REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiążąca Informacja Taryfowa (WIT) po 1 maja 2016 r.

Wiążąca Informacja Taryfowa (WIT) po 1 maja 2016 r.
Wiążąca Informacja Taryfowa (WIT) po 1 maja 2016 r.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Po wejściu w życie Unijnego Kodeksu Celnego, tj. od 1 maja 2016 r., decyzje WIT nadal są ważne na całym obszarze celnym Unii Europejskiej. Decyzje WIT uzyskane przed tą datą zachowają swoją ważność przez okres, na który zostały wydane, tj. przez 6 lat, o ile nie zajdzie przesłanka utraty ważności decyzji WIT. Decyzje WIT wydane po tej dacie będą ważne przez 3 lata, o ile nie zajdzie przesłanka utraty ważności decyzji WIT.

Instytucja Wiążącej Informacji Taryfowej (WIT) jest jednym ze środków wprowadzonych po to, aby podmioty gospodarcze mogły uzyskać oficjalną informację o klasyfikacji taryfowej towarów, poprawić zarządzanie w związku ze spodziewanymi zyskami handlowymi oraz zredukować czas odprawy celnej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Decyzja WIT określa prawidłową klasyfikację towarów i może być wydana na potrzeby celne, tj. wówczas, gdy są przewidziane operacje obrotu towarowego z krajami trzecimi. Jej zasadniczym celem jest zapewnienie przejrzystości informacji celnej, jednolitego zastosowania Wspólnej Taryfy Celnej Unii Europejskiej, wyeliminowanie w krajach Unii Europejskiej różnic w klasyfikacji taryfowej oraz zapewnienie równości i prawnego zabezpieczenia podmiotów gospodarczych na obszarze Unii Europejskiej.

REKLAMA

Decyzja WIT jest decyzją towaroznawczą, która daje pewność prawną co do klasyfikacji towaru w nomenklaturze Taryfy celnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po wejściu w życie unijnego kodeksu celnego, tj. od 1 maja 2016 r., decyzje WIT nadal będą ważne na całym obszarze celnym Unii Europejskiej. Decyzje WIT uzyskane przed tą datą zachowają swoją ważność przez okres, na który zostały wydane, tj. przez 6 lat, o ile nie zajdzie przesłanka utraty ważności decyzji WIT. Decyzje WIT wydane po tej dacie będą ważne przez 3 lata, o ile nie zajdzie przesłanka utraty ważności decyzji WIT.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Nie można zmienić żadnego elementu decyzji WIT, która weszła do obrotu prawnego. Jeżeli jednak zajdzie taka konieczność, decyzja WIT musi zostać uchylona, a w jej miejsce może zostać wydana nowa decyzja WIT. W świetle nowych przepisów podmiot, który posiada ważną decyzję WIT dla towarów, które mają być objęte zgłoszeniem celnym, ma obowiązek zastosowania w zgłoszeniu celnym klasyfikacji określonej w WIT i obowiązek podania numeru tej decyzji WIT w zgłoszeniu celnym. Te obowiązki dotyczą ważnych decyzji WIT uzyskanych zarówno przed 1 maja 2016 r., jak i WIT wydanych po tej dacie.

Decyzja WIT z przedłużoną ważnością (period of grace) przy obsłudze zgłoszenia celnego jest używana tak, jak w przypadku użycia ważnej decyzji WIT. O przyznaniu przedłużonej ważności decyzji WIT decyduje w drodze decyzji administracyjnej organ celny, który wydał decyzję WIT. W Polsce jest to Dyrektor Izby Celnej w Warszawie. Formularze wniosku o WIT i decyzji WIT w pierwszej fazie okresu przejściowego zasadniczo nie różnią się od tych dotychczas używanych.

Do decyzji WIT nie mają zastosowania przepisy dotyczące ponownej oceny i zawieszenia decyzji, a zatem decyzja WIT nie podlega ponownej ocenie w przypadku, np. zmian w przepisach unijnych, w wyniku przeprowadzonego monitorowania, bądź ze względu na informacje dostarczone przez posiadacza decyzji. Decyzja WIT nie może zostać także zawieszona w sytuacji, gdy, np. zaistnieją przesłanki do jej unieważnienia czy cofnięcia lub gdy domaga się tego jej posiadacz.


W serwisie internetowym polskiej Służby Celnej na stronie Ministerstwa Finansów są dostępne 2 następujące informacje na temat wiążącej Informacji taryfowej (WIT):

1. W zakładce Unijny Kodeks Celny – wdrożenie/Szkolenia

Prezentacja pt. Decyzja WIT na gruncie nowych przepisów (UKC, IA, DA, TDA)

Prezentacja pt. Wiążąca informacja taryfowa (WIT)

Wzór formularza wniosku o WIT w pierwszej fazie okresu przejściowego

Wzór formularza decyzji WIT w pierwszej fazie okresu przejściowego

Wzór formularza wniosku o WIT w drugiej fazie okresu przejściowego

Wzór formularza decyzji WIT w drugiej fazie okresu przejściowego

2. W zakładce Informacje dla przedsiębiorców/WIT – Wiążąca Informacja Taryfowa

3. W zakładce Informacje dla przedsiębiorców/Zgłaszane problemy/Pytania i odpowiedzi

Wiążąca Informacja Taryfowa (WIT) - posiadanie statusu AEO

Wiążąca Informacja Taryfowa (WIT) - czas załatwiania spraw

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) WIT – czas rozpatrywania wniosków

W serwisie internetowym Izby Celnej w Warszawie jest dostępna pełna, kompleksowa informacja na temat wiążącej informacji taryfowej oraz praktyczne wskazówki ułatwiające uzyskanie decyzji WIT.

W serwisie internetowym DG TAXUD Komisji Europejskiej można znaleźć poszerzone informacje na temat wiążącej informacji taryfowej (WIT).

Podstawa prawna:

- art. 22-37 UKC

- art. 22, 252 rozporządzenia delegowanego

- art. 16-23 rozporządzenia wykonawczego

- art. 4 przejściowego rozporządzenia delegowanego

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA