REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jak wypełnić deklarację VAT-12 /Fot. Fotolia
Jak wypełnić deklarację VAT-12 /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Deklarację VAT-12 składają co miesiąc podatnicy świadczący usługi taksówek osobowych, którzy wybrali opodatkowanie ryczałtem według stawki 4 proc. Obecnie obowiązuje wersja trzecia tej deklaracji, wprowadzona na początku tego roku. Jak ją prawidłowo przygotować i złożyć w urzędzie skarbowym?

Obowiązek podatkowy

REKLAMA

Autopromocja

Skróconą deklarację dla podatku od towarów i usług w zakresie usług taksówek osobowych opodatkowanych w formie ryczałtu (VAT-12) zobowiązani są składać podatnicy świadczący usługi taksówek osobowych, którzy wybrali opodatkowanie w formie ryczałtu.

Ryczałt według stawki 4 proc.

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT podatnik świadczący usługi taksówek osobowych może wybrać opodatkowanie tych usług w formie ryczałtu według stawki 4 proc., po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca miesiąca poprzedzającego okres, w którym będzie stosował ryczałt. Ryczałtu nie mogą jednak wybrać podatnicy świadczący usługi wynajmu samochodów osobowych z kierowcą, czyli usługi określonej w PKWiU 49.32.11.0.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

VAT-R (wersja 12) – jak wypełnić zgłoszenie rejestracyjne w VAT

Ryczałt to uproszczona metoda naliczania podatku. Podatnik, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu, może zrezygnować z tej formy opodatkowania, nie wcześniej jednak niż po upływie 12 miesięcy, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego nie będzie rozliczał się w formie ryczałtu.

Termin złożenia deklaracji

Skróconą deklarację dla podatku od towarów i usług w zakresie usług taksówek osobowych opodatkowanych w formie ryczałtu składa się w okresach miesięcznych, w związku z tym należy ją złożyć do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Składanie deklaracji

Deklarację VAT-12 należy składać:

- w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na adres siedziby podatnika, jeżeli podatnik jest osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej,

- w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania, jeżeli podatnik jest osobą fizyczną.

W sytuacji, gdy podatnicy nieposiadający siedziby działalności gospodarczej  na terytorium kraju, posiadają na tym terytorium stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, właściwość organów podatkowych ustala się według tego stałego miejsca prowadzenia działalności.

Deklarację można składać drogą elektroniczną, z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego, za pośrednictwem Portalu podatkowego Ministerstwa Finansów (www.portalpodatkowy.mf.gov.pl).

Wzór deklaracji

Obecnie obowiązujący wzór deklaracji VAT-12, który został wprowadzony w drodze rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2015 r. w sprawie wzoru skróconej deklaracji dla podatku od towarów i usług w zakresie usług taksówek osobowych opodatkowanych w formie ryczałtu (Dziennik Ustaw rok 2015 poz. 2258).

Rozporządzenie to wprowadziło wersję trzecią deklaracji VAT-12, która ma zastosowanie począwszy od rozliczenia za styczeń 2016 r.

SKRÓCONA DEKLARACJA DLA PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG W ZAKRESIE USŁUG TAKSÓWEK OSOBOWYCH OPODATKOWANYCH W FORMIE RYCZAŁTU - VAT-12


Zasady wypełniania deklaracji

Obecnie obowiązująca deklaracja podatkowa VAT-12 składa się z sześciu części, zawierających łącznie 21 pozycji, które opisujemy poniżej.

Część A. MIEJSCE SKŁADANIA DEKLARACJI

W poz. 6 wpisuje się właściwy dla podatnika urząd, o czym była już mowa powyżej.

W poz. 7 deklaracji należy określić cel złożenia deklaracji, czyli złożenie deklaracji lub korekta deklaracji (zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.).

Część B. DANE IDENTYFIKACYJNE PODATNIKA

W poz. 8 należy podać rodzaj podatnika, zaznaczyć właściwy kwadrat: podatnik niebędący osobą fizyczną lub osoba fizyczna.

W poz. 9 w przypadku podmiotów niebędących osobami fizycznymi wpisuje się pełną nazwę i REGON, natomiast w przypadku podmiotów będących osobami fizycznymi należy podać nazwisko, pierwsze imię, datę urodzenia.

Część C. ŚWIADCZENIE USŁUG TAKSÓWEK OSOBOWYCH

W tej części wskazywana jest wartość świadczonych usług i kwota zryczałtowanego podatku.

W poz. 10 należy podać kwotę podstawy opodatkowania w zł.

W poz. 11 podatek należny w zł.

Wszystkie te kwoty wykazuje się w pełnych złotych.

Część D. OBLICZENIE WYSOKOŚCI ZOBOWIĄZANIA PODATKOWEGO (w zł)

W poz. 12 należy podać kwotę wydatkowaną na zakup kas rejestrujących, do odliczenia w danym okresie rozliczeniowym. Wykazana kwota nie może być wyższa od kwoty z poz.11.

W poz. 13 podatnik określa kwotę podatku podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego. W tym celu od kwoty z poz.11 należy odjąć kwotę z poz.12.

Część E. PODPIS PODATNIKA LUB OSOBY REPREZENTUJĄCEJ PODATNIKA

Poz. 14-16 służą do podania danych podatnika i złożenia podpisu. Jest to też miejsce na oświadczenie i złożenie podpisu przez osobę reprezentującą podatnika.

Część F. ADNOTACJE URZĘDU SKARBOWEGO

Poz. 19-21 to miejsca w deklaracji, które zarezerwowane są na adnotacje urzędowe ze strony urzędu skarbowego.

Warto też mieć na uwadze, że w przypadku niewpłacenia w obowiązującym terminie kwoty z poz.13 lub wpłacenia jej w niepełnej wysokości, niniejsza deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2014 r. poz.1619, z późn. zm.). Za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy i przez to narażenie podatku na uszczuplenie grozi odpowiedzialność przewidziana w Kodeksie karnym skarbowym.

Podstawa prawna:

- rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2015 r. w sprawie wzoru skróconej deklaracji dla podatku od towarów i usług w zakresie usług taksówek osobowych opodatkowanych w formie ryczałtu (Dziennik Ustaw rok 2015 poz. 2258),

- ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z  2011 r. Nr 177, poz. 1054,  z późn. zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA