REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unijny Kodeks Celny – magazyn czasowego składowania od 1 maja 2016 r.

Unijny Kodeks Celny – magazyn czasowego składowania od 1 maja 2016 r. /Fot. Fotolia
Unijny Kodeks Celny – magazyn czasowego składowania od 1 maja 2016 r. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy Unijnego Kodeks Celnego (UKC), które zaczynają obowiązywać od 1 maja 2016 r., wprowadzają m.in. koniczność złożenia zabezpieczenia w przypadku udzielenia pozwolenia na prowadzenie magazynu czasowego składowania. Zmienią się także zasady regulujące czasowe składowanie w przypadku, gdy towary mają być złożone w miejscu innym, niż magazyn czasowego składowania.

REKLAMA

REKLAMA

Pozwolenie na prowadzenie magazynu czasowego składowania

Udzielanie pozwoleń na prowadzenie magazynu czasowego składowania jest regulowane przez art. 148 ust. 2-3 Unijnego Kodeks Celnego (UKC).

Pozwolenia na prowadzenie magazynu czasowego składowania udziela się:

REKLAMA

a) osobie, która:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- ma siedzibę na obszarze celnym Unii,

- zapewnia prawidłową realizację operacji; 

- składa zabezpieczenie;

Duże zmiany w cłach od 1 maja 2016 r. - Unijny Kodeks Celny

Uwaga: jest to nowe wymaganie określone przez przepisy UKC. Udzielenie pozwolenia na prowadzenie magazynu czasowego składowania jest uzależnione od złożenia zabezpieczenia.

b) gdy organy celne mogą sprawować dozór celny bez konieczności stosowania środków administracyjnych niewspółmiernych do istniejącej potrzeby gospodarczej.

Zakres danych wymagany dla wniosku o udzielenie lub zmianę pozwolenia na prowadzenie magazynu czasowego składowania będzie określony w przepisach krajowych.

Podstawowe zasady regulujące korzystanie z czasowego składowania towarów

Zasady stosowania czasowego składowania określają art. 144, 147 ust. 1 UKC; art. 115 rozporządzenia delegowanego.

Towary nieunijne są czasowo składowane od chwili ich przedstawienia organom celnym.

Wprowadzanie towarów na obszar ceny Unii Europejskiej - przywozowa deklaracja skrócona (PDS)

Towary mogą być czasowo składowane wyłącznie w magazynach czasowego składowania albo – w uzasadnionych przypadkach – w innych miejscach wyznaczonych lub uznanych przez organy celne. Miejsce inne niż magazyn czasowego składowania może zostać zatwierdzone do celów czasowego składowania towarów, jeżeli:

a) spełniono wymogi określone w art. 148 ust. 2 i 3 UKC oraz w art. 117 rozporządzenia delegowanego;

b) towary zostały zgłoszone do procedury celnej następnego dnia po ich przedstawieniu, chyba że organy celne wymagają rewizji towarów zgodnie z art. 140 ust. 2 UKC.


Uwaga: przepisy unijnego prawa celnego wprowadzają nowe zasady regulujące czasowe składowanie w przypadku, gdy towary mają być złożone w miejscu innym, niż magazyn czasowego składowania. Wymagane będzie wówczas m.in. złożenie zabezpieczenia; ograniczeniu do jednego dnia uległ także okres czasowego składowania (art. 115 rozporządzenia delegowanego w zw. z art. 148 ust. 2 lit. c UKC).

Zabezpieczenie z tytułu czasowego składowania nie będzie wymagane w przypadku, gdy osoba uzyska przed 1 maja 2016 r. pozwolenie na prowadzenie magazynu czasowego składowania (dodatkowe wyjaśnienia dla posiadaczy pozwoleń na prowadzenie magazynu czasowego składowania w okresie przejściowym podano w pkt 5).

Termin czasowego składowania

Termin czasowego składowania określa art. 149 UKC

Objęcie procedurą celną albo powrotny wywóz towarów, które są przedmiotem czasowego składowania musi nastąpić w terminie 90 dni. Termin ten nie podlega przedłużeniu.

Przepisy krajowe

W związku z wejściem w życie nowego unijnego prawa celnego nastąpią zmiany w krajowym ustawodawstwie celnym regulującym problematykę czasowego składowania. Uchylone zostanie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 października 2011 r. w sprawie magazynów czasowego składowania (Dz. U. Nr 226, poz. 1358). Zasadnicze kwestie będące przedmiotem regulacji w przepisach wymienionego rozporządzenia są określone w unijnym prawie celnym, odpowiednio: problematyka wydawania pozwoleń w art. 148 ust. 2-3 UKC i kwestie dotyczące prowadzenia ewidencji w art. art. 148 ust. 4 UKC i art. 116 rozporządzenia delegowanego.

Zasady regulujące prowadzenie magazynu czasowego składowania w okresie przejściowym

Zasady obowiązujące w okresie przejściowym określa art. 250 ust. 1 rozporządzenia delegowanego; art. 345 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego.

Pozwolenia na prowadzenie magazynów czasowego składowania udzielone na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują swoją ważność po 1 maja 2016 r. W okresie przejściowym nie jest wymagane złożenie zabezpieczenia, o którym mowa w art. 148 ust. 2 lit. c UKC. Ważność zachowują także ewidencje towarowe prowadzone w magazynie czasowego składowania.

Wydawanie decyzji celnych na podstawie Unijnego Kodeksu Celnego

Regulowanie sytuacji towarów objętych czasowym składowaniem odbywa się na podstawie przepisów nowego prawa unijnego.

Uwaga: pozwolenia na prowadzenie magazynów czasowego składowania udzielone na podstawie przepisów dotychczasowych będą podlegać ponownej ocenie. W wyniku ponownej oceny posiadane pozwolenie zostanie cofnięte oraz – jeśli spełnione będą warunki określone w przepisach prawa celnego – zostanie wydane nowe pozwolenie. Zgodnie z art. 250 ust. 1 rozporządzenia delegowanego organ celny jest zobowiązany do przeprowadzenia ponownej oceny i wydania rozstrzygnięcia w sprawie przed dniem 1 maja 2019 r.

Podstawa prawna:

- art. 144 – 152 UKC

- art. 115 i 116 rozporządzenia delegowanego

- art. 345 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA