REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć PIT bez informacji od płatnika?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak rozliczyć PIT bez informacji od płatnika?
Jak rozliczyć PIT bez informacji od płatnika?

REKLAMA

REKLAMA

Brak informacji PIT-11 czy PIT-8C od płatnika o uzyskanych w poprzednim roku dochodach podatnika nie zwalnia podatnika od wypełnienia i złożenia w normalnym terminie rocznego zeznania PIT.

Rozliczenie dochodu za rok poprzedni do 30 kwietnia roku następnego jest bezwarunkowym obowiązkiem każdego podatnika, który otrzymywał w zeszłym roku zarobek. Nie tylko wynagrodzenie ze stosunku pracy czy umów cywilnoprawnych, ale też i jednorazowe czy sporadyczne wypłaty, np. wysokie stypendium z uczelni, nagrody za osiągnięcia sportowe, sprzedaż papierów na giełdzie itd. – wszystko, o ile nie jest zwolnione z opodatkowania przepisami ustawy o PIT, powinno zostać uwzględnione przy wyliczaniu rocznego dochodu z 2015 r.

REKLAMA

REKLAMA

Najczęściej informacje potrzebne do rozrachunku czerpiemy z druków przesyłanych do nas, jako podatników, przez płatników, tj. z popularnych PIT-11 i PIT-8C. Tak naprawdę jednak podatnik musi umieć obejść się bez nich. Żaden przepis prawa podatkowego nie uzależnia spełnienia obowiązku złożenia rocznego zeznania podatkowego jedynie w sytuacji, gdy dysponujemy informacją od płatnika.

W 206 roku ostateczny termin złożenia do urzędu skarbowego rocznego zeznania podatkowego mija 2 maja 2016 r. Deklaracje składane po tej dacie mogą skutkować obciążeniem podatnika karą za wykroczenie lub przestępstwo skarbowe. Takie konsekwencje grożą też w przypadku złożenia rozliczenia, które zawiera nieprawdziwe, błędne informacje, a co za tym idzie, wykazuje nieprawidłową (zaniżoną) kwotę podatku dochodowego. Wysokość ewentualnej kary determinują wysokości dochodów podatnika, ilości osób na jego utrzymaniu czy wartość samego zaniżenia należnego państwu podatku dochodowego.

Brak PIT-11 czy PIT-8C

REKLAMA

Aby wypełnić roczną deklarację podatkową, potrzeba konkretnych liczb, tj. wysokości osiągniętych przychodów i poniesionych kosztów, wartości potrąconych w ciągu roku składek na ubezpieczenia społeczne i emerytalne, kwoty odliczonych składek zdrowotnych oraz należnego i pobranego podatek dochodowy. To wszystko podatnik znajdzie podane „jak na tacy” w informacji PIT-11 czy PIT-8C. Jeśli podatnik do tej pory ich nie otrzymał, trzeba sobie poradzić inaczej.

Etatowcom przydadzą się miesięczne druki ZUS RMUA czy tzw. paski wynagrodzeń. Zleceniodawcy czy wykonawcy umów o dzieło powinni sięgnąć po wszystkie podpisane w zeszłym roku umowy. Tak samo jak w przypadku stypendystów czy uzyskujących dochody z giełdy, pomocne są też wyciągi z kont bankowych, na które przychodziły zeszłoroczne zarobki. Poza tym na podatnika czekać może konieczność skontaktowania się z ZUS-em i złożenia pisemnego wniosku o podanie informacji na temat pobranych i odprowadzanych składek ZUS-owskich, choć przy ich wyliczaniu (a także wyliczaniu kosztów) mogą pomóc dostępne on-line kalkulatory.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Druki PIT i broszury informacyjne MF

Duplikat od płatnika

Jeżeli okaże się, że opóźnienia w dostarczeniu PIT-11 czy PIT-8C wynikają z faktu, że formularze te zaginęły na poczcie lub zostały zwrócone ze względu na błędny adres, podatnik powinien śmiało poprosić płatnika o duplikat deklaracji. Może wystarczyć kontakt telefoniczny. To samo dotyczy sytuacji, w której podatnik co prawda odebrał druk, ale gdzieś go po drodze zagubił. W sytuacji, kiedy okazuje się, że płatnik w ogóle nie wysłał do podatnika informacji o osiągniętych w 2015 r. dochodach, podatnik ma prawo upomnieć go na piśmie.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA