REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uczciwi podatnicy pod większą ochroną administracji podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Uczciwi podatnicy pod większą ochroną administracji podatkowej
Uczciwi podatnicy pod większą ochroną administracji podatkowej
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 1 kwietnia br. wchodzi w życie nowelizacja Ustawy o urzędach i izbach skarbowych. Zasadniczym celem zmian jest zwiększenie wsparcia i ochrony uczciwych podatników, szybka i wiarygodna informacja podatkowa oraz aktywniejsze zwalczanie przestępstw podatkowych.

Intensywne zmiany w strukturze i sposobie pracy Administracji Podatkowej są konsekwencją nowelizacji Ustawy o urzędach i izbach skarbowych.  W podpisanym przez Jacka Kapicę - Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów dokumencie pt. „System Obsługi i Wsparcia Podatnika" zdefiniowany został nowy system, mający wspierać podatników w realizacji obowiązków podatkowych w konkretnych sytuacjach.

REKLAMA

Autopromocja

Konsolidacja usług pomocniczych w izbach i urzędach skarbowych umożliwi przesunięcie wygospodarowanych etatów do bezpośredniej obsługi podatnika.  Korzystnie wpłynie to na wydajność, przejrzystość i szybkość działania administracji, jakość jej usług, a ponadto przyniesie wymierne korzyści przedsiębiorcom i obywatelom mającym kontakt z tymi urzędami. Działania te zintensyfikowane zostaną w procedowanej właśnie ustawie o Administracji Podatkowej.

MF zaprezentowało usługę wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego

Wzmocnienie Krajowej Informacji Podatkowej (KIP) jako głównego centrum informacji podatkowej zapewni ujednolicenie udostępnianej informacji oraz zapewni dostęp do jednolitej informacji zarówno podatnikom jak i pracownikom Administracji Podatkowej. Działalność KIP sprzyjać będzie jednolitemu stosowaniu prawa przez organy podatkowe. Wzmocnienie KIP przyspieszy również wydawanie interpretacji indywidualnych i pozwoli na skrócenie tego terminu z 3 miesięcy, przewidywanych w przepisach prawa, do 2 miesięcy.

Ministerstwo Finansów podejmuje działania pozwalające na uproszczenie obsługi podatników poprzez realizację różnych zadań w jednym miejscu. Tworzone Centra Obsługi zapewnią zestandaryzowaną i ujednoliconą w całej Administracji Podatkowej obsługę we współpracy z innymi jednostkami administracji, np. Służbą Celna i ZUS. W centrum obsługi będzie można załatwić sprawę niezależnie od miejsca zamieszkania. Utworzone zostaną stanowiska ds. wsparcia podatnika, w tym asystentów podatnika., towarzyszących mikroprzedsiębiorcom przez pierwszych 18 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej. Ich zadaniem będzie. wsparcie podatników rozpoczynających działalność w rozwiązywaniu konkretnych, indywidualnych problemów prawnych i podatkowych. Jednolite zasady postępowania w kontakcie z podatnikiem i preferowanie telefonicznej formy kontaktu w sytuacjach, kiedy nie zachodzi bezwzględna konieczność wysłania pisemnego wezwania już teraz jest standardem w obsłudze podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Modernizacja Administracji Podatkowej to również przegląd funkcjonowania tzw. wyspecjalizowanych urzędów skarbowych (20 w skali kraju). W dzisiejszym stanie prawnym urzędy te obsługują podatników o rocznym obrocie powyżej 5 mln euro rocznie oraz podmioty z udziałem kapitału zagranicznego. Zidentyfikowano kluczowe podmioty, budujące potencjał gospodarczy państwa (osiągające przychód netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 3 mln euro), które ze względu na skalę i stopień skomplikowania swoich operacji gospodarczych podlegających opodatkowaniu, wymagają obsługi przez wyspecjalizowane urzędy skarbowe. Do kluczowych podatników i płatników zaliczone zostaną również m.in. podatkowe grupy kapitałowe, banki, zakłady ubezpieczeń. Dla tych podmiotów rozważane jest wyspecjalizowanie jednego urzędu skarbowego w Polsce z kadrą o wysokich kwalifikacjach.

Dłużnicy podatkowi trafią do rejestru Ministerstwa Finansów

Utworzone w urzędach skarbowych nowe komórki organizacyjne do spraw wierzycielskich, usprawnią zarządzanie zaległościami podatkowymi. Celem ich działalności będzie  wykorzystywanie wszystkich dostępnych możliwości prawnych, umożliwiających dobrowolne uregulowanie zaległych zobowiązań podatkowych. Standardem jest już komunikacja telefoniczna i elektroniczna z zobowiązanymi przed podjęciem pierwszych działań egzekucyjnych, a także stosowanie ulg w spłacie zobowiązań. Nowe jednostki korzystać będą z dostępnych narzędzi opartych o przeprowadzoną analizę ryzyka (monitorowanie terminowości płatności należności podatkowych), wdrażanie spójnych działań dla ich skutecznego odzyskania, a jednocześnie - w celu stosowania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych - umożliwiają kompleksową analizę sytuacji majątkowej i finansowej podmiotu gospodarczego ubiegającego się o ulgę. Wsparcie rzetelnych przedsiębiorców, którzy pomimo przejściowych trudności (często wynikających z czynników zewnętrznych) wywiązują się ze zobowiązań podatkowych, już obecnie skutkuje wzrostem efektywności likwidacji istniejących zaległości podatkowych.

Projekt ustawy o administracji podatkowej - link do Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji

Dokument SYSTEM OBSŁUGI I WSPARCIA PODATNIKA – luty 2015 r..pdf ( 1226 KB )

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

REKLAMA

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA