Kategorie

Krajowa Informacja Podatkowa (KIP)

Resort finansów zachęca do skorzystania z aplikacji pytaniowej Szybki PIT. Odpowiedzi w sprawie rozliczenia rocznego udzielają eksperci Krajowej Informacji Podatkowej (KIP). W 2015 r. z ich pomocy skorzystało ponad 4 tys. podatników.
Ministerstwo Finansów otrzymało sygnały od osób dzwoniących na infolinię Krajowej Informacji Podatkowej (KIP) o próbach wyłudzenia, w których jest wykorzystywany numer KIP. Osoby te poinformowały MF, że otrzymują pisma od „Centralnej Ewidencji powierzchni reklamowej". W pismach oszuści informują, że z powodu zmiany ustawy o wzmocnieniu ochrony krajobrazu należy wnieść na ich konto jednorazową opłatę w kwocie 52,20 zł.
Nowy System Informacji Podatkowej uruchomiony w Krajowej Informacji Podatkowej (KIP) ułatwiający obsługę podatników umożliwi również uzyskanie informacji celnych. Jest to możliwe już od 14 września 2015 r.
Ułatwienie obsługi podatników i pracowników administracji podatkowej, krótszy czas oczekiwania na połączenie z pracownikiem Krajowej Informacji Podatkowej, lepsza jakość oferowanych usług infolinii, możliwość kontaktu za pośrednictwem telefonu, e-mail i czatu – to tylko niektóre, spośród wielu korzyści, jakie daje obywatelom nowo wdrożony System Informacji Telefonicznej w biurach KIP.
Krajowa Informacja Podatkowa (KIP) posiada już system, który jest przystosowany do identyfikowania podatnika po głosie, za pomocą tzw. biometrii głosowej. Obecnie jednak funkcja ta nie została uruchomiona, gdyż zastrzeżenia do tego rozwiązania ma Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.
Resort finansów wychodzi naprzeciw oczekiwaniom podatników i usprawnia internetową administrację podatkową. Załatwianie spraw w dowolnym urzędzie skarbowym czy osobisty asystent startującego mikroprzedsiębiorcy to najważniejsze zmiany jakie wprowadza rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej. Przepisy w zakresie obsługi i wsparcia w centrach obsługi zaczną obowiązywać już od 1 września 2015 r., cała ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.
W 2016 roku czeka nas wiele zmian w urzędach skarbowych. Ministerstwo Finansów zapowiada lepszą obsługę podatników i jednolite interpretacje podatkowe. Natomiast na dodatkową pomoc asystenta podatnika będą mogły liczyć m.in. osoby rozpoczynające działalność gospodarczą.
Nowy system informatyczny ma rozpoznać, kto dzwoni na Krajową Informację Podatkową. Umożliwi to urzędnikom natychmiastowy dostęp do danych o tej osobie. Nowe rozwiązania mogą wejść w życie już niedługo. Resort finansów zakłada, że docelowo system pobierze nawet 10 mln próbek ich głosu i będzie uwierzytelniał nawet 500 dzwoniących osób jednocześnie. Dane będą przechowywane przez minimum 5 lat i w tym okresie zainteresowani mają mieć dostęp do wszystkich nagranych w tym czasie rozmów. Ministerstwo szacuje, że może chodzić nawet o 30 mln połączeń w pięcioletnim okresie.
Minister Finansów podpisał dwa rozporządzenia zmieniające zasady wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego. Zmiany wejdą w życie 1 lipca 2015 r. Zmieni się również wzór wniosku o wydanie interpretacji oraz sposób uiszczania opłat.
Projekt ustawy o administracji podatkowej został skierowany do dalszych prac w sejmowej komisji finansów publicznych. Nowe regulacje mają poprawić efektywność działania urzędów skarbowych, zmienić ich podejście do podatnika oraz zasady naboru oraz powołanie nowych stanowisk i instytucji.
Wprowadzenie instytucji asystenta podatnika, centrów obsługi podatników w urzędach skarbowych, czy jednego Biura Krajowej Informacji Podatkowej przewiduje projekt ustawy o administracji podatkowej, którym ma zająć się Sejm na najbliższym posiedzeniu.
Poprawić ma się jakość wydawanych indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego. W tym celu wyodrębniony zostanie organ wyspecjalizowany w wydawaniu tych interpretacji. Usprawnieniu ma ulec również działalność informacyjna i edukacyjna w zakresie prawa podatkowego.
Działania Administracji Podatkowej od dłuższego już czasu zmierzają do zmiany podejścia i nastawienia podatnika do klienta. W tym właśnie celu powstał projekt systemu obsługi i wsparcia podatnika. Jednym z jego głównych zadań jest zapewnienie każdemu podatnikowi dobrej obsługi w każdym urzędzie skarbowym w warunkach jednolitego stosowania prawa podatkowego. Projekt ustawy o Administracji Podatkowej wprowadzającej ramy prawne dla tego Systemu jest w końcowej fazie uzgodnień międzyresortowych i jeszcze w marcu 2015 r. powinien trafić do Sejmu.
Z dniem 1 kwietnia br. wchodzi w życie nowelizacja Ustawy o urzędach i izbach skarbowych. Zasadniczym celem zmian jest zwiększenie wsparcia i ochrony uczciwych podatników, szybka i wiarygodna informacja podatkowa oraz aktywniejsze zwalczanie przestępstw podatkowych.