REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składanie deklaracji VAT-7 mimo zawieszenia działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Składanie deklaracji VAT mimo zawieszenia działalności / Fot. Fotolia
Składanie deklaracji VAT mimo zawieszenia działalności / Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku zawieszenia wykonywania działalności przedsiębiorca, zgodnie z przepisami ustawy o VAT, nie ma obowiązku składania deklaracji za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy. Mimo to przedsiębiorca może i niejednokrotnie musi deklarować VAT mimo zawieszenia. W jakich sytuacjach jest to konieczne?

REKLAMA

REKLAMA

Do obowiązków każdego czynnego VAT-owca należy comiesięczne (lub cokwartalne) rozliczanie podatku od towarów i usług i składanie deklaracji w urzędzie skarbowym do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu (kwartale) – zgodnie z art. 99 ustawy o VAT. Bez względu na to, czy dokonujemy sprzedaży czy nie oraz czy robimy zakupy firmowe czy nie, deklarację VAT-owską trzeba złożyć. Natomiast w przypadku zawieszenia działalności generalnie obowiązek ten znika do momentu wznowienia działalności.

REKLAMA

Branża budowlana – aktualne problemy z rozliczaniem VAT (PDF)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To kiedy składa się ostatnią deklarację np. VAT-7 czy VAT-7K? Jak wynika z art. 99 ust. 7a ustawy o VAT, w przypadku zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej podatnicy VAT-u nie mają obowiązku składania deklaracji za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy. Załóżmy, że VAT-owiec zawiesił swoją działalność 3 lipca br. Ostatnią deklaracją rozliczającą podatek od towarów i usług będzie deklaracja za lipiec, na złożenie której ma czas do 25. sierpnia br.

Deklaracja mimo zawieszenia

Ten, kto zawiesza swoją firmę, wcale jednak nie przestaje być przedsiębiorcą. Na czas zawieszenia działalności jej właściciel nadal może m.in. przyjmować należności powstałe przed datą zawieszenia, zbywać firmowy majątek, osiągać przychody finansowe. Ma wreszcie prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródeł przychodów, czyli np. do odliczenia VAT-u naliczonego z faktur zakupowych dotyczących umów zawartych przed dniem zawieszenia (leasing, najem biura, opłaty za telefon). Przedsiębiorca w trakcie wstrzymania biznesu musi bowiem m.in. regulować zobowiązania powstałe przed datą wstrzymania. Taka „aktywność” zawieszonego przedsiębiorcy równa się z koniecznością złożenia deklaracji VAT-owskich.

Usługi świadczone okresowo - rozliczenie VAT

Przykład 1

Przedsiębiorca prowadzi sklep narciarski i unikając przestoju w biznesie w okresie letnim, zawiesił wykonywanie działalności w dniu 31 marca br. Na początku kwietnia br. klient zapłacił mu za smarowanie nart, które przedsiębiorca wykonał jeszcze w marcu, co rodzi obowiązek rozliczenia VAT-u związanego z takim przychodem i złożenia deklaracji dla podatku od towarów i usług za kwiecień 2015 r.

Przykład 2

Mimo zawieszenia działalności przedsiębiorca nadal opłaca czynsz za wynajmowane biuro i magazyny, w których tą działalność prowadził. W związku z takim stałym firmowym wydatkiem, przedsiębiorca ma obowiązek rozliczenia VAT i powinien złożyć deklaracje VAT-owskie za okresy, w których pojawiają się takie koszty. Jeżeli będzie chciał odliczyć VAT naliczony z faktur dokumentujących opłaty czynszowe, składając w okresie zawieszenia deklaracje VAT-owskie, może wykazać podatek naliczony do przeniesienia.

Polecamy produkt: Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Wyjątkami, których nie dotyczą powyższe zasady zwolnienia z obowiązku składania deklaracji podatkowych są zgodnie z art. 99 ust. 7b ustawy o VAT:

  1. podatnicy dokonujący WNT,
  2. podatnicy dokonujący importu usług lub nabywający towary – w zakresie których są podatnikami,
  3. zwolnienie z obowiązku składania deklaracji podatkowych nie dotyczy też okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego (patrz pierwsza ramka) oraz
  4. okresów rozliczeniowych, za które podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które jest obowiązany dokonać korekty podatku naliczonego.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA