REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwrotne obciążenie VAT - status kontrahenta można sprawdzić na smartfonie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odwrotne obciążenie VAT - status kontrahenta można sprawdzić na smartfonie / Fot. Fotolia
Odwrotne obciążenie VAT - status kontrahenta można sprawdzić na smartfonie / Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dla przedsiębiorców stosujących mechanizm odwrotnego obciążenia pojawiło się spore ułatwienie. Dzięki uruchomieniu usługi przez Ministerstwo Finansów, kontrahenta pod względem jego statusu na gruncie VAT można już sprawdzać przez internet, używając również smartfona czy tableta.

Jak sprawdzić kontrahenta? Podstawowe i rzetelne informacje dotyczące wszystkich przedsiębiorców znajdują się w bazie CEIDG. Wyniki wyszukiwarki przedsiębiorców dostarczą wiedzy na temat NIP-u, adresów działalności (głównego miejsca prowadzenia biznesu, adresu do doręczeń), daty rozpoczęcia i ewentualnego zawieszenia czy zaprzestania wykonywania działalności, rodzaju prowadzonego biznesu, a czasem także adresów mailowych (wszystko za pośrednictwem prod.ceidg.gov.pl). Nie ma tam natomiast informacji dotyczących statusu kontrahenta na gruncie podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Autopromocja

Kto od 1 lipca 2015 r. zapłaci VAT od laptopa: nabywca czy dostawca

Taką informację dotychczas uzyskiwało się wnioskując o status na piśmie lub dzwoniąc z pytaniem o niego do fiskusa. Obydwie te opcje są nadal dostępne, równolegle jednak dzisiaj z pomocą przychodzi działająca od paru dni na stronach resortu finansów usługa Sprawdzenie statusu podmiotu w VAT.

Natychmiastowa weryfikacja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z usługi Sprawdzenie statusu podmiotu w VAT skorzystamy poprzez Portal Podatkowy, dostępny na stronie Ministerstwa Finansów pod adresem pfr.mf.gov.pl. Portal sprawnie działa również na urządzeniach mobilnych, dzięki czemu przedsiębiorca uzyska szybko informację o kontrahencie używając swojego smartfona czy tableta. Uzyskaną odpowiedź można poprzez usługę wydrukować. Wystarczy wpisać NIP przedsiębiorcy, którego status sprawdzamy. Odpowiedzi mogą być trzy:

  • podmiot o podanym identyfikatorze podatkowym NIP jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  • podmiot o podanym identyfikatorze podatkowym NIP jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony,
  • podmiot o podanym identyfikatorze podatkowym NIP nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT.

Polecamy produkt: Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Jeśli wcześniej nie współpracowaliśmy z kontrahentem i nie znamy jego podstawowych danych, numer identyfikacji podatkowej takiego kontrahenta znajdziemy w rejestrze CEIDG na stronie prod.ceidg.gov.pl.

Odwrotne obciążenie VAT od 1 lipca 2015 r. – wyjaśnienia MF

A jeśli mamy do czynienia z kontrahentem zagranicznym? Izba Skarbowa w Poznaniu na wniosek zainteresowanego polskiego podatnika VAT, który chce sprawdzić status VAT-owca z innego kraju UE, potwierdzi zidentyfikowanie zagranicznego kontrahenta na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (art. 97 ust 17 ustawy o VAT). Zainteresowany musi mieć interes prawny w uzyskaniu potwierdzenia, co w praktyce oznacza, że potrzebuje tej informacji, aby zastosować zerową stawkę VAT-u.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Kto skorzysta z wyszukiwarki?

Na wprowadzeniu rozwiązania pozwalającego sprawdzić mobilnie status kontrahenta w VAT skorzystają przede wszystkim VAT-owcy stosujący tzw. odwrotne obciążenie. W ich przypadku znajomość takiego statusu pozwala określić, który podmiot jest zobowiązany do zapłaty VAT-u. Odwrotne obciążenie to zapłata podatku przez nabywcę, który przy zakupie rozlicza zarówno VAT naliczony, jak i VAT należny. Taki mechanizm jest stosowany przy handlu m.in. stalą i miedzią, a od 1 lipca br. także przy handlu m.in. aluminium, złotem, metalami szlachetnymi platerowanymi srebrem, części biżuterii czy też – od obrotu ponad 20.000 zł – telefonami komórkowymi, tabletami i laptopami.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA