REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ePłatnik - rozliczenia z ZUS przez internet

ePłatnik - rozliczenia z ZUS przez internet
ePłatnik - rozliczenia z ZUS przez internet

REKLAMA

REKLAMA

ZUS udostępnia aplikację ePłatnik w ramach PUE (Platformy Usług Elektronicznych). Aplikacja ta pozwala płacić składki ZUS przez internet a także wypełniać i przesyłać do ZUS dokumenty ubezpieczeniowe.

Platforma Usług Elektronicznych ZUS, dostępna pod adresem pue.zus.pl, oferuje usługi i narzędzia internetowe dla wszystkich klientów Zakładu. Dzięki niej ubezpieczeni mogą zrealizować większość spraw bez wychodzenia z domu. Na platformie znajdziemy informacje o naszych ubezpieczeniach, płatnościach czy świadczeniach, jakie otrzymujemy z ZUS.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Umowy terminowe – jak zawierać i wypowiadać (książka)

ePłatnik nie dla wszystkich

Dla przedsiębiorców, za pośrednictwem PUE udostępniono aplikację ePłatnik, która działa przez stronę internetową. Jest ona odpowiednikiem elektronicznego systemu Płatnik, instalowanego zazwyczaj lokalnie na komputerze. ePłatnik umożliwia podpisywanie dokumentów nie tylko przy pomocy płatnego certyfikatu kwalifikowanego, ale również za pośrednictwem bezpłatnego profilu ePUAP.

ePłatnik niestety nie jest dla wszystkich. Jest to aplikacja przeznaczona dla małych i średnich przedsiębiorstw, które zatrudniają do 100 pracowników. Powyżej 100 zatrudnionych firma zobowiązana jest przy rozliczeniach składek do korzystania ze standardowego Płatnika instalowanego lokalnie.

REKLAMA

Wszyscy płatnicy składek rozliczający składki za więcej niż 5 osób są zobowiązani do sporządzania dokumentacji ubezpieczeniowej w formie elektronicznej. Do 5 osób można robić to w formie papierowej, niemniej jednak w przypadku gdy dostępna jest aplikacja internetowa warto rozważyć taką możliwość, aby nie stać co miesiąc w kolejce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

W czym pomoże ePłatnik?

Przy pomocy ePłatnika zgłosimy osoby do ubezpieczeń, rozliczymy składki czy też dokonamy stosownych korekt w deklaracjach. W aplikacji mamy dostępne kreatory, które krok po kroku przeprowadzą nas przez wszystkie czynności niezbędne do zgłoszenia pracownika czy rozliczenia składek na koniec miesiąca. Dodatkowo skorzystanie z funkcji weryfikacji dokumentów on-line zablokuje wysyłanie do ZUS błędnych deklaracji.

Cała aplikacja podzielona jest na kilka części. Jedną z nich jest rejestr ubezpieczonych. Znajdziemy tam dane wszystkich osób, jakie aktualnie zgłoszone są do ubezpieczeń z tytułu zatrudnienia w naszej firmie.

W module dokumentów ubezpieczeniowych możemy oglądać wszystkie typy dokumentów (dokumenty robocze, zatwierdzone i wysłane), jak również wypełniać nowe.

W module Kartoteka Płatnika znajdziemy szczegółowe informacje na nasz temat. Za jej pośrednictwem będziemy mogli sprawdzić, czy wszystkie dane naszej firmy są aktualne. Jeżeli nie, to aplikacja umożliwia nam możliwość korekty oraz naniesienia zmian. W tym miejscu możliwe jest również wyrejestrowanie firmy z ZUS.

Przy pomocy aplikacji ePłatnik opłacimy składki ubezpieczeniowe. Aby tego dokonać, należy wskazać dokumenty rozliczeniowe, na podstawie których ma być dokonana płatność, a system wstępnie wypełni za nas formularz płatności i przekieruje nas na stronę internetową banku.

Co zrobić, aby móc korzystać z ePłatnika?

Aplikacja Płatnik dostępna jest na platformie ZUS. Aby móc z niej skorzystać jesteśmy zobowiązani do zarejestrowania się na platformie ZUS PUE (pue.zus.pl) i uzyskania loginu do własnego profilu.

Po tej czynności kolejnym krokiem jest weryfikacja naszej tożsamości. Możemy tego dokonać przy pomocy płatnego certyfikatu kwalifikowanego (jeżeli taki posiadamy) lub profilu zaufanego ePUAP (który możemy założyć tutaj: http://epuap.gov.pl).

Jeżeli nie posiadamy ani jednego, ani drugiego to niestety będziemy zobowiązani do udania się do placówki ZUS w celu potwierdzenia naszej tożsamości. W takim przypadku pamiętajmy, aby od razu założyć profil zaufany ePUAP i również potwierdzić go w ZUS. Możemy to zrobić podczas jednej wizyty. Bez profilu zaufanego wysyłka elektronicznych dokumentów przy pomocy ePłatnika nie będzie możliwa.

ePłatnik dla biura rachunkowego

Aby móc skorzystać z ePłatnika musimy oczywiście zalogować się do platformy pue.zus.pl. Następnie należy aktywować aplikację. Robimy to w zakładce Ustawienia. Po aktywacji aplikacji pojawi się nowa zakładka o nazwie ePłatnik. Aktywacja aplikacji jest jednorazowa. Przy każdym kolejnym logowaniu do profilu PUE ePłatnik będzie dostępny.


Jeżeli sami nie czujemy się na siłach, aby wypełniać dokumenty do ZUS, możemy nadać uprawnienia do naszego ePłatnika innemu użytkownikowi. Może to być na przykład pracownik biura rachunkowego. Osobę taką należy upoważnić do wykonywania czynności prawnych w relacjach z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w naszym imieniu. Aby to zrobić, należy złożyć w ZUS pełnomocnictwo na specjalnym druku – ZUS-PEL. Na szczęście podsiadając nasz internetowy profil w ZUS, możemy zrobić to elektronicznie. Dodatkowo osoba upoważniona jest zobowiązana do posiadania swojego profilu na platformie PUE.

Marta Felczak, Tax Care/Idea Bank

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA