reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Obrót gospodarczy > Działalność gospodarcza > Platforma internetowego rozstrzygania sporów (ODR) już działa

Platforma internetowego rozstrzygania sporów (ODR) już działa

15 lutego 2016 r. Komisja Europejska uruchomiła nową platformę, aby pomóc konsumentom i sprzedającym w rozstrzyganiu sporów dotyczących zakupów przez internet.

Platforma internetowego rozstrzygania sporów (ODR) stanowi punkt kompleksowej obsługi dla unijnych konsumentów i sprzedających dążących do rozstrzygnięcia sporu dotyczącego zakupów przez internet dokonanych zarówno w kraju, jak i za granicą. Kompleksowa obsługa polega na kierowaniu sporów do korzystających z platformy krajowych organów alternatywnego rozstrzygania sporów (ADR), które zostały wybrane przez państwa członkowskie po spełnieniu kryteriów jakości i zgłoszone Komisji.

Spory konsumentów ze sklepami internetowymi rozstrzygane online - platforma ODR

Jak powiedziała Vĕra Jourová, komisarz do spraw sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia płci: „Konsumenci, którzy napotykają trudności przy zakupach przez internet, najczęściej nie składają skarg, gdyż myślą, że procedura jest zbyt długa, a problem i tak nie zostanie rozwiązany. Platforma internetowego rozstrzygania sporów jest nowatorskim narzędziem, dzięki któremu konsumenci i sprzedający mogą zaoszczędzić czas i pieniądze.Dzięki niej wzrośnie zaufanie konsumentów kupujących przez internet i poprawi się sytuacja przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż transgraniczną, co wzmocni europejski jednolity rynek cyfrowy”.

Platforma ODR

Główne cechy platformy:

  • Platforma jest przyjazna dla użytkownika i dostępna na wszystkich rodzajach urządzeń. Wypełnianie przez konsumentów formularza skargi na platformie ogranicza się do trzech prostych kroków.
  • Dzięki platformie możliwe jest przeprowadzenie całej procedury rozstrzygania sporu w internecie.
  • Platforma jest wielojęzyczna. Na platformie dostępne jest tłumaczenie, aby ułatwić rozstrzyganie sporów między stronami z różnych państw europejskich.

Obecnie około 117 organów alternatywnego rozstrzygania sporów z 17 państw członkowskich korzysta z nowo uruchomionej platformy. Komisja współpracuje z państwami członkowskimi, aby do platformy dołączyły jak najszybciej organy ze wszystkich państw członkowskich i branż. Alternatywne rozstrzyganie sporów (ADR) jest szybkim i niedrogim sposobem rozstrzygania sporów. Rozstrzygnięcie sporu zabiera dzięki niemu średnio 90 dni.

Doświadczenia europejskich konsumentów, którzy skorzystali z alternatywnego rozstrzygania sporów, są najczęściej pozytywne: 70% z nich było zadowolonych ze sposobu rozpatrzenia ich skargi za pomocą tej procedury. Jest to dla konsumentów dodatkowa metoda rozstrzygania sporów, która nie zastępuje możliwości oddania sprawy do sądu. Ten drugi sposób jest jednak zazwyczaj kosztowniejszy i dłuższy (jedynie 45% konsumentów jest zadowolonych ze sposobu rozpatrzenia ich skargi przez sąd).

reklama

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS - podatki, prawo

Tarcza antykryzysowa 3.0 – przewodnik po zmianach

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Wszystko co musisz wiedzieć o PPK

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Advicero Nexia

Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama