REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o administracji podatkowej 2015/2016

Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej
Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

REKLAMA

REKLAMA

Resort finansów wychodzi naprzeciw oczekiwaniom podatników i usprawnia internetową administrację podatkową. Załatwianie spraw w dowolnym urzędzie skarbowym czy osobisty asystent startującego mikroprzedsiębiorcy to najważniejsze zmiany jakie wprowadza rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej. Przepisy w zakresie obsługi i wsparcia w centrach obsługi zaczną obowiązywać już od 1 września 2015 r., cała ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

Liczba składanych przez internet zeznań podatkowych szybko rośnie. W 2010 r. tę drogę rozliczenia się z fiskusem wybrało zaledwie 2% podatników, ale w 2013 r. przez internet napłynęło 25% zeznań, w 2014 r. - 37% , a w tym roku było to już 46% wszystkich złożonych deklaracji.

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z raportem, liczba zeznań rocznych złożonych drogą elektroniczną wynosiła w 2010 r. 324 192. Liczba internetowych PIT-ów w 2015 r. sięgnęła 7 089 746, bijąc tym samym wynik z zeszłego roku o ponad 2 mln.

Czemu e-deklaracje nie przekonały jeszcze wszystkich? Jak wynika z raportu Ministerstwa Finansów (opracowanego z PwC), dotyczącego preferencji podatników w zakresie zeznań podatkowych, 35,9% spośród tych, którzy rocznego PIT-a składali w okienku urzędu skarbowego, przyznało, że przyzwyczaiło się do tej tradycyjnej metody, 11,8% nie wierzy w bezpieczeństwo składania dokumentów przez internet, a 41,1% w ogóle nie „męczyło się” z zeznaniem rocznym, bo nie składało go osobiście.

Czy zostanie wprowadzony podatek od hipermarketów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy wypełnienie rocznej deklaracji podatkowej jest nadal trudne? Niemalże połowa podatników (48,5%) na wypełnienie zeznania rocznego potrzebowała jedynie od 9 do 30 min, tylko 8,1% musiało poświęcić na to od pół godziny do ponad godziny. Reszta to ci, którzy zlecili rozliczenie PIT-a komuś innemu. Korzystający z e-deklaracji aż w 77,4% oceniają jej funkcjonalność jako przejrzystą, a w 20,7% jako akceptowalną. Za największą zaletę elektronicznego kontaktu z fiskusem natomiast wskazali oszczędność czasu i wygodę.

Polecamy produkt: VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Użytkownicy systemu e-deklaracje w 99% deklarują, że skorzystają z tej formy za rok. Przy składaniu internetowego PIT-a za 2014 r. największy problem mieli z koniecznością podawania kwoty przychodu z rok ubiegłego (23,5% użytkowników) oraz wymagania sprzętowe (11,9%).

Czas na kolejne kroki

Wydaje się, że system e-deklaracje zaczyna utrwalać się w świadomości podatnika jako łatwiejszy i szybszy sposób wywiązywania się z obowiązków wobec państwa. Następne kampanie rządowe mają skupić się na wyeliminowaniu wszelkich wątpliwości użytkowników e-deklaracji (np. związanych z bezpieczeństwem przesyłanych elektronicznie danych). Ale na tym nie koniec. W najbliższej przyszłości nacisk położony zostanie też na kampanie zachęcające do korzystania ze wstępnie wypełnionych zeznań rocznych (PFR) oraz na budowanie przyjaznego systemu ogólnej obsługi i wsparcia podatnika.

Będzie jak Belgii czy Holandii?

Sejm 27 maja br. uchwalił marcowy rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej. Ma ona wzmocnić rolę usługową administracji podatkowej, wyeliminować niewydolność administracji i umożliwić jej świadczenie usług najwyższej jakości, a także zmaksymalizować orientację na potrzeby podatnika dzięki nowatorskiej interakcji podatnik-fiskus. Rozwiązania mają zbliżyć polską administrację do nowoczesnych rozwiązań wykorzystywanych na Zachodzie (m.in. w Belgii czy Holandii). Ustawa o administracji podatkowej z 27 maja 2015 r. wprowadza regulacje prawne w zakresie:

  • określenia zadań oraz organizacji administracji podatkowej,
  • wprowadzenia systemu obsługi i wsparcia podatnika,
  • regulacji dotyczących pracowników administracji podatkowej,
  • zasad naboru na niektóre stanowiska urzędnicze w administracji podatkowej.

Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej - przebieg procedury legislacyjnej

Nowości: centra obsługi i asystent podatnika

Budowa systemu wsparcia i obsługa podatnika ma rozpocząć się od stworzenia centrów obsługi oraz stanowiska asystenta podatnika. W takim centrum obsługi Kowalski, niezależnie od tego, pod który urząd skarbowy podlega, będzie mógł złożyć podanie, deklarację podatkową, otrzymać zaświadczenie, a nawet wyjaśnienie w zakresie przepisów podatkowych (art. 17 ww. ustawy). Z pewnością ułatwi to życie rozliczającym podatek akcyzowy czy płatnikom składek ZUS-owskich, którzy dokumenty (np. zgłoszeniowe i rozliczeniowe) będą mogli składać w dowolnym urzędzie skarbowym. Z kolei asystent będzie do dyspozycji osób zakładających własną firmę oraz świeżo upieczonych przedsiębiorców – przez okres nie dłuższy niż 18 miesięcy, licząc od dnia wydania podatnikowi potwierdzenia nadania NIP-u, asystent będzie udzielał informacji, jak wypełniać zeznania i deklaracje i jak korzystać z dostępnych ulg, jaką formę opodatkowania wybrać, z którym sprawami należy się zwrócić np. do ZUS-u oraz będzie przypominał o terminach podatkowych.

Kapica: Do końca 2018 r. większość rozliczeń podatkowych przez internet

Po drugie, powstanie też Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, które będzie specjalizowało się w zapewnianiu i powszechnym udostępnianiu informacji podatkowej, a także w wydawaniu interpretacji podatkowych oraz szkoleniu kadry urzędniczej. Ma też ono edukować samego podatnika, m.in. poprzez prowadzoną elektronicznie Bazę Wiedzy Administracji Podatkowej (art. 9 ww. ustawy).

Przepisy dotyczące obsługi i wsparcia w centrach obsługi zaczną obowiązywać już od 1 września 2015 r., cała ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy można zasiedzieć udział w nieruchomości (np. jako współwłaściciel)? Czy trzeba płacić podatek od takiego zasiedzenia?

Własność udziału w nieruchomości, podobnie jak całą nieruchomość, można nabyć przez zasiedzenie. Przesłankami nabycia własności udziału w tym trybie jest samoistne posiadanie i upływ określonego wymaganego czasu, który w przypadku dobrej wiary posiadacza wynosi lat 20, a w przypadku złej wiary 30 lat. Zasiedzenie udziału może nastąpić zarówno wówczas gdy każdy ze współposiadaczy korzysta z całej rzeczy, lecz również wówczas, gdy każdy ze współposiadaczy uważa się za posiadacza samoistnego posiadanej części, której się nie da fizycznie wydzielić (por. uchwałę SN z 26.01.1978 r., sygn.akt III CZP 96/77). Warto też podkreślić, że zasiedzieć udział w nieruchomości może zarówno osoba trzecia, jak i jej współwłaściciel.
Tym niemniej zasiedzenie udziału we współwłasności nieruchomości nie przebiega identycznie jak zasiedzenie całej nieruchomości czego trzeba mieć świadomość, a w określonych okolicznościach może też być ono w ogóle niemożliwe.

Odprawa lub odszkodowanie dla pracownika przy odejściu z pracy a podatek. NSA: Nie nazwa świadczenia lecz jego charakter decyduje o opodatkowaniu

Restrukturyzacja zatrudnienia u danego pracodawcy polega niejednokrotnie na wdrożeniu programu dobrowolnych odejść, a następnie procedury zwolnień grupowych. Elementem obu tych rozwiązań są wypłacane pracownikom przez pracodawcę świadczenia o charakterze odpraw pracowniczych. Źródłem kontrowersji stało się opodatkowanie tych świadczeń podatkiem dochodowym PIT. W wyroku z 19 listopada 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny, podzielając dotychczasową, ugruntowaną linię orzeczniczą tego Sądu, wyjaśnia, czy tego typu “odszkodowanie” wolne jest od podatku dochodowego.

Emerycie, myślałeś, że z racji wieku masz prawo do ulgi rehabilitacyjnej? Fiskus odpowiada krótko i wprost

Samo bycie emerytem nie wystarczy! Aby skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, musisz mieć status osoby niepełnosprawnej lub utrzymywać taką osobę. Sprawdź, kto według fiskusa faktycznie może liczyć na odliczenie i dlaczego wiek nie daje automatycznych przywilejów.

Podatek od spadków i darowizn w 2025 r. - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

REKLAMA

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

REKLAMA