REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unijny Kodeks Celny - pochodzenie towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Unijny Kodeks Celny - pochodzenie towarów
Unijny Kodeks Celny - pochodzenie towarów

REKLAMA

REKLAMA

Po wejściu w życie 1 maja 2016 r. Unijnego Kodeksu Celnego uległy pewnym modyfikacjom zasady potwierdzania pochodzenia towarów.

Dotychczasowe przepisy Wspólnotowego Kodeksu Celnego (WKC) oraz rozporządzenia wykonawczego (RWKC) regulowały przede wszystkim zagadnienia związane z niepreferencyjnymi regułami pochodzenia towarów oraz preferencyjnymi regułami pochodzenia, ale tylko tymi, które dotyczą unijnych systemów autonomicznych, tzn. preferencji stosowanych jednostronnie przez Unię Europejską wobec niektórych krajów (systemy GSP i ATM). Uzupełnieniem tych przepisów było rozporządzenie Rady nr 1207/2001 dotyczące procedur ułatwiających wystawianie dowodów pochodzenia towarów.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Istotna część przepisów regulujących preferencyjne pochodzenie towarów znajduje się w umowach międzynarodowych, których stroną jest Unia Europejska. Są to umowy o wolnym handlu oraz Regionalna konwencja w sprawie pan-euro-śródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia.

Ta część przepisów nie podlega zmianom z tytułu wejścia w życie unijnego kodeksu celnego. Unijny kodeks celny (UKC) oraz rozporządzenia: wykonawcze (RW) i delegowane (RD) modyfikują jedynie te przepisy, które obecnie znajdują się w WKC i RWKC.

Pochodzenie niepreferencyjne – przywóz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe unijne niepreferencyjne reguły pochodzenia będą wiążące tylko w odniesieniu do przywozu, tzn. pochodzenie przywożonych do Unii towarów będzie musiało być ustalone w oparciu o te reguły.

W przypadku istnienia wątpliwości co do prawidłowości deklarowanego przez importera w zgłoszeniu celnym pochodzenia przywożonego towaru, będzie on zobowiązany do udokumentowania pochodzenia tych towarów w rozumieniu unijnych niepreferencyjnych reguł.

Same reguły zostały określone w art. 31 do 36 RD oraz w jego załączniku 22-01 i ustalają ich wiążące brzmienie dla znacznie większej liczby produktów niż to ma miejsce obecnie. W przypadku, gdy pochodzenie niepreferencyjne towaru będzie inne niż jego pochodzenie preferencyjne, konieczne będzie także zadeklarowanie w zgłoszeniu celnym obydwu krajów lub regionów pochodzenia.

Pochodzenie niepreferencyjne – wywóz

W wywozie pochodzenie towarów powinno być ustalone w oparciu o niepreferencyjne reguły pochodzenia obowiązujące w kraju przeznaczenia przesyłki. Gdy reguły te nie będą znane, to pochodzenie będzie mogło być ustalone inną metodą, w tym także z wykorzystaniem reguł unijnych. Obecne unijne przepisy proceduralne dotyczące wystawiania świadectw pochodzenia, w tym ustalające wzór samego świadectwa, nie będą już dłużej stosowane i zostaną zastąpione przez odpowiednie regulacje krajowe.

Pochodzenie preferencyjne – deklaracja dostawcy

Rozporządzenie Rady nr 1207/2001 określające zasady deklarowania pochodzenia przy dostawach wewnątrzunijnych przestanie obowiązywać z dniem 1.05.2016 r., ale jego postanowienia zostały przeniesione do RW i RD. Tym samym dotychczasowe zasady sporządzania deklaracji dostawcy (w tym wzory deklaracji dostawcy) nie ulegną zmianie, jakkolwiek opierać się będą na innej podstawie prawnej. Także zasady ich weryfikacji oraz potwierdzania przez organy celne (świadectwo informacyjne INF4) nie będą zmienione. Istotną różnicą będzie natomiast zmiana okresu ich ważności. Długoterminowe deklaracje dostawcy będą mogły być sporządzane z ważnością maksymalnie do 2 lat od dnia ich sporządzenia, natomiast ich sporządzanie z mocą wsteczną będzie możliwe tylko w odniesieniu do okresu jednego roku wstecz, licząc od dnia sporządzenia takiej deklaracji.


Pochodzenie preferencyjne – upoważniony eksporter

Wszystkie wydane dotychczas upoważnienia dla upoważnionych eksporterów w zakresie samodzielnego dokumentowania preferencyjnego pochodzenia towarów pozostają w mocy i nie podlegają ponownej ocenie po 1.05.2016 r. Jednocześnie jednak rozszerzeniu podlega terytorialny zakres ich stosowania. Dotychczasowe upoważnienia wydane przez polskie organy celne dotyczyły tylko przesyłek wywożonych z Polski. Rozszerzenie ich obowiązywania także dla przesyłek wywożonych z innych krajów UE wymagało uzyskania dodatkowego uprawnienia w oparciu o art. 8 rozporządzenia Rady nr 1207/2001. Po 1.05.2016 r. wszystkie upoważnienia będą automatycznie ważne na terytorium całej Unii.

Prezentacja pt. Pochodzenie towarów

Pochodzenie towarów – tabela korelacji

Podstawa prawna:

- art. 59 oraz 61 ust.1-3 UKC,

- art. 31 do 36 rozporządzenia delegowanego oraz załączniki: B i 22-01 do tego rozporządzenia

- art. 61 do 67 rozporządzenia wykonawczego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA