REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja ordynacji podatkowej 2015 - premier ma wątpliwości

Nowelizacja ordynacji podatkowej 2015 - premier ma wątpliwości
Nowelizacja ordynacji podatkowej 2015 - premier ma wątpliwości
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wiceszef MF w piśmie do sekretarza Rady Ministrów zwrócił uwagę na pilną potrzebę podjęcia przez rząd odsuwanej od kilku miesięcy decyzji ws. noweli Ordynacji podatkowej. Dopóki premier nie otrzyma odpowiedzi na wszystkie pytania, projekt nie zostanie przyjęty - mówi rzeczniczka rządu.

Wiceminister Janusz Cichoń przypomniał, że projekt jest priorytetowy i według planów miał być przyjęty już w zeszłym roku. Ponadto wdraża unijne prawo i za opóźnienia mogą nam grozić kary.

REKLAMA

Autopromocja

Kasy rejestrujące 2015 - PDF

Chodzi o projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który oprócz korzystnych dla podatników zmian zawiera krytykowaną przez biznes tzw. klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania. Według resortu finansów klauzula ma przeciwdziałać stosowanej przez firmy optymalizacji podatkowej, która obniża dochody budżetu o miliardy złotych. Zdaniem ministra finansów Mateusza Szczurka klauzula będzie spełniać funkcję prewencyjną. Chodzi o to, by zniechęcić koncerny do unikania opodatkowania np. poprzez transferowanie zysków za granicę albo ukrywanie ich poza Polską.

"W związku z przedłużającym się rozpatrywaniem przez Radę Ministrów projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, zwracam uprzejmie uwagę na pilną potrzebę podjęcia rozstrzygnięcia w sprawie tego projektu" - zaapelował wiceminister finansów Janusz Cichoń w piśmie adresowanym do sekretarza Rady Ministrów, prezesa Rządowego Centrum Legislacji Macieja Berka.

Przypomniał, że w wykazie prac RM projekt został ujęty jako priorytetowy, a termin jego przyjęcia przez rząd pierwotnie planowany był na czwarty kwartał 2014 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister zaznaczył, że 1 stycznia br. upłynął termin implementacji unijnej dyrektywy, której wdrożenie do naszych przepisów przewiduje projekt noweli Ordynacji podatkowej.

"Pismem z dnia 29 stycznia 2015 r. Komisja Europejska wezwała Rząd Rzeczypospolitej Polskiej do usunięcia uchybienia (zarzuty formalne) w związku z brakiem transpozycji dyrektywy Rady 2011/16/UE (naruszenie nr 2015/0087), wskazując na możliwość nałożenia przez Trybunał Sprawiedliwości kar pieniężnych na podstawie art. 260 ust. 3 TFUE" - napisał.

"Na obecnym etapie prac nad projektem istnieje tylko jedna rozbieżność z Ministrem Gospodarki w kwestii wprowadzenia podwyższonej stawki odsetek za zwłokę w podatku od towarów i usług oraz w podatku akcyzowym" - dodał Cichoń.

O pismo Cichonia PAP zapytała rzeczniczkę rządu Małgorzatę Kidawę-Błońską. Wyjaśniła, że premier Ewa Kopacz ma pewne wątpliwości w związku z tym projektem. "Jeśli są jakieś nieścisłości, to wolimy te wszystkie sprawy doprecyzować. Na przedostatnim posiedzeniu rządu nie było ministra Mateusza Szczurka i premier Ewa Kopacz nie mogła otrzymać wszystkich informacji" - relacjonowała Kidawa-Błońska. I zapowiedziała: "Dopóki pani premier nie otrzyma odpowiedzi na wszystkie pytania, projekt nie zostanie przyjęty".

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

REKLAMA

"Rozumiem, że MF zależy, aby projekt przyjąć jak najszybciej, ale odpowiedzialność za wszystkie ustawy bierze na siebie rząd i pani premier, dlatego każda ustawa musi mieć pełną akceptację" - podkreśliła rzeczniczka rządu, dodając, że w momencie, gdy wszelkie wątpliwości zostaną rozwiane, projekt trafi na posiedzenie rządu.

Na początku miesiąca resort finansów pytany przez PAP o powody opóźnienia w przyjęciu projektu noweli przez Radę Ministrów, wyjaśniał, że jest to obszerny dokument, z którym muszą zapoznać się wszyscy członkowie RM.

Pierwotnie ministerstwo chciało, by projekt trafił do Sejmu w połowie grudnia ubiegłego roku, ale - mimo zakończenia konsultacji - rząd nie przyjął go do dziś. W grudniu resort liczył na to, że przyjęty przez rząd projekt trafi na początku stycznia do Sejmu. W styczniu br. projekt dwa razy znalazł się w porządku obrad rządu, ale za każdym razem był z niego zdejmowany. 20 stycznia Centrum Informacyjne Rządu informowało, że można się spodziewać, iż rząd powróci do prac nad dokumentem podczas jednego z najbliższych posiedzeń.

Wśród zawartych w projekcie ułatwień dla podatników są m.in.: ogólna interpretacja podatkowa zamiast powielania interpretacji indywidualnych; prawo do zapłaty podatku w imieniu podatnika; możliwość posługiwania się w urzędach skarbowych kartą płatniczą czy składania drogą elektroniczną pełnomocnictw ogólnych w postępowaniu podatkowym. Proponuje się także informatyzację kontroli podatkowych - duzi przedsiębiorcy byliby objęci informatycznymi kontrolami od 2016 r., a mali i średni - od 2018 r.

Poza ułatwieniami projekt wprowadza też klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania. Zdaniem MF unikanie opodatkowania jest problemem dziś i będzie nim w przyszłości, a większość krajów OECD i rozwiniętych ma tego rodzaju klauzule.

Klauzula stanowi, że "unikaniem opodatkowania jest zastosowanie w sposób zamierzony sztucznej konstrukcji prawnej, której głównym celem było uzyskanie, nieprzewidzianej w przepisach prawa podatkowego oraz sprzecznej z celem i istotą tych przepisów, znacznej korzyści podatkowej przez podmiot tworzący lub współtworzący sztuczną konstrukcję prawną".

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

"Znaczną korzyść" podatkową zdefiniowano jako przekraczającą 50 tys. zł niezapłaconego podatku rocznie. Resort finansów podał, że limit 50 tys. zł oszacowano, biorąc pod uwagę realne koszty skorzystania z usług firm konsultingowych oferujących założenie i utrzymanie za granicą fikcyjnej spółki, oraz obsługę prawną całego schematu unikania opodatkowania. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA