REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK_VAT, deklaracje elektroniczne, KAS – zmiany istotne dla małych i średnich przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bogdan Zatorski
Bogdan Zatorski
Ekspert SAGE
JPK_VAT, deklaracje elektroniczne, KAS – zmiany istotne dla małych i średnich przedsiębiorców /shutterstock.com
JPK_VAT, deklaracje elektroniczne, KAS – zmiany istotne dla małych i średnich przedsiębiorców /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Dla małych i średnich przedsiębiorstw rok 2017 będzie pełen wyzwań związanych z nowymi przepisami podatkowymi. Comiesięczny obowiązek przesyłania jednolitego pliku kontrolnego (JPK_VAT), obowiązkowe deklaracje elektroniczne, powołanie do życia Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), to tylko niektóre ze zmian.

Od 1 stycznia 2017 r. małe i średnie przedsiębiorstwa zostały objęte obowiązkiem przekazywania informacji o ewidencji VAT poprzez jednolity plik kontrolny (JPK). Zmiany, które w połowie 2016 roku musiały wprowadzić duże przedsiębiorstwa, obejmą teraz znaczną grupę podatników z sektora MSP – około 140 tysięcy firm. Dla przedsiębiorców oznacza to konieczność dostosowania oprogramowania finansowo-księgowego do wymogów ustawy.

REKLAMA

JPK, czyli nowy obowiązek

Zmiany oznaczają, że przedsiębiorcy będą musieli przesyłać co miesiąc ewidencję VAT w postaci JPK wraz z deklaracją VAT, a więc do 25 dnia miesiąca po okresie rozliczeniowym, bez względu na to, czy rozliczają się kwartalnie czy miesięcznie. Aby móc działać zgodnie z prawem, przedsiębiorcy (oraz obsługujące je biura rachunkowe) muszą sprawdzić, czy użytkowane przez nich rozwiązania informatyczne mogą wygenerować strukturę JPK_VAT, a jeśli nie, są zmuszeni dostosować swoje systemy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce małe i średnie firmy zostają objęte wdrażanym przez administrację systemem e-kontroli skarbowych. Dzięki JPK urzędy będą mogły znacznie łatwiej i szybciej wychwytywać nieprawidłowości w rozliczeniach VAT również między kontrahentami, co pozwoli trafniej typować firmy do kontroli – zwraca uwagę Bogdan Zatorski, ekspert konsultingu biznesowego w polskim oddziale Sage.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017

Warto podkreślić, że wraz z wprowadzanymi nowościami zaostrzone zostały kary za wykroczenia i przestępstwa podatkowe. Niedopełnienie obowiązku, a więc niewysłanie JPK, spóźnienie czy błędy w pliku, są podstawą do nakładania kar na podatników. Tym bardziej warto już na początku roku zadbać o sprawny system finansowo-księgowy, który pomoże wyeliminować błędy w przygotowywaniu i generowaniu JPK. Za niewysłanie danych w formacie JPK grozi kara w wysokości 2,8 tys. zł. Osoba, która nie złoży w terminie informacji, podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych. Stawki są ustalane indywidualnie przez sąd – w 2017 roku maksymalnie taka kara może wynieść nawet ponad 3 miliony złotych. 

Ewolucja przepisów wyraźnie poszerza możliwości organów skarbowych do operowania sankcjami. Fiskus zacieśnia kontrolę operacji finansowych wszystkich podatników, a jednocześnie ma coraz większe uprawnienia do karania nawet za drobne błędy. W obliczu konieczności łatania luki podatkowej rodzi to wiele obaw, czy fiskus nie będzie zanadto skory do nakładania mandatów za zwykłe pomyłki czy drobne nieprawidłowości, które zdarzają się prawie każdej firmie – dodaje Bogdan Zatorski.

Liczne i szybkie zmiany dają mało czasu na przygotowanie

Ustawa z 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 2024) wprowadza od 1 stycznia 2017 roku szereg zmian. W przepisach pojawia się m.in. rozszerzenie odpowiedzialności za błędy w rozliczeniach VAT, zmiana zasad odliczania podatku i terminów uzyskania jego zwrotu, modyfikacje w rejestracji oraz wykreśleniach z ewidencji podatników VAT czy też inne metody rozliczeń nabycia elektroniki i usług budowlanych.

Ustawa nakłada na przedsiębiorców także kolejny nowy obowiązek, który jest związany z elementem strategii rządu w zakresie cyfryzacji obiegu dokumentów między przedsiębiorcami a administracją podatkową. Chodzi o deklaracje VAT, które od stycznia 2017 r. mają być składane w formie elektronicznej przez zdecydowaną większość podatników pod groźbą sankcji administracyjnych w przypadku niedochowania formy, spóźnienia czy niewysłania e-deklaracji. Niedochowanie formy elektronicznej grozi karą jak za wykroczenie skarbowe, czyli od 200 do 40 tys. zł grzywny.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz


Nowy przepis może uderzyć w firmy, które przeoczyły zmianę w przepisach. Ustawodawca dał bardzo mało czasu na przygotowanie się do nowych warunków, tym bardziej, że zostały one uchwalone w trudnym dla przedsiębiorców ostatnim miesiącu roku. W praktyce zmiany dotyczą ponad stu tysięcy podmiotów gospodarczych. W tej skali adaptacja do nowych przepisów jest wyzwaniem nie tylko dla księgowych i właścicieli firm, ale także dla dostawców oprogramowania wspomagającego zarządzanie – wyjaśnia Bogdan Zatorski.

KAS – nowa instytucja skarbowo-podatkowa

W nowym roku rewolucja dotknie także administrację skarbową, podatkową i celną. Od 1 marca 2017 roku te trzy osobne obecnie obszary zostaną połączone w jedną Krajową Administrację Skarbową. Zadania KAS będą obejmowały realizację dochodów z podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych, należności celnych, a także prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie przepisów podatkowych i celnych. Przede wszystkim KAS ma chronić interesy Skarbu Państwa i obejmować ochroną obszar celny Unii Europejskiej. Jednocześnie zostanie utworzone centralne repozytorium danych podatkowych, jako główne narzędzie wspierające działalność KAS.

W praktyce urzędy skarbowe docelowo uzyskają dostęp do jednolitej bazy danych na temat wszystkich podatników. Będzie ona zasilana m.in. danymi pochodzącymi z JPK i innych elektronicznych dokumentów (m.in. e-deklaracji VAT). Zgromadzenie w centralnej bazie danych wszystkich podatników powinno pozwolić uszczelnić system podatkowy i znacznie zwiększyć efektywność działań organów skarbowych. Urzędnikom łatwiej będzie typować firmy do kontroli, a system ma pomóc ścigać przestępców wyłudzających VAT. Przy okazji wprowadzenia KAS zmienia się także tryb przeprowadzania kontroli skarbowych. Będą one mogły być prowadzone niezwłocznie po powiadomieniu o tym przedsiębiorcy w każdym miejscu, w którym przechowywane są dokumenty podatnika. KAS i jego funkcjonariusze zyskają uprawnienia, których dotąd nie miały obecnie działające organy.

Zapowiedzi dalszych rewolucji

Ministerstwo Finansów w 2017 roku planuje uruchomienie kolejnych narzędzi do walki z przestępczością podatkową. Wśród nich znajdzie się Centralny Rejestr Faktur, który umożliwi niemal na bieżąco wychwytywanie nieprawidłowości i prób wyłudzenia podatku VAT. Według zapowiedzi, w 2018 roku ma powstać także centralny rejestr e-paragonów, który ma uszczelnić lukę podatkową wynikającą z oszustw w sprzedaży detalicznej. Docelowo paragony elektroniczne mają całkowicie zastąpić papierowe wydruki. W najbliższych miesiącach powinniśmy znać założenia i projekty zmian w przepisach. Obyśmy tylko w kolejnym roku nie byli zbyt często zaskakiwani rewolucyjnymi pomysłami, a gdy już się takie pojawią, niech ustawodawca daje przedsiębiorcom nieco więcej czasu na przygotowanie się do zmian.

Źródło: Sage

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA