REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe dowody osobiste - co zmieni się w praktyce?

Kancelaria Prawna ARKANA
Profesjonalna obsługa prawna firm i porady prawne dla biznesu.
nowy dowód osobisty 2015 - wzór
nowy dowód osobisty 2015 - wzór

REKLAMA

REKLAMA

Dnia 1 marca 2015 roku wprowadzony zostanie nowy wzór dowodu osobistego oraz nowe zasady dotyczące tego dokumentu. Największą kontrowersję w opinii publicznej wzbudza usunięcie z dokumentu danych o adresie zameldowania. Choć obowiązek meldunkowy już od dawna traci na praktycznym znaczeniu, wciąż rosną obawy, w jaki sposób brak adresu w dowodzie wpłynie na nasze codzienne życie.

Nowa ustawa o dowodach osobistych, z dnia 6 sierpnia 2010 r. (dalej: ustawa), zastąpi dotychczasowe regulacje w tym zakresie zawarte w ustawie z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Choć jak widać ustawa datowana jest na 2010 rok i przewidziane nią regulacje miały pierwotnie obowiązywać już od 1 stycznia 2011 roku, to ostatecznie jej wejście w życie nastąpi dopiero w najbliższych dniach, a dokładnie 1 marca 2015 roku. W tym dniu zaczną obowiązywać również nowe regulacje dotyczące ewidencji ludności i aktów stanu cywilnego, a także związany z nimi System Rejestrów Państwowych Źródło.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kasy rejestrujące 2015 - PDF

Czym nowy dowód osobisty różnić będzie się od „starego”?

W nowych dowodach zrezygnowano z zamieszczenia tych danych, które nie są niezbędne, jak również tych, które zależne są jedynie od subiektywnej oceny posiadacza – np. kolor oczu czy wzrost. Wzór nowego dowodu nie przewiduje miejsca na zeskanowany podpis, a także – co wzbudza największe kontrowersje – adres zameldowania. Natomiast nowa informacja, jaka pojawi się w dokumencie, to określenie obywatelstwa posiadacza.

Co ważne, zgodnie z wprowadzaną ustawą, znaczenie prawne straci również wskazanie adresu zameldowania w „starych” dowodach osobistych, wydanych na podstawie dotychczasowej ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Zgodnie bowiem z nową regulacją, od dnia 1 marca 2015 roku adres miejsca zameldowania zamieszczony w „starym” dowodzie osobistym nie potwierdza adresu miejsca zameldowania (art. 89 ust. 1 ustawy).

REKLAMA

Wprowadzone rozwiązanie wprowadza zatem ujednolicenie jeżeli chodzi o wskazanie w dowodzie adresu zameldowania – nowe dowody nie posiadają go wcale, natomiast stare dowody pozostają w tym zakresie bez znaczenia prawnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższe jest jednym z pierwszych kroków w związku z planowanym na 2016 rok zniesieniem obowiązku meldunkowego.

Dowody osobiste 2015 - zabezpieczenia

Jak brak adresu zameldowania wpłynie na codzienne życie?

Adres zameldowania wskazany w dowodzie osobistym był wykorzystywany nie tylko przy załatwianiu spraw przed organami administracji publicznej, ale też w banku czy urzędzie pocztowym. W związku z brakiem wskazania tego adresu w nowym wzorze dowodu, jak i z faktem, że zgodnie z prawem od dnia 1 marca 2015 roku adres miejsca zameldowania zamieszczony w „starym” dowodzie osobistym nie potwierdza adresu miejsca zameldowania, podmioty nie posiadające dostępu do rejestrów publicznych będą musiały w tym zakresie opierać się na oświadczeniach osób.

Banki zapowiadają pozyskiwanie danych o adresie z pisemnych oświadczeń klientów banków, potwierdzonych własnoręcznym podpisem. Dla klientów nie powinno to zatem stanowić żadnego problemu.

Jeżeli zaś chodzi o odbiór przesyłek pocztowych, komplikacje mogą pojawić się jedynie przy odbiorze przesyłek na poczcie przez osobę wspólnie z adresatem zamieszkującą. W tym wypadku konieczne będzie złożenie oświadczenia ze wskazaniem osoby lub osób, które adresat upoważni do odbioru przesyłek czy przekazów pocztowych. W przypadku zaś odbioru przesyłki przez adresata, nie będzie z tym problemu, bowiem poczta zweryfikuje jego imię i nazwisko, zaś zgodnie z ustawą prawo pocztowe adresat odbiera przesyłkę pod adresem wskazanym przez nadawcę, a nie pod adresem zameldowania.

Planowane odejście od obowiązku meldunkowego i związany z tym brak uwidocznienia miejsca zameldowania w nowych dowodach osobistych należy ocenić pozytywnie. Adres miejsca zameldowania już od dawna traci na znaczeniu w codziennym życiu, na co nie bez wpływu pozostaje niesłabnący wzrost migracji ludności powodujący zmiany miejsca zamieszkania, bez uwidocznienia zmiany w zakresie meldunku. Również przepisy prawa cywilnego odnoszą się do miejsca zamieszkania osoby, uzależniając chociażby właściwość sądu od miejsca zamieszkania osoby, czy też uzależniając skuteczne wszczęcie postępowania sądowego od wskazania miejsca zamieszkania (a nie zameldowania) przeciwnika.

Czy każdy musi wymienić dowód na nowy?

Zgodnie z art. 88 ustawy, dowody osobiste wydane przed dniem 1 marca 2015 r. zachowują ważność do upływu terminów w nich określonych. Nie ma więc konieczności, by od razu wymieniać „stary” dowód na nowy. Warto zaznaczyć, że pomimo, iż nowe przepisy nie przewidują już wydawania dowodów osobistych bez terminu ważności, to „stare” dowody wydane bezterminowo zachowają swą ważność.

Co ważne, z dniem wejścia w życie nowych przepisów, zmiana adresu miejsca zameldowania posiadacza „starego” dowodu osobistego nie będzie stanowić podstawy do jego wymiany. Będzie można zatem bez przeszkód nadal posługiwać się dotychczasowym dowodem, pomimo zmiany adresu zameldowania – aż do czasu utraty jego terminu ważności.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Jak wyrobić nowy dowód?

Procedura wydania nowego dowodu osobistego uległa uproszczeniu, bowiem wniosek o wydanie dowodu osobistego będzie można złożyć w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego. Zdjęcie w nowym dowodzie nie będzie ukazywać jak dotychczas prawego profilu twarzy, lecz twarz w pozycji frontalnej, w sposób analogiczny do zdjęć zamieszczanych w aktualnie wydawanych paszportach.

Wydanie dowodu osobistego na podstawie nowej ustawy nie podlega opłacie, a wniosek należy złożyć co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego lub niezwłocznie – w przypadku zaistnienia innych przyczyn obligujących posiadacza do wyrobienia dokumentu.  Dowód należy odebrać co do zasady osobiście, w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek.

Agnieszka Hervy, aplikant radcowski, Kancelaria Prawna ARKANA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA