REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w prawie własności przemysłowej 2016

Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Zmiany w prawie własności przemysłowej 2016
Zmiany w prawie własności przemysłowej 2016

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 grudnia 2015 r. obowiązują nowe przepisy w zakresie patentów. Kolejne zmiany weszły w życie z dniem 15 kwietnia 2016 r. i obejmują znaki towarowe.

Nowe regulacje doprecyzowują kwestie dotyczące udzielania patentów na wynalazki, przyznawania praw ochronnych na wzory użytkowe i znaki towarowe, jak również praw ochronnych na wzory przemysłowe, topografie układów scalonych i oznaczenia geograficzne, a także wprowadzają zmianę w zakresie procedury uzyskania prawa ochronnego na znak towarowy.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany obowiązujące od 1 grudnia 2015 r. wynikają z Ustawy o zmianie ustawy - Prawo własności przemysłowej oraz niektórych innych ustaw z dnia 24 lipca 2015 r. Poniżej przedstawiamy wybrane regulacje, które w naszej ocenie są szczególnie istotne z punktu widzenia przedsiębiorców.

Ochrona patentowa - uzyskanie będzie łatwiejsze

Przepisy przewidują złagodzenie kryterium nowości wynalazku. Wprowadzono możliwość uzyskania patentu także w okresie kolejnych 6 miesięcy od dnia ujawnienia wynalazku przez osobę trzecią, jeżeli zostanie wykazane, że ujawnienie to było oczywistym nadużyciem w stosunku do przedsiębiorcy zgłaszającego wynalazek w Urzędzie Patentowym. Zarówno „nadużycie” jak i jego „oczywistość” nie zostały zdefiniowane w przepisach, a zatem zostaną dookreślone dopiero przez praktykę. Jednakże powyższa zmiana ułatwia uzyskanie ochrony patentowej, zwłaszcza tym przedsiębiorcom, którzy nie zabezpieczyli się należycie przed wcześniejszym ujawnieniem ich wynalazku przez osoby trzecie (choćby poprzez zawarcie odpowiednich umów o zachowaniu poufności).

List zgody

Wprowadzenie tzw. listu zgody jest zmianą długo wyczekiwaną przez przedsiębiorców. Dotychczas przedsiębiorca nie mógł zarejestrować znaku towarowego, który był podobny do znaku wcześniej zgłoszonego lub już zarejestrowanego na rzecz innej osoby. W takiej sytuacji Urząd Patentowy zobligowany był do odmowy. Obecnie jest to możliwe, o ile inna osoba wyraziła na to pisemną zgodę.

Łączna ochrona

Nowością jest kumulatywna ochrona wzorów przemysłowych i majątkowych praw autorskich. Dotychczas ochrona prawno-autorska w stosunku do utworów, które zawierały zarejestrowany wzór przemysłowy, wygasała wraz z wygaśnięciem prawa z rejestracji na taki wzór. Natomiast dzięki wprowadzonej zmianie ochrona wzorów przemysłowych, będących jednocześnie utworem w myśl przepisów prawa autorskiego, będzie trwać nadal po wygaśnięciu prawa z rejestracji wzoru przemysłowego. Oznacza to jednak ryzyko roszczeń dla przedsiębiorców chcących korzystać ze wzorów, w stosunku do których ochrona już wygasła. Należy zatem każdorazowo pamiętać, aby uregulować korzystanie ze wzorów także na gruncie przepisów prawa autorskiego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wzory przemysłowe – zgłoszenia w WIPO

Na podstawie nowych przepisów właściciel wzoru przemysłowego może uzyskać ochronę we wskazanych przez niego krajach za pomocą jednego zgłoszenia w biurze międzynarodowym Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO) – w ramach tzw. systemu haskiego. Powyższa regulacja jest analogiczna do obowiązujących już uregulowań o międzynarodowych znakach towarowych, zgłaszanych w systemie madryckim.

Przepisy przejściowe

Warto zaznaczyć, że nowe przepisy nie będą miały zastosowania dla spraw wszczętych przed 1 grudnia. Ustawowe warunki wymagane do uzyskania patentu, prawa ochronnego albo prawa z rejestracji ocenia się bowiem według przepisów obowiązujących w dniu zgłoszenia w Urzędzie Patentowym wynalazku, wzoru użytkowego, znaku towarowego albo topografii układów scalonych.

Zmiany od 15 kwietnia 2016 r. wynikają z ustawy nowelizującej Prawo własności przemysłowej, uchwalonej 11 września 2015 r. Najistotniejsza z nich polega na wprowadzeniu sprzeciwowego modelu (systemu) postępowania w sprawie udzielenia praw ochronnych na znaki towarowe.

3 miesiące na sprzeciw wobec zgłoszenia znaku towarowego

Uprawniony z wcześniejszego prawa będzie mógł zgłosić sprzeciw wobec zgłoszenia znaku towarowego w terminie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia o zgłoszeniu takiego znaku. Termin ten należy traktować jako zawity, a więc niepodlegający przywróceniu. Nowe przepisy określają elementy sprzeciwu, tryb jego zgłaszania oraz rozpatrywania. Jeżeli sprzeciw zostanie uznany za zasadny, prawo ochronne na znak towarowy nie zostanie udzielone. Po rozpatrzeniu sprzeciwu Urząd Patentowy wydaje decyzję, co do której strony mogą złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie. Taki wniosek będzie rozstrzygany przez kolegia orzekające do spraw spornych.

Informowanie o istnieniu podobnych znaków towarów

Zgodnie z nowymi przepisami Urząd Patentowy będzie miał obowiązek zawiadomić podmioty dokonujące zgłoszeń o istnieniu identycznych lub podobnych znaków towarowych, które mogą stanowić podstawę sprzeciwu, a w rezultacie prowadzić do odmowy udzielenia prawa ochronnego na znak towarowy. Dzięki temu zgłaszający uzyska informacje o potencjalnych przeszkodach rejestracji, wynikających z praw osób trzecich.


Do postępowań o udzielenie prawa ochronnego na znaki towarowe oraz postępowań toczących się na skutek wniesienia sprzeciwu wobec decyzji o udzieleniu prawa ochronnego na znak towarowy, wszczętych i niezakończonych przed 15 kwietnia 2016 r., mają zastosowanie przepisy dotychczasowe.

Gdyby chcieli Państwo uzyskać ochronę na przedmioty Państwa własności przemysłowej, oferujemy naszą pomoc w zakresie stosowania przepisów ustawy Prawo własności przemysłowej oraz niezbędne doradztwo w toku postępowania przed Urzędem Patentowym.

Aneta Majchrowicz-Bączyk, Partner, radca prawny Rödl & Partner Poznań

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA