REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Finansów chce identyfikować podatników po głosie

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Ministerstwo Finansów chce identyfikować podatników po głosie
Ministerstwo Finansów chce identyfikować podatników po głosie

REKLAMA

REKLAMA

Nowy system informatyczny ma rozpoznać, kto dzwoni na Krajową Informację Podatkową. Umożliwi to urzędnikom natychmiastowy dostęp do danych o tej osobie. Nowe rozwiązania mogą wejść w życie już niedługo. Resort finansów zakłada, że docelowo system pobierze nawet 10 mln próbek ich głosu i będzie uwierzytelniał nawet 500 dzwoniących osób jednocześnie. Dane będą przechowywane przez minimum 5 lat i w tym okresie zainteresowani mają mieć dostęp do wszystkich nagranych w tym czasie rozmów. Ministerstwo szacuje, że może chodzić nawet o 30 mln połączeń w pięcioletnim okresie.

Skąd ten pomysł

Chodzi o biometrię głosową, która zdaniem ekspertów w przyszłości zlikwiduje konieczność zapamiętywania wielu haseł autoryzujących, np. przy dostępie do kont bankowych. Ma je zastąpić identyfikacja za pomocą głosu podatnika, linii papilarnych bądź tęczówki oka. Tak nowoczesne rozwiązania nie były jeszcze wdrażane w polskiej administracji publicznej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wdrażanie nowego systemu jest związane z planami zreformowania Krajowej Informacji Podatkowej, o których informowaliśmy już w DGP. Dziś służy ona przede wszystkim podatnikom – dzięki niej mogą telefonicznie uzyskać od konsultantów informacje o swoich obowiązkach fiskalnych. Od dzwoniących nie wymaga się podania imienia, nazwiska ani żadnych innych danych dostępu. Informacja od konsultanta nie chroni jednak podatnika przed fiskusem tak jak interpretacje indywidualne wydawane przez dyrektorów izb skarbowych.

Docelowo, po reformie KIP, konsultanci mają także odpowiadać na zapytania e-mailowe i zadawane przez podatników na czacie. W ramach KIP ma być też stworzona Baza Wiedzy Administracji Podatkowej.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

REKLAMA

Najpierw urzędnicy

Wdrożenie systemu identyfikacji głosem ma się odbywać w dwóch etapach. W pierwszym nowe rozwiązania ułatwią życie urzędnikom. Po zalogowaniu będą oni priorytetowo łączeni z KIP, dzięki czemu będą mogli m.in. korzystać z Bazy Wiedzy Administracji Podatkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Docelowo identyfikowani głosem mają być wszyscy podatnicy.

System identyfikacji głosem ma być też zintegrowany z Portalem Podatnika, czyli innym niedawno uruchomionym przez resort finansów ułatwieniem. Dziś zawiera on informacje dotyczące poszczególnych danin i umożliwia rozliczanie się z fiskusem drogą elektroniczną. Docelowo ma być rozbudowany o część zalogowaną, która posłuży do bezpośredniej komunikacji petentów z urzędnikami skarbowymi. Korzystający z portalu będą dzięki temu mogli m.in. składać i odbierać drogą internetową pisma z urzędu skarbowego, przeglądać złożone przez siebie deklaracje i status prowadzonych spraw. Po uruchomieniu części zalogowanej Portalu Podatnika system identyfikacji głosem ma pomóc urzędnikom we wstępnej identyfikacji kontaktującej się z nimi osoby. Dane o niej, m.in. o wysokości jej zobowiązań wobec fiskusa, mają być pobierane właśnie z Portalu Podatnika.

Biometria już działa

W dokumentacji przetargowej Ministerstwo Finansów nie podaje wzorców innych krajów, z których doświadczenia chciałoby ewentualnie skorzystać.

Z kolei system identyfikacji głosem wdrażają powoli banki. W maju 2013 r. zrobił to brytyjski bank Barclays, za co zdobył nagrodę Financial Services UK w kategorii „ Najlepsze wykorzystanie technologii w obsłudze klienta”. Przeprowadzone potem badania satysfakcji klientów wykazały, że przyjęli bardzo pozytywnie wprowadzenie biometrii głosowej. Aż 95 proc. z nich zostało pozytywnie zweryfikowanych już przy pierwszym telefonie do banku, co skutkowało poprawą ich oceny na temat obsługi przez call center.

W Polsce system biometrycznej identyfikacji głosu uruchomi BZ WBK.

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia


Polski fiskus trendsetterem

Ernest Frankowski
, dyrektor w Deloitte

Wykorzystanie biometrii głosowej dla identyfikacji podatnika jest pomysłem bardzo ciekawym, innowacyjnym i... odważnym. Z doświadczeń w tym zakresie na świecie dominują wdrożenia takiej technologii w sektorze prywatnym, w tym finansowym. Polska administracja skarbowa stałaby się swego rodzaju światowym liderem technologicznym (czy może raczej trendsetterem) w sektorze publicznym. Na pewno byłoby to także coś nowego, jeśli chodzi o praktykę funkcjonowania administracji publicznej z punktu widzenia podatników.

Bez wątpienia budowa systemu identyfikacji głosowej w ramach funkcjonowania administracji podatkowej może się radykalnie przyczynić do poprawy jakości obsługi podatników. Nie ma też wątpliwości, że powstanie wiele pytań o możliwości rozwojowe tej technologii. Identyfikacja to pierwszy krok (zastępujący chociażby podawanie numerów identyfikacyjnych czy danych osobowych). Pytanie jednak, czy powstanie system zdolny w przyszłości na przykład odpowiadać na wybory głosowe podatnika i „inteligentnie” reagować na zadawane przez niego pytania (oczywiście w ściśle określonych i dość prostych sprawach). Nie obędzie się też prawdopodobnie bez dyskusji o granicach prywatności i o zabezpieczeniach zarchiwizowanych próbek głosowych.

Mariusz Szulc

mariusz.szulc@infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA