REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja ordynacji podatkowej 2015 - premier ma wątpliwości

Nowelizacja ordynacji podatkowej 2015 - premier ma wątpliwości
Nowelizacja ordynacji podatkowej 2015 - premier ma wątpliwości
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wiceszef MF w piśmie do sekretarza Rady Ministrów zwrócił uwagę na pilną potrzebę podjęcia przez rząd odsuwanej od kilku miesięcy decyzji ws. noweli Ordynacji podatkowej. Dopóki premier nie otrzyma odpowiedzi na wszystkie pytania, projekt nie zostanie przyjęty - mówi rzeczniczka rządu.

Wiceminister Janusz Cichoń przypomniał, że projekt jest priorytetowy i według planów miał być przyjęty już w zeszłym roku. Ponadto wdraża unijne prawo i za opóźnienia mogą nam grozić kary.

REKLAMA

REKLAMA

Kasy rejestrujące 2015 - PDF

Chodzi o projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który oprócz korzystnych dla podatników zmian zawiera krytykowaną przez biznes tzw. klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania. Według resortu finansów klauzula ma przeciwdziałać stosowanej przez firmy optymalizacji podatkowej, która obniża dochody budżetu o miliardy złotych. Zdaniem ministra finansów Mateusza Szczurka klauzula będzie spełniać funkcję prewencyjną. Chodzi o to, by zniechęcić koncerny do unikania opodatkowania np. poprzez transferowanie zysków za granicę albo ukrywanie ich poza Polską.

"W związku z przedłużającym się rozpatrywaniem przez Radę Ministrów projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, zwracam uprzejmie uwagę na pilną potrzebę podjęcia rozstrzygnięcia w sprawie tego projektu" - zaapelował wiceminister finansów Janusz Cichoń w piśmie adresowanym do sekretarza Rady Ministrów, prezesa Rządowego Centrum Legislacji Macieja Berka.

REKLAMA

Przypomniał, że w wykazie prac RM projekt został ujęty jako priorytetowy, a termin jego przyjęcia przez rząd pierwotnie planowany był na czwarty kwartał 2014 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister zaznaczył, że 1 stycznia br. upłynął termin implementacji unijnej dyrektywy, której wdrożenie do naszych przepisów przewiduje projekt noweli Ordynacji podatkowej.

"Pismem z dnia 29 stycznia 2015 r. Komisja Europejska wezwała Rząd Rzeczypospolitej Polskiej do usunięcia uchybienia (zarzuty formalne) w związku z brakiem transpozycji dyrektywy Rady 2011/16/UE (naruszenie nr 2015/0087), wskazując na możliwość nałożenia przez Trybunał Sprawiedliwości kar pieniężnych na podstawie art. 260 ust. 3 TFUE" - napisał.

"Na obecnym etapie prac nad projektem istnieje tylko jedna rozbieżność z Ministrem Gospodarki w kwestii wprowadzenia podwyższonej stawki odsetek za zwłokę w podatku od towarów i usług oraz w podatku akcyzowym" - dodał Cichoń.

O pismo Cichonia PAP zapytała rzeczniczkę rządu Małgorzatę Kidawę-Błońską. Wyjaśniła, że premier Ewa Kopacz ma pewne wątpliwości w związku z tym projektem. "Jeśli są jakieś nieścisłości, to wolimy te wszystkie sprawy doprecyzować. Na przedostatnim posiedzeniu rządu nie było ministra Mateusza Szczurka i premier Ewa Kopacz nie mogła otrzymać wszystkich informacji" - relacjonowała Kidawa-Błońska. I zapowiedziała: "Dopóki pani premier nie otrzyma odpowiedzi na wszystkie pytania, projekt nie zostanie przyjęty".

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

"Rozumiem, że MF zależy, aby projekt przyjąć jak najszybciej, ale odpowiedzialność za wszystkie ustawy bierze na siebie rząd i pani premier, dlatego każda ustawa musi mieć pełną akceptację" - podkreśliła rzeczniczka rządu, dodając, że w momencie, gdy wszelkie wątpliwości zostaną rozwiane, projekt trafi na posiedzenie rządu.

Na początku miesiąca resort finansów pytany przez PAP o powody opóźnienia w przyjęciu projektu noweli przez Radę Ministrów, wyjaśniał, że jest to obszerny dokument, z którym muszą zapoznać się wszyscy członkowie RM.

Pierwotnie ministerstwo chciało, by projekt trafił do Sejmu w połowie grudnia ubiegłego roku, ale - mimo zakończenia konsultacji - rząd nie przyjął go do dziś. W grudniu resort liczył na to, że przyjęty przez rząd projekt trafi na początku stycznia do Sejmu. W styczniu br. projekt dwa razy znalazł się w porządku obrad rządu, ale za każdym razem był z niego zdejmowany. 20 stycznia Centrum Informacyjne Rządu informowało, że można się spodziewać, iż rząd powróci do prac nad dokumentem podczas jednego z najbliższych posiedzeń.

Wśród zawartych w projekcie ułatwień dla podatników są m.in.: ogólna interpretacja podatkowa zamiast powielania interpretacji indywidualnych; prawo do zapłaty podatku w imieniu podatnika; możliwość posługiwania się w urzędach skarbowych kartą płatniczą czy składania drogą elektroniczną pełnomocnictw ogólnych w postępowaniu podatkowym. Proponuje się także informatyzację kontroli podatkowych - duzi przedsiębiorcy byliby objęci informatycznymi kontrolami od 2016 r., a mali i średni - od 2018 r.

Poza ułatwieniami projekt wprowadza też klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania. Zdaniem MF unikanie opodatkowania jest problemem dziś i będzie nim w przyszłości, a większość krajów OECD i rozwiniętych ma tego rodzaju klauzule.

Klauzula stanowi, że "unikaniem opodatkowania jest zastosowanie w sposób zamierzony sztucznej konstrukcji prawnej, której głównym celem było uzyskanie, nieprzewidzianej w przepisach prawa podatkowego oraz sprzecznej z celem i istotą tych przepisów, znacznej korzyści podatkowej przez podmiot tworzący lub współtworzący sztuczną konstrukcję prawną".

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

"Znaczną korzyść" podatkową zdefiniowano jako przekraczającą 50 tys. zł niezapłaconego podatku rocznie. Resort finansów podał, że limit 50 tys. zł oszacowano, biorąc pod uwagę realne koszty skorzystania z usług firm konsultingowych oferujących założenie i utrzymanie za granicą fikcyjnej spółki, oraz obsługę prawną całego schematu unikania opodatkowania. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA