REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w prawie własności przemysłowej 2016

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Zmiany w prawie własności przemysłowej 2016
Zmiany w prawie własności przemysłowej 2016

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 grudnia 2015 r. obowiązują nowe przepisy w zakresie patentów. Kolejne zmiany weszły w życie z dniem 15 kwietnia 2016 r. i obejmują znaki towarowe.

Nowe regulacje doprecyzowują kwestie dotyczące udzielania patentów na wynalazki, przyznawania praw ochronnych na wzory użytkowe i znaki towarowe, jak również praw ochronnych na wzory przemysłowe, topografie układów scalonych i oznaczenia geograficzne, a także wprowadzają zmianę w zakresie procedury uzyskania prawa ochronnego na znak towarowy.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany obowiązujące od 1 grudnia 2015 r. wynikają z Ustawy o zmianie ustawy - Prawo własności przemysłowej oraz niektórych innych ustaw z dnia 24 lipca 2015 r. Poniżej przedstawiamy wybrane regulacje, które w naszej ocenie są szczególnie istotne z punktu widzenia przedsiębiorców.

Ochrona patentowa - uzyskanie będzie łatwiejsze

Przepisy przewidują złagodzenie kryterium nowości wynalazku. Wprowadzono możliwość uzyskania patentu także w okresie kolejnych 6 miesięcy od dnia ujawnienia wynalazku przez osobę trzecią, jeżeli zostanie wykazane, że ujawnienie to było oczywistym nadużyciem w stosunku do przedsiębiorcy zgłaszającego wynalazek w Urzędzie Patentowym. Zarówno „nadużycie” jak i jego „oczywistość” nie zostały zdefiniowane w przepisach, a zatem zostaną dookreślone dopiero przez praktykę. Jednakże powyższa zmiana ułatwia uzyskanie ochrony patentowej, zwłaszcza tym przedsiębiorcom, którzy nie zabezpieczyli się należycie przed wcześniejszym ujawnieniem ich wynalazku przez osoby trzecie (choćby poprzez zawarcie odpowiednich umów o zachowaniu poufności).

List zgody

Wprowadzenie tzw. listu zgody jest zmianą długo wyczekiwaną przez przedsiębiorców. Dotychczas przedsiębiorca nie mógł zarejestrować znaku towarowego, który był podobny do znaku wcześniej zgłoszonego lub już zarejestrowanego na rzecz innej osoby. W takiej sytuacji Urząd Patentowy zobligowany był do odmowy. Obecnie jest to możliwe, o ile inna osoba wyraziła na to pisemną zgodę.

REKLAMA

Łączna ochrona

Nowością jest kumulatywna ochrona wzorów przemysłowych i majątkowych praw autorskich. Dotychczas ochrona prawno-autorska w stosunku do utworów, które zawierały zarejestrowany wzór przemysłowy, wygasała wraz z wygaśnięciem prawa z rejestracji na taki wzór. Natomiast dzięki wprowadzonej zmianie ochrona wzorów przemysłowych, będących jednocześnie utworem w myśl przepisów prawa autorskiego, będzie trwać nadal po wygaśnięciu prawa z rejestracji wzoru przemysłowego. Oznacza to jednak ryzyko roszczeń dla przedsiębiorców chcących korzystać ze wzorów, w stosunku do których ochrona już wygasła. Należy zatem każdorazowo pamiętać, aby uregulować korzystanie ze wzorów także na gruncie przepisów prawa autorskiego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wzory przemysłowe – zgłoszenia w WIPO

Na podstawie nowych przepisów właściciel wzoru przemysłowego może uzyskać ochronę we wskazanych przez niego krajach za pomocą jednego zgłoszenia w biurze międzynarodowym Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO) – w ramach tzw. systemu haskiego. Powyższa regulacja jest analogiczna do obowiązujących już uregulowań o międzynarodowych znakach towarowych, zgłaszanych w systemie madryckim.

Przepisy przejściowe

Warto zaznaczyć, że nowe przepisy nie będą miały zastosowania dla spraw wszczętych przed 1 grudnia. Ustawowe warunki wymagane do uzyskania patentu, prawa ochronnego albo prawa z rejestracji ocenia się bowiem według przepisów obowiązujących w dniu zgłoszenia w Urzędzie Patentowym wynalazku, wzoru użytkowego, znaku towarowego albo topografii układów scalonych.

Zmiany od 15 kwietnia 2016 r. wynikają z ustawy nowelizującej Prawo własności przemysłowej, uchwalonej 11 września 2015 r. Najistotniejsza z nich polega na wprowadzeniu sprzeciwowego modelu (systemu) postępowania w sprawie udzielenia praw ochronnych na znaki towarowe.

3 miesiące na sprzeciw wobec zgłoszenia znaku towarowego

Uprawniony z wcześniejszego prawa będzie mógł zgłosić sprzeciw wobec zgłoszenia znaku towarowego w terminie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia o zgłoszeniu takiego znaku. Termin ten należy traktować jako zawity, a więc niepodlegający przywróceniu. Nowe przepisy określają elementy sprzeciwu, tryb jego zgłaszania oraz rozpatrywania. Jeżeli sprzeciw zostanie uznany za zasadny, prawo ochronne na znak towarowy nie zostanie udzielone. Po rozpatrzeniu sprzeciwu Urząd Patentowy wydaje decyzję, co do której strony mogą złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie. Taki wniosek będzie rozstrzygany przez kolegia orzekające do spraw spornych.

Informowanie o istnieniu podobnych znaków towarów

Zgodnie z nowymi przepisami Urząd Patentowy będzie miał obowiązek zawiadomić podmioty dokonujące zgłoszeń o istnieniu identycznych lub podobnych znaków towarowych, które mogą stanowić podstawę sprzeciwu, a w rezultacie prowadzić do odmowy udzielenia prawa ochronnego na znak towarowy. Dzięki temu zgłaszający uzyska informacje o potencjalnych przeszkodach rejestracji, wynikających z praw osób trzecich.


Do postępowań o udzielenie prawa ochronnego na znaki towarowe oraz postępowań toczących się na skutek wniesienia sprzeciwu wobec decyzji o udzieleniu prawa ochronnego na znak towarowy, wszczętych i niezakończonych przed 15 kwietnia 2016 r., mają zastosowanie przepisy dotychczasowe.

Gdyby chcieli Państwo uzyskać ochronę na przedmioty Państwa własności przemysłowej, oferujemy naszą pomoc w zakresie stosowania przepisów ustawy Prawo własności przemysłowej oraz niezbędne doradztwo w toku postępowania przed Urzędem Patentowym.

Aneta Majchrowicz-Bączyk, Partner, radca prawny Rödl & Partner Poznań

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

REKLAMA

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

Gigantyczny deficyt i nowe podatki. Rząd ogłasza budżet na 2026 rok - co to oznacza dla naszych portfeli?

Rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na 2026 rok, który zakłada rekordowe wydatki na bezpieczeństwo, zdrowie i programy społeczne, ale też gigantyczny deficyt na poziomie 271,7 mld zł. W planie znalazły się podwyżki podatków i akcyzy, a także nowe rozwiązania fiskalne, które mają zasilić budżet. Co to oznacza dla Polaków i jak wpłynie na ich portfele?

VAT 2026: 25 istotnych zmian (dodatkowo oprócz KSeF). Ministerstwo Finansów opublikowało założenia projektu nowelizacji ustawy

W dniu 23 września 2025 r. opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy podatku od towarów i usług oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Nowelizacja ta ma dokonać co najmniej 25 większych i mniejszych zmian w różnych przepisach ustawy o VAT. Będą to kolejne zmiany w zasadach rozliczania VAT w 2026 roku oprócz zmiany zasad fakturowania i wprowadzenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Poniżej lista tych zmian z krótkim omówieniem.

Czy można edytować fakturę w KSeF? Ministerstwo Finansów nie pozostawia wątpliwości

Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy popełniony błąd w fakturze da się poprawić bez wystawiania nowego dokumentu. Oficjalna odpowiedź Ministerstwa Finansów nie pozostawia wątpliwości - w KSeF edytowanie faktury nie będzie możliwe.

REKLAMA

KSeF 2026: 6 głównych etapów wdrażania w firmie rewolucji fakturowej, która startuje w lutym

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy (bez wyjątku) podatnicy VAT, w tym zwolnieni z tego podatku, będą musieli być przygotowani do otrzymywania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Od tego dnia więksi podatnicy (a od 1 kwietnia 2026 r. pozostali) muszą też wystawiać faktury w KSeF. Jak przygotować się do tych nowych zasad fakturowania? Prof. dr hab. Witold Modzelewski wskazuje 6 najważniejszych najważniejszych punktów (etapów) wdrażania w firmie tej rewolucji fakturowej.

Limit 10 tys. złotych w KSeF. Ratunek czy pułapka dla najmniejszych przedsiębiorców?

Od 1 kwietnia 2026 roku w życie wejdzie obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF), który obejmie także najmniejsze firmy. Mikroprzedsiębiorcy o obrotach poniżej 10 tys. zł miesięcznie dostali czas do końca roku, jednak – jak alarmują posłowie i sami przedsiębiorcy – tak niski limit może okazać się pułapką zamiast realnej pomocy. Jest spór o wysokość progu!

REKLAMA