REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Organy i podatnicy gotowi na kontrolę JPK?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Organy i podatnicy gotowi na kontrolę JPK?
Organy i podatnicy gotowi na kontrolę JPK?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z odpowiedzi Ministra Rozwoju i Finansów na interpelację poselską z dnia 5 grudnia 2016 r., w trakcie pierwszych 4 miesięcy od wprowadzenia JPK organy wystąpiły o przedstawienie danych w tym formacie tylko w 13 postępowaniach i 3 kontrolach. To niewiele, niemniej warto zwrócić uwagę, że w żadnym z postępowań żądane dane nie zostały przekazane przez podatników w formie JPK. Wydaje się, że podatnicy nie są jeszcze gotowi na stosowanie tej nowej formy raportowania danych podatkowych.

Na taką sytuację składa się kilka czynników. Istotnym utrudnieniem był krótki okres na dostosowanie się do regulacji JPK. Finalne schemy JPK zostały opublikowane dopiero w marcu, więc podatnicy mieli na to niecałe 4 miesiące. W międzyczasie okazało się, że pliki JPK_VAT będzie trzeba przesyłać obligatoryjnie począwszy od rozliczenia za lipiec 2016 r. Duzi podatnicy skoncentrowali siły na dostosowaniu systemów do składania comiesięcznych raportów JPK_VAT kosztem przygotowania pozostałych schem.

REKLAMA

REKLAMA

Ponadto, struktury JPK znacząco odbiegają od standardu opracowanego wcześniej przez OECD (tzw. SAF-T). Dostawcy systemów ERP nie mogli więc w tym zakresie skorzystać z gotowych rozwiązań stosowanych z powodzeniem w innych krajach, lecz musieli opracować nowe funkcjonalności obejmujące specyfikę polskich plików JPK.

REKLAMA

Wątpliwości interpretacyjne

Niewielka ilość żądań przygotowania danych w formacie JPK może być przejawem świadomości Ministerstwa Finansów występowania problemów interpretacyjnych.  Podstawowym źródłem wykładni zapisów schem są publikowane przez Ministerstwo odpowiedzi na pytania podatników. Trudno jednak uznać je za wiążące źródło prawa. Co więcej, analizując kolejne partie odpowiedzi, można zauważyć, że podejście Ministerstwa do niektórych kwestii ewoluuje. Częstokroć z korzyścią dla podatników, ale każda taka zmiana oznacza konieczność odpowiedniej modyfikacji procedury generowania plików JPK.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładu zamieszania interpretacyjnego dostarcza historia struktury dla faktur JPK_FA. Od momentu jej opublikowania Ministerstwo Finansów twierdziło, że trzeba objąć nią faktury sprzedażowe i zakupowe. Podatnicy stanęli przed poważnym problemem, jak spełnić wymagania dotyczące raportowania w pliku JPK_FA każdej pozycji pojedynczej z faktur zakupowych. Dopiero w sierpniu Ministerstwo wycofało się z wymogu ujmowania ich w JPK_FA, pozostając jedynie przy fakturach sprzedażowych. Problem został rozwiązany, ale niepewność prawa pozostała.

Przydatność z perspektywy podatków

Warto zauważyć, że tylko schemy JPK_VAT i JPK_FA zawierają dane stricte podatkowe. Struktura dla ksiąg rachunkowych JPK_KR nie nadaje się do bezpośredniego wykorzystania w weryfikacji rozliczeń CIT. Przekazywane w niej dane mają charakter typowo rachunkowy. Nie przewidują w szczególności wyodrębnienia kosztów oraz przychodów podatkowych i niepodatkowych czy momentu ujęcia ich w kalkulacji CIT.

Przydatność w postępowaniu lub kontroli struktury JPK_WB dla wyciągów bankowych również wydaje się być ograniczona. Jeżeli podatnik ma wdrożony system tzw. jednoznacznej weryfikacji płatności z fakturą, to na podstawie JPK_WB rzeczywiście można będzie zweryfikować, czy i w jakiej części zostały opłacone poszczególne faktury. Sytuacja taka nie jest jednak regułą. Samo przygotowanie tej struktury także może sprawiać problemy. Zazwyczaj głównym źródłem informacji jest wyciąg bankowy w ujednoliconym formacie MT940. Wykazuje on jednak pewne braki w określeniu stron transakcji i tytułu płatności. W efekcie, odpowiadając na zapotrzebowanie swoich klientów, banki zaczynają odpłatnie świadczyć usługę przygotowania plików JPK_WB.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017


Pomocnicze znaczenie dla kontroli podatków ma także schema magazynowa JPK_MAG. Zawiera ona dane dotyczące wewnętrznych i zewnętrznych ruchów magazynowych. W praktyce pojawiają się duże wątpliwości, jak klasyfikować ruchy magazynowe do jednej z 4 kategorii dokumentów składających się na JPK_MAG: PZ, WZ, RW i MM. Dodatkowo, nie ma nawet pewności, którzy podatnicy mogą otrzymać żądanie przygotowania pliku JPK_MAG, szczególnie w kontekście przedsiębiorstw niekorzystających z modułu magazynowego w ramach systemu ERP. Odpowiadając na pytania podatników, dotychczas Ministerstwo Finansów chyba najrzadziej odnosiło się do plików JPK_MAG.

Narzędzia analityczne w budowie

Jak przyznaje Ministerstwo Finansów, trwają jeszcze prace nad opracowaniem narzędzia umożliwiającego zautomatyzowaną analizę danych uzyskiwanych w formie JPK. Priorytetowo potraktowano budowę narzędzi do automatycznej analizy i weryfikacji danych zawartych w systemie teleinformatycznym Repozytorium JPK z danymi z deklaracji VAT-7/7K/7D i VAT-UE oraz informacjami o podmiotach stanowiących potencjalne zagrożenie dla systemu podatkowego. Narzędzie to ma zostać dostarczone 8 lutego 2017 r.

Pierwsze z pozostałych narzędzi analitycznych, służących do weryfikacji dodatkowych schem JPK, ma być dostarczone do dnia 30 kwietnia 2017 r. Prace nad pierwszą wersją Centralnego Rejestru Faktur mają zostać zakończone z końcem czerwca 2017 r., a dalsza rozbudowa narzędzi będzie następowała etapowo do końca sierpnia 2018 r.

Oznacza to, że pełnej gotowości do analizy plików JPK można się spodziewać dopiero 2 lata po wprowadzeniu obowiązku raportowania danych w tej formie przez podatników. Niemniej, jeśli harmonogram przedstawiony przez Ministerstwo Finansów zostanie spełniony, już w 2017 r. skala wykorzystania JPK w kontrolach i postępowaniach podatkowych powinna w sposób istotny wzrosnąć i utrzymać tendencję wzrostową w kolejnych latach. Podobną tendencję można było zaobserwować po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, kiedy to po kilkunastu miesiącach obowiązywania nowych regulacji podatkowych znacznie zwiększyła się częstotliwość kontroli rozliczeń VAT za poszczególne okresy przypadające od maja 2004 roku. 

Autor:

Tomasz Stankiewicz

Starszy Menedżer

Tax Management Consulting

Deloitte Doradztwo Podatkowe

Tomasz Stankiewicz, Starszy Menedżer, Tax Management Consulting, Deloitte Doradztwo Podatkowe
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
6 głównych etapów wdrażania w firmie rewolucji fakturowej, która rozpocznie się w lutym 2026 r. [KSeF 2026]

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy (bez wyjątku) podatnicy VAT, w tym zwolnieni z tego podatku, będą musieli być przygotowani do otrzymywania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Od tego dnia więksi podatnicy (a od 1 kwietnia 2026 r. pozostali) muszą też wystawiać faktury w KSeF. Jak przygotować się do tych nowych zasad fakturowania? Prof. dr hab. Witold Modzelewski wskazuje 6 najważniejszych najważniejszych punktów (etapów) wdrażania w firmie tej rewolucji fakturowej.

Limit 10 tys. złotych w KSeF. Ratunek czy pułapka dla najmniejszych przedsiębiorców?

Od 1 kwietnia 2026 roku w życie wejdzie obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF), który obejmie także najmniejsze firmy. Mikroprzedsiębiorcy o obrotach poniżej 10 tys. zł miesięcznie dostali czas do końca roku, jednak – jak alarmują posłowie i sami przedsiębiorcy – tak niski limit może okazać się pułapką zamiast realnej pomocy. Jest spór o wysokość progu!

Odpowiedzialność za niezapłacone podatki i składki ZUS – kto ponosi konsekwencje? Księgowa, zarząd spółki, czy sam podatnik?

Należności publicznoprawne, takie jak podatki czy składki na ZUS, obciążają przede wszystkim samego podatnika. Jednak prawo przewiduje, że w określonych sytuacjach odpowiedzialność za zaległości może spocząć także na innych osobach związanych z podatnikiem. Poniżej omawiamy, kto i w jakim zakresie odpowiada za niezapłacone zobowiązania podatkowe i składkowe – od członków zarządu spółek kapitałowych, przez biura rachunkowe, aż po zwykłych pracowników – oraz jakie zmiany w przepisach zaszły w tym obszarze w ostatnim czasie.

Ulga dla młodych w PIT jest wykorzystywana przez oszustów. Studenci i uczniowie wciągani w podatkowe szwindle

Coraz częściej osoby poniżej 26. roku życia, korzystające z ulgi podatkowej i zwolnień ze składek ZUS, stają się łatwym celem dla nieuczciwych firm. W zamian za szybki zarobek młodzi podpisują fikcyjne rachunki, narażając się na konsekwencje finansowe i karne. Monika Piątkowska – doradczyni podatkowa fillup.pl ostrzega: z pozoru niewinna „przysługa” może rzutować na całą przyszłą karierę zawodową.

REKLAMA

SENT: zmiany od 2026 roku. Nowe grupy towarów objęte monitorowaniem

W dniu 17 marca 2026 r. (po 6 miesiącach od publikacji w Dzienniku Ustaw) wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki z 10 września 2025 r., wprowadzające katalog nowych grup towarów (odzież i obuwie), których przewóz będzie monitorowany w systemie SENT. Ministerstwo Finansów informuje, że zgłaszanie przewozu odzieży i obuwia wymaga rejestracji firmy albo aktualizacji danych podmiotu gospodarczego na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

Ile czasu na wysłanie faktury do KSeF? To zależy od trybu

Przedsiębiorcy często zastanawiają się, ile mają czasu na przesłanie faktury do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Termin zależy od trybu wystawiania faktury – online, offline24, offline lub awaryjnego. Wyjaśniamy, kiedy faktura uzyskuje ważność i jakie są konkretne terminy wysyłki zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów.

Jak uniknąć podatku od darowizn? Musisz wypełnić ten jeden druk w odpowiednim czasie

Otrzymujesz darowiznę od rodziców, zapis w testamencie albo dziedziczysz dom po bliskiej osobie? Wiele osób nie wie, że aby uniknąć podatku, trzeba wypełnić odpowiedni formularz – SD-Z2. Wyjaśniamy, kiedy i w jakich sytuacjach trzeba go złożyć, aby nie narazić się na dodatkowe koszty.

"Cyfrowy Księgowy 2.0" – konferencja SKwP o tym, jak cyfryzacja zmienia rachunkowość i podatki

Konferencja "Cyfrowy Księgowy 2.0" to wyjątkowa okazja, by zgłębić wpływ najnowszych technologii na przyszłość księgowości. Wydarzenie ma nie tylko dostarczyć praktycznej wiedzy, lecz także zainspirować do pełnego wykorzystania potencjału cyfrowej transformacji.

REKLAMA

System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA