REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ePłatnik - rozliczenia z ZUS przez internet

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ePłatnik - rozliczenia z ZUS przez internet
ePłatnik - rozliczenia z ZUS przez internet

REKLAMA

REKLAMA

ZUS udostępnia aplikację ePłatnik w ramach PUE (Platformy Usług Elektronicznych). Aplikacja ta pozwala płacić składki ZUS przez internet a także wypełniać i przesyłać do ZUS dokumenty ubezpieczeniowe.

Platforma Usług Elektronicznych ZUS, dostępna pod adresem pue.zus.pl, oferuje usługi i narzędzia internetowe dla wszystkich klientów Zakładu. Dzięki niej ubezpieczeni mogą zrealizować większość spraw bez wychodzenia z domu. Na platformie znajdziemy informacje o naszych ubezpieczeniach, płatnościach czy świadczeniach, jakie otrzymujemy z ZUS.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Umowy terminowe – jak zawierać i wypowiadać (książka)

ePłatnik nie dla wszystkich

Dla przedsiębiorców, za pośrednictwem PUE udostępniono aplikację ePłatnik, która działa przez stronę internetową. Jest ona odpowiednikiem elektronicznego systemu Płatnik, instalowanego zazwyczaj lokalnie na komputerze. ePłatnik umożliwia podpisywanie dokumentów nie tylko przy pomocy płatnego certyfikatu kwalifikowanego, ale również za pośrednictwem bezpłatnego profilu ePUAP.

ePłatnik niestety nie jest dla wszystkich. Jest to aplikacja przeznaczona dla małych i średnich przedsiębiorstw, które zatrudniają do 100 pracowników. Powyżej 100 zatrudnionych firma zobowiązana jest przy rozliczeniach składek do korzystania ze standardowego Płatnika instalowanego lokalnie.

REKLAMA

Wszyscy płatnicy składek rozliczający składki za więcej niż 5 osób są zobowiązani do sporządzania dokumentacji ubezpieczeniowej w formie elektronicznej. Do 5 osób można robić to w formie papierowej, niemniej jednak w przypadku gdy dostępna jest aplikacja internetowa warto rozważyć taką możliwość, aby nie stać co miesiąc w kolejce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

W czym pomoże ePłatnik?

Przy pomocy ePłatnika zgłosimy osoby do ubezpieczeń, rozliczymy składki czy też dokonamy stosownych korekt w deklaracjach. W aplikacji mamy dostępne kreatory, które krok po kroku przeprowadzą nas przez wszystkie czynności niezbędne do zgłoszenia pracownika czy rozliczenia składek na koniec miesiąca. Dodatkowo skorzystanie z funkcji weryfikacji dokumentów on-line zablokuje wysyłanie do ZUS błędnych deklaracji.

Cała aplikacja podzielona jest na kilka części. Jedną z nich jest rejestr ubezpieczonych. Znajdziemy tam dane wszystkich osób, jakie aktualnie zgłoszone są do ubezpieczeń z tytułu zatrudnienia w naszej firmie.

W module dokumentów ubezpieczeniowych możemy oglądać wszystkie typy dokumentów (dokumenty robocze, zatwierdzone i wysłane), jak również wypełniać nowe.

W module Kartoteka Płatnika znajdziemy szczegółowe informacje na nasz temat. Za jej pośrednictwem będziemy mogli sprawdzić, czy wszystkie dane naszej firmy są aktualne. Jeżeli nie, to aplikacja umożliwia nam możliwość korekty oraz naniesienia zmian. W tym miejscu możliwe jest również wyrejestrowanie firmy z ZUS.

Przy pomocy aplikacji ePłatnik opłacimy składki ubezpieczeniowe. Aby tego dokonać, należy wskazać dokumenty rozliczeniowe, na podstawie których ma być dokonana płatność, a system wstępnie wypełni za nas formularz płatności i przekieruje nas na stronę internetową banku.

Co zrobić, aby móc korzystać z ePłatnika?

Aplikacja Płatnik dostępna jest na platformie ZUS. Aby móc z niej skorzystać jesteśmy zobowiązani do zarejestrowania się na platformie ZUS PUE (pue.zus.pl) i uzyskania loginu do własnego profilu.

Po tej czynności kolejnym krokiem jest weryfikacja naszej tożsamości. Możemy tego dokonać przy pomocy płatnego certyfikatu kwalifikowanego (jeżeli taki posiadamy) lub profilu zaufanego ePUAP (który możemy założyć tutaj: http://epuap.gov.pl).

Jeżeli nie posiadamy ani jednego, ani drugiego to niestety będziemy zobowiązani do udania się do placówki ZUS w celu potwierdzenia naszej tożsamości. W takim przypadku pamiętajmy, aby od razu założyć profil zaufany ePUAP i również potwierdzić go w ZUS. Możemy to zrobić podczas jednej wizyty. Bez profilu zaufanego wysyłka elektronicznych dokumentów przy pomocy ePłatnika nie będzie możliwa.

ePłatnik dla biura rachunkowego

Aby móc skorzystać z ePłatnika musimy oczywiście zalogować się do platformy pue.zus.pl. Następnie należy aktywować aplikację. Robimy to w zakładce Ustawienia. Po aktywacji aplikacji pojawi się nowa zakładka o nazwie ePłatnik. Aktywacja aplikacji jest jednorazowa. Przy każdym kolejnym logowaniu do profilu PUE ePłatnik będzie dostępny.


Jeżeli sami nie czujemy się na siłach, aby wypełniać dokumenty do ZUS, możemy nadać uprawnienia do naszego ePłatnika innemu użytkownikowi. Może to być na przykład pracownik biura rachunkowego. Osobę taką należy upoważnić do wykonywania czynności prawnych w relacjach z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w naszym imieniu. Aby to zrobić, należy złożyć w ZUS pełnomocnictwo na specjalnym druku – ZUS-PEL. Na szczęście podsiadając nasz internetowy profil w ZUS, możemy zrobić to elektronicznie. Dodatkowo osoba upoważniona jest zobowiązana do posiadania swojego profilu na platformie PUE.

Marta Felczak, Tax Care/Idea Bank

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga dla młodych w PIT jest wykorzystywana przez oszustów. Studenci i uczniowie wciągani w podatkowe szwindle

Coraz częściej osoby poniżej 26. roku życia, korzystające z ulgi podatkowej i zwolnień ze składek ZUS, stają się łatwym celem dla nieuczciwych firm. W zamian za szybki zarobek młodzi podpisują fikcyjne rachunki, narażając się na konsekwencje finansowe i karne. Monika Piątkowska – doradczyni podatkowa fillup.pl ostrzega: z pozoru niewinna „przysługa” może rzutować na całą przyszłą karierę zawodową.

SENT: zmiany od 2026 roku. Nowe grupy towarów objęte monitorowaniem

W dniu 17 marca 2026 r. (po 6 miesiącach od publikacji w Dzienniku Ustaw) wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki z 10 września 2025 r., wprowadzające katalog nowych grup towarów (odzież i obuwie), których przewóz będzie monitorowany w systemie SENT. Ministerstwo Finansów informuje, że zgłaszanie przewozu odzieży i obuwia wymaga rejestracji firmy albo aktualizacji danych podmiotu gospodarczego na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

Ile czasu na wysłanie faktury do KSeF? To zależy od trybu

Przedsiębiorcy często zastanawiają się, ile mają czasu na przesłanie faktury do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Termin zależy od trybu wystawiania faktury – online, offline24, offline lub awaryjnego. Wyjaśniamy, kiedy faktura uzyskuje ważność i jakie są konkretne terminy wysyłki zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów.

Kiedy trzeba wypełnić SD-Z2? Dzięki temu może uniknąć płacenia podatku od darowizn

Otrzymujesz darowiznę od rodziców, zapis w testamencie albo dziedziczysz dom po bliskiej osobie? Wiele osób nie wie, że aby uniknąć podatku, trzeba wypełnić odpowiedni formularz – SD-Z2. Wyjaśniamy, kiedy i w jakich sytuacjach trzeba go złożyć, aby nie narazić się na dodatkowe koszty.

REKLAMA

"Cyfrowy Księgowy 2.0" – konferencja SKwP o tym, jak cyfryzacja zmienia rachunkowość i podatki

Konferencja "Cyfrowy Księgowy 2.0" to wyjątkowa okazja, by zgłębić wpływ najnowszych technologii na przyszłość księgowości. Wydarzenie ma nie tylko dostarczyć praktycznej wiedzy, lecz także zainspirować do pełnego wykorzystania potencjału cyfrowej transformacji.

System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

REKLAMA

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

REKLAMA