REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unijny Kodeks Celny – magazyn czasowego składowania od 1 maja 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Unijny Kodeks Celny – magazyn czasowego składowania od 1 maja 2016 r. /Fot. Fotolia
Unijny Kodeks Celny – magazyn czasowego składowania od 1 maja 2016 r. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy Unijnego Kodeks Celnego (UKC), które zaczynają obowiązywać od 1 maja 2016 r., wprowadzają m.in. koniczność złożenia zabezpieczenia w przypadku udzielenia pozwolenia na prowadzenie magazynu czasowego składowania. Zmienią się także zasady regulujące czasowe składowanie w przypadku, gdy towary mają być złożone w miejscu innym, niż magazyn czasowego składowania.

REKLAMA

Pozwolenie na prowadzenie magazynu czasowego składowania

Udzielanie pozwoleń na prowadzenie magazynu czasowego składowania jest regulowane przez art. 148 ust. 2-3 Unijnego Kodeks Celnego (UKC).

Pozwolenia na prowadzenie magazynu czasowego składowania udziela się:

a) osobie, która:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- ma siedzibę na obszarze celnym Unii,

- zapewnia prawidłową realizację operacji; 

- składa zabezpieczenie;

Duże zmiany w cłach od 1 maja 2016 r. - Unijny Kodeks Celny

Uwaga: jest to nowe wymaganie określone przez przepisy UKC. Udzielenie pozwolenia na prowadzenie magazynu czasowego składowania jest uzależnione od złożenia zabezpieczenia.

b) gdy organy celne mogą sprawować dozór celny bez konieczności stosowania środków administracyjnych niewspółmiernych do istniejącej potrzeby gospodarczej.

Zakres danych wymagany dla wniosku o udzielenie lub zmianę pozwolenia na prowadzenie magazynu czasowego składowania będzie określony w przepisach krajowych.

Podstawowe zasady regulujące korzystanie z czasowego składowania towarów

Zasady stosowania czasowego składowania określają art. 144, 147 ust. 1 UKC; art. 115 rozporządzenia delegowanego.

Towary nieunijne są czasowo składowane od chwili ich przedstawienia organom celnym.

Wprowadzanie towarów na obszar ceny Unii Europejskiej - przywozowa deklaracja skrócona (PDS)

Towary mogą być czasowo składowane wyłącznie w magazynach czasowego składowania albo – w uzasadnionych przypadkach – w innych miejscach wyznaczonych lub uznanych przez organy celne. Miejsce inne niż magazyn czasowego składowania może zostać zatwierdzone do celów czasowego składowania towarów, jeżeli:

a) spełniono wymogi określone w art. 148 ust. 2 i 3 UKC oraz w art. 117 rozporządzenia delegowanego;

b) towary zostały zgłoszone do procedury celnej następnego dnia po ich przedstawieniu, chyba że organy celne wymagają rewizji towarów zgodnie z art. 140 ust. 2 UKC.


Uwaga: przepisy unijnego prawa celnego wprowadzają nowe zasady regulujące czasowe składowanie w przypadku, gdy towary mają być złożone w miejscu innym, niż magazyn czasowego składowania. Wymagane będzie wówczas m.in. złożenie zabezpieczenia; ograniczeniu do jednego dnia uległ także okres czasowego składowania (art. 115 rozporządzenia delegowanego w zw. z art. 148 ust. 2 lit. c UKC).

Zabezpieczenie z tytułu czasowego składowania nie będzie wymagane w przypadku, gdy osoba uzyska przed 1 maja 2016 r. pozwolenie na prowadzenie magazynu czasowego składowania (dodatkowe wyjaśnienia dla posiadaczy pozwoleń na prowadzenie magazynu czasowego składowania w okresie przejściowym podano w pkt 5).

Termin czasowego składowania

Termin czasowego składowania określa art. 149 UKC

Objęcie procedurą celną albo powrotny wywóz towarów, które są przedmiotem czasowego składowania musi nastąpić w terminie 90 dni. Termin ten nie podlega przedłużeniu.

Przepisy krajowe

W związku z wejściem w życie nowego unijnego prawa celnego nastąpią zmiany w krajowym ustawodawstwie celnym regulującym problematykę czasowego składowania. Uchylone zostanie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 października 2011 r. w sprawie magazynów czasowego składowania (Dz. U. Nr 226, poz. 1358). Zasadnicze kwestie będące przedmiotem regulacji w przepisach wymienionego rozporządzenia są określone w unijnym prawie celnym, odpowiednio: problematyka wydawania pozwoleń w art. 148 ust. 2-3 UKC i kwestie dotyczące prowadzenia ewidencji w art. art. 148 ust. 4 UKC i art. 116 rozporządzenia delegowanego.

Zasady regulujące prowadzenie magazynu czasowego składowania w okresie przejściowym

Zasady obowiązujące w okresie przejściowym określa art. 250 ust. 1 rozporządzenia delegowanego; art. 345 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego.

Pozwolenia na prowadzenie magazynów czasowego składowania udzielone na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują swoją ważność po 1 maja 2016 r. W okresie przejściowym nie jest wymagane złożenie zabezpieczenia, o którym mowa w art. 148 ust. 2 lit. c UKC. Ważność zachowują także ewidencje towarowe prowadzone w magazynie czasowego składowania.

Wydawanie decyzji celnych na podstawie Unijnego Kodeksu Celnego

Regulowanie sytuacji towarów objętych czasowym składowaniem odbywa się na podstawie przepisów nowego prawa unijnego.

Uwaga: pozwolenia na prowadzenie magazynów czasowego składowania udzielone na podstawie przepisów dotychczasowych będą podlegać ponownej ocenie. W wyniku ponownej oceny posiadane pozwolenie zostanie cofnięte oraz – jeśli spełnione będą warunki określone w przepisach prawa celnego – zostanie wydane nowe pozwolenie. Zgodnie z art. 250 ust. 1 rozporządzenia delegowanego organ celny jest zobowiązany do przeprowadzenia ponownej oceny i wydania rozstrzygnięcia w sprawie przed dniem 1 maja 2019 r.

Podstawa prawna:

- art. 144 – 152 UKC

- art. 115 i 116 rozporządzenia delegowanego

- art. 345 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA