wysłana wiadomość z informacją o nadaniu numeru referencyjnego wniosku w systemie VAT REFUND z konta funkcyjnego urzędu, do którego skierowano wniosek. Informacje dotyczące nadania numeru referencyjnego wniosku wysyłane z polskiego systemu VAT REFUND powinny zostać przesłane w ciągu 72h, od momentu złożenia wniosku.

W przypadku nieotrzymania przez podatnika takiej wiadomości (na przykład z powodu problemów technicznych serwera pocztowego wnioskodawcy), należy skontaktować się z właściwym urzędem skarbowym w celu ponownego przesłania e-maila.

Wszystkie wiadomości w sprawie złożonego wniosku o zwrot są przekazywane na wskazany we wniosku adres poczty elektronicznej:

- reprezentanta, jeżeli we wniosku został wskazany reprezentant,

- wnioskodawcy, jeżeli we wniosku nie wskazał innej osoby jego reprezentującej.

Cała korespondencja dotycząca wniosku VAT-REF zarówno z kraju członkowskiego siedziby jak i kraju członkowskiego zwrotu będzie zawsze opatrywana numerem referencyjnym wniosku.

Poniżej prezentujemy objaśnienia szczegółowe, dotyczące zasad składania wniosku poprzez system e-Deklaracje.

A. MIEJSCE I CEL SKŁADANIA INFORMACJI

1. Należy wskazać urząd skarbowy, za pośrednictwem, którego przekazywany jest wniosek (o właściwości urzędu pisaliśmy powyżej).

2. Cel złożenia formularza (należy zaznaczyć właściwy kwadrat) – celem może być złożenie wniosku lub korekta wniosku.  Jeżeli informacje, zawarte w złożonym wniosku będą zawierały pomyłki, podatnik może dokonać ich usunięcia składając korektę wniosku za ten sam okres. W korekcie wniosku należy podać nr wniosku, który zostanie wysłany na adres e-mail podany we wniosku.

Ważne!

Nie wszystkie państwa członkowskie zwrotu przyjmują korekty złożonych wniosków.

3. Data wypełnienia. Należy wpisać datę wypełnienia wniosku przez wnioskodawcę.

4. Rodzaj składanego wniosku. Należy wybrać czy jest to:

- wniosek o zwrot,

- wniosek o zwrot i zmiana proporcji,

- tylko zmiana proporcji.

Przy czym zmiana proporcji za dany okres może być złożona przez podatnika tylko raz (nie może być korygowana) i jest ona rozsyłana do wszystkich krajów członkowskich zwrotu.


B. DANE WNIOSKODAWCY

B.1. DANE IDENTYFIKACYJNE

8. Rodzaj wnioskodawcy (należy zaznaczyć właściwy kwadrat):

- Podmiot niebędący osobą fizyczną,

- Osoba fizyczna,

- Wnioskodawca posiada pełnomocnika (reprezentanta) – należy zaznaczyć w przypadku, gdy podatnik ubiega się o zwrot za pośrednictwem pełnomocnika (reprezentanta), musi być z łożone w urzędzie skarbowym, w którym składany jest wniosek. W przypadku wniosku nie ma zastosowania Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (UPL-1).

W tej sytuacji należy wypełnić część „C” wniosku.

Termin zwrotu VAT - kiedy można przedłużyć

B.2. ADRES SIEDZIBY / ADRES ZAMIESZKANIA pkt 10-21

20. Telefon kontaktowy – opcjonalnie, w celu jak najszybszego wyjaśnienia ewentualnych nieścisłości we wniosku.

21. Adres e-mail – elektroniczna forma kontaktu, za pomocą której polska administracja podatkowa oraz administracja podatkowa państwa członkowskiego zwrotu, będzie wysyłać korespondencję związaną z realizacją wniosku.

C. DANE OSOBY REPREZENTUJĄCEJ PODATNIKA

C.1. DANE IDENTYFIKACYJNE pkt 22-26

26. Inny identyfikator reprezentanta (wypełnić w przypadku braku NIP):

Typ: po zaznaczeniu pola „typ” rozwija się lista innych niż NIP rodzajów identyfikatorów reprezentanta, na której należy zaznaczyć w łaściwy typ, który go identyfikuje.

Znaczenie wartości dozwolonych w polu "Typ:" w pozycji 26 są następujące:

- NVAT:  Numer rejestracyjny VAT (VAT Identification Number)

- TIN:  Numer identyfikacji podatkowej (Tax Identifier Number)

- Other: Identyfikator inny niż NVAT i TIN

W przypadku wyboru "Other" należy dodatkowo wypełnić pole "Kwalifikator:" podając rodzaj identyfikatora.

Kraj: po zaznaczeniu pola „Kraj”, rozwija się lista krajów, na której należy wybrać kraj, w którym nadano identyfikator.

Kwalifikator: jest to pisemny opis innego rodzaju identyfikatora, którego numer należy wpisać w rubryce obok.

Numer: W rubryce „numer” należy wpisać numer wybranego typu identyfikatora.

C.2. ADRES SIEDZIBY / ADRES ZAMIESZKANIA pkt 27-38

D. DANE WNIOSKU O ZWROT VAT

39. Państwo członkowskie, do którego kierowany jest wniosek - państwo członkowskie, w którym został naliczony VAT względem podatnika, jeżeli nie ma on siedziby w państwie członkowskim zwrotu, w odniesieniu do dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz podatnika przez innych podatników w tym państwie członkowskim lub w odniesieniu do importu towarów do tego państwa członkowskiego. Pkt 39. posiada rozwijającą się listę kodów, na której należy wybrać odpowiednie państwo zwrotu.

40. Okres, do którego odnosi się wniosek (Okres zwrotu) Data „od” Data „do”  Okres zwrotu nie może być dłuższy niż rok kalendarzowy ani krótszy niż trzy miesiące kalendarzowe.  Wnioski o zwrot mogą odnosić się do okresu krótszego niż trzy miesiące, kiedy okres ten dotyczy pozostałej części roku kalendarzowego, tj. miesiąca listopada i grudnia.  Jednakże poszczególne państwa zwrotu nie naruszając ogólnie obowiązującej zasady mogą doprecyzować okresy zwrotu. Szczegółowe informacje na temat preferencji poszczególnych państw zwrotu znajdują się na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl, w zakładce Administracja Podatkowa e-Deklaracje/ Instrukcje („Preferencje poszczególnych Państw Członkowskich w zakresie realizacji procedury VAT-REFUND”).

41. Numer wniosku, do którego odnosi się korekta – Należy wypełnić, w przypadku korekty pierwotnego wniosku. Numer wniosku jest generowany automatycznie przez system VAT-REFUND a wnioskodawca otrzyma nr wniosku na adres e-mail. Korekta nie może różnić się w stosunku do wniosku korygowanego w zakresie poniższych danych: - NIP wnioskodawcy (pkt. 1.). - państwa członkowskiego, do którego kierowany jest wniosek (pkt. 39.), - okres zwrotu (pkt. 40.), - nie może zawierać dodatkowych pozycji w zakresie informacji dotyczących importowanych lub nabytych towarów lub usług (bloki E. i F.).  Korekta, która nie zawiera żadnych pozycji w zakresie informacji dotyczących importowanych lub nabytych towarów lub usług (bloki E. i F.) jest uważana za żądanie anulowania wskazanego wniosku w państwie członkowskim, do którego kierowany jest wniosek.

42. Data wniosku, do którego odnosi się korekta (wersja) – należy podać datę wygenerowaną automatycznie przez system e-Deklaracje dla pierwotnego wniosku (w żadnym wypadku nie należy podawać daty z pkt 6 wniosku o zwrot, tj. daty wypełnienia wniosku).

D.1. RODZAJE PROWADZONEJ DZIAŁALNOŚCI

43. Kod prowadzonej działalności – Należy podać kod lub kody, o których mowa w rozporządzeniu Nr WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz. Urz. UE L 393 z 30.12.2006, str. 1)

44. Opis prowadzonej działalności (tylko w przypadku gdy państwo członkowskie zwrotu zezwala na opis tekstowy działalności).  UWAGA: możliwość wypełnienia tego pola należy sprawdzić w preferencjach państw członkowskich. (Patrz: „Preferencje poszczególnych Państw Członkowskich w zakresie realizacji procedury VAT-REFUND”) na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl, w zakładce Administracja Podatkowa, e-Deklaracje).

45. Kod języka dopuszczalnego w państwie członkowskim zwrotu – Każda administracja podatkowa państwa zwrotu określa, w jakim języku przyjmuje i przekazuje korespondencję związaną z wnioskiem o zwrot. Po zaznaczeniu pola „c”, rozwija się lista kodów języków, z której należy wybrać właściwy dla opisu tekstowego działalności (pole 44.).  


D.2. SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE RACHUNKU BANKOWEGO, NA KTÓRY MA BYĆ DOKONANY ZWROT PODATKU

46. Nazwa właściciela rachunku (w nazwie nie można używać polskich znaków diakrytycznych ani znaków specjalnych).

47. Rodzaj właściciela rachunku – w przypadku, gdy podatnik ustanowił pełnomocnika możliwa jest opcja wskazania wnioskodawcy lub osoby reprezentującej podatnika.

48. Nr IBAN.

49. Kod BIC.

50. Kod waluty rachunku. Po zaznaczeniu pola, rozwija się lista kodów walut, na której należy zaznaczyć właściwy dla wniosku o zwrot kod waluty rachunku bankowego, na który ma być dokonany zwrot podatku.

E. INFORMACJE DOTYCZĄCE IMPORTOWANYCH TOWARÓW

E.1. DANE PODSTAWOWE DOTYCZĄCE IMPORTOWANYCH TOWARÓW

51. Unikalny w ramach wniosku numer pozycji – wymienione we wniosku dokumenty importowe są automatycznie kolejno numerowane.

52 – 54 – dane jednoznacznie charakteryzujące poszczególne dokumenty importowe wymienione we wniosku.

E.2. SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE SPRZEDAWCY TOWARÓW pkt 55-88

Po zaznaczeniu pola nr 58, rozwija się lista krajów sprzedawców towarów, na której należy zaznaczyć właściwy dla wniosku o zwrot kraj sprzedawcy.

E.3. RODZAJE TOWARÓW

59. Kod towaru. Podstawowe kody towarów są następujące:

1 = paliwo;

2 = wynajem środków transportu;

3 = wydatki związane ze środkami transportu (inne niż towary i usługi, o których mowa w kodzie 1 i 2);

4 = opłaty drogowe i inne opłaty dla użytkowników dróg;

5 = koszty podróży, takie jak opłaty za taksówki, opłaty za transport publiczny;

6 = zakwaterowanie;

7 = żywność, napoje i usługi restauracyjne;

8 = opłaty za wstęp na targi i wystawy;

9 = wydatki na artykuły luksusowe, rozrywkowe i wydatki reprezentacyjne;

10 = inne.  Po zaznaczeniu pola „a”, rozwija się lista w/w kodów, na której należy wybrać właściwy dla wniosku o zwrot kod.

60. Pod-kod towaru. Pod-kody towarów wymienia Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1174/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiające zasady wykonania art. 34a i 37 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1798/2003 w odniesieniu do zwrotu podatku od wartości dodanej zgodnie z Dyrektywą rady 2008/9/WE (Dz. Urz. UE L 314 z 1.12.2009 r.)

Po zaznaczeniu pola „b”, rozwija się lista pod-kodów w odniesieniu do zaznaczonego kodu, na której należy wybrać wybrane pod-kody towarów.

Ważne!

Wymagalność pod-kodów przez państwa członkowskie zwrotu określona jest w „Preferencjach poszczególnych Państw Członkowskich w zakresie realizacji procedury VATREFUND”

61. Dodatkowy opis w przypadku kodu 10 bez określonego pod-kodu.  Pkt. ten należy wypełnić podając opis importowanych towarów w odniesieniu do kodu nr 10 jeśli nie wybrano pod-kodu określającego rodzaj towaru.

62. Kod języka opisu uznawanego w państwie członkowskim zwrotu. Po zaznaczeniu pola „d”, rozwija się lista, na której należy zaznaczyć właściwy kod języka opisu.

Preferencje poszczególnych Państw Członkowskich w zakresie realizacji procedury VAT-REFUND

E.4. SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE ROZLICZENIA TRANSAKCJI  pkt 63-67

W poszczególnych punktach należy podać takie dane, jak:  - waluta (wypełniana automatycznie po wyborze w polu 39. Państwa członkowskiego, do którego kierowany jest wniosek),  - podstawa opodatkowania,  - podatek VAT,  - wysokość proporcji (w %) - o ile wnioskodawca ma obowiązek jej wykazania,  - kwota podatku VAT do zwrotu (obliczana automatycznie).  

Zgodnie z art. 89 ust. 1k ustawy o podatku od towarów i usług, jeśli towary lub usługi, od których wnioskodawca, ubiega się o zwrot podatku od wartości dodanej, były wykorzystywane tylko częściowo do wykonywania czynności dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na terytorium kraju, ma on obowiązek określając kwotę zwrotu podatku uwzględnić proporcję obliczoną zgodnie z art. 90 i 91 w/w ustawy.  Obliczoną proporcję, należy (procentowo) wykazać w pkt 66. składanego wniosku.  


F. INFORMACJE DOTYCZĄCE NABYTYCH TOWARÓW I USŁUG

F.1. DANE PODSTAWOWE DOTYCZĄCE NABYTYCH TOWARÓW I USŁUG

68. Unikalny w ramach wniosku, numer pozycji – wymienione we wniosku pozycje nabyć (faktury) są automatycznie kolejno numerowane.

69 -71 Dane jednoznacznie charakteryzujące poszczególne faktury wymienione we wniosku. 

F.2. SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE DOSTAWCY TOWARÓW I/LUB USŁUG

72 – 74 Dane adresowe, telefon.

75. Kraj dostawcy towarów i usług.

76 – 77 Dane dotyczące numeru rejestracyjnego VAT dostawcy, kodu kraju wydawcy numeru.

F.3. RODZAJE TOWARÓW

78. Kod towaru kody towarów:

1 = paliwo;

2 = wynajem środków transportu;

3 = wydatki związane ze środkami transportu (inne niż towary i usługi, o których mowa w kodzie 1 i 2);

4 = opłaty drogowe i inne opłaty dla użytkowników dróg;

5 = koszty podróży, takie jak opłaty za taksówki, opłaty za transport publiczny;

6 = zakwaterowanie;

7 = żywność, napoje i usługi restauracyjne;

8 = opłaty za wstęp na targi i wystawy;

9 = wydatki na artykuły luksusowe, rozrywkowe i wydatki reprezentacyjne;

10 = inne.

Po zaznaczeniu pola „a”, rozwija się lista w/w kodów, na której należy wybrać właściwy dla wniosku o zwrot kod.

79. Pod-kod towaru.

Pod-kody towarów wymienia Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1174/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiające zasady wykonania art. 34a i 37 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1798/2003 w odniesieniu do zwrotu podatku od wartości dodanej zgodnie z Dyrektywą rady 2008/9/WE (Dz. Urz. UE L 314 z o1.12.2009 r. z 01.12.2009).

Po zaznaczeniu pola „b”, rozwija się lista pod-kodów, na której należy wybrać pod-kod właściwy dla wniosku o zwrot.

80. Dodatkowy opis w przypadku kodu 10 bez określonego pod-kodu. Pkt. ten należy wypełnić podając opis nabytych towarów lub usług w odniesieniu do kodu nr 10 jeśli nie wybrano pod-kodu.

81. Kod języka opisu uznawanego w państwie członkowskim zwrotu. Po zaznaczeniu pola „d”, rozwija się lista, na której należy zaznaczyć właściwy kod języka opisu.  (Patrz: „Preferencje poszczególnych Państw Członkowskich w zakresie realizacji procedury VAT-REFUND” na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl, w zakładce Administracja Podatkowa, e-Deklaracje).

F.4. SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE ROZLICZENIA TRANSAKCJI  pkt 82-86

W poszczególnych punktach należy podać takie dane, jak:

- waluta (wypełniana automatycznie po wyborze w polu 39. Państwa członkowskiego, do którego kierowany jest wniosek),

- podstawa opodatkowania,

- podatek VAT,

- wysokość proporcji (w %)

- o ile wnioskodawca ma obowiązek jej wykazania,

- kwota podatku VAT do zwrotu (obliczana automatycznie).  

Zgodnie z art. 89 ust. 1k ustawy o podatku od towarów i usług, jeśli towary lub usługi, od których wnioskodawca, ubiega się o zwrot podatku od wartości dodanej, były wykorzystywane tylko częściowo do wykonywania czynności dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na terytorium kraju, ma on obowiązek określając kwotę zwrotu podatku uwzględnić proporcję obliczoną zgodnie z art. 90 i 91 w/w ustawy.  Obliczoną proporcję, należy (procentowo) wykazać w pkt 85. składanego wniosku.  

G. PODSUMOWANIE

87. Waluta państwa członkowskiego zwrotu (wypełniana automatycznie po wyborze w polu 39. Państwa członkowskiego, do którego kierowany jest wniosek).

88. Kwota żądanego zwrotu ogółem – wyliczana automatycznie jako suma kwot z pozycji 67 i 86 wniosku.

UWAGA: pozycja 88 wyliczana jest informacyjnie przez formularz i nie wchodzi w skład dokumentu elektronicznego (nie stanowi części struktury logicznej wniosku i nie jest przesyłana do państwa członkowskiego, do którego kierowany jest wniosek).

H. INFORMACJE O ZAŁĄCZONYCH KOPIACH DOKUMENTÓW

Państwo członkowskie zwrotu, może, ale nie musi zażądać załączenia do wniosku kopii dokumentów. Szczegółowe wymagania poszczególnych państw członkowskich zwrotu określają „Preferencje poszczególnych Państw Członkowskich w zakresie realizacji procedury VAT-REFUND” na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl, w zakładce Administracja Podatkowa.  W taki wypadku, należy wypełnić sekcję „H” zgodnie z danymi technicznymi przedstawionymi poniżej.

89. Typ pliku. Po zaznaczeniu pola „a”, rozwija się lista, na której należy zaznaczyć właściwy typ pliku.

90. Nazwa pliku  - powinna:

- być krótka,

- zawierać rozszerzenie pliku,

- dokładnie odpowiadać nazwie pliku zawartego w archiwum ZIP (również pod względem wielkości liter),

- nie zawierać znaków diakrytycznych (np. polskich lub obcych liter narodowych), nie zawierać nazwy archiwum ZIP.

Muszą zostać wymienione wszystkie pliki zawarte w dołączanym archiwum „ZIP”. 

W przypadku niezastosowania się do powyższych wniosek nie zostanie przyjęty.

91. Opis pliku – zawiera opis dokumentu umieszczonego w danym pliku.

Wymagania techniczne odnoszące się do elektronicznych kopii dokumentów są następujące:  ƒ

- jeden załącznik w postaci archiwum ZIP (algorytm DEFLATE) o wielkości nie przekraczającej 5 MB zawierający wszystkie opisane pliki, przy czym archiwum nie może zawierać podkatalogów, nie może być chronione hasłem ani zaszyfrowane.  ƒ

- archiwum powinno zawierać kopie faktur i dokumentów celnych, zeskanowanych w trybie czarno-białym w jakości 200 dpi w jednym z trzech formatów: PDF (preferowany), TIFF, JPEG.  ƒ

- w przypadku większej liczby dokumentów przekraczającej objętość 5 MB, podatnik powinien przesłać tylko załączniki z najwyższymi kwotami.

Pozostałych dokumentów kraj zwrotu może zażądać na podstawie art.20 Dyrektywy 2008/9/WE.

Ważne!

Aby dołączyć załącznik ZIP zawierający pliki zeskanowanych faktur do wniosku VAT-REF należy:

- otworzyć kreator wysyłki deklaracji za pomocą przycisku „Podpisz i wyślij”,

- podpisać deklarację VAT-REF wybierając przycisk „Podpisz”, a następnie przystąpić do wysyłki tej deklaracji wybierając przycisk „Wyślij”,

- po naciśnięciu przycisku „Wyślij” pojawi się dodatkowe okno informujące o zadeklarowaniu co najmniej jednej faktury we wniosku VAT-REF w sekcji H (INFORMACJE O ZAŁĄCZONYCH KOPIACH DOKUMENTÓW) oraz informujące o konieczności dołączenia załącznika ZIP zawierającego pliki zeskanowanych faktur

- po naciśnięciu przycisku „OK” pojawi się drugie okno, w którym należy wskazać załącznik ZIP wraz z jego położeniem i dołączyć ten załącznik

- po dołączeniu pliku załącznika ZIP, następuje wysyłka deklaracji wraz z załącznikiem do systemu e-Deklaracje

J. OŚWIADCZENIA pkt 94-96 – Oświadczenia, które wnioskodawca zobowiązany jest złożyć w trakcie składania wniosku.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość
    1 sty 2000
    31 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Upadłości i restrukturyzacje firm w 2021 roku

    Upadłości i restrukturyzacje firm. W pierwszej połowie 2021 r. sądy ogłosiły upadłość wobec 201 firm. 36 proc. z nich było notowanych w Krajowym Rejestrze Długów już rok przed ogłoszeniem upadłości przez sąd, a w dniu bankructwa 58 proc. Znacznie większa liczba przedsiębiorstw została objęta postępowaniem restrukturyzacyjnym - aż 1064.

    Opłata koncesyjna dla magazynów energii i zmiana opłaty dla offshore

    Wysokość opłat koncesyjnych dla magazynowania energii elektrycznej oraz zmiana wysokości opłaty koncesyjnej na wytwarzanie energii w morskich farmach wiatrowych zostanie uregulowana w III kwartale br.; nastąpi to w rozporządzeniu Rady Ministrów - wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych rządu.

    VAT e-commerce - nowe regulacje podatkowe w transgranicznej sprzedaży

    VAT e-commerce. Pakiet e-commerce to nic innego, jak szereg zmian w ustawie o podatku od towarów i usług w międzynarodowym handlu elektronicznym i imporcie w relacjach B2C. Adresowany jest do przedsiębiorców, którzy dokonują transgranicznych dostaw towarów i świadczą transgraniczne usługi unijnym konsumentom w transakcjach B2C.

    Uwalnianie pieniędzy z rachunku VAT w 2021 roku

    Uwalnianie pieniędzy z rachunku VAT. W pierwszych sześciu miesiącach 2021 r. wpłynęło prawie 20% mniej wniosków o uwolnienie środków zgromadzonych na rachunku VAT w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Jednak z danych resortu finansów wynika, że zgodzono się uwolnić kwotę prawie 80% większą niż wcześniej. W analizowanych okresach wydano niemal po tyle samo odmów. Ale w tym roku zablokowano znacznie więcej środków. Ostatnio negatywne postanowienia dotyczą głównie wnioskodawców bez wiodącego PKD.

    Samochód służbowy do celów prywatnych a PIT - zmiany od 2022 roku

    Samochód służbowy do celów prywatnych a PIT. Od 2022 roku przy określaniu wysokości ryczałtu (określającego wartość świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych), zamiast pojemności silnika, będzie brana pod uwagę moc silnika, z podziałem na do i powyżej 60 kW. Taka zmiana znalazła się w projekcie z 26 lipca 2021 r. nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT). Zmiana ta skutkuje także objęciem niższym ryczałtem (250 zł) udostępnienia pracownikowi elektrycznego samochodu do celów prywatnych oraz samochodu napędzanego wodorem.

    Unikanie opodatkowania przez holdingi zagraniczne a polskie spółki

    Unikanie opodatkowania przez holdingi zagraniczne a polskie spółki. W dniu 25 maja 2021 r. Szef KAS wydał opinię zabezpieczającą potwierdzającą że wniesienie przez nierezydentów, w drodze wkładu niepieniężnego, polskiej spółki do kontrolowanej przez nich spółki zagranicznej, ukierunkowane na utworzenie za granicą holdingu rodzinnego nie stanowi unikania opodatkowania. Będzie tak mimo tego, iż wypłacane przez polską spółkę do holdingu dywidendy będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania. Fragmenty opinii wydają się wskazywać, że zarówno wybór jurysdykcji w której lokalizowany jest holding jak i moment w którym następuje wypłata dywidenda, mogą być analizowane przez pryzmat zaistnienia przesłanek zastosowania GAAR (General Anti‑Avoidance Rule – czyli ogólna klauzula obejścia prawa /podatkowego/).

    Rejestracja w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych - jak to zrobić

    Rejestracja w CRPA. Ministerstwo Finansów przypomina, kto ma obowiązek rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CPRA), dostępnym na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Powinny to niezwłocznie uczynić m.in. podmioty, które prowadzą działalność gospodarczą w akcyzie na podstawie zgłoszenia AKC-R i nie uzupełniły go o dane, które dotychczas były niewymagane.

    Konsultacje projektu zmian podatkowych wydłużone do 30 sierpnia

    Podatki 2022. Konsultacje społeczne projektów podatkowych związanych z tzw. Polskim Ładem zostały przedłużone do pięciu tygodni; potrwają do 30 sierpnia - poinformowało 28 lipca 2021 r. Ministerstwo Finansów. Resort tłumaczy, że wydłużenie konsultacji to odpowiedź na "sygnały płynące z rynku".

    Najem prywatny od 2022 roku opodatkowany tylko ryczałtem

    Najem prywatny 2022. Od przyszłego roku przychody z najmu i dzierżawy osiągane poza działalnością gospodarczą (tzw. najem prywatny) nie będą mogły być opodatkowane PIT. Jedyną formą opodatkowania tych przychodów będzie ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% do kwoty 100 000 zł rocznych przychodów oraz 12,5% od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł przychodów. Taka zmiana znalazła się w projekcie z 26 lipca 2021 r. nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i ustawy o PIT). Zmiana ta będzie niekorzystna dla tych najemców, którzy ponoszą wysokie koszty dotyczące przedmiotu najmu. Na przykład remontują, czy modernizują wynajmowane mieszkania lub spłacają kredyt zaciągnięty na zakup tego mieszkania. Nie będzie można też uwzględniać odpisów amortyzacyjnych.

    Karta podatkowa 2022 - zmiany

    Karta podatkowa 2022 - zmiany. W 2022 roku opodatkowanie w formie karty podatkowej będzie dotyczyło wyłącznie podatników, którzy korzystali z tej formy opodatkowania na dzień 31 grudnia 2021 r. i będą kontynuować stosowanie tej formy opodatkowania. Od 1 stycznia 2022 r. nikt nowy nie będzie mógł złożyć wniosku o zastosowanie opodatkowania w tej formie. Taka zmiana znalazła się w projekcie z 26 lipca 2021 r. nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i ustawy o PIT).

    Koszty 50 % przy zbyciu praw autorskich a zwolnienie z PIT dla młodych

    Koszty 50 % przy zbyciu praw autorskich a zwolnienie z PIT dla młodych. Po niespełna dwóch latach od początku funkcjonowania ulgi w podatku dochodowym dla osób do 26 roku życia, nadal istnieje szereg niejasności związanych z ograniczeniami w jej stosowaniu. Wiele wątpliwości pojawia się w momencie, kiedy beneficjenci ww. ulgi uzyskują przychody z tytułu przeniesienia praw autorskich.

    Podmioty medyczne nie muszą wymieniać kas rejestrujących

    Kasy fiskalne a usługi medyczne. Od 1 lipca 2021 r. kolejni podatnicy są zobowiązani do wymiany kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii na tzw. kasy online. Obowiązek wymiany kas rejestrujących dotyczy również podatników świadczących usługi w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów.

    Procedura zwrotu akcyzy

    Zwrot akcyzy. Jedną z cech charakterystycznych podatku akcyzowego, odróżniających go od pozostałych podatków pośrednich jest jego jednofazowość, która zakłada nałożenie akcyzy na pierwszym szczeblu obrotu, tj. w momencie wydania towarów do konsumpcji. Niejednokrotnie zdarza się jednak, że wyroby opodatkowane akcyzą w jednym państwie członkowskim zostają następnie przemieszczone do innego kraju, w którym również przeznaczane są do konsumpcji, co z założenia rodzi obowiązek nałożenia na nie akcyzy. W celu uniknięcia podwójnego opodatkowania, polski ustawodawca wprowadził do ustawy o podatku akcyzowym procedurę zwrotu akcyzy, której założenia i warunki zostaną omówione poniżej.

    Składka zdrowotna a PIT - co się zmieni od 2022 roku?

    Składka zdrowotna a PIT. Projekt (z 26 lipca br.) nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT i ustawy o NFZ) przewiduje m.in. ujednolicenie stawki składki zdrowotnej do wysokości 9% dla wszystkich podatników oraz likwidację możliwości odliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne od podatku dochodowego od osób fizycznych. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2022 r., tak jak większość innych zmian w PIT.

    Kwota wolna od podatku 30 tys. zł, kwota zmniejszająca podatek 5100 zł - PIT 2022

    Kwota wolna od podatku 2022. W opublikowanym 26 lipca br. projekcie nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT) znalazła się m.in. nowa wysokość kwoty wolnej od podatku w PIT - 30 tys. zł - dla wszystkich podatników obliczających podatek według skali podatkowej. Taka kwota wolna od podatku w PIT uzyskana będzie dzięki podwyższeniu kwoty zmniejszającej podatek do wysokości 5100 zł (30 000 zł x 17% minus 5 100 zł = 0 zł). Ministerstwo Finansów wskazuje, że to europejski poziom kwoty wolnej od podatku, porównywalny z tym osiąganym w Niemczech czy Francji. To 10 razy większa kwota wolna niż jeszcze pięć lat temu. Nowa kwota wolna ma obowiązywać od 1 stycznia 2022 r. obok innych zmian w PIT.

    Ulga dla klasy średniej w PIT (ulga dla pracowników) od 2022 roku

    Ulga dla klasy średniej. W skierowanym 26 lipca br. do konsultacji projekcie nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT) znalazła się nowa ulga podatkowa w PIT - tzw. ulga dla klasy średniej. Ministerstwo Finansów wskazuje, że w celu ochrony klasy średniej projekt nie tylko przewiduje podwyższenie do 120 000 zł progu rocznych dochodów, po przekroczeniu którego ma zastosowanie 32% stawka podatku, ale również ulgę podatkową dla pracowników. Ulga ta ma obowiązywać od 1 stycznia 2022 r. obok innych zmian w PIT. Na czym ma polegać ulga dla klasy średniej?

    Źródła dochodów Unii Europejskiej - zasoby własne UE

    Źródła dochodów Unii Europejskiej. W przeciwieństwie do budżetów krajowych, budżet UE jest budżetem inwestycyjnym i nie może wykazywać deficytu. Unia Europejska osiągnęła kompromis ws. wiążącego harmonogramu wprowadzania nowych źródeł dochodów UE. Jakie nowe źródła dochodów zyska Unia?

    Podatki 2022 - kto zyska na zmianach podatkowych

    Polski Ład - kto zyska na zmianach podatkowych. Podwyżka kwoty wolnej od podatku PIT do 30 tys. zł, wzrost do 120 tys. zł progu podatkowego, podatkowe fair play i podatkowy restart gospodarki – to główne elementy podatkowej części Polskiego Ładu. 26 lipca 2021 r. rozpoczęły się konsultacje pakietu zmian podatkowych. Ministerstwo Finansów planuje, że nowe przepisy wejdą w życie od 1 stycznia 2022 r. Co się zmieni w podatkach od 2022 roku? Kto zyska a kto straci na tych zmianach?

    Zmiany w PIT od 2022 roku - projekt, szczegóły, nowe ulgi

    Zmiany w PIT od 2022 roku. W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano 26 lipca 2021 r. szczegółowe założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (nr UD260). Tego samego dnia gotowy projekt nowelizacji wielu przepisów podatkowych został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Projekt ten stanowi część zmian legislacyjnych w ramach Polskiego Ładu. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów oraz Prezesa Rady Ministrów zmiany w PIT mają wejść w życie od początku 2022 roku. Jakie zmiany w PIT są zapisane w tym projekcie?

    Polski Ład: projekt ustawy podatkowej w konsultacjach

    Polski Ład: projekt ustawy podatkowej w konsultacjach. Przygotowany projekt ustawy podatkowej, będącej elementem Polskiego Ładu, został skierowany do konsultacji publicznych - poinformował 26 lipca 2021 r. minister finansów Tadeusz Kościński. Projekt zawiera m.in. kwotę wolną od podatku PIT w wysokości 30 tys. zł. Pierwsze czytanie tego projektu w Sejmie jest planowane za kilka tygodni, tak by proces legislacyjny zakończył się przed 30 listopada - poinformował premier Mateusz Morawiecki.

    Kiedy wszczęcie postępowania karnego skarbowego jest "instrumentalne"?

    Kiedy wszczęcie postępowania karnego skarbowego jest "instrumentalne"? Naczelny Sąd Administracyjny opublikował już uzasadnienie uchwały z 24 maja 2021 r. sygn. akt I FPS 1/21, zgodnie z którą sądy administracyjne są uprawnione do dokonywania oceny, czy wszczęcie postępowania karnego skarbowego miało charakter instrumentalny i czy mogło skutecznie wywołać efekt w postaci zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Uzasadnienie dostarcza cennych wskazówek, jak należy dokonywać oceny kryterium “instrumentalności”.

    Czy od 1 lipca 2021 r. złożenie JPK_VAT z oznaczeniami MPP jest błędem?

    JPK_VAT z oznaczeniami MPP. Od 1 lipca 2021 r. zmianie uległo rozporządzenie z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (ostatnia zmiana - w par. 11 uchylono pkt 2 ustępu 2, co oznacza, że ewidencja nie musi zawierać oznaczenia "MPP"). Jednocześnie ministerstwo nie zmieniło schemy JPK (zmiana będzie wprowadzona w nowym roku), zatem istnieje nadal możliwość wypełniania pola "MPP" w ewidencji. Czy obecnie - po wejściu w życie zmian w powyższym rozporządzeniu - złożenie w urzędzie JPK_VAT z oznaczeniami MPP będzie traktowane jako błąd?

    Jaka stawka VAT dla instalacji fotowoltaicznej?

    Stawka VAT dla instalacji fotowoltaicznej. Firma jest podwykonawcą. Wykonuje usługę montażu instalacji fotowoltaicznej na rzecz innego przedsiębiorcy na domu jednorodzinnym o powierzchni do 300 m2. Czy w takim przypadku można zastosować stawkę VAT 8%? Czy należy zastosować stawkę 23%?

    Rachunek do spłaty subwencji z PFR a biała lista podatników VAT

    Rachunek do spłaty subwencji z PFR a biała lista podatników VAT. Podatnicy VAT, którzy otrzymali subwencje z Tarczy Finansowej PFR mają wątpliwości, czy rachunek do spłaty subwencji otrzymanej z PFR ma być zgłoszony na białą listę?

    Amortyzacja podatkowa i rozliczenie leasingu - będą zmiany

    Amortyzacja podatkowa i leasing. W ramach pakietu uszczelniającego podatki Ministerstwo Finansów planuje zmianę w przepisach o amortyzacji składników majątku prywatnego wprowadzanego do majątku firmy. Zmienią się także zasady rozliczenia podatkowego sprzedaży majątku firmowego (np. przedmiotów wykupionych z leasingu) przez właścicieli firm – dowiedziała się PAP.