E-deklaracje VAT obowiązkowe dla niektórych podatników już od 2017 roku
REKLAMA
REKLAMA
W art. 99 ustawy o VAT ust. 11a ma zostać ustalony w następującym brzmieniu:
REKLAMA
„l la. Deklaracje, o których mowa w ust. 1-6, 8-9, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.”;
Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz
Do składania deklaracji w formie od 1 stycznia 2017 r. będą obowiązani następujący podatnicy:
1) obowiązani do zarejestrowania się jako podatnicy VAT UE (zdaniem MF ułatwi to monitorowanie transakcji wewnątrzwspólnotowych jako transakcji szczególnie narażonych na oszustwa i nadużycia w VAT),
2) będący dostawcami towarów lub świadczącymi usługi, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8 ustawy o VAT, oraz nabywcami tych towarów lub usług (innymi słowy dotyczy to podatników, którzy dokonują „krajowych” dostaw lub nabyć w systemie odwróconego obciążenia),
3) obowiązani, zgodnie z art. 45ba ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych lub art. 27 ust. ic ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, do składania deklaracji, informacji oraz rocznego obliczenia podatku za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Podatnicy inni niż wyżej wymienieni będą zobowiązani od składania deklaracji podatkowych w formie elektronicznej od 1 stycznia 2018 r.
Polecamy: Biuletyn VAT
Warto jednocześnie zauważyć, że omawiany projekt nowelizacji ustawy o VAT przewiduje od początku 2017 r. (od rozliczenia za styczeń 2017 r.) likwidację możliwości stosowania rozliczeń kwartalnych (a więc i deklaracji kwartalnych) dla podatników:
- innych niż mali podatnicy oraz
- rozpoczynających wykonywanie czynności opodatkowanych w okresie pierwszych dwunastu miesięcy prowadzenia działalności.
Projektowane zmiany art. 100, 101 i l0la ustawy o VAT przewidują objęcie obowiązkiem składania za pomocą środków komunikacji elektronicznej informacji podsumowujących (dotyczy to transakcji wewnątrzwspólnotowych VAT-UE) oraz informacji podsumowujących w obrocie krajowym (dotyczy informacji składanych przez dostawców towarów i świadczących usługi objęte odwrotnym obciążeniem zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8), a także korekt tych informacji. Informacje te będą składane za okresy miesięczne, projektowane przepisy przewidują bowiem likwidację możliwości składania tych informacji za okresy kwartalne.
REKLAMA
Z wprowadzeniem tych obowiązków związana będzie także zmiana w art. 56 § 4 kodeksu karnego skarbowego - wprowadzenie odpowiedzialności karnej (grzywna) za wykroczenie skarbowe polegające na złożeniu deklaracji z pominięciem zastosowania środków komunikacji elektronicznej. W stosunku do informacji podsumowującej analogiczną sankcję za niezachowanie właściwej formy ich złożenia wprowadza zmieniony § 2 w art. 80a kks.
Warto pamiętać, że zgodnie z art. 23 kks wymierzając karę grzywny, sąd określa liczbę stawek oraz wysokość jednej stawki dziennej; jeżeli kodeks nie stanowi inaczej, najniższa liczba stawek wynosi 10, najwyższa – 720. Wyrokiem nakazowym można wymierzyć karę grzywny w granicach nieprzekraczających wysokości 200 stawek dziennych, chyba że kodeks przewiduje karę łagodniejszą.
Natomiast ustalając stawkę dzienną, sąd bierze pod uwagę dochody sprawcy, jego warunki osobiste, rodzinne, stosunki majątkowe i możliwości zarobkowe. Stawka dzienna nie może być niższa od jednej trzydziestej części minimalnego wynagrodzenia ani też przekraczać jej (tj. tej 1/30 minimalnego wynagrodzenia) czterystukrotności.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat