REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnienie emeryta lub rencisty w 2016 r. - obowiązki wobec ZUS

ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Zatrudnienie emeryta lub rencisty w 2016 r. - obowiązki wobec ZUS
Zatrudnienie emeryta lub rencisty w 2016 r. - obowiązki wobec ZUS
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca zatrudniając emeryta lub rencistę może poinformować go o obowiązku zgłoszenia do ZUS faktu podjęcia zatrudnienia. Taki obowiązek spoczywa na emerycie lub renciście zgodnie z art. 127 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Pracownik, który jest emerytem, np. wojskowym (wcześniejszym), musi poinformować jednostkę ZUS o podjęciu zatrudnienia. Osiąganie dodatkowego przychodu ma wpływ na wysokość pobieranej emerytury i renty. Emeryt lub rencista ma obowiązek złożyć we właściwym dla siebie oddziale ZUS oświadczenia o tym od kiedy podjął zatrudnienie i o wysokości osiąganego przychodu.

REKLAMA

REKLAMA

Organ, który wypłaca rentę lub emeryturę powinien niezwłocznie zostać poinformowany o tym, że emeryt lub rencista posiada dodatkowe zatrudnienie. Gdy zatrudniamy emeryta pełnoprawnego, czyli takiego, który osiągnął odpowiedni wiek i lata pracy, to jedynym obowiązkiem zatrudniającego jest zgłoszenie takiej osoby do ZUS na odpowiednich drukach ZUS ZUA lub ZUS ZZA. Jeśli zatrudniana osoba jest emerytem wcześniejszym, to dokonujemy zgłoszenia i dodatkowo do końca lutego następnego roku za rok poprzedni składamy oświadczenie ZUS RW-73.

Taki wcześniejszy emeryt ma również obowiązek co roku do końca lutego złożyć informację roczną o osiągniętym dodatkowym przychodzie za rok poprzedni. Identyczny obowiązek spoczywa na osobie, która pobiera świadczenie przedemerytalne lub zasiłek przedemerytalny.

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

REKLAMA

Umowa o pracę z emerytem lub rencistą

Zatrudniając emeryta lub rencistę na podstawie umowy o pracę obowiązkowe jest odprowadzenie za niego składek ZUS. W takim przypadku opłacamy składki: emerytalne, rentowe, wypadkowe, chorobowe i składkę zdrowotną. Wiek ma istotny wpływ na to czy będzie opłacana składka na Fundusz Pracy i składka na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli zatrudnimy na podstawie umowy o pracę emerytkę lub rencistkę, która ukończyła 55 lat to takie składki nie będą naliczane. W przypadku mężczyzn zwolnienie jest po przekroczeniu 60 lat. Emeryta lub rencistę, tak samo jak zwykłego pracownika, zgłaszamy do ZUS na druku ZUS ZUA z kodem 01 10 x x (wybieramy odpowiedni kod końcowy). Na zgłoszenie jest 7 dni kalendarzowych od daty rozpoczęcia umowy.

Umowa zlecenie z emerytem lub rencistą

Zatrudniając emeryta lub rencistę na podstawie umowy zlecenie, w sytuacji gdy umowa zlecenie będzie jedynym tytułem do ubezpieczeń, to od takiej umowy powstaje obowiązek opłacania składek ZUS. Obowiązkowo będą opłacane składki społeczne: emerytalne, rentowe, wypadkowe i składka zdrowotna. Składka chorobowa w przypadku umowy zlecenie jest dobrowolna.

Gdy zatrudniany emeryt lub rencista posiada inny tytuł do ubezpieczeń np. umowę o pracę na cały etat u innego pracodawcy, to wtedy od umowy zlecenie obowiązkowa będzie tylko składka zdrowotna. Zgłoszenie zleceniobiorcy emeryta lub rencisty robimy z kodem 04 11 x x (wybieramy odpowiednią końcówkę kodu tytułu ubezpieczeń). Zgłoszenie do wszystkich ubezpieczeń robimy na druku ZUS ZUA, a zgłoszenie do samego ubezpieczenia zdrowotnego na druku ZUS ZZA.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Umowa o dzieło z emerytem lub rencistą

Przy zatrudnieniu emeryta lub rencisty na podstawie umowy o dzieło nie ma obowiązku opłacania składek ZUS. Od takiej umowy jest odprowadzana tylko zaliczka na podatek dochodowy. Taka osoba może zarabiać na podstawie umowy o dzieło bez ograniczeń i nie ma to wpływu na wysokość pobieranego świadczenia. W związku z tym, że umowa o dzieło nie jest oskładkowana, to nie ma obowiązku zgłoszenia osoby na drukach ZUS ZUA, ZUS ZZA i nie ma obowiązku składania stosownego oświadczenia do końca lutego za rok poprzedni.


Emeryt/rencista zatrudniony na umowę o dzieło nie ma obowiązku o tym fakcie informować ZUS, ponieważ taka dodatkowa forma zarobku nie ma wpływu na otrzymywane świadczenie. Wyjątkiem jest, gdy podpisujemy umowę o dzieło z własnym pracownikiem. Wtedy od umowy o dzieło należy odprowadzać wszystkie składki tak samo jak od umowy o pracę.

Aneta Sobkowicz – ifirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA