REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot VAT wspólnikom rozwiązanych spółek bez osobowości prawnej

Zwrot VAT wspólnikom rozwiązanych spółek bez osobowości prawnej
Zwrot VAT wspólnikom rozwiązanych spółek bez osobowości prawnej

REKLAMA

REKLAMA

Rozwiązanie spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej powoduje obowiązek opodatkowania towarów własnej produkcji i towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy. W praktyce zdarzają się jednak sytuacje, gdy pomimo opodatkowania towarów ujętych w spisie z natury, w ostatniej składanej deklaracji podatnik wykazuje kwotę nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Różnica podatku podlega wówczas zwrotowi na rachunek bankowy, jednak podmiotem uprawnionym do otrzymania zwrotu nie jest już spółka, lecz jej byli wspólnicy.

Ustawodawca wprowadził w tym zakresie kilka regulacji szczególnych określających zasady zwrotu różnicy podatku wspólnikom zlikwidowanych spółek cywilnych lub handlowych niemających osobowości prawnej.

REKLAMA

Autopromocja

Rozliczenie VAT od spisu z natury przy likwidacji spółki

Zaprzestanie przez podatnika będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu bądź rozwiązanie spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej, na mocy art. 14 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wiąże się z obowiązkiem opodatkowania towarów własnej produkcji i towarów nabytych, które nie były przedmiotem dostawy.

Podatnik powinien wówczas sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, a informację o dokonanym spisie, ustalonej na jego podstawie wartości oraz o kwocie podatku należnego dołączyć do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu (art. 14 ust. 5 ustawy). W spisie z natury ujmuje się tylko te towary, w stosunku do których podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 14 ust. 4 ustawy).

Obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług, dotyczący towarów ujętych w spisie z natury, powstaje w dniu zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu lub w dniu rozwiązania spółki (art. 14 ust. 6 ustawy). Podatek należny powinien być zatem ujęty w ostatniej deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonanego spisu. W deklaracji tej podatnik ma oczywiście prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego, wynikającego ze sporządzonego spisu oraz innych czynności podlegających opodatkowaniu, o podatek naliczony.

Zwrot VAT w ostatniej deklaracji

REKLAMA

Możliwe jest zatem wystąpienie sytuacji, gdy pomimo rozpoznania obowiązku podatkowego na podstawie art. 14 ustawy, w ostatniej składanej deklaracji podatnik wykaże kwotę nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Nadwyżka taka, na podstawie art. 14 ust. 9a ustawy, może podlegać zwrotowi na rachunek bankowy. Zwrot różnicy podatku przysługuje osobom fizycznym, które zaprzestały wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, oraz osobom, które były wspólnikami spółek cywilnych lub handlowych niemających osobowości prawnej, w dniu ich rozwiązania. Prawo zwrotu dotyczy różnicy podatku wykazanej w deklaracji podatkowej za okres, w którym, odpowiednio, te osoby bądź spółki były podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasadniczo zwrot różnicy podatku dla osób fizycznych, które zaprzestały wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, realizowany jest na zasadach ogólnych. Ustawodawca wprowadził natomiast szczególne regulacje dotyczące zwrotu na rzecz byłych wspólników spółek cywilnych lub handlowych niemających osobowości prawnej (art. 14 ust. 9a ustawy).

Zgodnie z art. 14 ust. 9b ustawy w przypadku byłych wspólników zwrotu różnicy podatku dokonuje się na podstawie złożonej deklaracji podatkowej wraz z załączonymi do niej:

• umową spółki, aktualną na dzień rozwiązania spółki;

• wykazem rachunków bankowych byłych wspólników w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub rachunków byłych wspólników w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której są członkami, na które ma być dokonany zwrot różnicy podatku.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Aktywne druki i formularze

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Jeżeli nadwyżka podatku naliczonego nad należnym wynika z ostatniej składanej przez spółkę deklaracji, dokumenty załącza się do tej deklaracji. W chwili jej sporządzania jest już bowiem wiadome, że spółka została rozwiązana. Nie jest wymagane składanie jakichkolwiek odrębnych deklaracji czy dodatkowych wniosków o zwrot różnicy podatku przez byłych wspólników. Nie muszą również zaznaczać dodatkowych pozycji w deklaracji VAT-7. Deklaracja jest składana na spółkę, a nie wspólników.

Może się jednak zdarzyć, że zwrot różnicy podatku wynika wprawdzie z wcześniejszej deklaracji, jednak jeszcze przed jego otrzymaniem spółka została rozwiązana. Składając deklarację z wykazanym zwrotem, przedstawiciele spółki mogli nie mieć jeszcze wiedzy co do mającej nastąpić likwidacji, w konsekwencji nie złożyli wraz z deklaracją wymaganych dokumentów. Ustawodawca nie wskazuje wprost trybu postępowania w tego typu sytuacjach. Otrzymanie zwrotu różnicy podatku przez nieistniejącą już spółkę nie jest jednak możliwe. W takim przypadku wspólnicy również są zobowiązani dostarczyć numery rachunków bankowych i aktualną umowę spółki, gdyż urząd skarbowy podzieli zwrot na wspólników. Oczywiście dokumenty mogą być dostarczone naczelnikowi urzędu skarbowego jeszcze przed rozwiązaniem spółki, jeżeli jej przedstawiciele przewidują, że w terminie realizacji zwrotu różnicy podatku spółka nie będzie już istniała.

Zasadniczo zwrot przysługuje w terminie 60 dni od dnia złożenia deklaracji z wykazaną kwotą do zwrotu, ale pod warunkiem że wraz z nią zostaną złożone wymagane dokumenty.

UWAGA!

Wspólnicy nie muszą składać wraz z deklaracją dodatkowo wniosku o zwrot VAT. Muszą tylko dołączyć numer kont wspólników i umowę aktualną na dzień rozwiązania spółki.

W efekcie rozliczenia końcowego w deklaracji VAT-7 za lipiec 2014 r. spółka cywilna wykazała kwotę nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy. Deklarację złożono 25 sierpnia 2014 r., a 60-dniowy termin zwrotu różnicy podatku przypadał na dzień 24 października 2014 r. Z dniem 30 września 2014 r. spółka została rozwiązana. W takiej sytuacji w terminie zwrotu różnicy podatku, tj. 24 października 2014 r., spółka będzie już podmiotem nieistniejącym. Zwrot różnicy podatku, wynikający z deklaracji VAT-7 za sierpień 2014 r., powinien być zatem zrealizowany na rzecz byłych wspólników spółki, co wymaga złożenia w urzędzie skarbowym umowy spółki, aktualnej na dzień jej rozwiązania, oraz wykazu rachunków bankowych byłych wspólników, na które ma być dokonany zwrot różnicy podatku.

Konsekwencje niezłożenia dokumentów

Od tego, czy byli wspólnicy złożą wymagane dokumenty, zależy, czy i kiedy otrzymają zwrot, gdyż:

- zwrot jest dokonywany wyłącznie na zgłoszone przez nich rachunki bankowe; nie może być dokonany na konto spółki, nawet gdyby nie było jeszcze zamknięte;

- kwota zwrotu jest dzielona, w proporcjach wynikających z ich prawa do udziału w zysku określonego w umowie spółki; jeżeli z załączonej umowy nie wynikają udziały w zysku, kwota zwrotu jest dzielona równo między wszystkich wspólników.

W razie niedopełnienia tych obowiązków kwota zwrotu składana jest do depozytu organu podatkowego. Przy czym jeżeli w złożonej dokumentacji brakuje danych rachunków bankowych tylko części byłych wspólników, do depozytu składana jest wyłącznie kwota zwrotu różnicy podatku w części przypadającej byłym wspólnikom, których rachunków nie podano. Oznacza to, że niewskazanie rachunku bankowego przykładowo tylko jednego z byłych wspólników nie ogranicza możliwości uzyskania zwrotu różnicy podatku przez pozostałych wspólników.


Oprocentowanie zwrotu

Kwota zwrotu różnicy podatku złożona w depozycie organu podatkowego zasadniczo nie podlega oprocentowaniu (art. 14 ust. 9i). Oprocentowanie jest naliczane dopiero od 15 dnia po dniu złożenia dokumentów lub podania brakujących numerów rachunków bankowych jednego lub części byłych wspólników (art. 14 ust. 9j).

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 14 ust. 1, 4, 5, 6, ust. 9a–9g i ust. 9i–9j oraz art. 87 ust. 2 i 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1171

Tomasz Olejarz, praktyk, autor licznych publikacji z zakresu podatku od towarów i usług

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA