PIT przez Internet w systemie e-Deklaracje – pytania i odpowiedzi ekspertów MF
REKLAMA
REKLAMA
Przychód za poprzedni rok
Podczas wypełnienia zeznania podatkowego przez podatnika, fiskus musi mieć możliwość zweryfikowania tożsamości osoby, która je wysyła. Zatem niezbędne jest przygotowanie, oprócz podstawowych danych osobowych tj. imię, nazwisko, data urodzenia i numer PESEL, także kwoty przychodu wskazanej w zeznaniu rocznym za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok, w którym jest składany dokument elektroniczny.
REKLAMA
Poniższe pytania zadano w wypadku utracenia dokumentów potwierdzających wcześniejszy przychód albo nieposiadania przychodu w latach ubiegłych:
Witam, czy aby złożyć zeznanie przez Internet potrzebuję dochodu za rok 2014? Co jeśli rozliczałam się przez Internet i nie posiadam go, ponieważ zepsuł mi się komputer. Czy jej możliwość otrzymać jakieś potwierdzenie z US?
MF: Aby wysłać zeznanie podatkowe za rok 2015 poprzez system e-Deklaracje w danych autoryzujących należy podać m.in. kwotę przychodu za 2014 rok. Kwotę przychodu niezbędną do autoryzacji wysyłki elektronicznej można sprawdzić we właściwym urzędzie skarbowym, w którym zostało złożone zeznanie podatkowe za rok 2014.
Czy pierwsze zeznanie podatkowe mogę złożyć online lub wysyłając pocztą czy muszę to zrobić osobiście?
MF: Istnieje możliwość złożenia zeznania przez Internet lub pocztą w przypadku rozliczania się po raz pierwszy. W przypadku, gdy za rok 2014 nie było składane żadne zeznanie/rozliczenie podatkowe, w celu autoryzacji wysyłki elektronicznej, w polu kwota przychodu za rok 2014 należy wpisać wartość „0” (zero).
Druki PIT i broszury informacyjne MF
Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO)
O prawidłowym złożeniu zeznania podatkowego drogą elektroniczną świadczy wygenerowane Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO), traktowane na równi z dowodem nadania listu poleconego lub złożenia zeznania bezpośrednio w urzędzie skarbowym. Jeżeli osoba składająca zeznanie otrzyma status 200 i pobrała UPO to zeznanie zostało złożone prawidłowo.
Status dokumentu 411 - Weryfikacja negatywna oznacza, że w systemie jest już złożony dokument (zeznanie) z takim Identyfikatorem podatkowym za dany okres (rok). Jeśli nie ma się dostępu do deklaracji wysłanej wcześniej, która została przetworzona prawidłowo (uzyskała status 200) można wystąpić do urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania z wnioskiem o wydanie kopii lub kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem zeznania przesłanego drogą elektroniczną.
W trakcie wysyłki zeznania do systemu e-Deklaracje, deklaracji nadawany jest numer referencyjny składający się z 32 znaków (cyfr i małych liter a-f). W celu sprawdzenia statusu wysłanego dokumentu należy pobrać pusty formularz UPO ze strony Portalu Podatkowego, w formularzu wpisać numer referencyjny i sprawdzić status. Po uzyskaniu statusu „200 – Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, Pobierz UPO" pojawia się możliwość pobrania Urzędowego Poświadczenia Odbioru, będącego dowodem i potwierdzeniem terminu złożenia zeznania.
Jeśli deklaracja złożona jako pierwsza wysłana była za pomocą usługi PFR to podczas wysyłki nadany był sześcioznakowy kod i wysyłany na podany w czasie wysyłki adres e-mail. Za pomocą adresu e-mail i kodu można wcześniej wysłaną deklarację wyszukać i pobrać UPO.
Jaki PIT można złożyć drogą elektroniczną
Przez Internet można złożyć formularze: PIT-16, PIT-16a, PIT-19a, PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 oraz załączniki: PIT/B, PIT/D, PIT-2K, PIT/M, PIT/O, PIT/ZG, PIT/Z, SSE-R.
REKLAMA
Witam, rozliczam po raz pierwszy małoletnie dziecko na pit37, wysyłając drogą elektroniczną w końcowym etapie jako podatnik będący ojcem dziecka mam wpisać w celu weryfikacji swój dochód z ubiegłego roku?? A pieniążki wpłyną na moje konto czy przyjdą przekazem pocztowym? Pozdrawiam i czekam na odp.
MF: Nie ma możliwości przesłania elektronicznie deklaracji PIT-37 przez małoletnie dziecko, gdyż wymagany jest podpis rodzica/opiekuna prawnego. W zakresie złożenia podpisu na zeznaniu składanym na imię i nazwisko dziecka małoletniego, podpis rodziców (bądź jednego z rodziców), jako przedstawicieli ustawowych, składany jest w części "Oświadczenie i podpis podatnika/małżonka/pełnomocnika".
Jeżeli urząd skarbowy nie będzie posiadał informacji o rachunku bankowym zwrot nastąpi w gotówce przekazem pocztowym lub w kasie. Nadpłata zwracana przekazem pocztowym jest pomniejszana o koszty jej zwrotu. Ponadto, jako przedstawiciel ustawowy, może Pan zażądać zwrotu nadpłaty na swój rachunek bankowy.
Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany
Przelew na konto właściwego US
Wykazana w zeznaniu podatkowym nadpłata może zostać przelana na konto bankowego Urzędu Skarbowego. Aktualne numery rachunków bankowych urzędów skarbowych zostały opublikowane w Obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 07.12.2015r. w sprawie wykazu numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych (Dz. Urz. MF z 2015 r. poz. 86). Numer ów można znaleźć także na stronie internetowej US bądź skorzystać z wyszukiwarki teleadresowej dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów.
Zwrot podatku na konto
Aby otrzymać zwrot na konto bankowe podatnicy są zobowiązani wypełnić odpowiedni druk: CEiDG-1, ZAP-3 lub NIP-7, na którym należy wpisać numer konta, a także złożyć ten wniosek we właściwym US, przesłać za pośrednictwem Poczty Polskiej lub elektronicznie poprzez system e-Deklaracje przy użyciu podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Wysłałem już PIT-37 drogą elektroniczną. Nie wpisałem numeru konta, na który chce dostać zwrot nadpłaty. Czy mogę to jakoś uzupełnić tą samą drogą ?
MF: Jeżeli urząd skarbowy nie posiada informacji o Pana aktualnym numerze rachunku bankowego należy złożyć właściwe zgłoszenie aktualizacyjne ZAP-3. Formularz ZAP-3 można złożyć osobiście w urzędzie skarbowym lub poprzez system e-Deklaracje (autoryzując wyłącznie przy użyciu podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu) albo wysłać za pośrednictwem operatora pocztowego wyznaczonego w rozumieniu ustawy - Prawo pocztowe.
Wypełnianie PIT/O – odliczenia
Nie mogę wpisać kwot odliczeń na formularzu PIT-0, podobnie nie mogę wpisać żadnych danych (KRS, kwoty itd) w celu przekazania 1% organizacjom pożytku publ. - dotyczy PIT 37.
MF: W przypadku korzystania z usługi Wstępnie Wypełnionego Zeznania Podatkowego (PFR), brak możliwości edycji zeznania i załącznika PIT/O oznaczać może, że:
- nie jest się w trybie edycji dokumentu. W celu powrotu do edycji, w przypadku wyszukania wcześniej wysłanej deklaracji, należy kliknąć przycisk „Edytuj/Koryguj/Wyślij”;
- lub w trybie edycji przeszło się do wysyłki, wówczas nad deklaracją znajduje się komunikat <Przed naciśnięciem przycisku "Dalej", sprawdź swoją deklarację. W celu zmiany danych wykazanych w deklaracji należy nacisnąć przycisk "Wróć". >.
Błąd podczas elektronicznej wysyłki formularza
Jak co roku skorzystałem z wtyczki do programu Acrobat Reader w celu złożenia PIT-37. W ostatnim kroku wysyłania otrzymałem błąd "Ustawienia zabezpieczeń uniemożliwiają dostęp do tej właściwości lub metody ..". Nie dostałem numeru referencyjnego ani UPO. Wyszukałem rozwiązanie i zmieniłem odpowiednio ustawienia programu, jednak przy ponownej próbie wysłania deklaracji dostałem kod błędu "411 – Weryfikacja negatywna – w systemie jest już złożony dokument (zeznanie) z takim identyfikatorem podatkowym". Co mam zrobić w takiej sytuacji? Nie mam UPO, a numer referencyjny mam tylko z tej kolejnej, nieudanej próby, czyli jest bezużyteczny. Jak mam sprawdzić czy moje zeznanie w ogóle dotarło i czy poprawnie? Jak mogę teraz dostać UPO?
MF: W przypadku braku numeru referencyjnego (deklaracji która została przetworzona prawidłowo ze statusem 200) należy skontaktować się z pomocą techniczną systemu e-Deklaracje e-mail info.e-deklaracje@mf.gov.pl, podając dane identyfikacyjne PESEL/NIP, imię i nazwisko, rodzaj składanego formularza (np. PIT-37), datę złożenia deklaracji (może być orientacyjna).
Następnie w celu sprawdzenia statusu wysłanego dokumentu należy pobrać pusty formularz UPO ze strony Portalu Podatkowego, w formularzu wpisać numer referencyjny i sprawdzić status. Po uzyskaniu statusu „200 – Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, Pobierz UPO" pojawia się możliwość pobrania Urzędowego Poświadczenia Odbioru, będącego dowodem i potwierdzeniem terminu złożenia zeznania.
W przypadku występowania błędu 411 prosimy sprawdzić, czy omyłkowo nie została wysyłana deklaracja za 2014 r.
e-deklaracje - korekta zeznania
Witam, rozliczałam swój PIT przez internet. Po złożeniu dowiedziałam się o możliwości skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej - mamy niepełnosprawnego synka. Czy korektę PIT mogę znowu złożyć przez internet czy konieczne będzie przedstawienie np. orzeczenia i lepiej zrobić to osobiście?
MF: Korektę zeznania może Pani również przesłać drogą elektroniczną. W tym celu należy w pozycji „Cel złożenia formularza” zaznaczyć „Korekta zeznania”. Do zeznania nie dołącza się orzeczenia o niepełnosprawności.
Źródło: Pytania podatników i odpowiedzi ekspertów Ministerstwa Finansów na portalu szybkipit.pl
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA