REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypełnić deklarację VAT-26

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak wypełnić deklarację VAT-26
Jak wypełnić deklarację VAT-26

REKLAMA

REKLAMA

W celu skorzystania z pełnego odliczenia VAT od wydatków dotyczących pojazdów samochodowych wykorzystywanych wyłącznie w działalności gospodarczej należy złożyć deklarację VAT-26 oraz prowadzić ewidencję przebiegu. Prezentujemy wzór deklaracji oraz wyjaśniamy w jakim terminie i jak ją prawidłowo wypełnić.

REKLAMA

Autopromocja

Pełne odliczenie VAT od samochodów

Podatnicy mają możliwości dokonania pełnego odliczania VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi wykorzystywanymi wyłącznie do działalności gospodarczej. Konieczne jest jednak spełnienie warunków sprecyzowanych w ustawie o VAT.

Pełne odliczenie VAT od pojazdów możliwe jest po złożeniu deklaracji VAT-26 oraz prowadzeniu ewidencji przebiegu pojazdu. Dodatkowo, podatnik musi przestrzegać zasady wykorzystywania zadeklarowanych pojazdów wyłącznie dla celów działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli chodzi o zakres odliczenia, pełny VAT odliczać można od wydatków dotyczących:

- nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

- używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową;

- nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Podatnik, który składa deklarację VAT-26 dla określonych pojazdów zobowiązany jest jednocześnie do prowadzenia ewidencji ich przebiegu. Prowadzona ewidencja przebiegu powinna obejmować poniższe dane:

1) numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;

2) dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;

3) stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;

4) wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:

a) kolejny numer wpisu,

b) datę i cel wyjazdu,

c) opis trasy (skąd - dokąd),

d) liczbę przejechanych kilometrów,

e) imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem

- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;

5) liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.

Deklarację VAT-26 należy złożyć w przypadku wszystkich pojazdów samochodowych (osobowych i innych niż osobowe). Nie ma jednak obowiązku składania deklaracji dla pojazdów specjalnych oraz pojazdów, które konstrukcyjnie przeznaczone są wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej.

Jeżeli chodzi o pojazdy specjalne, to należy przez nie rozumieć pojazdy określone dla następujących przeznaczeń:

- agregat elektryczny/spawalniczy,

- do prac wiertniczych,

- koparka, koparko-spycharka,

- ładowarka,

- podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,

- żuraw samochodowy.

Przy spełnieni warunku, że z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym.

Z obowiązku deklarowania zwolnione są również pojazdy pogrzebowe oraz bankowozy (typu A i B). Warunkiem jest jednak, żeby przedmiotem działalności podatnika wykorzystującego te pojazdy były usługi pogrzebowe lub transport wartości pieniężnych.

Ponadto, do pojazdów o przeznaczeniu wyłącznie do działalności gospodarczej, które także nie wymagają składania deklaracji VAT-26 oraz prowadzenia ewidencji przebiegu zaliczane są:

- pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:

- klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;

- pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu.

VAT-26 i ewidencji nie wymagają również samochody konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą.

Termin składania deklaracji

Podatnicy zobowiązani są złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację VAT-26 o pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami.

Jeżeli nie dojdzie do złożenia deklaracji w tym terminie, wówczas uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od dnia jej złożenia.

Podatnik jest obowiązany do aktualizacji VAT-26 w przypadku zmiany wykorzystywania pojazdu samochodowego, najpóźniej przed dniem, w którym dokonuje tej zmiany.

Zobacz: VAT od samochodów


Wzór deklaracji VAT-26

Wzór formularza VAT-26 określony został w rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 21 marca 2014 r. w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (Dziennik Ustaw rok 2014 poz. 371).

WZÓR INFORMACJI O POJAZDACH SAMOCHODOWYCH WYKORZYSTYWANYCH DO DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ – VAT-26

infoRgrafika

infoRgrafika

Zasady wypełniania

Informację VAT-26 można składać w sposób tradycyjny lub drogą elektroniczną, z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego, za pośrednictwem Portalu podatkowego Ministerstwa Finansów (www.portalpodatkowy.mf.gov.pl).

W poz. 4 należy podać numer załącznika. Przy czym, jeżeli liczba pojazdów samochodowych przekracza liczbę wierszy przeznaczonych do ich wpisywania w części C deklaracji, należy wypełnić kolejną informację i oznaczyć ją odpowiednim numerem załącznika.

Natomiast w momencie gdy informacja składana jest za pomocą środków komunikacji elektronicznej (interaktywnej) poz. 4 nie wypełnia się (wiersze w części C stanowią listę rozwijalną).

Część A. MIEJSCE I CEL SKŁADANIA INFORMACJI

W poz. 5 należy wskazać urząd skarbowy, do którego adresowana jest informacja, czyli urząd skarbowy właściwy dla podatnika. W związku z tym należy wybrać:

- urząd skarbowy właściwy ze względu na adres siedziby podatnika, jeżeli podatnik jest osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej,

- urząd skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania, jeżeli podatnik jest osobą fizyczną.

W sytuacji, gdy podatnicy nieposiadający siedziby działalności gospodarczej  na terytorium kraju, posiadają na tym terytorium stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, właściwość organów podatkowych ustala się według tego stałego miejsca prowadzenia działalności.

Następnie określa się cel złożenia deklaracji. Podatnik wybiera opcję złożenie informacji (poz. 6) lub aktualizacja informacji (poz. 7).

Część B. DANE IDENTYFIKACYJNE PODATNIKA

W poz. 8 należy podać rodzaj podatnika, zaznaczyć właściwy kwadrat: podatnik niebędący osobą fizyczną lub osoba fizyczna.

W poz. 9 w przypadku podmiotów niebędących osobami fizycznymi wpisuje się pełną nazwę i REGON, natomiast w przypadku podmiotów będących osobami fizycznymi należy podać nazwisko, pierwsze imię, datę urodzenia.

Część C. DANE POJAZDU SAMOCHODOWEGO WYKORZYSTYWANEGO WYŁĄCZNIE DO DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

W poszczególnych pozycjach tej części należy wpisać dane pozwalające na identyfikację pojazdu samochodowego, czyli markę, model pojazdu i jego numer rejestracyjny, jak również datę poniesienia pierwszego wydatku związanego z danym pojazdem. W tym miejscu dokonuje się także aktualizacji złożonej informacji podając datę zmiany wykorzystania pojazdu (tę pozycję wypełniał się tylko w przypadku zaznaczenia kwadratu w poz. 7).

W pozycji dotyczącej daty nabyci pojazdu, w przypadku importu należy podać datę importu, a w przypadku oddania pojazdu do używania po jego wytworzeniu należy podać datę oddania do używania. W przypadku pojazdów używanych na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze należy podać datę przyjęcia w używanie.

Część D. PODPIS PODATNIKA LUB OSOBY REPREZENTUJĄCEJ PODATNIKA

Poz. 10-14 służą do podania danych podatnika i złożenia podpisu. Jest to też miejsce na oświadczenie i złożenie podpisu przez osobę reprezentującą podatnika.

Część E. ADNOTACJE URZĘDU SKARBOWEGO

Poz. 15-17 to miejsca w deklaracji, które zarezerwowane są na adnotacje urzędowe ze strony urzędu skarbowego.

Warto też mieć na uwadze, że w przypadku podania danych niezgodnych ze stanem rzeczywistym, przy dokonaniu odliczenia podatku niezgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług, grozi odpowiedzialność przewidziana w Kodeksie karnym skarbowym.

Podstawa prawna:

- rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 21 marca 2014 r. w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (Dziennik Ustaw rok 2014 poz. 371),

- ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177,poz 1054, z późn. zm).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA