REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dłużnicy podatkowi trafią do rejestru Ministerstwa Finansów

Subskrybuj nas na Youtube
Posiadający zaległości z tytułu zobowiązań podatkowych trafią do rejestru /Fot. Fotolia
Posiadający zaległości z tytułu zobowiązań podatkowych trafią do rejestru /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Utworzenie Rejestru Dłużników Należności Publicznoprawnych, w którym mają się znaleźć dłużnicy niepłacący zobowiązań wobec państwa, podlegających egzekucji administracyjnej - to cel propozycji Ministerstwa Finansów, której założeniami ma zająć się rząd. Do rejestru trafią dłużnicy posiadający zaległości m.in. z tytułu zobowiązań podatkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Do rejestru mają trafiać dane o zaległościach nie niższych niż 500 zł wobec jednego wierzyciela, po upływie 30 dni od dnia doręczenia dłużnikowi zawiadomienia o zagrożeniu wpisem. "W ramach projektu będą ujawniani dłużnicy posiadający zaległości z tytułu zobowiązań podatkowych, cła oraz należności wynikających z Kodeksu karnego skarbowego (np. grzywny - PAP) pobieranych przez naczelników urzędów skarbowych i organy Służby Celnej" - wyjaśniło MF w założeniach do projektu nowelizacji ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

W rejestrze ma być wykazywana tylko należność główna, bez odsetek, kar pieniężnych i opłat związanych z ujawnianiem długu.

REKLAMA

Minister finansów chce likwidacji ulgi na nowe technologie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Celem projektowanych rozwiązań prawnych jest wsparcie prawidłowego funkcjonowania systemu gospodarczego poprzez dostarczanie informacji o wiarygodności płatniczej potencjalnych kontrahentów ujętych w rejestrze, w tym podmiotów uczestniczących w wymianie dóbr i usług, oraz zmotywowanie dłużników do dobrowolnej zapłaty zobowiązań publicznoprawnych" - czytamy w uzasadnieniu propozycji.

Ministerstwo przypomniało w projekcie założeń, że art. 84 konstytucji mówi, iż każdy jest zobowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Mimo to kwota zaległości należności publicznoprawnych pobieranych przez urzędy skarbowe wynosiła w 2013 r. około 28 mld 898 mln zł, natomiast pobieranych przez organy Służby Celnej - 6 mld 781 mln zł.

"Utrzymywanie pełnej ochrony informacji o dłużnikach niewywiązujących się z konstytucyjnego obowiązku ponoszenia ciężarów i świadczeń, w tym podatków, nie służy dobru publicznemu, również z tych względów, że z należności tych finansowane są zadania państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego jak np. szkolnictwo, służba zdrowia, policja, wojsko, straż pożarna, wypłacane są emerytury itp." - podkreśla resort. Według ministerstwa konieczne jest stworzenie innych instrumentów prawnych motywujących dłużników do dobrowolnej spłaty zobowiązań, aby egzekucja administracyjna była ostatecznością.

Zgodnie z propozycjami MF rejestr ma być prowadzony w systemie teleinformatycznym przez ministra finansów. Dłużnik ma mieć prawo zgłoszenia sprzeciwu dotyczącego wpisu do rejestru. Będzie on rozpatrywany w ramach dwuinstancyjnego postępowania administracyjnego i sądowo-administracyjnego. Osoby zainteresowane uzyskaniem informacji o dłużnikach i ich zaległościach będą miały dostęp do niego za pomocą portalu podatkowego.

Polecamy: Kasy rejestrujące 2015 - PDF

Dłużników będzie można wyszukiwać według numeru PESEL (w przypadku osoby fizycznej), numeru NIP lub REGON (w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą) i według nazwy, numeru NIP lub numeru REGON (gdy chodzi o osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej).


W przypadku dłużników - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - osoba zainteresowania będzie miała dostęp do informacji zawartych w rejestrze o dłużniku, jeżeli oświadczy, że ma pisemne upoważnienie dłużnika ważne nie dłużej niż 30 dni od dnia jego udzielenia. "Upoważnienie dłużnika będzie mogło być przedmiotem weryfikacji (...). W przypadku, gdy osoba zainteresowana skorzysta z informacji dotyczących dłużnika zawartych w rejestrze bez pisemnego upoważnienia tego dłużnika, podlegać będzie administracyjnej karze pieniężnej w wysokości 10 tys. zł" - zastrzeżono.

Dłużnik ujawniony w rejestrze będzie mógł wystąpić do organu prowadzącego rejestr z pytaniem, za pośrednictwem portalu podatkowego, komu i kiedy udostępniono informacje dotyczące tego dłużnika. Przewiduje się, że zarejestrowane zapytania będą przechowywane przez rok.

Organy administracji publicznej np. CBA, prokuratury, sądy, będą korzystać z ułatwień w wyszukiwaniu danych o dłużnikach - w przypadku osób fizycznych nie będą potrzebowały upoważnienia.

MF nie zgodziło się m.in. na postulat resortu gospodarki, który domagał się wykreślenia przepisów o wymianie danych między rejestrem, a Biurami Informacji Gospodarczej. Zgodnie z propozycjami zawartymi w projekcie BIG-i miałyby uzyskać bezpłatny dostęp do rejestru, zaś wierzyciele z administracji publicznej darmowy wgląd do danych posiadanych przez BIG-i.

Ulga na dziecko dla rodziców po rozwodzie

Resort finansów wyjaśnił, że kwestia bezpłatnego dostępu BIG-ów do rejestru, jak i bezpłatnego dostępu wierzycieli będących organami administracji publicznej oraz administracyjnych organów egzekucyjnych do danych będących w posiadaniu BIG-ów, była od samego początku tworzenia założeń jednym z kluczowych elementów tego systemu.

"Celem jego stworzenia jest bowiem zwiększenie dostępności do informacji niezbędnych do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu gospodarczego oraz weryfikacji rzetelności i wiarygodności potencjalnego kontrahenta, co współtworzyć będzie mechanizm bezpiecznego świadczenia usług i sprzedaży towarów, stymulujący wzrost gospodarczy" - napisano w odpowiedzi na postulaty MG.

Wśród zgłaszanych postulatów znalazła się także propozycja Konfederacji Lewiatan, by dystrybucja danych z rejestru odbywała się za pośrednictwem BIG-ów. Według organizacji zapewniłoby to niezbędny poziom kontroli procesu przetwarzania danych i ochrony prawa osób, których dane te dotyczą. Także na ten pomysł Ministerstwo Finansów nie zgodziło się.

Natomiast Związek Banków Polskich bezskutecznie proponował, by rozważyć możliwość prowadzenia rejestru w ramach partnerstwa wspólnie z BIG-ami. Banki postulowały też, aby także one - podobnie, jak BIG-i - miały pełen dostęp do danych z rejestru. (PAP)

mmu/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA