REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnienie emeryta lub rencisty w 2016 r. - obowiązki wobec ZUS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Zatrudnienie emeryta lub rencisty w 2016 r. - obowiązki wobec ZUS
Zatrudnienie emeryta lub rencisty w 2016 r. - obowiązki wobec ZUS
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca zatrudniając emeryta lub rencistę może poinformować go o obowiązku zgłoszenia do ZUS faktu podjęcia zatrudnienia. Taki obowiązek spoczywa na emerycie lub renciście zgodnie z art. 127 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Pracownik, który jest emerytem, np. wojskowym (wcześniejszym), musi poinformować jednostkę ZUS o podjęciu zatrudnienia. Osiąganie dodatkowego przychodu ma wpływ na wysokość pobieranej emerytury i renty. Emeryt lub rencista ma obowiązek złożyć we właściwym dla siebie oddziale ZUS oświadczenia o tym od kiedy podjął zatrudnienie i o wysokości osiąganego przychodu.

REKLAMA

REKLAMA

Organ, który wypłaca rentę lub emeryturę powinien niezwłocznie zostać poinformowany o tym, że emeryt lub rencista posiada dodatkowe zatrudnienie. Gdy zatrudniamy emeryta pełnoprawnego, czyli takiego, który osiągnął odpowiedni wiek i lata pracy, to jedynym obowiązkiem zatrudniającego jest zgłoszenie takiej osoby do ZUS na odpowiednich drukach ZUS ZUA lub ZUS ZZA. Jeśli zatrudniana osoba jest emerytem wcześniejszym, to dokonujemy zgłoszenia i dodatkowo do końca lutego następnego roku za rok poprzedni składamy oświadczenie ZUS RW-73.

Taki wcześniejszy emeryt ma również obowiązek co roku do końca lutego złożyć informację roczną o osiągniętym dodatkowym przychodzie za rok poprzedni. Identyczny obowiązek spoczywa na osobie, która pobiera świadczenie przedemerytalne lub zasiłek przedemerytalny.

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

REKLAMA

Umowa o pracę z emerytem lub rencistą

Zatrudniając emeryta lub rencistę na podstawie umowy o pracę obowiązkowe jest odprowadzenie za niego składek ZUS. W takim przypadku opłacamy składki: emerytalne, rentowe, wypadkowe, chorobowe i składkę zdrowotną. Wiek ma istotny wpływ na to czy będzie opłacana składka na Fundusz Pracy i składka na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli zatrudnimy na podstawie umowy o pracę emerytkę lub rencistkę, która ukończyła 55 lat to takie składki nie będą naliczane. W przypadku mężczyzn zwolnienie jest po przekroczeniu 60 lat. Emeryta lub rencistę, tak samo jak zwykłego pracownika, zgłaszamy do ZUS na druku ZUS ZUA z kodem 01 10 x x (wybieramy odpowiedni kod końcowy). Na zgłoszenie jest 7 dni kalendarzowych od daty rozpoczęcia umowy.

Umowa zlecenie z emerytem lub rencistą

Zatrudniając emeryta lub rencistę na podstawie umowy zlecenie, w sytuacji gdy umowa zlecenie będzie jedynym tytułem do ubezpieczeń, to od takiej umowy powstaje obowiązek opłacania składek ZUS. Obowiązkowo będą opłacane składki społeczne: emerytalne, rentowe, wypadkowe i składka zdrowotna. Składka chorobowa w przypadku umowy zlecenie jest dobrowolna.

Gdy zatrudniany emeryt lub rencista posiada inny tytuł do ubezpieczeń np. umowę o pracę na cały etat u innego pracodawcy, to wtedy od umowy zlecenie obowiązkowa będzie tylko składka zdrowotna. Zgłoszenie zleceniobiorcy emeryta lub rencisty robimy z kodem 04 11 x x (wybieramy odpowiednią końcówkę kodu tytułu ubezpieczeń). Zgłoszenie do wszystkich ubezpieczeń robimy na druku ZUS ZUA, a zgłoszenie do samego ubezpieczenia zdrowotnego na druku ZUS ZZA.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Umowa o dzieło z emerytem lub rencistą

Przy zatrudnieniu emeryta lub rencisty na podstawie umowy o dzieło nie ma obowiązku opłacania składek ZUS. Od takiej umowy jest odprowadzana tylko zaliczka na podatek dochodowy. Taka osoba może zarabiać na podstawie umowy o dzieło bez ograniczeń i nie ma to wpływu na wysokość pobieranego świadczenia. W związku z tym, że umowa o dzieło nie jest oskładkowana, to nie ma obowiązku zgłoszenia osoby na drukach ZUS ZUA, ZUS ZZA i nie ma obowiązku składania stosownego oświadczenia do końca lutego za rok poprzedni.


Emeryt/rencista zatrudniony na umowę o dzieło nie ma obowiązku o tym fakcie informować ZUS, ponieważ taka dodatkowa forma zarobku nie ma wpływu na otrzymywane świadczenie. Wyjątkiem jest, gdy podpisujemy umowę o dzieło z własnym pracownikiem. Wtedy od umowy o dzieło należy odprowadzać wszystkie składki tak samo jak od umowy o pracę.

Aneta Sobkowicz – ifirma.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

REKLAMA

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA