REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Platforma internetowego rozstrzygania sporów (ODR) już działa

Subskrybuj nas na Youtube
Platforma internetowego rozstrzygania sporów (ODR) już działa
Platforma internetowego rozstrzygania sporów (ODR) już działa

REKLAMA

REKLAMA

15 lutego 2016 r. Komisja Europejska uruchomiła nową platformę, aby pomóc konsumentom i sprzedającym w rozstrzyganiu sporów dotyczących zakupów przez internet.

Platforma internetowego rozstrzygania sporów (ODR) stanowi punkt kompleksowej obsługi dla unijnych konsumentów i sprzedających dążących do rozstrzygnięcia sporu dotyczącego zakupów przez internet dokonanych zarówno w kraju, jak i za granicą. Kompleksowa obsługa polega na kierowaniu sporów do korzystających z platformy krajowych organów alternatywnego rozstrzygania sporów (ADR), które zostały wybrane przez państwa członkowskie po spełnieniu kryteriów jakości i zgłoszone Komisji.

REKLAMA

Autopromocja

Spory konsumentów ze sklepami internetowymi rozstrzygane online - platforma ODR

Jak powiedziała Vĕra Jourová, komisarz do spraw sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia płci: „Konsumenci, którzy napotykają trudności przy zakupach przez internet, najczęściej nie składają skarg, gdyż myślą, że procedura jest zbyt długa, a problem i tak nie zostanie rozwiązany. Platforma internetowego rozstrzygania sporów jest nowatorskim narzędziem, dzięki któremu konsumenci i sprzedający mogą zaoszczędzić czas i pieniądze.Dzięki niej wzrośnie zaufanie konsumentów kupujących przez internet i poprawi się sytuacja przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż transgraniczną, co wzmocni europejski jednolity rynek cyfrowy”.

Platforma ODR

Główne cechy platformy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Platforma jest przyjazna dla użytkownika i dostępna na wszystkich rodzajach urządzeń. Wypełnianie przez konsumentów formularza skargi na platformie ogranicza się do trzech prostych kroków.
  • Dzięki platformie możliwe jest przeprowadzenie całej procedury rozstrzygania sporu w internecie.
  • Platforma jest wielojęzyczna. Na platformie dostępne jest tłumaczenie, aby ułatwić rozstrzyganie sporów między stronami z różnych państw europejskich.

REKLAMA

Obecnie około 117 organów alternatywnego rozstrzygania sporów z 17 państw członkowskich korzysta z nowo uruchomionej platformy. Komisja współpracuje z państwami członkowskimi, aby do platformy dołączyły jak najszybciej organy ze wszystkich państw członkowskich i branż. Alternatywne rozstrzyganie sporów (ADR) jest szybkim i niedrogim sposobem rozstrzygania sporów. Rozstrzygnięcie sporu zabiera dzięki niemu średnio 90 dni.

Doświadczenia europejskich konsumentów, którzy skorzystali z alternatywnego rozstrzygania sporów, są najczęściej pozytywne: 70% z nich było zadowolonych ze sposobu rozpatrzenia ich skargi za pomocą tej procedury. Jest to dla konsumentów dodatkowa metoda rozstrzygania sporów, która nie zastępuje możliwości oddania sprawy do sądu. Ten drugi sposób jest jednak zazwyczaj kosztowniejszy i dłuższy (jedynie 45% konsumentów jest zadowolonych ze sposobu rozpatrzenia ich skargi przez sąd).

Sprzedający również odniosą korzyści z nowej platformy, ponieważ procedury alternatywnego rozstrzygania sporów pozwolą im uniknąć wysokich kosztów sądowych i ułatwią zachowanie dobrych stosunków z klientami.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Kontekst     

REKLAMA

Podstawą prawną utworzenia platformy internetowego rozstrzygania sporów jest rozporządzenie w sprawie internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich, w którym opisano główne funkcje platformy, a także przebieg procedury rozstrzygania sporu zapoczątkowanej na platformie. Rozporządzenie to oparto na dyrektywie w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich, której celem jest zapewnienie konsumentom sposobów alternatywnego rozstrzygania sporów wynikających z umów zawartych ze sprzedającymi.

Alternatywne rozstrzyganie sporów możliwe jest niezależnie od rodzaju zakupionego towaru lub usługi, miejsca zakupu – w sklepie tradycyjnym czy internetowym – i od siedziby sprzedającego – w państwie konsumenta czy w innym państwie członkowskim.

Państwa członkowskie ustalają listę krajowych organów alternatywnego rozstrzygania sporów (organów ADR). Wszystkie organy ADR obecne na tej liście muszą spełniać wiążące wymogi jakości wynikające z unijnych przepisów.

Strona internetowa DG ds. Sprawiedliwości i Konsumentów dotycząca ODR/ADR

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
JPK_KR_PD już nadchodzi – nowy obowiązek dla podatników CIT. Czy Twoja firma jest gotowa?

Nowy plik JPK_KR_PD to nie tylko kolejne wymaganie fiskusa, ale prawdziwa rewolucja w raportowaniu księgowym. Od 2025 roku obejmie duże firmy, a od 2026 wszystkich podatników CIT. Zmiany w planie kont, nowe struktury danych, testy, audyty – przygotowań jest sporo, a czasu coraz mniej. Zobacz, co musisz zrobić, by nie obudzić się z ręką w księgowym chaosie.

Kiedy członek rodziny współpracujący przy rodzinnym biznesie musi być zgłoszony do ZUS?

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nakłada obowiązek zgłoszenia do ZUS i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność i z szeroko rozumianymi zleceniobiorcami. Podobnie czyni ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego. Analizy wymaga zatem, kto spełnia definicję takiej osoby współpracującej i czy jej sytuacja uzależniona jest od formy tej współpracy - umownej bądź bezumownej. Spory z ZUS w przedmiocie obowiązku objęcia osób współpracujących ubezpieczeniami społecznymi trafiają aż do Sądu Najwyższego, warto więc wziąć pod uwagę również aktualne orzecznictwo w tej materii.

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR - system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa.

Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

REKLAMA

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

REKLAMA