REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać VAT i podatek dochodowy drogą elektroniczną

Jak rozliczać VAT i podatek dochodowy drogą elektroniczną /fot. Fotolia
Jak rozliczać VAT i podatek dochodowy drogą elektroniczną /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca może składać elektronicznie miesięczną lub kwartalną deklarację VAT. Natomiast do poruszania się w sferze e-deklaracji w zakresie podatku dochodowego przedsiębiorcy wystarczy roczne zeznania podatkowe z ubiegłego roku.

Często na samym starcie przedsiębiorcy zaczyna brakować czasu na obsługę własnego biznesu, a im dłuższy staż i większa działalność, tym trudniej. Priorytetem są spraw z kontrahentami, klientami czy dbanie o stałość zamówień i generowanie nowych itd. Gdzie w tak napiętym grafiku znaleźć lukę na wypełnianie formalności, których systematycznie wymaga od podatnika fiskus? Odpowiedzią jest internet.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

E-podatki

Każdy przedsiębiorca cyklicznie – co miesiąc lub co kwartał – co do zasady styka się z rozliczeniem jedynie dwóch podatków, tj. podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług (jeśli jest VAT-owcem). O ile w przypadku PIT-u obowiązek zamyka się w przelaniu na konto bankowe urzędu skarbowego zaliczki na PIT (za siebie oraz za pracowników), o tyle okresowe rozliczenie VAT-u jest równoznaczne z przedłożeniem fiskusowi fizycznej deklaracji podatkowej, np. VAT-7, VAT-7K, VAT-UE. Przedsiębiorca może to zrobić przez internet.

REKLAMA

Korekta deklaracji VAT-7 po kontroli podatkowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Składanie deklaracji VAT-7 mimo zawieszenia działalności

Fizyczne rozliczenie PIT-u natomiast, związane z przesłaniem do urzędu skarbowego wypełnionych „druczków”, ma miejsce tylko raz w roku – naturalnie chodzi o termin składania rocznego zeznania podatkowego (m.in. PIT-36, PIT-36L, PIT-37 czy PIT-38), który w tym roku mamy już za sobą. Tutaj również już od kilku lat podatnicy mają możliwość wypełnienia tego obowiązku bez wychodzenia z domu.

Dane autoryzujące niczym elektroniczny podpis

Zgodnie z art. 3b § 1 Ordynacji podatkowej deklaracja przedkładana fiskusowi za pomocą środków komunikacji elektronicznej powinna zawierać po pierwsze dane w ustalonym formacie elektronicznym (zawarte we wzorze deklaracji), po drugie jeden podpis elektroniczny.

Najprostszym rodzajem podpisu elektronicznego, którym na dodatek dysponuje każdy podatnik, są tzw. dane autoryzujące. Są to:

  • identyfikator podatkowy podatnika (NIP lub PESEL),
  • imię i nazwisko,
  • data urodzenia oraz
  • kwota dochodu osiągniętego przez podatnika w poprzednim roku podatkowym czy też kwota przychodu za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesyłania dokumentu.

Zaletą tego rozwiązania jest jego niski koszt i szybkość, z jaką można danych użyć (czas, jaki na jego zastosowanie jest konieczny, sprowadza się do czasu, jaki należy poświęcić na odnalezienie zeznania z poprzedniego roku). Wadą jest to, że dane autoryzacyjne są akceptowane tylko przy niektórych deklaracjach.

Najpewniejszym i najsilniejszym narzędziem umożliwiającym przesłanie e-deklaracji i rozliczenia e-podatków jest bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany ważnym kwalifikowanym certyfikatem. Aby go zdobyć, należy udać się do jednego z centrum certyfikacyjnego, które za opłatą (kilkaset złotych) wyda nam urządzenie do składania e-podpisu (np. czytnik kart usb i kartę zdrapkę). Podłączając przyrząd do firmowego komputera możemy „zatwierdzać” wirtualne dokumenty.

Zmiany w rejestracji danych firmy w CEIDG


VAT i PIT na e-formularzach

Elektroniczne deklaracje VAT-owskie oraz roczne zeznania podatkowe składa się wyłącznie przy użyciu płatnego bezpiecznego e-podpisu lub danych autoryzujących, poprzez system e-Deklaracje, który po prawidłowym internetowym złożeniu pisma generuje Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO). Co istotne, jeśli zamierzamy „podpisać” formularz VAT-owski danymi autoryzacyjnymi, musimy zwracać uwagę na jego datę. Przy użyciu tych danych bowiem można podpisywać w przypadku:

  • VAT-7, VAT-7K i VAT-7D – deklaracje za okresy rozliczeniowe rozpoczynające się po 31 grudnia 2010 r.,
  • VAT-UE, VAT-UEK – informacje podsumowujące i korekty za okresy rozpoczynające się po 30 czerwca 2013 r. oraz
  • VAT-27 – informacje podsumowujące i korekty za okresy rozpoczynające się po 30 czerwca 2015 r.

Deklaracje VAT i terminy płatności podatku

Deklaracje VAT-owskie przysłane przez internet w 2016 r. autoryzuje się kwotą przychodu z jednego, dowolnie wybranego zeznania za 2014 r. Do rocznych PIT-ów należy się zawsze posłużyć dochodem z roku poprzedniego.

W przypadku spółek, które są osobami prawnymi, np. spółki z o.o. czy spółki partnerskiej, deklaracje VAT-owskie wypełnia tylko uprawniona do tego, zgłoszona wcześniej (na druku UPL-1) osoba i tylko przy użyciu płatnego bezpiecznego e-podpisu. Może to być np. prokurent, pracownik firmy czy doradca podatkowy.

Wszystkie dostępne e-deklaracje oraz szczegóły sposobu ich rozliczeń ustawodawca zawarł w rozporządzeniu ministra finansów z dnia 31 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Poz. 2362).

Sporadyczne deklaracje podatkowe podpisane podpisem bezpłatnym

Istnieje jeszcze trzecie „mobilne” narzędzie, służące podpisywaniu elektronicznych dokumentów i akceptowane przez ustawodawcę, mianowicie tzw. Profil Zaufany. Jest on całkowicie darmowy i działa w powiązaniu z portalem e-PUAP (elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej), za pomocą którego jest z resztą wydawany. Wystarczy założyć konto na e-PUAP-ie i złożyć wniosek o wydanie Profilu Zaufania. Podpis potwierdzony Profilem Zaufanym e-PUAP zawiera datę i czas złożenia podpisu, jest autoryzowany przez użytkownika konta na e-platformie oraz chroniony przez system e-PUAP. Przed wysyłką e-dokumentu dostajemy smsa lub maila z kodem autoryzującym – przepisujemy go do pola formularza na stronie e-PUAP.

Podpis elektroniczny pozwala założyć firmę przez internet

Niestety zakres jego stosowania w przypadku zeznań podatkowych jest mocno okrojony. Tak naprawdę sprawdzi się w sporadycznych sytuacjach, tj. przykładowo umożliwia przesłanie deklaracji na podatek od środków transportowych czy informacji w sprawie podatku od nieruchomości. Nie wystarcza on nam jednak, aby rozliczyć VAT i podatek dochodowy.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA