REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dłużnicy podatkowi trafią do rejestru Ministerstwa Finansów

Subskrybuj nas na Youtube
Posiadający zaległości z tytułu zobowiązań podatkowych trafią do rejestru /Fot. Fotolia
Posiadający zaległości z tytułu zobowiązań podatkowych trafią do rejestru /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Utworzenie Rejestru Dłużników Należności Publicznoprawnych, w którym mają się znaleźć dłużnicy niepłacący zobowiązań wobec państwa, podlegających egzekucji administracyjnej - to cel propozycji Ministerstwa Finansów, której założeniami ma zająć się rząd. Do rejestru trafią dłużnicy posiadający zaległości m.in. z tytułu zobowiązań podatkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Do rejestru mają trafiać dane o zaległościach nie niższych niż 500 zł wobec jednego wierzyciela, po upływie 30 dni od dnia doręczenia dłużnikowi zawiadomienia o zagrożeniu wpisem. "W ramach projektu będą ujawniani dłużnicy posiadający zaległości z tytułu zobowiązań podatkowych, cła oraz należności wynikających z Kodeksu karnego skarbowego (np. grzywny - PAP) pobieranych przez naczelników urzędów skarbowych i organy Służby Celnej" - wyjaśniło MF w założeniach do projektu nowelizacji ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

W rejestrze ma być wykazywana tylko należność główna, bez odsetek, kar pieniężnych i opłat związanych z ujawnianiem długu.

REKLAMA

Minister finansów chce likwidacji ulgi na nowe technologie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Celem projektowanych rozwiązań prawnych jest wsparcie prawidłowego funkcjonowania systemu gospodarczego poprzez dostarczanie informacji o wiarygodności płatniczej potencjalnych kontrahentów ujętych w rejestrze, w tym podmiotów uczestniczących w wymianie dóbr i usług, oraz zmotywowanie dłużników do dobrowolnej zapłaty zobowiązań publicznoprawnych" - czytamy w uzasadnieniu propozycji.

Ministerstwo przypomniało w projekcie założeń, że art. 84 konstytucji mówi, iż każdy jest zobowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Mimo to kwota zaległości należności publicznoprawnych pobieranych przez urzędy skarbowe wynosiła w 2013 r. około 28 mld 898 mln zł, natomiast pobieranych przez organy Służby Celnej - 6 mld 781 mln zł.

"Utrzymywanie pełnej ochrony informacji o dłużnikach niewywiązujących się z konstytucyjnego obowiązku ponoszenia ciężarów i świadczeń, w tym podatków, nie służy dobru publicznemu, również z tych względów, że z należności tych finansowane są zadania państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego jak np. szkolnictwo, służba zdrowia, policja, wojsko, straż pożarna, wypłacane są emerytury itp." - podkreśla resort. Według ministerstwa konieczne jest stworzenie innych instrumentów prawnych motywujących dłużników do dobrowolnej spłaty zobowiązań, aby egzekucja administracyjna była ostatecznością.

Zgodnie z propozycjami MF rejestr ma być prowadzony w systemie teleinformatycznym przez ministra finansów. Dłużnik ma mieć prawo zgłoszenia sprzeciwu dotyczącego wpisu do rejestru. Będzie on rozpatrywany w ramach dwuinstancyjnego postępowania administracyjnego i sądowo-administracyjnego. Osoby zainteresowane uzyskaniem informacji o dłużnikach i ich zaległościach będą miały dostęp do niego za pomocą portalu podatkowego.

Polecamy: Kasy rejestrujące 2015 - PDF

Dłużników będzie można wyszukiwać według numeru PESEL (w przypadku osoby fizycznej), numeru NIP lub REGON (w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą) i według nazwy, numeru NIP lub numeru REGON (gdy chodzi o osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej).


W przypadku dłużników - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - osoba zainteresowania będzie miała dostęp do informacji zawartych w rejestrze o dłużniku, jeżeli oświadczy, że ma pisemne upoważnienie dłużnika ważne nie dłużej niż 30 dni od dnia jego udzielenia. "Upoważnienie dłużnika będzie mogło być przedmiotem weryfikacji (...). W przypadku, gdy osoba zainteresowana skorzysta z informacji dotyczących dłużnika zawartych w rejestrze bez pisemnego upoważnienia tego dłużnika, podlegać będzie administracyjnej karze pieniężnej w wysokości 10 tys. zł" - zastrzeżono.

Dłużnik ujawniony w rejestrze będzie mógł wystąpić do organu prowadzącego rejestr z pytaniem, za pośrednictwem portalu podatkowego, komu i kiedy udostępniono informacje dotyczące tego dłużnika. Przewiduje się, że zarejestrowane zapytania będą przechowywane przez rok.

Organy administracji publicznej np. CBA, prokuratury, sądy, będą korzystać z ułatwień w wyszukiwaniu danych o dłużnikach - w przypadku osób fizycznych nie będą potrzebowały upoważnienia.

MF nie zgodziło się m.in. na postulat resortu gospodarki, który domagał się wykreślenia przepisów o wymianie danych między rejestrem, a Biurami Informacji Gospodarczej. Zgodnie z propozycjami zawartymi w projekcie BIG-i miałyby uzyskać bezpłatny dostęp do rejestru, zaś wierzyciele z administracji publicznej darmowy wgląd do danych posiadanych przez BIG-i.

Ulga na dziecko dla rodziców po rozwodzie

Resort finansów wyjaśnił, że kwestia bezpłatnego dostępu BIG-ów do rejestru, jak i bezpłatnego dostępu wierzycieli będących organami administracji publicznej oraz administracyjnych organów egzekucyjnych do danych będących w posiadaniu BIG-ów, była od samego początku tworzenia założeń jednym z kluczowych elementów tego systemu.

"Celem jego stworzenia jest bowiem zwiększenie dostępności do informacji niezbędnych do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu gospodarczego oraz weryfikacji rzetelności i wiarygodności potencjalnego kontrahenta, co współtworzyć będzie mechanizm bezpiecznego świadczenia usług i sprzedaży towarów, stymulujący wzrost gospodarczy" - napisano w odpowiedzi na postulaty MG.

Wśród zgłaszanych postulatów znalazła się także propozycja Konfederacji Lewiatan, by dystrybucja danych z rejestru odbywała się za pośrednictwem BIG-ów. Według organizacji zapewniłoby to niezbędny poziom kontroli procesu przetwarzania danych i ochrony prawa osób, których dane te dotyczą. Także na ten pomysł Ministerstwo Finansów nie zgodziło się.

Natomiast Związek Banków Polskich bezskutecznie proponował, by rozważyć możliwość prowadzenia rejestru w ramach partnerstwa wspólnie z BIG-ami. Banki postulowały też, aby także one - podobnie, jak BIG-i - miały pełen dostęp do danych z rejestru. (PAP)

mmu/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA