REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe dowody osobiste 2015

 LexOmni.pl
usługi prawne on line
Sergiusz Felbur
Prawnik, specjalista ds. produktów prawnych
Nowe dowody osobiste 2015
Nowe dowody osobiste 2015

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 1 marca 2015 r. wchodzą w życie przepisy dotyczące nowych dowodów osobistych. Zmianie ulegają regulacje ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych w zakresie danych zawartych w dowodzie. Nie trzeba wymieniać starych dowodów osobistych na nowe przed upływem terminu ich ważności.

Co się zmieni?

W dokumentach nie pojawi się już adres zameldowania. Znikną skan podpisu posiadacza, a także mało istotne z punktu widzenia urzędnika państwowego informacje, takie jak kolor oczu czy wzrost.

REKLAMA

Autopromocja

Pojawią się za to dodatkowe zabezpieczenia przed sfałszowaniem dokumentu, m.in. drugie zdjęcie posiadacza oraz mikrodruki. W procesie tłoczenia dowodów zastosowana zostanie inna technika oraz specjalna farba. 

Wnioskodawca, składając odpowiednią dokumentację, będzie zobowiązany do dostarczenia zdjęcia niestarszego niż sześciomiesięczne o wymiarach paszportowych 3,5 cm x 4,5 cm, spełniających poprzednie kryteria.

Stare dowody stracą ważność z datą na nich oznaczoną.

Kasy rejestrujące 2015 - PDF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komplet Kodeks pracy 2015 z komentarzem + CD + PDF

Wzór nowego dowodu osobistego

Źródło: MSW

Dowody osobiste 2015 - zabezpieczenia

Gdzie składać wniosek?

Nowelizacja ustawy zapewnia obywatelowi  RP swobodę w wyborze miejsca docelowego złożenia wniosku, zniknie tzw. rejonizacja. Urzędowy formularz stanie się bardziej przejrzysty, co pozwoli uniknąć dotychczas popełnianych błędów podczas jego wypełniania. Wniosek pozostanie wolny od opłat, a dokument tożsamości odbierzemy w miejscu jego złożenia. Będzie można również go złożyć w formie elektronicznej.

Dlaczego od 1 marca 2015?

Wydłużenie vacatio legis nowelizacji ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych do 1 marca 2015 r. stanowiło realizację postulatów organów samorządu terytorialnego. Wprowadzony zostanie System Rejestrów Państwowych, który obejmować ma rejestr numerów PESEL oraz rejestr dowodów osobistych. Skala przedsięwzięcia uniemożliwiła zakończenie przygotowań przed 1 stycznia 2015 r.

Nowe dowody osobiste - co zmieni się w praktyce?

Na co powinniśmy uważać?

Wbrew dotychczasowym pogłoskom, zmiana przepisów nie przysporzy kłopotów klientom banków. Związek Banków Polskich poinformował, iż przed dokonywaniem operacji nie będzie wymagał poświadczania adresu zameldowania. Wystarczyć ma jedynie pisemne oświadczenie o zameldowaniu. Według doniesień medialnych, banki uzyskać mają dostęp do bazy PESEL, w rezultacie weryfikacja klientów powinna odbywać się sprawnie, nie naruszając danych osobowych zainteresowanego.

Zmiany nie powinny nastręczyć również problemów u notariusza czy na poczcie, z uwagi na fakt, iż ich zadaniem jest wyłącznie potwierdzenie tożsamości obywatela.

Trudno natomiast przewidzieć konsekwencje w razie wyjazdu zagranicznego, bowiem nowe wzory dowodów osobistych nie zostały przekazane do innych krajów. Ośrodki turystyczne mogą z dużą ostrożnością podchodzić do dokumentów nie zawierających adresu zameldowania, szczególnie w kontekście braku możliwości jego zweryfikowania. Wobec powyższego, w razie wyjazdu do państwa należącego do strefy Schengen zaleca się zabranie paszportu.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Ustawa o ewidencji ludności i dowodach osobistych przewiduje możliwość udostępnienia niezbędnych danych również innym podmiotom, m.in. sądom, prokuraturze, policji czy organom skarbowym (art. 44 h ust. 1 ustawy). Organy państwowe oraz osoby trzecie uzyskają informację po wykazaniu interesu prawnego, a w razie jego braku po uwiarygodnieniu interesu faktycznego oraz za zgodą osób, których dane dotyczą (art. 44 h ust. 2 pkt 1 i 3). Powyższy wymóg w szczególności dotyczy wierzycieli, zamierzających dochodzić przeciwko dłużnikowi roszczeń na drodze cywilnej.

Formularze PIT 2014/2015

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA