REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MF zaprezentowało usługę wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego

Wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe – pierwsza prezentacja /fot. Fotolia
Wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe – pierwsza prezentacja /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiceminister finansów Jacek Kapica po raz pierwszy zaprezentował publicznie usługę wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego (ang. Pre-filled tax return, PFR), co miało miejsce podczas V Konferencji Państwo 2.0, która odbyła się 25 lutego br. w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Usługa ma być dostępna dla podatników składających zeznania podatkowe na formularzu PIT-37.

REKLAMA

Autopromocja

Do udziału w konferencji zaproszono przedstawicieli instytucji, osoby kierujące kluczowymi dla cyfryzacji państwa resortami, którzy opowiedzieli o stanie realizacji krytycznych dla e-administracji projektów IT i perspektywach ich rozwoju. Ministerstwo Finansów reprezentował wiceminister finansów Jacek Kapica, który przedstawił funkcjonalności Systemu e-Podatki wraz z nową usługą wstępnie wypełnionych zeznań podatkowych. Minister Kapica wskazał na dwa problemy: proste zarządzanie procesami podatkowymi dla obywateli oraz luki podatkowe, które wymagają wprowadzenia rozwiązań przez Administrację Podatkową. Przygotowywana przez Ministerstwo Finansów platforma e-Podatki ma ułatwić i uprościć relacje pomiędzy obywatelem a państwem.

Transformacja usług publicznych w e-usługi stanowi istotne wyzwanie w obszarze organizacji procesów, budowy koniecznej infrastruktury i ochrony gromadzonych danych. W trakcie konferencji zastanawiano się, z jakich doświadczeń biznesu może czerpać administracja w tym obszarze i sprawdzano jakie rozwiązania rekomendują dostawcy technologii.

Jacek Kapica podkreślił istotę funkcjonowania usług proponowanych w ramach e-Podatków, które są realizowane w 3 obszarach – administracji, biznesu, indywidualnie. Obszar administracyjny realizowany jest przez projekt e-Budżet, dedykowany instytucjom publicznym. W ramach tego projektu 100% informacji, w tym też sprawozdawczość podatkowa, jest przesyłanych elektronicznie. Pozwala to na bezpieczne dysponowanie środkami.

Powstanie centralna baza rachunków (CBR)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Dzięki rozwiązaniom projektu e-Cło już 100% dokumentów przyjmowane drogą elektroniczną. W efekcie 70% zgłoszeń celnych wewnątrz kraju jest obsługiwanych w czasie maksymalnie 1 godziny. Natomiast kontrole i formalności związane z odprawą towarów sprowadzanych droga morską do Polski są realizowane w ciągu 24 godzin. Dużym osiągnięciem ułatwiającym składanie wniosków jest uruchomienie e-TAX Free. Portal pozwala na złożenie wniosku przed podejściem do przejścia granicznego. W 2014 już 51% dokumentów zostało zarejestrowanych w formie elektronicznej.

Już 30% zeznań podatkowych zostało złożonych drogą elektroniczną. Przyrost jest stały z roku na rok, co świadczy o dużym zainteresowaniu tą metodą – powiedział wiceminister Kapica. Niedługo zostanie udostępniona usługa wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego, co będzie możliwe dzięki zmianom legislacyjnym, które doprowadził do pełnej mobilizacji dużych podmiotów do przekazywania informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy.

W drugiej części prezentacji przedstawiona została usługa wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego, która ułatwi podatnikom złożenie zeznania podatkowego PIT-37. Usługa ma szereg udogodnień dla podatnika i znacząco zwiększy przyrost składania wniosków w wersji elektronicznej – dodał wiceminister.

Zobacz prezentację: Wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe >>

Usługa będzie dostępna dla wszystkich podatników składających zeznania podatkowe na formularzu PIT-37. Każdy użytkownik będzie mógł wejść na zakładkę „Wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe" na stronie internetowej Portalu Podatkowego (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym), zalogować się, pobrać wypełniony formularz, potwierdzić go lub uzupełnić o ulgi, preferencje, czy 1% na OPP.

Dla zweryfikowania tożsamości podatnika potrzebne będą dane autoryzujące, takie jak PESEL lub NIP, imię i nazwisko, data urodzenia, kwota przychodu w roku 2014 i kwota przychodu za 2013 rok – niezbędna do wysyłki zeznania.


W przyszłości podatnik będzie mógł skorzystać z Konta podatnika udostępnianego na Portalu Podatkowym. Usługa ta umożliwi podatnikowi elektroniczną korespondencję z urzędem skarbowym, pozwoli sprawdzić stan sprawy oraz da mu podstawowe informacje dotyczące jego rozliczeń i płatności, zgłoszonych kas fiskalnych, czy też danych o udzielonej pomocy publicznej . Podatnik będzie miał podgląd swoich danych ewidencyjnych, adresowych, rachunków bankowych, obowiązków podatkowych. Dzięki przypomnieniom e-mailowym, telefonicznym, sms-owym będzie wspierała obywateli, np. informując o terminie zapłaty podatku. Ponadto na Portalu Podatkowym w części ogólnodostępnej będzie można sprawdzić/ zweryfikować aktywność podatnika VAT (prawdopodobnie w tym samym terminie co PFR).

Polecamy produkt: PITY 2015 z płytą CD

Głównym celem programu jest m.in.: zmniejszenie kosztów funkcjonowania systemu podatkowego zarówno po stronie administracji, jak i podatników oraz płatników, zwiększenie stopnia dobrowolnego wypełniania obowiązków podatkowych (wzrost liczby podatników składających zeznanie podatkowe dobrowolnie i poprawnie, maksymalizacja ściągalności należnych wpływów podatkowych i zmniejszenie luki podatkowej, zwiększenie efektywności działania administracji podatkowej.

W ramach programu realizowane będą działania ukierunkowane na wsparcie podatnika, jak: wyższa jakość usług świadczonych przez administrację wsparcie w wypełnianiu zobowiązań podatkowych, wyższa efektywność w rozwiązywaniu problemów podatników, rozwój zróżnicowanych i przyjaznych kanałów komunikacji z podatnikiem, łatwy i tani dostęp do informacji dotyczących obsługi procesów podatkowych.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA