REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT za 2015 rok – który urząd skarbowy jest właściwy

PIT za 2015 rok – który urząd skarbowy jest właściwy
PIT za 2015 rok – który urząd skarbowy jest właściwy

REKLAMA

REKLAMA

Do 2 maja 2016 r. trzeba wypełnić i złożyć zeznanie podatkowe PIT za 2015 rok. Ale do którego urzędu skarbowego trzeba złożyć PIT-a?

Od początku 2016 roku przypominaliśmy przedsiębiorcom opłacającym VAT o zmianie właściwości miejscowej urzędów skarbowych. I tak, nowe zasady nakładają obowiązek rozliczania VAT-u w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania VAT-owca w przypadku osób fizycznych oraz ze względu na siedzibę firmy dla osób prawnych i jednostek organizacyjnych niepodsiadających osobowości prawnej oraz w przypadku spółek cywilnych.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiana ta natomiast nie dotyczy właściwości placówek fiskusa przy rozliczaniu rocznego zeznania podatkowego za 2015 r. Zatem, zgodnie z art. 45 ust. 1b ustawy o PIT, generalnie urzędem skarbowym, w którym powinniśmy złożyć rocznego PIT-37, PIT-36, PIT-36L, PIT-38 czy PIT-39 jest placówka właściwa ze względu na nasze miejsce zamieszkania w dniu 31 grudnia 2015 r.

Polecamy: PIT-Y 2015 (książka + CD)

Określenie miejsca zamieszkania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod pojęciem „miejsca zamieszkania” rozumie się miejscowość, w której podatnik podatku dochodowego przebywa z zamiarem stałego pobytu, jak również miejsce, gdzie znajduje się jego centrum interesów życiowych i majątkowych. Jeśli prowadzimy np. jednoosobową działalność gospodarczą na terenie Warszawy, ale mieszkamy w Skierniewicach, to właśnie tam będziemy musieli złożyć roczną deklarację podatkową – w sposób tradycyjny lub internetowo. W znalezieniu odpowiedniego urzędu skarbowego z pewnością pomogą strony internetowe administracji podatkowej. Przykładowo w Warszawie spis ulic i przyporządkowanych im urzędów skarbowych można znaleźć na stronie izby podatkowej w Warszawie, tj. na:

 http://www.warszawa.apodatkowa.gov.pl/documents/3554560/4728350/Wykaz_ulic_Warszawy.

Jeśli miała miejsce przeprowadzka, która spowodowała że potencjalnie podlegamy pod inny urząd skarbowy, właściwym urzędem do rozliczenia 2015 r. jest ten, który był właściwy według naszego adresu zamieszkania z ostatniego dnia ubiegłego roku. I dokładnie, chodzi o adres zamieszkania, a nie adres zameldowania.

Inną sprawą jest z kolei gorąco nagłaśniana co roku niejako możliwość wyboru miejsca rozliczenia podatku dochodowego przez przyjezdnych, którzy teoretycznie nie przeprowadzili się z miasta B, ale w praktyce mieszkają i pracują w mieście A. Z głośnych kampanii znana jest Warszawa, która w tym roku promuje rozliczanie swoich dochodów z 2015 r. w stolicy pod hasłem „Warszawiak to nie epitet, rozlicz swój PIT w stolicy”. Wystarczy wpisać swój warszawski adres zamieszkania na pierwszej stronie deklaracji PIT. W zamian za to, że podatek trafi do budżetu stolicy, podatnik może liczyć np. na dodatkowe punkty podczas rekrutacji w przedszkolach czy tańsze bilety na przejazdy komunikacją miejską.

Wniosek o 500 zł na dziecko – wypełniamy i składamy

Polecamy: Rodzina 500+ (PDF)

Podatnicy zza granicy i małżeństwa z dwoma adresami

Jeśli podatnik nie ma miejsca zamieszkania na terytorium RP, właściwość miejscową organów podatkowych na gruncie rozliczenia rocznego PIT-a ustala się według miejsca pobytu podatnika. Jeżeli pobyt czy zamieszkanie w Polsce ustały przed końcem 2015 r., roczne zeznanie podatkowe za 2015 r. trzeba złożyć w urzędzie skarbowym przypisanym zgodnie z ostatnim „polskim” miejscem pobytu lub zamieszkania.

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy) (art. 3 ust. 2a ustawy o PIT). Ich właściwym urzędem skarbowym jest ten, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania (art. 45 ust. 1c ww. ustawy).


Z kolei kiedy mamy do czynienia z podatkiem dochodowym rozliczanym wspólnie przez małżeństwo, w którym mąż i żona mają inne adresy zamieszkania i przez to podlegają pod dwa inne urzędy skarbowe, mogą wybrać jeden z urzędów i jego adres wpisać we wspólnej rocznej deklaracji podatkowej.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA