REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja ordynacji podatkowej 2015 - premier ma wątpliwości

Nowelizacja ordynacji podatkowej 2015 - premier ma wątpliwości
Nowelizacja ordynacji podatkowej 2015 - premier ma wątpliwości
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wiceszef MF w piśmie do sekretarza Rady Ministrów zwrócił uwagę na pilną potrzebę podjęcia przez rząd odsuwanej od kilku miesięcy decyzji ws. noweli Ordynacji podatkowej. Dopóki premier nie otrzyma odpowiedzi na wszystkie pytania, projekt nie zostanie przyjęty - mówi rzeczniczka rządu.

Wiceminister Janusz Cichoń przypomniał, że projekt jest priorytetowy i według planów miał być przyjęty już w zeszłym roku. Ponadto wdraża unijne prawo i za opóźnienia mogą nam grozić kary.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kasy rejestrujące 2015 - PDF

Chodzi o projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który oprócz korzystnych dla podatników zmian zawiera krytykowaną przez biznes tzw. klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania. Według resortu finansów klauzula ma przeciwdziałać stosowanej przez firmy optymalizacji podatkowej, która obniża dochody budżetu o miliardy złotych. Zdaniem ministra finansów Mateusza Szczurka klauzula będzie spełniać funkcję prewencyjną. Chodzi o to, by zniechęcić koncerny do unikania opodatkowania np. poprzez transferowanie zysków za granicę albo ukrywanie ich poza Polską.

"W związku z przedłużającym się rozpatrywaniem przez Radę Ministrów projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, zwracam uprzejmie uwagę na pilną potrzebę podjęcia rozstrzygnięcia w sprawie tego projektu" - zaapelował wiceminister finansów Janusz Cichoń w piśmie adresowanym do sekretarza Rady Ministrów, prezesa Rządowego Centrum Legislacji Macieja Berka.

REKLAMA

Przypomniał, że w wykazie prac RM projekt został ujęty jako priorytetowy, a termin jego przyjęcia przez rząd pierwotnie planowany był na czwarty kwartał 2014 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister zaznaczył, że 1 stycznia br. upłynął termin implementacji unijnej dyrektywy, której wdrożenie do naszych przepisów przewiduje projekt noweli Ordynacji podatkowej.

"Pismem z dnia 29 stycznia 2015 r. Komisja Europejska wezwała Rząd Rzeczypospolitej Polskiej do usunięcia uchybienia (zarzuty formalne) w związku z brakiem transpozycji dyrektywy Rady 2011/16/UE (naruszenie nr 2015/0087), wskazując na możliwość nałożenia przez Trybunał Sprawiedliwości kar pieniężnych na podstawie art. 260 ust. 3 TFUE" - napisał.

"Na obecnym etapie prac nad projektem istnieje tylko jedna rozbieżność z Ministrem Gospodarki w kwestii wprowadzenia podwyższonej stawki odsetek za zwłokę w podatku od towarów i usług oraz w podatku akcyzowym" - dodał Cichoń.

O pismo Cichonia PAP zapytała rzeczniczkę rządu Małgorzatę Kidawę-Błońską. Wyjaśniła, że premier Ewa Kopacz ma pewne wątpliwości w związku z tym projektem. "Jeśli są jakieś nieścisłości, to wolimy te wszystkie sprawy doprecyzować. Na przedostatnim posiedzeniu rządu nie było ministra Mateusza Szczurka i premier Ewa Kopacz nie mogła otrzymać wszystkich informacji" - relacjonowała Kidawa-Błońska. I zapowiedziała: "Dopóki pani premier nie otrzyma odpowiedzi na wszystkie pytania, projekt nie zostanie przyjęty".

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

"Rozumiem, że MF zależy, aby projekt przyjąć jak najszybciej, ale odpowiedzialność za wszystkie ustawy bierze na siebie rząd i pani premier, dlatego każda ustawa musi mieć pełną akceptację" - podkreśliła rzeczniczka rządu, dodając, że w momencie, gdy wszelkie wątpliwości zostaną rozwiane, projekt trafi na posiedzenie rządu.

Na początku miesiąca resort finansów pytany przez PAP o powody opóźnienia w przyjęciu projektu noweli przez Radę Ministrów, wyjaśniał, że jest to obszerny dokument, z którym muszą zapoznać się wszyscy członkowie RM.

Pierwotnie ministerstwo chciało, by projekt trafił do Sejmu w połowie grudnia ubiegłego roku, ale - mimo zakończenia konsultacji - rząd nie przyjął go do dziś. W grudniu resort liczył na to, że przyjęty przez rząd projekt trafi na początku stycznia do Sejmu. W styczniu br. projekt dwa razy znalazł się w porządku obrad rządu, ale za każdym razem był z niego zdejmowany. 20 stycznia Centrum Informacyjne Rządu informowało, że można się spodziewać, iż rząd powróci do prac nad dokumentem podczas jednego z najbliższych posiedzeń.

Wśród zawartych w projekcie ułatwień dla podatników są m.in.: ogólna interpretacja podatkowa zamiast powielania interpretacji indywidualnych; prawo do zapłaty podatku w imieniu podatnika; możliwość posługiwania się w urzędach skarbowych kartą płatniczą czy składania drogą elektroniczną pełnomocnictw ogólnych w postępowaniu podatkowym. Proponuje się także informatyzację kontroli podatkowych - duzi przedsiębiorcy byliby objęci informatycznymi kontrolami od 2016 r., a mali i średni - od 2018 r.

Poza ułatwieniami projekt wprowadza też klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania. Zdaniem MF unikanie opodatkowania jest problemem dziś i będzie nim w przyszłości, a większość krajów OECD i rozwiniętych ma tego rodzaju klauzule.

Klauzula stanowi, że "unikaniem opodatkowania jest zastosowanie w sposób zamierzony sztucznej konstrukcji prawnej, której głównym celem było uzyskanie, nieprzewidzianej w przepisach prawa podatkowego oraz sprzecznej z celem i istotą tych przepisów, znacznej korzyści podatkowej przez podmiot tworzący lub współtworzący sztuczną konstrukcję prawną".

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

"Znaczną korzyść" podatkową zdefiniowano jako przekraczającą 50 tys. zł niezapłaconego podatku rocznie. Resort finansów podał, że limit 50 tys. zł oszacowano, biorąc pod uwagę realne koszty skorzystania z usług firm konsultingowych oferujących założenie i utrzymanie za granicą fikcyjnej spółki, oraz obsługę prawną całego schematu unikania opodatkowania. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA