REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać VAT i podatek dochodowy drogą elektroniczną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak rozliczać VAT i podatek dochodowy drogą elektroniczną /fot. Fotolia
Jak rozliczać VAT i podatek dochodowy drogą elektroniczną /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca może składać elektronicznie miesięczną lub kwartalną deklarację VAT. Natomiast do poruszania się w sferze e-deklaracji w zakresie podatku dochodowego przedsiębiorcy wystarczy roczne zeznania podatkowe z ubiegłego roku.

Często na samym starcie przedsiębiorcy zaczyna brakować czasu na obsługę własnego biznesu, a im dłuższy staż i większa działalność, tym trudniej. Priorytetem są spraw z kontrahentami, klientami czy dbanie o stałość zamówień i generowanie nowych itd. Gdzie w tak napiętym grafiku znaleźć lukę na wypełnianie formalności, których systematycznie wymaga od podatnika fiskus? Odpowiedzią jest internet.

REKLAMA

Autopromocja

E-podatki

Każdy przedsiębiorca cyklicznie – co miesiąc lub co kwartał – co do zasady styka się z rozliczeniem jedynie dwóch podatków, tj. podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług (jeśli jest VAT-owcem). O ile w przypadku PIT-u obowiązek zamyka się w przelaniu na konto bankowe urzędu skarbowego zaliczki na PIT (za siebie oraz za pracowników), o tyle okresowe rozliczenie VAT-u jest równoznaczne z przedłożeniem fiskusowi fizycznej deklaracji podatkowej, np. VAT-7, VAT-7K, VAT-UE. Przedsiębiorca może to zrobić przez internet.

Korekta deklaracji VAT-7 po kontroli podatkowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Składanie deklaracji VAT-7 mimo zawieszenia działalności

Fizyczne rozliczenie PIT-u natomiast, związane z przesłaniem do urzędu skarbowego wypełnionych „druczków”, ma miejsce tylko raz w roku – naturalnie chodzi o termin składania rocznego zeznania podatkowego (m.in. PIT-36, PIT-36L, PIT-37 czy PIT-38), który w tym roku mamy już za sobą. Tutaj również już od kilku lat podatnicy mają możliwość wypełnienia tego obowiązku bez wychodzenia z domu.

Dane autoryzujące niczym elektroniczny podpis

Zgodnie z art. 3b § 1 Ordynacji podatkowej deklaracja przedkładana fiskusowi za pomocą środków komunikacji elektronicznej powinna zawierać po pierwsze dane w ustalonym formacie elektronicznym (zawarte we wzorze deklaracji), po drugie jeden podpis elektroniczny.

Najprostszym rodzajem podpisu elektronicznego, którym na dodatek dysponuje każdy podatnik, są tzw. dane autoryzujące. Są to:

  • identyfikator podatkowy podatnika (NIP lub PESEL),
  • imię i nazwisko,
  • data urodzenia oraz
  • kwota dochodu osiągniętego przez podatnika w poprzednim roku podatkowym czy też kwota przychodu za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesyłania dokumentu.

Zaletą tego rozwiązania jest jego niski koszt i szybkość, z jaką można danych użyć (czas, jaki na jego zastosowanie jest konieczny, sprowadza się do czasu, jaki należy poświęcić na odnalezienie zeznania z poprzedniego roku). Wadą jest to, że dane autoryzacyjne są akceptowane tylko przy niektórych deklaracjach.

Najpewniejszym i najsilniejszym narzędziem umożliwiającym przesłanie e-deklaracji i rozliczenia e-podatków jest bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany ważnym kwalifikowanym certyfikatem. Aby go zdobyć, należy udać się do jednego z centrum certyfikacyjnego, które za opłatą (kilkaset złotych) wyda nam urządzenie do składania e-podpisu (np. czytnik kart usb i kartę zdrapkę). Podłączając przyrząd do firmowego komputera możemy „zatwierdzać” wirtualne dokumenty.

Zmiany w rejestracji danych firmy w CEIDG


VAT i PIT na e-formularzach

Elektroniczne deklaracje VAT-owskie oraz roczne zeznania podatkowe składa się wyłącznie przy użyciu płatnego bezpiecznego e-podpisu lub danych autoryzujących, poprzez system e-Deklaracje, który po prawidłowym internetowym złożeniu pisma generuje Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO). Co istotne, jeśli zamierzamy „podpisać” formularz VAT-owski danymi autoryzacyjnymi, musimy zwracać uwagę na jego datę. Przy użyciu tych danych bowiem można podpisywać w przypadku:

  • VAT-7, VAT-7K i VAT-7D – deklaracje za okresy rozliczeniowe rozpoczynające się po 31 grudnia 2010 r.,
  • VAT-UE, VAT-UEK – informacje podsumowujące i korekty za okresy rozpoczynające się po 30 czerwca 2013 r. oraz
  • VAT-27 – informacje podsumowujące i korekty za okresy rozpoczynające się po 30 czerwca 2015 r.

Deklaracje VAT i terminy płatności podatku

Deklaracje VAT-owskie przysłane przez internet w 2016 r. autoryzuje się kwotą przychodu z jednego, dowolnie wybranego zeznania za 2014 r. Do rocznych PIT-ów należy się zawsze posłużyć dochodem z roku poprzedniego.

W przypadku spółek, które są osobami prawnymi, np. spółki z o.o. czy spółki partnerskiej, deklaracje VAT-owskie wypełnia tylko uprawniona do tego, zgłoszona wcześniej (na druku UPL-1) osoba i tylko przy użyciu płatnego bezpiecznego e-podpisu. Może to być np. prokurent, pracownik firmy czy doradca podatkowy.

Wszystkie dostępne e-deklaracje oraz szczegóły sposobu ich rozliczeń ustawodawca zawarł w rozporządzeniu ministra finansów z dnia 31 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Poz. 2362).

Sporadyczne deklaracje podatkowe podpisane podpisem bezpłatnym

Istnieje jeszcze trzecie „mobilne” narzędzie, służące podpisywaniu elektronicznych dokumentów i akceptowane przez ustawodawcę, mianowicie tzw. Profil Zaufany. Jest on całkowicie darmowy i działa w powiązaniu z portalem e-PUAP (elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej), za pomocą którego jest z resztą wydawany. Wystarczy założyć konto na e-PUAP-ie i złożyć wniosek o wydanie Profilu Zaufania. Podpis potwierdzony Profilem Zaufanym e-PUAP zawiera datę i czas złożenia podpisu, jest autoryzowany przez użytkownika konta na e-platformie oraz chroniony przez system e-PUAP. Przed wysyłką e-dokumentu dostajemy smsa lub maila z kodem autoryzującym – przepisujemy go do pola formularza na stronie e-PUAP.

Podpis elektroniczny pozwala założyć firmę przez internet

Niestety zakres jego stosowania w przypadku zeznań podatkowych jest mocno okrojony. Tak naprawdę sprawdzi się w sporadycznych sytuacjach, tj. przykładowo umożliwia przesłanie deklaracji na podatek od środków transportowych czy informacji w sprawie podatku od nieruchomości. Nie wystarcza on nam jednak, aby rozliczyć VAT i podatek dochodowy.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA