REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść podatników - stanowisko MF

Subskrybuj nas na Youtube
Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść podatników - stanowisko MF; in dubio pro tributario
Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść podatników - stanowisko MF; in dubio pro tributario
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo finansów nie blokuje prac nad prezydenckim projektem, który ma wprowadzić zasadę rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika - zapewnił w środę wicedyrektor departamentu polityki podatkowej w MF Włodzimierz Gurba. Zdaniem Gurby wątpliwości w prezydenckim projekcie budzi np. to, kto ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika, czy sądy i urzędy, czy też sam podatnik. "Minister finansów trochę się obawia, żeby nie doszło do sytuacji, w której podatnik przepisów nie rozumie, więc odmawia zapłaty podatku."

Gurba poinformował podczas konferencji na temat wpływu dialogu społecznego na kształt polskiego prawa podatkowego, że resort finansów popiera kierunek zmian zaproponowany przez prezydenta, a zarzuty, że ministerstwo blokuje ich uchwalenie są "absolutnie nieprawdziwe". Dodał, że resort finansów uważa jednak, iż należy skodyfikować nie tylko jedną naczelną zasadę prawa podatkowego, w oderwaniu od innych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kasy rejestrujące 2015 - PDF

"Wydaje mi się, że "in dubio pro tributario" (rozstrzyganie wątpliwości na korzyść podatnika-PAP) wyrwane z kontekstu wszystkich zasad prawa podatkowego może też nastręczać wątpliwości w prawidłowym stosowaniu" - wyjaśnił. Przywołał opinię Krajowej Rady Sądownictwa, która wskazała, że celowe byłoby rozstrzygnięcie tej problematyki w kompleksowej nowelizacji zasad prawa podatkowego. Podkreślił, że komisja kodyfikacyjna ogólnego prawa podatkowego pracuje nad zapowiedzianą przez premier Ewę Kopacz nową Ordynacją podatkową. Według niego zasada "in dubio pro tributario" prawdopodobnie znajdzie się w kierunkowych założeniach do Ordynacji, które mają ujrzeć światło dzienne w marcu.

Zdaniem Gurby wątpliwości w prezydenckim projekcie budzi np. to, kto ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika, czy sądy i urzędy, czy też sam podatnik także w przypadku obliczania podatku. "Minister finansów trochę się obawia, żeby nie doszło do sytuacji, w której podatnik przepisów nie rozumie, więc odmawia zapłaty podatku. Nie takie są intencje prezydenta" - powiedział.

REKLAMA

"Większej troski, w ocenie ministra, wymaga sama redakcja przepisu (zaproponowanego przez prezydenta - PAP)" - wyjaśnił przedstawiciel MF. Poinformował, że Rada Konsultacyjna Prawa Podatkowego oceniła, iż przepis zaproponowany przez prezydenta spełnia w stopniu dostatecznym wymogi poprawnej legislacji. "Wydaje nam się, że stać nas na więcej (niż dostateczny-PAP)" - powiedział Gurba.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według niego pracując nad nowym rozwiązaniem, trzeba się wsłuchać w poglądy wszystkich, szczególnie przedstawicieli doktryny i sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego, którzy czasem mają inną niż prezydent wizję legislacyjną sformułowania zasady in dubio pro tributario.

Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść podatników - Rada Konsultacyjna Prawa Podatkowego jest "za"

Gurba tłumaczył ponadto, że prezydenckim projektem zajmuje się sejmowa podkomisja ds. monitorowania systemu podatkowego, ponieważ trafiają do niej wszystkie ważne projekty, które wymagają pogłębionej refleksji. "Nie jest to nic nadzwyczajnego" - zaznaczył.

Prezydent Pracodawców RP Andrzej Malinowski ocenił, że wprowadzenie proponowanej przez głowę państwa zasady będzie oznaczać przełom w relacjach podatników z fiskusem. "Jest to zasada z pewnością bardzo pożądana nie tylko przez przedsiębiorców, ale wszystkich obywateli będących podatnikami" - mówił. Według niego to bardzo ważny projekt, który jest jednak "skutecznie tłamszony". Malinowski skrytykował decyzję o przekazaniu projektu do podkomisji ds. monitorowania systemu podatkowego. Uważa, że decyzja jest o tyle niezrozumiała, że jest to krótki projekt, a Sejm udowodnił wiele razy, że jeżeli chce, to nawet w trzy, czy dwa dni potrafi się uporać ze zmianami o wiele bardziej skomplikowanymi.

"Co tu można monitorować, przez co najmniej miesiąc? Bowiem zakładamy, że pewnie miesiąc będzie to monitorowane (...). Nie możemy sobie w tej chwili pozwolić na to, żeby opóźniać realizację tego projektu. On jest prosty, jasny i niewymagający szerszych dyskusji" - przekonywał. "Wreszcie musimy doprowadzić do sytuacji, w której fiskus i obywatel są równi wobec prawa. Taka jest przyszłość gospodarki i demokratycznego państwa w XXI w." - dowodził.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Paweł Janik z Kancelarii Prezydenta RP mówił, że Kancelaria stara się w swoich pracach zawsze uwzględnić głos zarówno pracodawców, związków zawodowych, jak i ekspertów i administracji. "Staraliśmy się znaleźć wspólny mianownik dla tego wszystkiego. Uznaliśmy, że (...) większość podatników to są osoby, pomioty, które rzetelnie wykonują swoje obowiązki wobec państwa i państwo w związku z tym jest im winne minimum zaufania" - tłumaczył.

Według przewodniczącej Krajowej Rady Doradców Podatkowych prof. Jadwigi Glumińskiej-Pawlic, nawet jeżeli na określonym etapie postępowania wątpliwości byłyby rozstrzygane na korzyść podatnika, to nie musiałoby to od razu oznaczać końca sporu - sprawy mogą bowiem trafiać do sądu administracyjnego, a nawet do Trybunału Konstytucyjnego. "Podstawową bolączką jest tworzenie złego prawa podatkowego, zarówno materialnego i proceduralnego" - oceniła. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA