REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dłużnicy podatkowi trafią do rejestru Ministerstwa Finansów

Subskrybuj nas na Youtube
Posiadający zaległości z tytułu zobowiązań podatkowych trafią do rejestru /Fot. Fotolia
Posiadający zaległości z tytułu zobowiązań podatkowych trafią do rejestru /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Utworzenie Rejestru Dłużników Należności Publicznoprawnych, w którym mają się znaleźć dłużnicy niepłacący zobowiązań wobec państwa, podlegających egzekucji administracyjnej - to cel propozycji Ministerstwa Finansów, której założeniami ma zająć się rząd. Do rejestru trafią dłużnicy posiadający zaległości m.in. z tytułu zobowiązań podatkowych.

REKLAMA

Autopromocja

Do rejestru mają trafiać dane o zaległościach nie niższych niż 500 zł wobec jednego wierzyciela, po upływie 30 dni od dnia doręczenia dłużnikowi zawiadomienia o zagrożeniu wpisem. "W ramach projektu będą ujawniani dłużnicy posiadający zaległości z tytułu zobowiązań podatkowych, cła oraz należności wynikających z Kodeksu karnego skarbowego (np. grzywny - PAP) pobieranych przez naczelników urzędów skarbowych i organy Służby Celnej" - wyjaśniło MF w założeniach do projektu nowelizacji ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

W rejestrze ma być wykazywana tylko należność główna, bez odsetek, kar pieniężnych i opłat związanych z ujawnianiem długu.

Minister finansów chce likwidacji ulgi na nowe technologie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Celem projektowanych rozwiązań prawnych jest wsparcie prawidłowego funkcjonowania systemu gospodarczego poprzez dostarczanie informacji o wiarygodności płatniczej potencjalnych kontrahentów ujętych w rejestrze, w tym podmiotów uczestniczących w wymianie dóbr i usług, oraz zmotywowanie dłużników do dobrowolnej zapłaty zobowiązań publicznoprawnych" - czytamy w uzasadnieniu propozycji.

Ministerstwo przypomniało w projekcie założeń, że art. 84 konstytucji mówi, iż każdy jest zobowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Mimo to kwota zaległości należności publicznoprawnych pobieranych przez urzędy skarbowe wynosiła w 2013 r. około 28 mld 898 mln zł, natomiast pobieranych przez organy Służby Celnej - 6 mld 781 mln zł.

"Utrzymywanie pełnej ochrony informacji o dłużnikach niewywiązujących się z konstytucyjnego obowiązku ponoszenia ciężarów i świadczeń, w tym podatków, nie służy dobru publicznemu, również z tych względów, że z należności tych finansowane są zadania państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego jak np. szkolnictwo, służba zdrowia, policja, wojsko, straż pożarna, wypłacane są emerytury itp." - podkreśla resort. Według ministerstwa konieczne jest stworzenie innych instrumentów prawnych motywujących dłużników do dobrowolnej spłaty zobowiązań, aby egzekucja administracyjna była ostatecznością.

Zgodnie z propozycjami MF rejestr ma być prowadzony w systemie teleinformatycznym przez ministra finansów. Dłużnik ma mieć prawo zgłoszenia sprzeciwu dotyczącego wpisu do rejestru. Będzie on rozpatrywany w ramach dwuinstancyjnego postępowania administracyjnego i sądowo-administracyjnego. Osoby zainteresowane uzyskaniem informacji o dłużnikach i ich zaległościach będą miały dostęp do niego za pomocą portalu podatkowego.

Polecamy: Kasy rejestrujące 2015 - PDF

Dłużników będzie można wyszukiwać według numeru PESEL (w przypadku osoby fizycznej), numeru NIP lub REGON (w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą) i według nazwy, numeru NIP lub numeru REGON (gdy chodzi o osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej).


W przypadku dłużników - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - osoba zainteresowania będzie miała dostęp do informacji zawartych w rejestrze o dłużniku, jeżeli oświadczy, że ma pisemne upoważnienie dłużnika ważne nie dłużej niż 30 dni od dnia jego udzielenia. "Upoważnienie dłużnika będzie mogło być przedmiotem weryfikacji (...). W przypadku, gdy osoba zainteresowana skorzysta z informacji dotyczących dłużnika zawartych w rejestrze bez pisemnego upoważnienia tego dłużnika, podlegać będzie administracyjnej karze pieniężnej w wysokości 10 tys. zł" - zastrzeżono.

Dłużnik ujawniony w rejestrze będzie mógł wystąpić do organu prowadzącego rejestr z pytaniem, za pośrednictwem portalu podatkowego, komu i kiedy udostępniono informacje dotyczące tego dłużnika. Przewiduje się, że zarejestrowane zapytania będą przechowywane przez rok.

Organy administracji publicznej np. CBA, prokuratury, sądy, będą korzystać z ułatwień w wyszukiwaniu danych o dłużnikach - w przypadku osób fizycznych nie będą potrzebowały upoważnienia.

MF nie zgodziło się m.in. na postulat resortu gospodarki, który domagał się wykreślenia przepisów o wymianie danych między rejestrem, a Biurami Informacji Gospodarczej. Zgodnie z propozycjami zawartymi w projekcie BIG-i miałyby uzyskać bezpłatny dostęp do rejestru, zaś wierzyciele z administracji publicznej darmowy wgląd do danych posiadanych przez BIG-i.

Ulga na dziecko dla rodziców po rozwodzie

Resort finansów wyjaśnił, że kwestia bezpłatnego dostępu BIG-ów do rejestru, jak i bezpłatnego dostępu wierzycieli będących organami administracji publicznej oraz administracyjnych organów egzekucyjnych do danych będących w posiadaniu BIG-ów, była od samego początku tworzenia założeń jednym z kluczowych elementów tego systemu.

"Celem jego stworzenia jest bowiem zwiększenie dostępności do informacji niezbędnych do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu gospodarczego oraz weryfikacji rzetelności i wiarygodności potencjalnego kontrahenta, co współtworzyć będzie mechanizm bezpiecznego świadczenia usług i sprzedaży towarów, stymulujący wzrost gospodarczy" - napisano w odpowiedzi na postulaty MG.

Wśród zgłaszanych postulatów znalazła się także propozycja Konfederacji Lewiatan, by dystrybucja danych z rejestru odbywała się za pośrednictwem BIG-ów. Według organizacji zapewniłoby to niezbędny poziom kontroli procesu przetwarzania danych i ochrony prawa osób, których dane te dotyczą. Także na ten pomysł Ministerstwo Finansów nie zgodziło się.

Natomiast Związek Banków Polskich bezskutecznie proponował, by rozważyć możliwość prowadzenia rejestru w ramach partnerstwa wspólnie z BIG-ami. Banki postulowały też, aby także one - podobnie, jak BIG-i - miały pełen dostęp do danych z rejestru. (PAP)

mmu/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA