REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podpis elektroniczny pozwala założyć firmę przez internet

Podpis elektroniczny pozwala założyć firmę przez internet
Podpis elektroniczny pozwala założyć firmę przez internet

REKLAMA

REKLAMA

Dysponując Profilem Zaufanym na ePUAP lub podpisem elektronicznym weryfikowanym certyfikatem kwalifikowanym można zarejestrować firmę w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Wniosek o wpis do CEIDG jest jednocześnie zgłoszeniem do ZUS/KRUS, GUS oraz naczelnika urzędu skarbowego.

E-podpisy nie tylko pomagają przedsiębiorcy załatwiać internetowo codzienne sprawy związane z prowadzeniem działalności. Umożliwiają one również samo wystartowanie z biznesem. Podłączamy się do sieci, podpisujemy wniosek CEIDG-1 Profilem Zaufany albo podpisem z certyfikatem i otwieramy jednoosobową działalność gospodarczą bez wychodzenia z domu.

REKLAMA

Autopromocja

W poprzednich publikacjach poświęconych cyklowi o e-administracji przybliżaliśmy przedsiębiorcom możliwości, jakie daje im e-podpis – płatny bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany ważnym kwalifikowanym certyfikatem lub bezpłatny Profil Zaufany. Dzięki nim przedsiębiorca kontaktuje się m.in. z urzędem miasta, z Urzędem Skarbowym, ZUS-em czy kontrahentami i klientami na odległość.

Podpis elektroniczny z kwalifikowanym certyfikatem czy Profil Zaufany ePUAP - co wybrać?

Co więcej jednak, posiadając e-podpis można zostać przedsiębiorcą i to w pełni internetowo, czyli bez konieczności składania wizyty w urzędzie gminy czy jednostce ZUS-u.

Podpis Profilem Zaufanym na stronie CEIDG

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wystarczy podpisać Profilem Zaufanym lub elektronicznym podpisem weryfikowanym certyfikatem wypełniony wniosek CEIDG-1. Aby to zrobić, startujemy ze strony www.firma.gov.pl i koniecznie wybieramy pierwsze z trzech okienek, tj. „Załóż konto”. Ważne, aby nie zasugerować się poleceniem „Wypełnij wniosek przez Internet/Przygotuj wniosek” z trzeciego okienka, bo w ten sposób wypełnimy i wyślemy go przez internet całkowicie anonimowo, co oznacza konieczność fizycznego podpisania go w urzędzie gminy.

Jeszcze raz zatem – wybieramy „Złóż wniosek” i rejestrujemy się, czyli wskazujemy sposób potwierdzania tożsamości użytkownika, tj. któryś z e-podpisów. Klikamy „Dalej” i zostajemy przekierowani do platformy ePUAP. Tam zatwierdzamy operację i podajemy dane z wygenerowanego dla nas maila, a na koniec logujemy się do CEIDG. Można już przejść do wypełnienia wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, tj. formularza CEIDG-1 – korzystając z kreatora lub nie.

Monitor Księgowego

Na tym etapie z pewnością pomoże instrukcja dostępna na stronie CEIDG – można ją pobrać w formacie pdf, wybierając polecenie „Więcej o formularzu” z trzeciego okienka „Przygotuj wniosek”. W zanadrzu musimy mieć przygotowane takie dane jak PESEL, adresy czy rodzaje planowanej działalności gospodarczej zgodnie z kodami PKD. Wypełniamy, sprawdzamy i podpisujemy Profilem Zaufanym lub elektronicznym podpisem weryfikowanym certyfikatem. Nasz wniosek wpływa jednocześnie do:

  • GUS-u w celu nadania lub weryfikacji REGONU,
  • urzędu skarbowego w celu nadania czy weryfikacji NIP-u,
  • ZUS-u/KRUS-s w celu zgłoszenia płatnika składek (ZFA),
  • Krajowego Rejestru Karnego, aby zweryfikować zakaz prowadzenia działalności gospodarczej.

Finalizacja rejestracji jednoosobowej działalności gospodarczej trwa niecałe 24h. Na adres mailowy powinno dojść potwierdzenie.

Jak zarejestrować się na ePUAP i utworzyć Profil Zaufany

ePłatnik - rozliczenia z ZUS przez internet

Dodatkowa formalność z ZUS-em również przez internet

Każda osoba objęta obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym podlega zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych w terminie 7 dni od daty powstania obowiązku. Każdy przedsiębiorca jest płatnikiem własnych składek ZUS-owskich i sam musi się „zgłosić” do tych ubezpieczeń (czy też zgłosić swoich pracowników, zleceniobiorców). Tego zgłoszenia (ZUS ZUA czy ZUS ZZA) nie obejmuje wniosek CEIDG-1. Mimo tego, osobista wizyta osobista w okienku ZUS-u nie jest konieczna. Zgłoszenie to można wysłać pocztą tradycyjną lub elektronicznie, poprzez platformę PUE.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm


E-podpisem można też zatwierdzać zmiany w CEIDG

Podpisanie wniosku o wpis nowego przedsiębiorcy Profilem Zaufanym czy bezpiecznym elektronicznym podpisem weryfikowanym ważnym kwalifikowanym certyfikatem to nie wszystko. E-podpisu przedsiębiorca użyje również, jeśli będzie aktualizował formularz CEIDG-1, np. z powodu zmiany czy skreślenia wpisu w rejestrze REGON, zmiany adresu zamieszkania, zmiany nazwiska czy zgłoszenia zawieszenia bądź likwidacji działalności.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA