REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT od paliwa i samochodów – zmiany od 1 lipca 2015 r.

Odliczenie VAT od paliwa i samochodów – zmiany od 1 lipca 2015 r.
Odliczenie VAT od paliwa i samochodów – zmiany od 1 lipca 2015 r.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli jesteś podatnikiem VAT i użytkujesz w swojej firmie samochody osobowe zarówno do celów firmowych, jak i prywatnych od 1 lipca 2015 r. możesz odliczyć połowę VAT od zakupionego do tych samochodów paliwa.

Zatem również paliwo jest już w zakresie VAT rozliczane tak jak inne wydatki eksploatacyjne związane z użytkowaniem samochodów. Chodzi tu dokładniej o samochody osobowe i inne pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (bo te o większej masie z założenia pozwalają na odliczenie całego VAT bez poniżej opisanych ograniczeń).

REKLAMA

Autopromocja

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Używasz samochodu tylko do działalności gospodarczej – możesz odliczyć 100% VAT naliczonego

W sytuacji, gdy samochód firmowy jest używany tylko do celów związanych z działalnością gospodarczą, a przedsiębiorca (podatnik VAT) stosuje procedury, które wykluczają używanie samochodów do celów innych niż działalność gospodarcza – to przedsiębiorca ten ma prawo do odliczenia 100% VAT od wydatków związanych z nabyciem i eksploatacją tego samochodu. Także od wydatków na paliwo do tego samochodu – bez względu na to czy jest to benzyna, olej napędowy lub gaz.

O jakie procedury tu chodzi? Na podstawie interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych można wskazać, że chodzi w szczególności o:

- umowy z pracownikami, regulaminy zawierające postanowienia zakazujące prywatnego użytku samochodów służbowych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- monitorowanie ilości zużywanego paliwa, np. w formie kart paliwowych,

- prowadzenie ewidencji przebiegu samochodów.

Zgodnie z przepisami VAT są też pojazdy, których sama konstrukcja wyklucza używanie ich do celów prywatnych. Są to w szczególności tzw. pojazdy specjalne (np. pojazdy pogrzebowe, podnośniki, koparki, bankowozy, podnośniki, czy żurawie samochodowe). Są to także pojazdy z jednym rzędem siedzeń, oddzielonym od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą (wielozadaniowe, vany) czy te  z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków. W przypadku takich pojazdów również można bez limitu odliczać VAT zawarty w cenie paliw i innych wydatków eksploatacyjnych.

Wskazane w dalszej części niniejszego artykułu ograniczenia w odliczaniu VAT nie dotyczą również samochodów konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, co zostało potwierdzone dokumentami wydanymi na podstawie przepisów o ruchu drogowym.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Używasz samochodu do działalności gospodarczej ale także do celów prywatnych – możesz odliczyć tylko 50% VAT naliczonego

Przed 1 lipca 2015 r. nie można było odliczyć w ogóle VAT zawartego w cenie paliwa do samochodu osobowego, który był używany nie tylko do działalności gospodarczej ale także do celów prywatnych. Mowa tu m.in. o autach służbowych, które są udostępniane pracownikom także po godzinach pracy, a także o samochodach, którymi poruszają się właściciele firm, podejmując działania związane z działalnością gospodarczą ale także wykorzystując je w celach prywatnych. Dlatego określa się takie użytkowanie samochodu jako „mieszane” - prywatno-firmowe.

Całkowity  zakaz  odliczania  VAT  od nabywanych paliw dotyczył do końca czerwca 2015 r.:

a) samochodów osobowych;

b) pojazdów samochodowych innych niż samochody osobowe, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:

1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 425 kg,

2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 493 kg,

3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 500 kg.

Zatem przed 1 lipca 2015 r. można było odliczyć 50% VAT od takich samochodów i wydatków na ich eksploatację – ale nie dotyczyło to VAT naliczonego w cenie paliw.

1 lipca 2015 r.  wygasł zakaz odliczania VAT od paliwa (razem z art. 12 ustawy z 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. z 2014 r., poz. 312).

I dlatego też od 1 lipca 2015 r. podatek VAT z tytułu nabycia paliwa wykorzystywanego do napędu wyżej wskazanych pojazdów samochodowych (w tym samochodów osobowych), wykorzystywanych do celów „mieszanych" - może być odliczany w 50%.

Jeżeli paliwo zostanie faktycznie nabyte przed 1 lipca 2015 r. a faktura zostanie wystawiona już w lipcu, to niestety nie będzie można odliczyć VAT – decyduje bowiem data tankowania.

Biuletyn VAT


REKLAMA

Jak wyjaśniło Ministerstwo Finansów: Prawo do odliczenia należy oceniać co do zasady w świetle przepisów obowiązujących na moment powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy paliwa. Jeżeli zatem zakup paliwa dokonany został do 30 czerwca 2015 r. to bez względu na fakt, że faktura została wystawiona np. 4 lipca 2015 r. prawo do odliczenia podatku w omawianym przypadku nie będzie przysługiwało. Obowiązek podatkowy u sprzedawcy z tytułu opisanej czynności powstał bowiem przed 1 lipca 2015 r., zatem prawo do odliczenia należy również oceniać według stanu prawnego obowiązującego przed 1 lipca 2015 r. Moment wystawienia faktury nie ma znaczenia dla ustalenia prawa do odliczenia, otrzymanie faktury ma jedynie znaczenie dla momentu zrealizowania prawa do odliczenia.

Ministerstwo Finansów ostrzegło również podatników, że  (tak jak w przypadku innych wydatków związanych z pojazdami samochodowymi) warunkiem odliczenia VAT od nabycia paliwa jest zgodność tego zakupu ze stanem rzeczywistym, tzn. zasadniczo ilość zakupionego paliwa powinna znaleźć swoje odzwierciedlenie w przebiegu pojazdu „firmowego".

Można mieć pewność, że tę kwestię organy podatkowe i skarbowe będą wnikliwie sprawdzać podczas kontroli u podatników.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA