REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwrotne obciążenie VAT - status kontrahenta można sprawdzić na smartfonie

Odwrotne obciążenie VAT - status kontrahenta można sprawdzić na smartfonie / Fot. Fotolia
Odwrotne obciążenie VAT - status kontrahenta można sprawdzić na smartfonie / Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dla przedsiębiorców stosujących mechanizm odwrotnego obciążenia pojawiło się spore ułatwienie. Dzięki uruchomieniu usługi przez Ministerstwo Finansów, kontrahenta pod względem jego statusu na gruncie VAT można już sprawdzać przez internet, używając również smartfona czy tableta.

Jak sprawdzić kontrahenta? Podstawowe i rzetelne informacje dotyczące wszystkich przedsiębiorców znajdują się w bazie CEIDG. Wyniki wyszukiwarki przedsiębiorców dostarczą wiedzy na temat NIP-u, adresów działalności (głównego miejsca prowadzenia biznesu, adresu do doręczeń), daty rozpoczęcia i ewentualnego zawieszenia czy zaprzestania wykonywania działalności, rodzaju prowadzonego biznesu, a czasem także adresów mailowych (wszystko za pośrednictwem prod.ceidg.gov.pl). Nie ma tam natomiast informacji dotyczących statusu kontrahenta na gruncie podatku od towarów i usług.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kto od 1 lipca 2015 r. zapłaci VAT od laptopa: nabywca czy dostawca

Taką informację dotychczas uzyskiwało się wnioskując o status na piśmie lub dzwoniąc z pytaniem o niego do fiskusa. Obydwie te opcje są nadal dostępne, równolegle jednak dzisiaj z pomocą przychodzi działająca od paru dni na stronach resortu finansów usługa Sprawdzenie statusu podmiotu w VAT.

REKLAMA

Natychmiastowa weryfikacja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z usługi Sprawdzenie statusu podmiotu w VAT skorzystamy poprzez Portal Podatkowy, dostępny na stronie Ministerstwa Finansów pod adresem pfr.mf.gov.pl. Portal sprawnie działa również na urządzeniach mobilnych, dzięki czemu przedsiębiorca uzyska szybko informację o kontrahencie używając swojego smartfona czy tableta. Uzyskaną odpowiedź można poprzez usługę wydrukować. Wystarczy wpisać NIP przedsiębiorcy, którego status sprawdzamy. Odpowiedzi mogą być trzy:

  • podmiot o podanym identyfikatorze podatkowym NIP jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  • podmiot o podanym identyfikatorze podatkowym NIP jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony,
  • podmiot o podanym identyfikatorze podatkowym NIP nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT.

Polecamy produkt: Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Jeśli wcześniej nie współpracowaliśmy z kontrahentem i nie znamy jego podstawowych danych, numer identyfikacji podatkowej takiego kontrahenta znajdziemy w rejestrze CEIDG na stronie prod.ceidg.gov.pl.

Odwrotne obciążenie VAT od 1 lipca 2015 r. – wyjaśnienia MF

A jeśli mamy do czynienia z kontrahentem zagranicznym? Izba Skarbowa w Poznaniu na wniosek zainteresowanego polskiego podatnika VAT, który chce sprawdzić status VAT-owca z innego kraju UE, potwierdzi zidentyfikowanie zagranicznego kontrahenta na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (art. 97 ust 17 ustawy o VAT). Zainteresowany musi mieć interes prawny w uzyskaniu potwierdzenia, co w praktyce oznacza, że potrzebuje tej informacji, aby zastosować zerową stawkę VAT-u.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Kto skorzysta z wyszukiwarki?

Na wprowadzeniu rozwiązania pozwalającego sprawdzić mobilnie status kontrahenta w VAT skorzystają przede wszystkim VAT-owcy stosujący tzw. odwrotne obciążenie. W ich przypadku znajomość takiego statusu pozwala określić, który podmiot jest zobowiązany do zapłaty VAT-u. Odwrotne obciążenie to zapłata podatku przez nabywcę, który przy zakupie rozlicza zarówno VAT naliczony, jak i VAT należny. Taki mechanizm jest stosowany przy handlu m.in. stalą i miedzią, a od 1 lipca br. także przy handlu m.in. aluminium, złotem, metalami szlachetnymi platerowanymi srebrem, części biżuterii czy też – od obrotu ponad 20.000 zł – telefonami komórkowymi, tabletami i laptopami.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA