REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT od paliwa i samochodów – zmiany od 1 lipca 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odliczenie VAT od paliwa i samochodów – zmiany od 1 lipca 2015 r.
Odliczenie VAT od paliwa i samochodów – zmiany od 1 lipca 2015 r.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli jesteś podatnikiem VAT i użytkujesz w swojej firmie samochody osobowe zarówno do celów firmowych, jak i prywatnych od 1 lipca 2015 r. możesz odliczyć połowę VAT od zakupionego do tych samochodów paliwa.

Zatem również paliwo jest już w zakresie VAT rozliczane tak jak inne wydatki eksploatacyjne związane z użytkowaniem samochodów. Chodzi tu dokładniej o samochody osobowe i inne pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (bo te o większej masie z założenia pozwalają na odliczenie całego VAT bez poniżej opisanych ograniczeń).

REKLAMA

REKLAMA

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Używasz samochodu tylko do działalności gospodarczej – możesz odliczyć 100% VAT naliczonego

W sytuacji, gdy samochód firmowy jest używany tylko do celów związanych z działalnością gospodarczą, a przedsiębiorca (podatnik VAT) stosuje procedury, które wykluczają używanie samochodów do celów innych niż działalność gospodarcza – to przedsiębiorca ten ma prawo do odliczenia 100% VAT od wydatków związanych z nabyciem i eksploatacją tego samochodu. Także od wydatków na paliwo do tego samochodu – bez względu na to czy jest to benzyna, olej napędowy lub gaz.

O jakie procedury tu chodzi? Na podstawie interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych można wskazać, że chodzi w szczególności o:

REKLAMA

- umowy z pracownikami, regulaminy zawierające postanowienia zakazujące prywatnego użytku samochodów służbowych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- monitorowanie ilości zużywanego paliwa, np. w formie kart paliwowych,

- prowadzenie ewidencji przebiegu samochodów.

Zgodnie z przepisami VAT są też pojazdy, których sama konstrukcja wyklucza używanie ich do celów prywatnych. Są to w szczególności tzw. pojazdy specjalne (np. pojazdy pogrzebowe, podnośniki, koparki, bankowozy, podnośniki, czy żurawie samochodowe). Są to także pojazdy z jednym rzędem siedzeń, oddzielonym od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą (wielozadaniowe, vany) czy te  z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków. W przypadku takich pojazdów również można bez limitu odliczać VAT zawarty w cenie paliw i innych wydatków eksploatacyjnych.

Wskazane w dalszej części niniejszego artykułu ograniczenia w odliczaniu VAT nie dotyczą również samochodów konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, co zostało potwierdzone dokumentami wydanymi na podstawie przepisów o ruchu drogowym.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Używasz samochodu do działalności gospodarczej ale także do celów prywatnych – możesz odliczyć tylko 50% VAT naliczonego

Przed 1 lipca 2015 r. nie można było odliczyć w ogóle VAT zawartego w cenie paliwa do samochodu osobowego, który był używany nie tylko do działalności gospodarczej ale także do celów prywatnych. Mowa tu m.in. o autach służbowych, które są udostępniane pracownikom także po godzinach pracy, a także o samochodach, którymi poruszają się właściciele firm, podejmując działania związane z działalnością gospodarczą ale także wykorzystując je w celach prywatnych. Dlatego określa się takie użytkowanie samochodu jako „mieszane” - prywatno-firmowe.

Całkowity  zakaz  odliczania  VAT  od nabywanych paliw dotyczył do końca czerwca 2015 r.:

a) samochodów osobowych;

b) pojazdów samochodowych innych niż samochody osobowe, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:

1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 425 kg,

2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 493 kg,

3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 500 kg.

Zatem przed 1 lipca 2015 r. można było odliczyć 50% VAT od takich samochodów i wydatków na ich eksploatację – ale nie dotyczyło to VAT naliczonego w cenie paliw.

1 lipca 2015 r.  wygasł zakaz odliczania VAT od paliwa (razem z art. 12 ustawy z 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. z 2014 r., poz. 312).

I dlatego też od 1 lipca 2015 r. podatek VAT z tytułu nabycia paliwa wykorzystywanego do napędu wyżej wskazanych pojazdów samochodowych (w tym samochodów osobowych), wykorzystywanych do celów „mieszanych" - może być odliczany w 50%.

Jeżeli paliwo zostanie faktycznie nabyte przed 1 lipca 2015 r. a faktura zostanie wystawiona już w lipcu, to niestety nie będzie można odliczyć VAT – decyduje bowiem data tankowania.

Biuletyn VAT


Jak wyjaśniło Ministerstwo Finansów: Prawo do odliczenia należy oceniać co do zasady w świetle przepisów obowiązujących na moment powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy paliwa. Jeżeli zatem zakup paliwa dokonany został do 30 czerwca 2015 r. to bez względu na fakt, że faktura została wystawiona np. 4 lipca 2015 r. prawo do odliczenia podatku w omawianym przypadku nie będzie przysługiwało. Obowiązek podatkowy u sprzedawcy z tytułu opisanej czynności powstał bowiem przed 1 lipca 2015 r., zatem prawo do odliczenia należy również oceniać według stanu prawnego obowiązującego przed 1 lipca 2015 r. Moment wystawienia faktury nie ma znaczenia dla ustalenia prawa do odliczenia, otrzymanie faktury ma jedynie znaczenie dla momentu zrealizowania prawa do odliczenia.

Ministerstwo Finansów ostrzegło również podatników, że  (tak jak w przypadku innych wydatków związanych z pojazdami samochodowymi) warunkiem odliczenia VAT od nabycia paliwa jest zgodność tego zakupu ze stanem rzeczywistym, tzn. zasadniczo ilość zakupionego paliwa powinna znaleźć swoje odzwierciedlenie w przebiegu pojazdu „firmowego".

Można mieć pewność, że tę kwestię organy podatkowe i skarbowe będą wnikliwie sprawdzać podczas kontroli u podatników.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA