REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe dowody osobiste - co zmieni się w praktyce?

Kancelaria Prawna ARKANA
Profesjonalna obsługa prawna firm i porady prawne dla biznesu.
nowy dowód osobisty 2015 - wzór
nowy dowód osobisty 2015 - wzór

REKLAMA

REKLAMA

Dnia 1 marca 2015 roku wprowadzony zostanie nowy wzór dowodu osobistego oraz nowe zasady dotyczące tego dokumentu. Największą kontrowersję w opinii publicznej wzbudza usunięcie z dokumentu danych o adresie zameldowania. Choć obowiązek meldunkowy już od dawna traci na praktycznym znaczeniu, wciąż rosną obawy, w jaki sposób brak adresu w dowodzie wpłynie na nasze codzienne życie.

Nowa ustawa o dowodach osobistych, z dnia 6 sierpnia 2010 r. (dalej: ustawa), zastąpi dotychczasowe regulacje w tym zakresie zawarte w ustawie z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Choć jak widać ustawa datowana jest na 2010 rok i przewidziane nią regulacje miały pierwotnie obowiązywać już od 1 stycznia 2011 roku, to ostatecznie jej wejście w życie nastąpi dopiero w najbliższych dniach, a dokładnie 1 marca 2015 roku. W tym dniu zaczną obowiązywać również nowe regulacje dotyczące ewidencji ludności i aktów stanu cywilnego, a także związany z nimi System Rejestrów Państwowych Źródło.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kasy rejestrujące 2015 - PDF

Czym nowy dowód osobisty różnić będzie się od „starego”?

W nowych dowodach zrezygnowano z zamieszczenia tych danych, które nie są niezbędne, jak również tych, które zależne są jedynie od subiektywnej oceny posiadacza – np. kolor oczu czy wzrost. Wzór nowego dowodu nie przewiduje miejsca na zeskanowany podpis, a także – co wzbudza największe kontrowersje – adres zameldowania. Natomiast nowa informacja, jaka pojawi się w dokumencie, to określenie obywatelstwa posiadacza.

Co ważne, zgodnie z wprowadzaną ustawą, znaczenie prawne straci również wskazanie adresu zameldowania w „starych” dowodach osobistych, wydanych na podstawie dotychczasowej ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Zgodnie bowiem z nową regulacją, od dnia 1 marca 2015 roku adres miejsca zameldowania zamieszczony w „starym” dowodzie osobistym nie potwierdza adresu miejsca zameldowania (art. 89 ust. 1 ustawy).

REKLAMA

Wprowadzone rozwiązanie wprowadza zatem ujednolicenie jeżeli chodzi o wskazanie w dowodzie adresu zameldowania – nowe dowody nie posiadają go wcale, natomiast stare dowody pozostają w tym zakresie bez znaczenia prawnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższe jest jednym z pierwszych kroków w związku z planowanym na 2016 rok zniesieniem obowiązku meldunkowego.

Dowody osobiste 2015 - zabezpieczenia

Jak brak adresu zameldowania wpłynie na codzienne życie?

Adres zameldowania wskazany w dowodzie osobistym był wykorzystywany nie tylko przy załatwianiu spraw przed organami administracji publicznej, ale też w banku czy urzędzie pocztowym. W związku z brakiem wskazania tego adresu w nowym wzorze dowodu, jak i z faktem, że zgodnie z prawem od dnia 1 marca 2015 roku adres miejsca zameldowania zamieszczony w „starym” dowodzie osobistym nie potwierdza adresu miejsca zameldowania, podmioty nie posiadające dostępu do rejestrów publicznych będą musiały w tym zakresie opierać się na oświadczeniach osób.

Banki zapowiadają pozyskiwanie danych o adresie z pisemnych oświadczeń klientów banków, potwierdzonych własnoręcznym podpisem. Dla klientów nie powinno to zatem stanowić żadnego problemu.

Jeżeli zaś chodzi o odbiór przesyłek pocztowych, komplikacje mogą pojawić się jedynie przy odbiorze przesyłek na poczcie przez osobę wspólnie z adresatem zamieszkującą. W tym wypadku konieczne będzie złożenie oświadczenia ze wskazaniem osoby lub osób, które adresat upoważni do odbioru przesyłek czy przekazów pocztowych. W przypadku zaś odbioru przesyłki przez adresata, nie będzie z tym problemu, bowiem poczta zweryfikuje jego imię i nazwisko, zaś zgodnie z ustawą prawo pocztowe adresat odbiera przesyłkę pod adresem wskazanym przez nadawcę, a nie pod adresem zameldowania.

Planowane odejście od obowiązku meldunkowego i związany z tym brak uwidocznienia miejsca zameldowania w nowych dowodach osobistych należy ocenić pozytywnie. Adres miejsca zameldowania już od dawna traci na znaczeniu w codziennym życiu, na co nie bez wpływu pozostaje niesłabnący wzrost migracji ludności powodujący zmiany miejsca zamieszkania, bez uwidocznienia zmiany w zakresie meldunku. Również przepisy prawa cywilnego odnoszą się do miejsca zamieszkania osoby, uzależniając chociażby właściwość sądu od miejsca zamieszkania osoby, czy też uzależniając skuteczne wszczęcie postępowania sądowego od wskazania miejsca zamieszkania (a nie zameldowania) przeciwnika.

Czy każdy musi wymienić dowód na nowy?

Zgodnie z art. 88 ustawy, dowody osobiste wydane przed dniem 1 marca 2015 r. zachowują ważność do upływu terminów w nich określonych. Nie ma więc konieczności, by od razu wymieniać „stary” dowód na nowy. Warto zaznaczyć, że pomimo, iż nowe przepisy nie przewidują już wydawania dowodów osobistych bez terminu ważności, to „stare” dowody wydane bezterminowo zachowają swą ważność.

Co ważne, z dniem wejścia w życie nowych przepisów, zmiana adresu miejsca zameldowania posiadacza „starego” dowodu osobistego nie będzie stanowić podstawy do jego wymiany. Będzie można zatem bez przeszkód nadal posługiwać się dotychczasowym dowodem, pomimo zmiany adresu zameldowania – aż do czasu utraty jego terminu ważności.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Jak wyrobić nowy dowód?

Procedura wydania nowego dowodu osobistego uległa uproszczeniu, bowiem wniosek o wydanie dowodu osobistego będzie można złożyć w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego. Zdjęcie w nowym dowodzie nie będzie ukazywać jak dotychczas prawego profilu twarzy, lecz twarz w pozycji frontalnej, w sposób analogiczny do zdjęć zamieszczanych w aktualnie wydawanych paszportach.

Wydanie dowodu osobistego na podstawie nowej ustawy nie podlega opłacie, a wniosek należy złożyć co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego lub niezwłocznie – w przypadku zaistnienia innych przyczyn obligujących posiadacza do wyrobienia dokumentu.  Dowód należy odebrać co do zasady osobiście, w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek.

Agnieszka Hervy, aplikant radcowski, Kancelaria Prawna ARKANA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

REKLAMA

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA