REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść podatników - Rada Konsultacyjna Prawa Podatkowego jest "za"

Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść podatników (in dubio pro tributario)
Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść podatników (in dubio pro tributario)

REKLAMA

REKLAMA

Rada Konsultacyjna Prawa Podatkowego popiera ideę wprowadzenia zasady rozstrzygania wątpliwości interpretacyjnych na korzyść podatnika - czytamy w pierwszej opinii Rady na temat przepisów podatkowych sporządzonej na prośbę resortu finansów.

"Dyskusja wewnętrzna w Radzie ujawniła jednak różne poglądy - niekiedy zupełnie przeciwstawne - co do sposobu ujęcia zasady in dubio pro tributario w projekcie ustawy. Rozwikłanie tych sprzeczności nie było konieczne dla sporządzenia niniejszej opinii; tym niemniej w trakcie prac legislacyjnych warto tej kwestii poświęcić szczególną uwagę" - zaznaczono w przekazanej PAP opinii dotyczącej "zasadności wprowadzenia do polskiego prawa podatkowego przepisu wyrażającego zasadę rozstrzygania wątpliwości interpretacyjnych na korzyść podatnika".

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zdaniem Rady ewentualne wejście w życie przepisu wprowadzającego taką zasadę "nie spowoduje żadnych istotnych, daleko idących skutków dla funkcjonowania systemu podatkowego, zarówno w zakresie spójności prawa podatkowego, jak i skutków finansowych". Nawet gdyby taka zasada obowiązywała powszechnie, to - według Rady - z praktycznego punktu widzenia jej stosowanie będzie widoczne w orzecznictwie sądowym.

"Jedyna przewidywalna i oczywista zarazem zmiana będzie taka, że sąd administracyjny - w sytuacji, gdy w sporze z organem podatkowym podatnik powoła się na przepis odzwierciedlający zasadę in dubio pro tributario - nie będzie mógł, jak dotąd częstokroć bywało - pominąć taki zarzut milczeniem albo wręcz twierdzić, że zasada taka w polskim prawie po prostu nie obowiązuje" - napisano w opinii.

Kasy rejestrujące 2015 - PDF

REKLAMA

Według Rady zasada in dubio pro tributario odpowiada współczesnym tendencjom rozwoju prawa. Ponadto - zdaniem Rady - w przypadku odstąpienia od pomysłu wprowadzenia tej zasady, trudno będzie znaleźć akceptację społeczną dla planowanego przez MF wprowadzenia klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasadę, która mówi, że wątpliwości przepisów prawa powinny być rozstrzygane na korzyść podatników przewiduje prezydencki projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej. Zdaniem Kancelarii Prezydenta dzięki temu mniejsze byłoby prawdopodobieństwo przenoszenia na podatników ryzyka nieprecyzyjnych przepisów i związanych z tym kosztów. Podobne regulacje obecne są w przepisach takich państw jak Kanada, Stany Zjednoczone, Belgia czy Francja.

W ostatni czwartek sejmowa komisja finansów publicznych zdecydowała, że prezydenckim projektem zajmie się podkomisja stała do monitorowania systemu podatkowego.

Prezydencki projekt zmian Ordynacji podatkowej w podkomisji

Podczas pierwszego czytania projektu w Sejmie, które odbyło się w połowie stycznia, wiceminister finansów Janusz Cichoń mówił, że resort finansów nie kwestionuje potrzeby wprowadzenia zasady in dubio pro tributario. "Mam wrażenie jednak, że model realizacji tej zasady, który przyjęto ostatecznie w przedłożeniu, budzi pewne wątpliwości" - powiedział.

Według Cichonia brzmienie przepisów jest nieprecyzyjne i może się przyczynić do sporów. "To wymaga niewątpliwie głębszej analizy" - ocenił.

Radę Konsultacyjną Prawa Podatkowego powołano przy Ministerstwie Finansów pod koniec listopada ubiegłego roku. Zasiada w niej 25 ekspertów w dziedzinie podatków, specjalistów z całego obszaru prawa podatkowego reprezentujących świat nauki i przedsiębiorców. Przewodniczącym Rady został prof. Bogumił Brzeziński.

Do kompetencji Rady należy przede wszystkim bieżące opiniowanie i konsultowanie zmian w podatkach oraz sygnalizowanie resortowi systemowych problemów, które mogą się pojawiać w związku ze stosowaniem przepisów. Rada będzie mogła występować do MF z inicjatywą, jeżeli uzna, że należy coś zmienić w prawie podatkowym, uszczelnić system, czy poprawić przepisy. Nie będzie ona jednak przygotowywać przepisów. Rada ma być też zapleczem dla Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego. (PAP)

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA