REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duże zmiany w cłach od 1 maja 2016 r. - Unijny Kodeks Celny

Duże zmiany w cłach od 1 maja 2016 r. - Unijny Kodeks Celny
Duże zmiany w cłach od 1 maja 2016 r. - Unijny Kodeks Celny
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Postanowienia nowego Unijnego Kodeksu Celnego będą miały zastosowanie od 1 maja 2016 r., gdy odnoszące się do UKC akty delegowane i wykonawcze zostaną przyjęte i wejdą w życie najpóźniej w tym terminie. Do 1 maja 2016 r. zastosowanie ma dotychczasowy Wspólnotowy Kodeks Celny i przepisy wykonawcze do niego.

Nowy Unijny Kodeks Celny

UKC został przyjęty w dniu 9 października 2013 r. rozporządzeniem (UE) nr 952/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady. Wszedł w życie 30 października 2013 r. uchylając rozporządzenie (WE) nr 450/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. ustanawiające wspólnotowy kodeks celny (zmodernizowany kodeks celny) (Dz.U. L 145 z 04.06.2008 r., str.1).

REKLAMA

Autopromocja

Nowe przepisy unijnego prawa celnego, które przynosi UKC:

- upraszczają prawodawstwo celne,

- ujednolicają obsługę obrotu towarowego z zagranicą w całej UE poprzez harmonizację zasad wymiany informacji i zakresu danych,

- wprowadzają ułatwienia w zakresie procedur celnych zapewniając ułatwienia zmierzające do wzrostu efektywności transakcje celne zgodnie ze współczesnymi potrzebami,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- wdrażają obsługę procesów biznesowych w pełni elektronicznym środowisku – zarówno dla administracji celnych, jak też podmiotów dokonujących obrotu towarowego z zagranicą,

- wspierają rzetelne i godne zaufania podmiotów gospodarczych – upoważnionych  przedsiębiorców AEO.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo celne oraz niektórych innych ustaw przygotowany w związku z ustanowieniem UKC oraz  przepisów wykonujących jego przepisy.

Ministerstwo Finansów przygotowało omówienie i wyjaśnienie najważniejszych zmian wprowadzanych przez UKC:

Przedstawicielstwo celne

Wydawanie decyzji celnych na podstawie UKC

Ponowna ocena pozwoleń wydanych przed 1 maja 2016 r.

Upoważniony przedsiębiorca AEO

Wspólna Taryfa Celna i klasyfikacja taryfowa towarów

Wiążąca informacja taryfowa (WIT)

Pochodzenie towarów

Wiążąca informacja o pochodzeniu (WIP)

Wartość celna towarów

Dług celny

Zabezpieczenie długu celnego

Zniszczenie i zrzeczenie się towarów

Wprowadzanie towarów na obszar ceny Unii Europejskiej - przywozowa deklaracja skrócona (PDS)

Magazyn czasowego składowania

Miejsca zatwierdzone do celów przedstawienia towarów i czasowego składowania

Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów

Pozwolenie na stosowanie procedury uproszczonej w formie zgłoszenia uproszczonego

Pozwolenie na odprawę scentralizowaną realizowaną na terenie kraju

Pozwolenie na wpis do rejestru zgłaszającego

Tranzyt unijny i tranzyt TIR

Skład celny

Wolny obszar celny

Wywóz towarów poza obszar celny Unii

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab. Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts

Eksporterzy i importerzy muszą się przygotować

Zdaniem ekspertów PwC wprowadzane przez UKC zmiany dotkną w największym stopniu podmioty, dokonujące międzynarodowego obrotu towarowego (poza granice UE) które:

- posiadają status upoważnionego przedsiębiorcy AEO lub zamierzają ubiegać się o taki status,

- posiadają pozwolenia na korzystanie ze wspólnotowych procedur celnych (w tym uproszczonych procedur celnych), bądź mają w planach pozyskanie takich pozwoleń,

- dokonują obrotu towarowego na dużą skalę,

- w ramach prowadzonego handlu uiszczają opłaty licencyjne (np. z tytułu wykorzystanie znaków towarowych lub własności intelektualnej),

- wykorzystują dla potrzeb obliczenia wartości celnej towarów kwoty widniejące na pierwszej fakturze wystawionej w łańcuchu sprzedaży (tzw. „first sale arrangement”),

- posiadają lub będą starać się o Wiążące Informacje Taryfowe lub Wiążące Informacje o Pochodzeniu.


Do najważniejszych zmian wprowadzanych przez Unijny Kodeks Ceny eksperci PwC zaliczają zmiany w obszarze wspólnotowych procedur celnych, tj.:

- stworzenie zupełnie nowego katalogu tzw. specjalnych procedur celnych,

- dokonanie zmian w zasadach korzystania ze wspólnotowych procedur celnych,

- rozszerzenie katalogu procedur uproszczonych (nowe uproszczenia dla AEO),

- rozszerzenie warunków, jakie należy spełnić, aby uzyskać pozwolenie na stosowanie celnych procedur uproszczonych,

- zmiany mogące mieć wpływ na bezgotówkowe rozliczanie importowego VAT.

Istotne zmiany dotyczą też obszaru związanego z ustalaniem wartości celnej importowanych towarów.

Eksporterzy i importerzy powinni:

- mieć orientację w zakresie wprowadzanych przez UKC zmian,

- dokonać identyfikacji realizowanych w firmie operacji importowych i eksportowych,

- przeprowadzić inwentaryzacji posiadanych pozwoleń umożliwiających realizację tych operacji,

- przeanalizować to, co trzeba zmienić/zmodyfikować, aby dostosować pozwolenia do nowych przepisów.

Zdaniem ekspertów PwC niektóre z tych działań należy podjąć już teraz ze względu na przepisy przejściowe – np. w sytuacji, w której przedsiębiorcy chcieliby dalej korzystać ze zwolnienia od obowiązku złożenia zabezpieczenia celnego również po 1 maja 2016 r. 

Źródło: Ministerstwo Finansów, PwC

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA