REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać VAT i podatek dochodowy drogą elektroniczną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak rozliczać VAT i podatek dochodowy drogą elektroniczną /fot. Fotolia
Jak rozliczać VAT i podatek dochodowy drogą elektroniczną /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca może składać elektronicznie miesięczną lub kwartalną deklarację VAT. Natomiast do poruszania się w sferze e-deklaracji w zakresie podatku dochodowego przedsiębiorcy wystarczy roczne zeznania podatkowe z ubiegłego roku.

Często na samym starcie przedsiębiorcy zaczyna brakować czasu na obsługę własnego biznesu, a im dłuższy staż i większa działalność, tym trudniej. Priorytetem są spraw z kontrahentami, klientami czy dbanie o stałość zamówień i generowanie nowych itd. Gdzie w tak napiętym grafiku znaleźć lukę na wypełnianie formalności, których systematycznie wymaga od podatnika fiskus? Odpowiedzią jest internet.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

E-podatki

Każdy przedsiębiorca cyklicznie – co miesiąc lub co kwartał – co do zasady styka się z rozliczeniem jedynie dwóch podatków, tj. podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług (jeśli jest VAT-owcem). O ile w przypadku PIT-u obowiązek zamyka się w przelaniu na konto bankowe urzędu skarbowego zaliczki na PIT (za siebie oraz za pracowników), o tyle okresowe rozliczenie VAT-u jest równoznaczne z przedłożeniem fiskusowi fizycznej deklaracji podatkowej, np. VAT-7, VAT-7K, VAT-UE. Przedsiębiorca może to zrobić przez internet.

REKLAMA

Korekta deklaracji VAT-7 po kontroli podatkowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Składanie deklaracji VAT-7 mimo zawieszenia działalności

Fizyczne rozliczenie PIT-u natomiast, związane z przesłaniem do urzędu skarbowego wypełnionych „druczków”, ma miejsce tylko raz w roku – naturalnie chodzi o termin składania rocznego zeznania podatkowego (m.in. PIT-36, PIT-36L, PIT-37 czy PIT-38), który w tym roku mamy już za sobą. Tutaj również już od kilku lat podatnicy mają możliwość wypełnienia tego obowiązku bez wychodzenia z domu.

Dane autoryzujące niczym elektroniczny podpis

Zgodnie z art. 3b § 1 Ordynacji podatkowej deklaracja przedkładana fiskusowi za pomocą środków komunikacji elektronicznej powinna zawierać po pierwsze dane w ustalonym formacie elektronicznym (zawarte we wzorze deklaracji), po drugie jeden podpis elektroniczny.

Najprostszym rodzajem podpisu elektronicznego, którym na dodatek dysponuje każdy podatnik, są tzw. dane autoryzujące. Są to:

  • identyfikator podatkowy podatnika (NIP lub PESEL),
  • imię i nazwisko,
  • data urodzenia oraz
  • kwota dochodu osiągniętego przez podatnika w poprzednim roku podatkowym czy też kwota przychodu za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesyłania dokumentu.

Zaletą tego rozwiązania jest jego niski koszt i szybkość, z jaką można danych użyć (czas, jaki na jego zastosowanie jest konieczny, sprowadza się do czasu, jaki należy poświęcić na odnalezienie zeznania z poprzedniego roku). Wadą jest to, że dane autoryzacyjne są akceptowane tylko przy niektórych deklaracjach.

Najpewniejszym i najsilniejszym narzędziem umożliwiającym przesłanie e-deklaracji i rozliczenia e-podatków jest bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany ważnym kwalifikowanym certyfikatem. Aby go zdobyć, należy udać się do jednego z centrum certyfikacyjnego, które za opłatą (kilkaset złotych) wyda nam urządzenie do składania e-podpisu (np. czytnik kart usb i kartę zdrapkę). Podłączając przyrząd do firmowego komputera możemy „zatwierdzać” wirtualne dokumenty.

Zmiany w rejestracji danych firmy w CEIDG


VAT i PIT na e-formularzach

Elektroniczne deklaracje VAT-owskie oraz roczne zeznania podatkowe składa się wyłącznie przy użyciu płatnego bezpiecznego e-podpisu lub danych autoryzujących, poprzez system e-Deklaracje, który po prawidłowym internetowym złożeniu pisma generuje Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO). Co istotne, jeśli zamierzamy „podpisać” formularz VAT-owski danymi autoryzacyjnymi, musimy zwracać uwagę na jego datę. Przy użyciu tych danych bowiem można podpisywać w przypadku:

  • VAT-7, VAT-7K i VAT-7D – deklaracje za okresy rozliczeniowe rozpoczynające się po 31 grudnia 2010 r.,
  • VAT-UE, VAT-UEK – informacje podsumowujące i korekty za okresy rozpoczynające się po 30 czerwca 2013 r. oraz
  • VAT-27 – informacje podsumowujące i korekty za okresy rozpoczynające się po 30 czerwca 2015 r.

Deklaracje VAT i terminy płatności podatku

Deklaracje VAT-owskie przysłane przez internet w 2016 r. autoryzuje się kwotą przychodu z jednego, dowolnie wybranego zeznania za 2014 r. Do rocznych PIT-ów należy się zawsze posłużyć dochodem z roku poprzedniego.

W przypadku spółek, które są osobami prawnymi, np. spółki z o.o. czy spółki partnerskiej, deklaracje VAT-owskie wypełnia tylko uprawniona do tego, zgłoszona wcześniej (na druku UPL-1) osoba i tylko przy użyciu płatnego bezpiecznego e-podpisu. Może to być np. prokurent, pracownik firmy czy doradca podatkowy.

Wszystkie dostępne e-deklaracje oraz szczegóły sposobu ich rozliczeń ustawodawca zawarł w rozporządzeniu ministra finansów z dnia 31 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Poz. 2362).

Sporadyczne deklaracje podatkowe podpisane podpisem bezpłatnym

Istnieje jeszcze trzecie „mobilne” narzędzie, służące podpisywaniu elektronicznych dokumentów i akceptowane przez ustawodawcę, mianowicie tzw. Profil Zaufany. Jest on całkowicie darmowy i działa w powiązaniu z portalem e-PUAP (elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej), za pomocą którego jest z resztą wydawany. Wystarczy założyć konto na e-PUAP-ie i złożyć wniosek o wydanie Profilu Zaufania. Podpis potwierdzony Profilem Zaufanym e-PUAP zawiera datę i czas złożenia podpisu, jest autoryzowany przez użytkownika konta na e-platformie oraz chroniony przez system e-PUAP. Przed wysyłką e-dokumentu dostajemy smsa lub maila z kodem autoryzującym – przepisujemy go do pola formularza na stronie e-PUAP.

Podpis elektroniczny pozwala założyć firmę przez internet

Niestety zakres jego stosowania w przypadku zeznań podatkowych jest mocno okrojony. Tak naprawdę sprawdzi się w sporadycznych sytuacjach, tj. przykładowo umożliwia przesłanie deklaracji na podatek od środków transportowych czy informacji w sprawie podatku od nieruchomości. Nie wystarcza on nam jednak, aby rozliczyć VAT i podatek dochodowy.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA