REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dłużnicy podatkowi trafią do rejestru Ministerstwa Finansów

Subskrybuj nas na Youtube
Posiadający zaległości z tytułu zobowiązań podatkowych trafią do rejestru /Fot. Fotolia
Posiadający zaległości z tytułu zobowiązań podatkowych trafią do rejestru /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Utworzenie Rejestru Dłużników Należności Publicznoprawnych, w którym mają się znaleźć dłużnicy niepłacący zobowiązań wobec państwa, podlegających egzekucji administracyjnej - to cel propozycji Ministerstwa Finansów, której założeniami ma zająć się rząd. Do rejestru trafią dłużnicy posiadający zaległości m.in. z tytułu zobowiązań podatkowych.

REKLAMA

Do rejestru mają trafiać dane o zaległościach nie niższych niż 500 zł wobec jednego wierzyciela, po upływie 30 dni od dnia doręczenia dłużnikowi zawiadomienia o zagrożeniu wpisem. "W ramach projektu będą ujawniani dłużnicy posiadający zaległości z tytułu zobowiązań podatkowych, cła oraz należności wynikających z Kodeksu karnego skarbowego (np. grzywny - PAP) pobieranych przez naczelników urzędów skarbowych i organy Służby Celnej" - wyjaśniło MF w założeniach do projektu nowelizacji ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

W rejestrze ma być wykazywana tylko należność główna, bez odsetek, kar pieniężnych i opłat związanych z ujawnianiem długu.

Minister finansów chce likwidacji ulgi na nowe technologie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Celem projektowanych rozwiązań prawnych jest wsparcie prawidłowego funkcjonowania systemu gospodarczego poprzez dostarczanie informacji o wiarygodności płatniczej potencjalnych kontrahentów ujętych w rejestrze, w tym podmiotów uczestniczących w wymianie dóbr i usług, oraz zmotywowanie dłużników do dobrowolnej zapłaty zobowiązań publicznoprawnych" - czytamy w uzasadnieniu propozycji.

Ministerstwo przypomniało w projekcie założeń, że art. 84 konstytucji mówi, iż każdy jest zobowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Mimo to kwota zaległości należności publicznoprawnych pobieranych przez urzędy skarbowe wynosiła w 2013 r. około 28 mld 898 mln zł, natomiast pobieranych przez organy Służby Celnej - 6 mld 781 mln zł.

"Utrzymywanie pełnej ochrony informacji o dłużnikach niewywiązujących się z konstytucyjnego obowiązku ponoszenia ciężarów i świadczeń, w tym podatków, nie służy dobru publicznemu, również z tych względów, że z należności tych finansowane są zadania państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego jak np. szkolnictwo, służba zdrowia, policja, wojsko, straż pożarna, wypłacane są emerytury itp." - podkreśla resort. Według ministerstwa konieczne jest stworzenie innych instrumentów prawnych motywujących dłużników do dobrowolnej spłaty zobowiązań, aby egzekucja administracyjna była ostatecznością.

Zgodnie z propozycjami MF rejestr ma być prowadzony w systemie teleinformatycznym przez ministra finansów. Dłużnik ma mieć prawo zgłoszenia sprzeciwu dotyczącego wpisu do rejestru. Będzie on rozpatrywany w ramach dwuinstancyjnego postępowania administracyjnego i sądowo-administracyjnego. Osoby zainteresowane uzyskaniem informacji o dłużnikach i ich zaległościach będą miały dostęp do niego za pomocą portalu podatkowego.

Polecamy: Kasy rejestrujące 2015 - PDF

Dłużników będzie można wyszukiwać według numeru PESEL (w przypadku osoby fizycznej), numeru NIP lub REGON (w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą) i według nazwy, numeru NIP lub numeru REGON (gdy chodzi o osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej).


W przypadku dłużników - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - osoba zainteresowania będzie miała dostęp do informacji zawartych w rejestrze o dłużniku, jeżeli oświadczy, że ma pisemne upoważnienie dłużnika ważne nie dłużej niż 30 dni od dnia jego udzielenia. "Upoważnienie dłużnika będzie mogło być przedmiotem weryfikacji (...). W przypadku, gdy osoba zainteresowana skorzysta z informacji dotyczących dłużnika zawartych w rejestrze bez pisemnego upoważnienia tego dłużnika, podlegać będzie administracyjnej karze pieniężnej w wysokości 10 tys. zł" - zastrzeżono.

Dłużnik ujawniony w rejestrze będzie mógł wystąpić do organu prowadzącego rejestr z pytaniem, za pośrednictwem portalu podatkowego, komu i kiedy udostępniono informacje dotyczące tego dłużnika. Przewiduje się, że zarejestrowane zapytania będą przechowywane przez rok.

Organy administracji publicznej np. CBA, prokuratury, sądy, będą korzystać z ułatwień w wyszukiwaniu danych o dłużnikach - w przypadku osób fizycznych nie będą potrzebowały upoważnienia.

MF nie zgodziło się m.in. na postulat resortu gospodarki, który domagał się wykreślenia przepisów o wymianie danych między rejestrem, a Biurami Informacji Gospodarczej. Zgodnie z propozycjami zawartymi w projekcie BIG-i miałyby uzyskać bezpłatny dostęp do rejestru, zaś wierzyciele z administracji publicznej darmowy wgląd do danych posiadanych przez BIG-i.

Ulga na dziecko dla rodziców po rozwodzie

Resort finansów wyjaśnił, że kwestia bezpłatnego dostępu BIG-ów do rejestru, jak i bezpłatnego dostępu wierzycieli będących organami administracji publicznej oraz administracyjnych organów egzekucyjnych do danych będących w posiadaniu BIG-ów, była od samego początku tworzenia założeń jednym z kluczowych elementów tego systemu.

"Celem jego stworzenia jest bowiem zwiększenie dostępności do informacji niezbędnych do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu gospodarczego oraz weryfikacji rzetelności i wiarygodności potencjalnego kontrahenta, co współtworzyć będzie mechanizm bezpiecznego świadczenia usług i sprzedaży towarów, stymulujący wzrost gospodarczy" - napisano w odpowiedzi na postulaty MG.

Wśród zgłaszanych postulatów znalazła się także propozycja Konfederacji Lewiatan, by dystrybucja danych z rejestru odbywała się za pośrednictwem BIG-ów. Według organizacji zapewniłoby to niezbędny poziom kontroli procesu przetwarzania danych i ochrony prawa osób, których dane te dotyczą. Także na ten pomysł Ministerstwo Finansów nie zgodziło się.

Natomiast Związek Banków Polskich bezskutecznie proponował, by rozważyć możliwość prowadzenia rejestru w ramach partnerstwa wspólnie z BIG-ami. Banki postulowały też, aby także one - podobnie, jak BIG-i - miały pełen dostęp do danych z rejestru. (PAP)

mmu/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA