REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wartość celna towarów – zmiany od 1 maja 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Wartość celna towarów – zmiany od 1 maja 2016 r.
Wartość celna towarów – zmiany od 1 maja 2016 r.

REKLAMA

REKLAMA

Zakres zmian w unijnych przepisach dotyczących ustalania wartości celnej towarów (wynikający z Unijnego Kodeksu Celnego, rozporządzenia wykonawczego i rozporządzenia delegowanego) jest zdeterminowany członkostwem Unii Europejskiej w Światowej Organizacji Handlu (WTO) i obowiązującym w ramach tej organizacji Porozumieniem w sprawie stosowania Artykułu VII Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu GATT (Kodeks Wartości Celnej).

Porozumienie precyzyjnie reguluje metody i zasady określania wartości celnej, zobowiązując jednocześnie państwa członkowskie WTO do stosowania zawartych w nim regulacji w celu ustalania wartości celnej towarów. Dlatego dokonane (nieliczne) zmiany w przepisach z zakresu wartości celnej nie dotyczą kwestii zasadniczych i odnoszą się jedynie do zapisów, których zmiany nie kolidują z Kodeksem Wartości Celnej WTO.

REKLAMA

Najważniejsze zmiany od 1 maja 2016 r.:

Transakcje łańcuchowe - ustalanie wartości celnej towarów w transakcjach łańcuchowych, tzn. gdy towar był przedmiotem dwóch lub więcej sprzedaży przed jego wprowadzeniem na obszar celny UE.

Następuje odejście od możliwości deklarowania wartości celnej na podstawie sprzedaży mającej miejsce przed ostatnią sprzedażą, na podstawie której towary zostały wprowadzone na obszar celny UE, przewidzianej w art. 147 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego do WKC. Jednakże na podstawie przepisów art. 347 rozporządzenia wykonawczego do UKC w okresie przejściowym, tj. do 31 grudnia 2017 r., przewidziano możliwość deklarowania wartości celnej na podstawie jednej z wcześniejszych sprzedaży przed ostatnią sprzedażą, na podstawie której towary zostały wprowadzone na obszar celny UE, pod warunkiem, że umowa sprzedaży, na podstawie której nastąpił zakup towarów dla których ustalana jest wartość celna, została zawarta przed wejściem w życie przepisów rozporządzenia wykonawczego do UKC, tj. przed 18 stycznia 2016 r.

Rabaty - ustalanie wartości celnej w sytuacji, gdy sprzedający udzielają kupującym rabatów z różnych tytułów, np. rabat za wcześniejszą płatność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojawił się odrębny przepis poświęcony traktowaniu rabatów w związku z ustalaniem wartości celnej (obecnie jedyną podstawą prawną zaakceptowania rabatów jest przepis definiujący pojęcie ceny faktycznie zapłaconej lub należnej).

Przepis przewiduje akceptowanie rabatów: 

- gdy w chwili zgłoszenia celnego umowa zawarta pomiędzy kontrahentami przewiduje ich stosowanie i określa ich wysokość,  za wcześniejszą płatność (nawet w sytuacji,

- gdy w chwili zgłoszenia towaru cena nie została zapłacona).

Jednocześnie przepis wyklucza możliwość uwzględniania rabatów wynikających ze zmian w umowie dokonanych po przyjęciu zgłoszenia celnego.

Opłaty licencyjne - ustalanie wartości celnej w przypadku, gdy transakcji towarzyszą opłaty ponoszone z tytułu przyznanego prawa do korzystania ze znaku towarowego.

Zrezygnowano z odrębnych przepisów poświęconych wyłącznie traktowaniu opłat licencyjnych z tytułu przyznanego prawa do korzystania ze znaku towarowego (art. 159 rozporządzenia wykonawczego do WKC). Na gruncie nowych przepisów znak towarowy będzie traktowany tak samo jak każdy inny przedmiot własności intelektualnej.

Uproszczenie - ustalanie wartości celnej na podstawie szczególnych kryteriów w przypadku, gdy nie można jej obliczyć w dniu przyjęcia zgłoszenia celnego.

Rozszerzono zakres przedmiotowy pozwolenia na uproszczone ustalanie wartości celnej w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów (art. 156a rozporządzenia wykonawczego do WKC). Poza elementami doliczanymi do wartości celnej i niewliczanymi do tej wartości, również elementy formułujące samą cenę faktycznie zapłaconą lub należną będą mogły być obliczane według szczególnych kryteriów.

Ponadto zmianie, w stosunku do określonych w obecnie obowiązujących przepisach unijnych, uległy warunki wydania pozwolenia.

Zgodnie z art. 71 rozporządzenia delegowanego do UKC pozwolenia można udzielić, gdy spełnione są poniższe kryteria:

a) przedmiotowe: 

- zgłoszenie uproszczone wiązałoby się z poniesieniem nieproporcjonalnych kosztów administracyjnych, 

- określona wartość celna nie będzie znacząco odbiegać od wartości celnej ustalonej w przypadku braku pozwolenia,

b. podmiotowe: 

- brak poważnego naruszenia lub powtarzających się naruszeń przepisów prawa celnego i przepisów podatkowych, 

- utrzymywanie systemu księgowego zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami rachunkowości,

- posiadanie struktury administracyjnej odpowiedniej do charakteru i rozmiaru prowadzonej działalności.

Pozwolenia, które obowiązują w dniu 1 maja 2016 r.

- mające ograniczony okres ważności - pozostają ważne do końca okresu lub do 1 maja 2019 r., w zależności od tego, co nastąpi wcześniej (art. 251 ust. 1 lit. a) rozporządzenia delegowanego do UKC),

- nie mające ograniczonego okresu ważności – pozostają ważne do ponownej oceny tych pozwoleń, zgodnie z art. 250 ust. 1 rozporządzenia delegowanego do UKC (art. 251 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia).


Kursy walut - przeliczanie waluty w celu ustalania wartości celnej towarów (gdy cena towaru wyrażona jest w walucie obcej).

Kurs wymiany waluty z przedostatniej środy poprzedniego miesiąca będzie stosowany przez cały następny miesiąc kalendarzowy niezależnie od jego wahnięć (odejście od zasady zmiany kursu w przypadku, gdy kurs wymiany zanotowany w środę różni się o 5% lub więcej w stosunku do kursu stosowanego przewidzianej art. 171 rozporządzenia wykonawczego do WKC).

Prezentacja pt. Wartość celna towarów

Wartość celna – tabela korelacji

Podstawa prawna:

- art. 73 i 75 UKC,

- art. 71 rozporządzenia delegowanego

- art. 128, 130, 136, 146 rozporządzenia wykonawczego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

REKLAMA

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

43% podatków – tyle naprawdę oddajesz państwu. Nowy raport WEI ujawnia prawdziwe koszty systemu podatkowego w Polsce

Nowy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia, że realne obciążenie podatkowe przeciętnego Polaka wynosi aż 43% dochodu brutto. Choć nominalne stawki wydają się umiarkowane, ukryte składki i daniny skutecznie pomniejszają wypłaty. System jest skomplikowany i kosztowny – również pod względem czasu i wysiłku.

REKLAMA

Pełny kontakt z fiskusem przez aplikację e-Urząd Skarbowy (e-US) w smartfonie. Nie tylko dla osób fizycznych. Jak to działa?

W styczniu 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępnił aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US), która zapewnia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego przez smartfona. Dotychczas z aplikacji mobilnej e-US mogły korzystać tylko osoby fizyczne. Od 25 lipca 2025 r. aplikacja umożliwia również dostęp do konta organizacji w e-US. Dzięki temu organizacje mogą już korzystać z pełnego zakresu usług e-Urzędu Skarbowego w aplikacji mobilnej.

Ustawa o obowiązkowym KSeF uchwalona przez Sejm. Terminy wdrożenia przesądzone

W dniu 25 lipca 2025 r. Sejm uchwalił ustawę wprowadzającą Krajowy System e-Faktur. Zgodnie z nowymi przepisami od 1 lutego 2026 r. firmy o sprzedaży przekraczającej 200 mln zł będą musiały wystawiać faktury za pośrednictwem KSeF. Mniejsze firmy ten obowiązek obejmie od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA