REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja ordynacji podatkowej 2015 - premier ma wątpliwości

Nowelizacja ordynacji podatkowej 2015 - premier ma wątpliwości
Nowelizacja ordynacji podatkowej 2015 - premier ma wątpliwości
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wiceszef MF w piśmie do sekretarza Rady Ministrów zwrócił uwagę na pilną potrzebę podjęcia przez rząd odsuwanej od kilku miesięcy decyzji ws. noweli Ordynacji podatkowej. Dopóki premier nie otrzyma odpowiedzi na wszystkie pytania, projekt nie zostanie przyjęty - mówi rzeczniczka rządu.

Wiceminister Janusz Cichoń przypomniał, że projekt jest priorytetowy i według planów miał być przyjęty już w zeszłym roku. Ponadto wdraża unijne prawo i za opóźnienia mogą nam grozić kary.

REKLAMA

Autopromocja

Kasy rejestrujące 2015 - PDF

Chodzi o projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który oprócz korzystnych dla podatników zmian zawiera krytykowaną przez biznes tzw. klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania. Według resortu finansów klauzula ma przeciwdziałać stosowanej przez firmy optymalizacji podatkowej, która obniża dochody budżetu o miliardy złotych. Zdaniem ministra finansów Mateusza Szczurka klauzula będzie spełniać funkcję prewencyjną. Chodzi o to, by zniechęcić koncerny do unikania opodatkowania np. poprzez transferowanie zysków za granicę albo ukrywanie ich poza Polską.

"W związku z przedłużającym się rozpatrywaniem przez Radę Ministrów projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, zwracam uprzejmie uwagę na pilną potrzebę podjęcia rozstrzygnięcia w sprawie tego projektu" - zaapelował wiceminister finansów Janusz Cichoń w piśmie adresowanym do sekretarza Rady Ministrów, prezesa Rządowego Centrum Legislacji Macieja Berka.

Przypomniał, że w wykazie prac RM projekt został ujęty jako priorytetowy, a termin jego przyjęcia przez rząd pierwotnie planowany był na czwarty kwartał 2014 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister zaznaczył, że 1 stycznia br. upłynął termin implementacji unijnej dyrektywy, której wdrożenie do naszych przepisów przewiduje projekt noweli Ordynacji podatkowej.

"Pismem z dnia 29 stycznia 2015 r. Komisja Europejska wezwała Rząd Rzeczypospolitej Polskiej do usunięcia uchybienia (zarzuty formalne) w związku z brakiem transpozycji dyrektywy Rady 2011/16/UE (naruszenie nr 2015/0087), wskazując na możliwość nałożenia przez Trybunał Sprawiedliwości kar pieniężnych na podstawie art. 260 ust. 3 TFUE" - napisał.

"Na obecnym etapie prac nad projektem istnieje tylko jedna rozbieżność z Ministrem Gospodarki w kwestii wprowadzenia podwyższonej stawki odsetek za zwłokę w podatku od towarów i usług oraz w podatku akcyzowym" - dodał Cichoń.

O pismo Cichonia PAP zapytała rzeczniczkę rządu Małgorzatę Kidawę-Błońską. Wyjaśniła, że premier Ewa Kopacz ma pewne wątpliwości w związku z tym projektem. "Jeśli są jakieś nieścisłości, to wolimy te wszystkie sprawy doprecyzować. Na przedostatnim posiedzeniu rządu nie było ministra Mateusza Szczurka i premier Ewa Kopacz nie mogła otrzymać wszystkich informacji" - relacjonowała Kidawa-Błońska. I zapowiedziała: "Dopóki pani premier nie otrzyma odpowiedzi na wszystkie pytania, projekt nie zostanie przyjęty".

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

REKLAMA

"Rozumiem, że MF zależy, aby projekt przyjąć jak najszybciej, ale odpowiedzialność za wszystkie ustawy bierze na siebie rząd i pani premier, dlatego każda ustawa musi mieć pełną akceptację" - podkreśliła rzeczniczka rządu, dodając, że w momencie, gdy wszelkie wątpliwości zostaną rozwiane, projekt trafi na posiedzenie rządu.

Na początku miesiąca resort finansów pytany przez PAP o powody opóźnienia w przyjęciu projektu noweli przez Radę Ministrów, wyjaśniał, że jest to obszerny dokument, z którym muszą zapoznać się wszyscy członkowie RM.

Pierwotnie ministerstwo chciało, by projekt trafił do Sejmu w połowie grudnia ubiegłego roku, ale - mimo zakończenia konsultacji - rząd nie przyjął go do dziś. W grudniu resort liczył na to, że przyjęty przez rząd projekt trafi na początku stycznia do Sejmu. W styczniu br. projekt dwa razy znalazł się w porządku obrad rządu, ale za każdym razem był z niego zdejmowany. 20 stycznia Centrum Informacyjne Rządu informowało, że można się spodziewać, iż rząd powróci do prac nad dokumentem podczas jednego z najbliższych posiedzeń.

Wśród zawartych w projekcie ułatwień dla podatników są m.in.: ogólna interpretacja podatkowa zamiast powielania interpretacji indywidualnych; prawo do zapłaty podatku w imieniu podatnika; możliwość posługiwania się w urzędach skarbowych kartą płatniczą czy składania drogą elektroniczną pełnomocnictw ogólnych w postępowaniu podatkowym. Proponuje się także informatyzację kontroli podatkowych - duzi przedsiębiorcy byliby objęci informatycznymi kontrolami od 2016 r., a mali i średni - od 2018 r.

Poza ułatwieniami projekt wprowadza też klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania. Zdaniem MF unikanie opodatkowania jest problemem dziś i będzie nim w przyszłości, a większość krajów OECD i rozwiniętych ma tego rodzaju klauzule.

Klauzula stanowi, że "unikaniem opodatkowania jest zastosowanie w sposób zamierzony sztucznej konstrukcji prawnej, której głównym celem było uzyskanie, nieprzewidzianej w przepisach prawa podatkowego oraz sprzecznej z celem i istotą tych przepisów, znacznej korzyści podatkowej przez podmiot tworzący lub współtworzący sztuczną konstrukcję prawną".

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

"Znaczną korzyść" podatkową zdefiniowano jako przekraczającą 50 tys. zł niezapłaconego podatku rocznie. Resort finansów podał, że limit 50 tys. zł oszacowano, biorąc pod uwagę realne koszty skorzystania z usług firm konsultingowych oferujących założenie i utrzymanie za granicą fikcyjnej spółki, oraz obsługę prawną całego schematu unikania opodatkowania. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA