REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnienie emeryta lub rencisty w 2016 r. - obowiązki wobec ZUS

 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Zatrudnienie emeryta lub rencisty w 2016 r. - obowiązki wobec ZUS
Zatrudnienie emeryta lub rencisty w 2016 r. - obowiązki wobec ZUS
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca zatrudniając emeryta lub rencistę może poinformować go o obowiązku zgłoszenia do ZUS faktu podjęcia zatrudnienia. Taki obowiązek spoczywa na emerycie lub renciście zgodnie z art. 127 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Pracownik, który jest emerytem, np. wojskowym (wcześniejszym), musi poinformować jednostkę ZUS o podjęciu zatrudnienia. Osiąganie dodatkowego przychodu ma wpływ na wysokość pobieranej emerytury i renty. Emeryt lub rencista ma obowiązek złożyć we właściwym dla siebie oddziale ZUS oświadczenia o tym od kiedy podjął zatrudnienie i o wysokości osiąganego przychodu.

REKLAMA

Autopromocja

Organ, który wypłaca rentę lub emeryturę powinien niezwłocznie zostać poinformowany o tym, że emeryt lub rencista posiada dodatkowe zatrudnienie. Gdy zatrudniamy emeryta pełnoprawnego, czyli takiego, który osiągnął odpowiedni wiek i lata pracy, to jedynym obowiązkiem zatrudniającego jest zgłoszenie takiej osoby do ZUS na odpowiednich drukach ZUS ZUA lub ZUS ZZA. Jeśli zatrudniana osoba jest emerytem wcześniejszym, to dokonujemy zgłoszenia i dodatkowo do końca lutego następnego roku za rok poprzedni składamy oświadczenie ZUS RW-73.

Taki wcześniejszy emeryt ma również obowiązek co roku do końca lutego złożyć informację roczną o osiągniętym dodatkowym przychodzie za rok poprzedni. Identyczny obowiązek spoczywa na osobie, która pobiera świadczenie przedemerytalne lub zasiłek przedemerytalny.

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Umowa o pracę z emerytem lub rencistą

REKLAMA

Zatrudniając emeryta lub rencistę na podstawie umowy o pracę obowiązkowe jest odprowadzenie za niego składek ZUS. W takim przypadku opłacamy składki: emerytalne, rentowe, wypadkowe, chorobowe i składkę zdrowotną. Wiek ma istotny wpływ na to czy będzie opłacana składka na Fundusz Pracy i składka na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli zatrudnimy na podstawie umowy o pracę emerytkę lub rencistkę, która ukończyła 55 lat to takie składki nie będą naliczane. W przypadku mężczyzn zwolnienie jest po przekroczeniu 60 lat. Emeryta lub rencistę, tak samo jak zwykłego pracownika, zgłaszamy do ZUS na druku ZUS ZUA z kodem 01 10 x x (wybieramy odpowiedni kod końcowy). Na zgłoszenie jest 7 dni kalendarzowych od daty rozpoczęcia umowy.

Umowa zlecenie z emerytem lub rencistą

Zatrudniając emeryta lub rencistę na podstawie umowy zlecenie, w sytuacji gdy umowa zlecenie będzie jedynym tytułem do ubezpieczeń, to od takiej umowy powstaje obowiązek opłacania składek ZUS. Obowiązkowo będą opłacane składki społeczne: emerytalne, rentowe, wypadkowe i składka zdrowotna. Składka chorobowa w przypadku umowy zlecenie jest dobrowolna.

Gdy zatrudniany emeryt lub rencista posiada inny tytuł do ubezpieczeń np. umowę o pracę na cały etat u innego pracodawcy, to wtedy od umowy zlecenie obowiązkowa będzie tylko składka zdrowotna. Zgłoszenie zleceniobiorcy emeryta lub rencisty robimy z kodem 04 11 x x (wybieramy odpowiednią końcówkę kodu tytułu ubezpieczeń). Zgłoszenie do wszystkich ubezpieczeń robimy na druku ZUS ZUA, a zgłoszenie do samego ubezpieczenia zdrowotnego na druku ZUS ZZA.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Umowa o dzieło z emerytem lub rencistą

Przy zatrudnieniu emeryta lub rencisty na podstawie umowy o dzieło nie ma obowiązku opłacania składek ZUS. Od takiej umowy jest odprowadzana tylko zaliczka na podatek dochodowy. Taka osoba może zarabiać na podstawie umowy o dzieło bez ograniczeń i nie ma to wpływu na wysokość pobieranego świadczenia. W związku z tym, że umowa o dzieło nie jest oskładkowana, to nie ma obowiązku zgłoszenia osoby na drukach ZUS ZUA, ZUS ZZA i nie ma obowiązku składania stosownego oświadczenia do końca lutego za rok poprzedni.


Emeryt/rencista zatrudniony na umowę o dzieło nie ma obowiązku o tym fakcie informować ZUS, ponieważ taka dodatkowa forma zarobku nie ma wpływu na otrzymywane świadczenie. Wyjątkiem jest, gdy podpisujemy umowę o dzieło z własnym pracownikiem. Wtedy od umowy o dzieło należy odprowadzać wszystkie składki tak samo jak od umowy o pracę.

Aneta Sobkowicz – ifirma.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA