REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podpis elektroniczny pozwala założyć firmę przez internet

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podpis elektroniczny pozwala założyć firmę przez internet
Podpis elektroniczny pozwala założyć firmę przez internet

REKLAMA

REKLAMA

Dysponując Profilem Zaufanym na ePUAP lub podpisem elektronicznym weryfikowanym certyfikatem kwalifikowanym można zarejestrować firmę w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Wniosek o wpis do CEIDG jest jednocześnie zgłoszeniem do ZUS/KRUS, GUS oraz naczelnika urzędu skarbowego.

E-podpisy nie tylko pomagają przedsiębiorcy załatwiać internetowo codzienne sprawy związane z prowadzeniem działalności. Umożliwiają one również samo wystartowanie z biznesem. Podłączamy się do sieci, podpisujemy wniosek CEIDG-1 Profilem Zaufany albo podpisem z certyfikatem i otwieramy jednoosobową działalność gospodarczą bez wychodzenia z domu.

REKLAMA

REKLAMA

W poprzednich publikacjach poświęconych cyklowi o e-administracji przybliżaliśmy przedsiębiorcom możliwości, jakie daje im e-podpis – płatny bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany ważnym kwalifikowanym certyfikatem lub bezpłatny Profil Zaufany. Dzięki nim przedsiębiorca kontaktuje się m.in. z urzędem miasta, z Urzędem Skarbowym, ZUS-em czy kontrahentami i klientami na odległość.

Podpis elektroniczny z kwalifikowanym certyfikatem czy Profil Zaufany ePUAP - co wybrać?

Co więcej jednak, posiadając e-podpis można zostać przedsiębiorcą i to w pełni internetowo, czyli bez konieczności składania wizyty w urzędzie gminy czy jednostce ZUS-u.

REKLAMA

Podpis Profilem Zaufanym na stronie CEIDG

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wystarczy podpisać Profilem Zaufanym lub elektronicznym podpisem weryfikowanym certyfikatem wypełniony wniosek CEIDG-1. Aby to zrobić, startujemy ze strony www.firma.gov.pl i koniecznie wybieramy pierwsze z trzech okienek, tj. „Załóż konto”. Ważne, aby nie zasugerować się poleceniem „Wypełnij wniosek przez Internet/Przygotuj wniosek” z trzeciego okienka, bo w ten sposób wypełnimy i wyślemy go przez internet całkowicie anonimowo, co oznacza konieczność fizycznego podpisania go w urzędzie gminy.

Jeszcze raz zatem – wybieramy „Złóż wniosek” i rejestrujemy się, czyli wskazujemy sposób potwierdzania tożsamości użytkownika, tj. któryś z e-podpisów. Klikamy „Dalej” i zostajemy przekierowani do platformy ePUAP. Tam zatwierdzamy operację i podajemy dane z wygenerowanego dla nas maila, a na koniec logujemy się do CEIDG. Można już przejść do wypełnienia wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, tj. formularza CEIDG-1 – korzystając z kreatora lub nie.

Monitor Księgowego

Na tym etapie z pewnością pomoże instrukcja dostępna na stronie CEIDG – można ją pobrać w formacie pdf, wybierając polecenie „Więcej o formularzu” z trzeciego okienka „Przygotuj wniosek”. W zanadrzu musimy mieć przygotowane takie dane jak PESEL, adresy czy rodzaje planowanej działalności gospodarczej zgodnie z kodami PKD. Wypełniamy, sprawdzamy i podpisujemy Profilem Zaufanym lub elektronicznym podpisem weryfikowanym certyfikatem. Nasz wniosek wpływa jednocześnie do:

  • GUS-u w celu nadania lub weryfikacji REGONU,
  • urzędu skarbowego w celu nadania czy weryfikacji NIP-u,
  • ZUS-u/KRUS-s w celu zgłoszenia płatnika składek (ZFA),
  • Krajowego Rejestru Karnego, aby zweryfikować zakaz prowadzenia działalności gospodarczej.

Finalizacja rejestracji jednoosobowej działalności gospodarczej trwa niecałe 24h. Na adres mailowy powinno dojść potwierdzenie.

Jak zarejestrować się na ePUAP i utworzyć Profil Zaufany

ePłatnik - rozliczenia z ZUS przez internet

Dodatkowa formalność z ZUS-em również przez internet

Każda osoba objęta obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym podlega zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych w terminie 7 dni od daty powstania obowiązku. Każdy przedsiębiorca jest płatnikiem własnych składek ZUS-owskich i sam musi się „zgłosić” do tych ubezpieczeń (czy też zgłosić swoich pracowników, zleceniobiorców). Tego zgłoszenia (ZUS ZUA czy ZUS ZZA) nie obejmuje wniosek CEIDG-1. Mimo tego, osobista wizyta osobista w okienku ZUS-u nie jest konieczna. Zgłoszenie to można wysłać pocztą tradycyjną lub elektronicznie, poprzez platformę PUE.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm


E-podpisem można też zatwierdzać zmiany w CEIDG

Podpisanie wniosku o wpis nowego przedsiębiorcy Profilem Zaufanym czy bezpiecznym elektronicznym podpisem weryfikowanym ważnym kwalifikowanym certyfikatem to nie wszystko. E-podpisu przedsiębiorca użyje również, jeśli będzie aktualizował formularz CEIDG-1, np. z powodu zmiany czy skreślenia wpisu w rejestrze REGON, zmiany adresu zamieszkania, zmiany nazwiska czy zgłoszenia zawieszenia bądź likwidacji działalności.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

REKLAMA

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

Gigantyczny deficyt i nowe podatki. Rząd ogłasza budżet na 2026 rok - co to oznacza dla naszych portfeli?

Rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na 2026 rok, który zakłada rekordowe wydatki na bezpieczeństwo, zdrowie i programy społeczne, ale też gigantyczny deficyt na poziomie 271,7 mld zł. W planie znalazły się podwyżki podatków i akcyzy, a także nowe rozwiązania fiskalne, które mają zasilić budżet. Co to oznacza dla Polaków i jak wpłynie na ich portfele?

REKLAMA