REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wartość celna towarów – zmiany od 1 maja 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Wartość celna towarów – zmiany od 1 maja 2016 r.
Wartość celna towarów – zmiany od 1 maja 2016 r.

REKLAMA

REKLAMA

Zakres zmian w unijnych przepisach dotyczących ustalania wartości celnej towarów (wynikający z Unijnego Kodeksu Celnego, rozporządzenia wykonawczego i rozporządzenia delegowanego) jest zdeterminowany członkostwem Unii Europejskiej w Światowej Organizacji Handlu (WTO) i obowiązującym w ramach tej organizacji Porozumieniem w sprawie stosowania Artykułu VII Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu GATT (Kodeks Wartości Celnej).

Porozumienie precyzyjnie reguluje metody i zasady określania wartości celnej, zobowiązując jednocześnie państwa członkowskie WTO do stosowania zawartych w nim regulacji w celu ustalania wartości celnej towarów. Dlatego dokonane (nieliczne) zmiany w przepisach z zakresu wartości celnej nie dotyczą kwestii zasadniczych i odnoszą się jedynie do zapisów, których zmiany nie kolidują z Kodeksem Wartości Celnej WTO.

REKLAMA

Najważniejsze zmiany od 1 maja 2016 r.:

Transakcje łańcuchowe - ustalanie wartości celnej towarów w transakcjach łańcuchowych, tzn. gdy towar był przedmiotem dwóch lub więcej sprzedaży przed jego wprowadzeniem na obszar celny UE.

Następuje odejście od możliwości deklarowania wartości celnej na podstawie sprzedaży mającej miejsce przed ostatnią sprzedażą, na podstawie której towary zostały wprowadzone na obszar celny UE, przewidzianej w art. 147 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego do WKC. Jednakże na podstawie przepisów art. 347 rozporządzenia wykonawczego do UKC w okresie przejściowym, tj. do 31 grudnia 2017 r., przewidziano możliwość deklarowania wartości celnej na podstawie jednej z wcześniejszych sprzedaży przed ostatnią sprzedażą, na podstawie której towary zostały wprowadzone na obszar celny UE, pod warunkiem, że umowa sprzedaży, na podstawie której nastąpił zakup towarów dla których ustalana jest wartość celna, została zawarta przed wejściem w życie przepisów rozporządzenia wykonawczego do UKC, tj. przed 18 stycznia 2016 r.

Rabaty - ustalanie wartości celnej w sytuacji, gdy sprzedający udzielają kupującym rabatów z różnych tytułów, np. rabat za wcześniejszą płatność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojawił się odrębny przepis poświęcony traktowaniu rabatów w związku z ustalaniem wartości celnej (obecnie jedyną podstawą prawną zaakceptowania rabatów jest przepis definiujący pojęcie ceny faktycznie zapłaconej lub należnej).

Przepis przewiduje akceptowanie rabatów: 

- gdy w chwili zgłoszenia celnego umowa zawarta pomiędzy kontrahentami przewiduje ich stosowanie i określa ich wysokość,  za wcześniejszą płatność (nawet w sytuacji,

- gdy w chwili zgłoszenia towaru cena nie została zapłacona).

Jednocześnie przepis wyklucza możliwość uwzględniania rabatów wynikających ze zmian w umowie dokonanych po przyjęciu zgłoszenia celnego.

Opłaty licencyjne - ustalanie wartości celnej w przypadku, gdy transakcji towarzyszą opłaty ponoszone z tytułu przyznanego prawa do korzystania ze znaku towarowego.

Zrezygnowano z odrębnych przepisów poświęconych wyłącznie traktowaniu opłat licencyjnych z tytułu przyznanego prawa do korzystania ze znaku towarowego (art. 159 rozporządzenia wykonawczego do WKC). Na gruncie nowych przepisów znak towarowy będzie traktowany tak samo jak każdy inny przedmiot własności intelektualnej.

Uproszczenie - ustalanie wartości celnej na podstawie szczególnych kryteriów w przypadku, gdy nie można jej obliczyć w dniu przyjęcia zgłoszenia celnego.

Rozszerzono zakres przedmiotowy pozwolenia na uproszczone ustalanie wartości celnej w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów (art. 156a rozporządzenia wykonawczego do WKC). Poza elementami doliczanymi do wartości celnej i niewliczanymi do tej wartości, również elementy formułujące samą cenę faktycznie zapłaconą lub należną będą mogły być obliczane według szczególnych kryteriów.

Ponadto zmianie, w stosunku do określonych w obecnie obowiązujących przepisach unijnych, uległy warunki wydania pozwolenia.

Zgodnie z art. 71 rozporządzenia delegowanego do UKC pozwolenia można udzielić, gdy spełnione są poniższe kryteria:

a) przedmiotowe: 

- zgłoszenie uproszczone wiązałoby się z poniesieniem nieproporcjonalnych kosztów administracyjnych, 

- określona wartość celna nie będzie znacząco odbiegać od wartości celnej ustalonej w przypadku braku pozwolenia,

b. podmiotowe: 

- brak poważnego naruszenia lub powtarzających się naruszeń przepisów prawa celnego i przepisów podatkowych, 

- utrzymywanie systemu księgowego zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami rachunkowości,

- posiadanie struktury administracyjnej odpowiedniej do charakteru i rozmiaru prowadzonej działalności.

Pozwolenia, które obowiązują w dniu 1 maja 2016 r.

- mające ograniczony okres ważności - pozostają ważne do końca okresu lub do 1 maja 2019 r., w zależności od tego, co nastąpi wcześniej (art. 251 ust. 1 lit. a) rozporządzenia delegowanego do UKC),

- nie mające ograniczonego okresu ważności – pozostają ważne do ponownej oceny tych pozwoleń, zgodnie z art. 250 ust. 1 rozporządzenia delegowanego do UKC (art. 251 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia).


Kursy walut - przeliczanie waluty w celu ustalania wartości celnej towarów (gdy cena towaru wyrażona jest w walucie obcej).

Kurs wymiany waluty z przedostatniej środy poprzedniego miesiąca będzie stosowany przez cały następny miesiąc kalendarzowy niezależnie od jego wahnięć (odejście od zasady zmiany kursu w przypadku, gdy kurs wymiany zanotowany w środę różni się o 5% lub więcej w stosunku do kursu stosowanego przewidzianej art. 171 rozporządzenia wykonawczego do WKC).

Prezentacja pt. Wartość celna towarów

Wartość celna – tabela korelacji

Podstawa prawna:

- art. 73 i 75 UKC,

- art. 71 rozporządzenia delegowanego

- art. 128, 130, 136, 146 rozporządzenia wykonawczego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA