REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiążąca Informacja Taryfowa (WIT) po 1 maja 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Wiążąca Informacja Taryfowa (WIT) po 1 maja 2016 r.
Wiążąca Informacja Taryfowa (WIT) po 1 maja 2016 r.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Po wejściu w życie Unijnego Kodeksu Celnego, tj. od 1 maja 2016 r., decyzje WIT nadal są ważne na całym obszarze celnym Unii Europejskiej. Decyzje WIT uzyskane przed tą datą zachowają swoją ważność przez okres, na który zostały wydane, tj. przez 6 lat, o ile nie zajdzie przesłanka utraty ważności decyzji WIT. Decyzje WIT wydane po tej dacie będą ważne przez 3 lata, o ile nie zajdzie przesłanka utraty ważności decyzji WIT.

Instytucja Wiążącej Informacji Taryfowej (WIT) jest jednym ze środków wprowadzonych po to, aby podmioty gospodarcze mogły uzyskać oficjalną informację o klasyfikacji taryfowej towarów, poprawić zarządzanie w związku ze spodziewanymi zyskami handlowymi oraz zredukować czas odprawy celnej.

REKLAMA

Decyzja WIT określa prawidłową klasyfikację towarów i może być wydana na potrzeby celne, tj. wówczas, gdy są przewidziane operacje obrotu towarowego z krajami trzecimi. Jej zasadniczym celem jest zapewnienie przejrzystości informacji celnej, jednolitego zastosowania Wspólnej Taryfy Celnej Unii Europejskiej, wyeliminowanie w krajach Unii Europejskiej różnic w klasyfikacji taryfowej oraz zapewnienie równości i prawnego zabezpieczenia podmiotów gospodarczych na obszarze Unii Europejskiej.

Decyzja WIT jest decyzją towaroznawczą, która daje pewność prawną co do klasyfikacji towaru w nomenklaturze Taryfy celnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po wejściu w życie unijnego kodeksu celnego, tj. od 1 maja 2016 r., decyzje WIT nadal będą ważne na całym obszarze celnym Unii Europejskiej. Decyzje WIT uzyskane przed tą datą zachowają swoją ważność przez okres, na który zostały wydane, tj. przez 6 lat, o ile nie zajdzie przesłanka utraty ważności decyzji WIT. Decyzje WIT wydane po tej dacie będą ważne przez 3 lata, o ile nie zajdzie przesłanka utraty ważności decyzji WIT.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Nie można zmienić żadnego elementu decyzji WIT, która weszła do obrotu prawnego. Jeżeli jednak zajdzie taka konieczność, decyzja WIT musi zostać uchylona, a w jej miejsce może zostać wydana nowa decyzja WIT. W świetle nowych przepisów podmiot, który posiada ważną decyzję WIT dla towarów, które mają być objęte zgłoszeniem celnym, ma obowiązek zastosowania w zgłoszeniu celnym klasyfikacji określonej w WIT i obowiązek podania numeru tej decyzji WIT w zgłoszeniu celnym. Te obowiązki dotyczą ważnych decyzji WIT uzyskanych zarówno przed 1 maja 2016 r., jak i WIT wydanych po tej dacie.

Decyzja WIT z przedłużoną ważnością (period of grace) przy obsłudze zgłoszenia celnego jest używana tak, jak w przypadku użycia ważnej decyzji WIT. O przyznaniu przedłużonej ważności decyzji WIT decyduje w drodze decyzji administracyjnej organ celny, który wydał decyzję WIT. W Polsce jest to Dyrektor Izby Celnej w Warszawie. Formularze wniosku o WIT i decyzji WIT w pierwszej fazie okresu przejściowego zasadniczo nie różnią się od tych dotychczas używanych.

Do decyzji WIT nie mają zastosowania przepisy dotyczące ponownej oceny i zawieszenia decyzji, a zatem decyzja WIT nie podlega ponownej ocenie w przypadku, np. zmian w przepisach unijnych, w wyniku przeprowadzonego monitorowania, bądź ze względu na informacje dostarczone przez posiadacza decyzji. Decyzja WIT nie może zostać także zawieszona w sytuacji, gdy, np. zaistnieją przesłanki do jej unieważnienia czy cofnięcia lub gdy domaga się tego jej posiadacz.


W serwisie internetowym polskiej Służby Celnej na stronie Ministerstwa Finansów są dostępne 2 następujące informacje na temat wiążącej Informacji taryfowej (WIT):

1. W zakładce Unijny Kodeks Celny – wdrożenie/Szkolenia

Prezentacja pt. Decyzja WIT na gruncie nowych przepisów (UKC, IA, DA, TDA)

Prezentacja pt. Wiążąca informacja taryfowa (WIT)

Wzór formularza wniosku o WIT w pierwszej fazie okresu przejściowego

Wzór formularza decyzji WIT w pierwszej fazie okresu przejściowego

Wzór formularza wniosku o WIT w drugiej fazie okresu przejściowego

Wzór formularza decyzji WIT w drugiej fazie okresu przejściowego

2. W zakładce Informacje dla przedsiębiorców/WIT – Wiążąca Informacja Taryfowa

3. W zakładce Informacje dla przedsiębiorców/Zgłaszane problemy/Pytania i odpowiedzi

Wiążąca Informacja Taryfowa (WIT) - posiadanie statusu AEO

Wiążąca Informacja Taryfowa (WIT) - czas załatwiania spraw

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) WIT – czas rozpatrywania wniosków

W serwisie internetowym Izby Celnej w Warszawie jest dostępna pełna, kompleksowa informacja na temat wiążącej informacji taryfowej oraz praktyczne wskazówki ułatwiające uzyskanie decyzji WIT.

W serwisie internetowym DG TAXUD Komisji Europejskiej można znaleźć poszerzone informacje na temat wiążącej informacji taryfowej (WIT).

Podstawa prawna:

- art. 22-37 UKC

- art. 22, 252 rozporządzenia delegowanego

- art. 16-23 rozporządzenia wykonawczego

- art. 4 przejściowego rozporządzenia delegowanego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA