REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Finansów chce identyfikować podatników po głosie

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Ministerstwo Finansów chce identyfikować podatników po głosie
Ministerstwo Finansów chce identyfikować podatników po głosie

REKLAMA

REKLAMA

Nowy system informatyczny ma rozpoznać, kto dzwoni na Krajową Informację Podatkową. Umożliwi to urzędnikom natychmiastowy dostęp do danych o tej osobie. Nowe rozwiązania mogą wejść w życie już niedługo. Resort finansów zakłada, że docelowo system pobierze nawet 10 mln próbek ich głosu i będzie uwierzytelniał nawet 500 dzwoniących osób jednocześnie. Dane będą przechowywane przez minimum 5 lat i w tym okresie zainteresowani mają mieć dostęp do wszystkich nagranych w tym czasie rozmów. Ministerstwo szacuje, że może chodzić nawet o 30 mln połączeń w pięcioletnim okresie.

Skąd ten pomysł

Chodzi o biometrię głosową, która zdaniem ekspertów w przyszłości zlikwiduje konieczność zapamiętywania wielu haseł autoryzujących, np. przy dostępie do kont bankowych. Ma je zastąpić identyfikacja za pomocą głosu podatnika, linii papilarnych bądź tęczówki oka. Tak nowoczesne rozwiązania nie były jeszcze wdrażane w polskiej administracji publicznej.

REKLAMA

REKLAMA

Wdrażanie nowego systemu jest związane z planami zreformowania Krajowej Informacji Podatkowej, o których informowaliśmy już w DGP. Dziś służy ona przede wszystkim podatnikom – dzięki niej mogą telefonicznie uzyskać od konsultantów informacje o swoich obowiązkach fiskalnych. Od dzwoniących nie wymaga się podania imienia, nazwiska ani żadnych innych danych dostępu. Informacja od konsultanta nie chroni jednak podatnika przed fiskusem tak jak interpretacje indywidualne wydawane przez dyrektorów izb skarbowych.

Docelowo, po reformie KIP, konsultanci mają także odpowiadać na zapytania e-mailowe i zadawane przez podatników na czacie. W ramach KIP ma być też stworzona Baza Wiedzy Administracji Podatkowej.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

REKLAMA

Najpierw urzędnicy

Wdrożenie systemu identyfikacji głosem ma się odbywać w dwóch etapach. W pierwszym nowe rozwiązania ułatwią życie urzędnikom. Po zalogowaniu będą oni priorytetowo łączeni z KIP, dzięki czemu będą mogli m.in. korzystać z Bazy Wiedzy Administracji Podatkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Docelowo identyfikowani głosem mają być wszyscy podatnicy.

System identyfikacji głosem ma być też zintegrowany z Portalem Podatnika, czyli innym niedawno uruchomionym przez resort finansów ułatwieniem. Dziś zawiera on informacje dotyczące poszczególnych danin i umożliwia rozliczanie się z fiskusem drogą elektroniczną. Docelowo ma być rozbudowany o część zalogowaną, która posłuży do bezpośredniej komunikacji petentów z urzędnikami skarbowymi. Korzystający z portalu będą dzięki temu mogli m.in. składać i odbierać drogą internetową pisma z urzędu skarbowego, przeglądać złożone przez siebie deklaracje i status prowadzonych spraw. Po uruchomieniu części zalogowanej Portalu Podatnika system identyfikacji głosem ma pomóc urzędnikom we wstępnej identyfikacji kontaktującej się z nimi osoby. Dane o niej, m.in. o wysokości jej zobowiązań wobec fiskusa, mają być pobierane właśnie z Portalu Podatnika.

Biometria już działa

W dokumentacji przetargowej Ministerstwo Finansów nie podaje wzorców innych krajów, z których doświadczenia chciałoby ewentualnie skorzystać.

Z kolei system identyfikacji głosem wdrażają powoli banki. W maju 2013 r. zrobił to brytyjski bank Barclays, za co zdobył nagrodę Financial Services UK w kategorii „ Najlepsze wykorzystanie technologii w obsłudze klienta”. Przeprowadzone potem badania satysfakcji klientów wykazały, że przyjęli bardzo pozytywnie wprowadzenie biometrii głosowej. Aż 95 proc. z nich zostało pozytywnie zweryfikowanych już przy pierwszym telefonie do banku, co skutkowało poprawą ich oceny na temat obsługi przez call center.

W Polsce system biometrycznej identyfikacji głosu uruchomi BZ WBK.

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia


Polski fiskus trendsetterem

Ernest Frankowski
, dyrektor w Deloitte

Wykorzystanie biometrii głosowej dla identyfikacji podatnika jest pomysłem bardzo ciekawym, innowacyjnym i... odważnym. Z doświadczeń w tym zakresie na świecie dominują wdrożenia takiej technologii w sektorze prywatnym, w tym finansowym. Polska administracja skarbowa stałaby się swego rodzaju światowym liderem technologicznym (czy może raczej trendsetterem) w sektorze publicznym. Na pewno byłoby to także coś nowego, jeśli chodzi o praktykę funkcjonowania administracji publicznej z punktu widzenia podatników.

Bez wątpienia budowa systemu identyfikacji głosowej w ramach funkcjonowania administracji podatkowej może się radykalnie przyczynić do poprawy jakości obsługi podatników. Nie ma też wątpliwości, że powstanie wiele pytań o możliwości rozwojowe tej technologii. Identyfikacja to pierwszy krok (zastępujący chociażby podawanie numerów identyfikacyjnych czy danych osobowych). Pytanie jednak, czy powstanie system zdolny w przyszłości na przykład odpowiadać na wybory głosowe podatnika i „inteligentnie” reagować na zadawane przez niego pytania (oczywiście w ściśle określonych i dość prostych sprawach). Nie obędzie się też prawdopodobnie bez dyskusji o granicach prywatności i o zabezpieczeniach zarchiwizowanych próbek głosowych.

Mariusz Szulc

mariusz.szulc@infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA