REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Organy i podatnicy gotowi na kontrolę JPK?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Organy i podatnicy gotowi na kontrolę JPK?
Organy i podatnicy gotowi na kontrolę JPK?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z odpowiedzi Ministra Rozwoju i Finansów na interpelację poselską z dnia 5 grudnia 2016 r., w trakcie pierwszych 4 miesięcy od wprowadzenia JPK organy wystąpiły o przedstawienie danych w tym formacie tylko w 13 postępowaniach i 3 kontrolach. To niewiele, niemniej warto zwrócić uwagę, że w żadnym z postępowań żądane dane nie zostały przekazane przez podatników w formie JPK. Wydaje się, że podatnicy nie są jeszcze gotowi na stosowanie tej nowej formy raportowania danych podatkowych.

Na taką sytuację składa się kilka czynników. Istotnym utrudnieniem był krótki okres na dostosowanie się do regulacji JPK. Finalne schemy JPK zostały opublikowane dopiero w marcu, więc podatnicy mieli na to niecałe 4 miesiące. W międzyczasie okazało się, że pliki JPK_VAT będzie trzeba przesyłać obligatoryjnie począwszy od rozliczenia za lipiec 2016 r. Duzi podatnicy skoncentrowali siły na dostosowaniu systemów do składania comiesięcznych raportów JPK_VAT kosztem przygotowania pozostałych schem.

REKLAMA

Ponadto, struktury JPK znacząco odbiegają od standardu opracowanego wcześniej przez OECD (tzw. SAF-T). Dostawcy systemów ERP nie mogli więc w tym zakresie skorzystać z gotowych rozwiązań stosowanych z powodzeniem w innych krajach, lecz musieli opracować nowe funkcjonalności obejmujące specyfikę polskich plików JPK.

Wątpliwości interpretacyjne

Niewielka ilość żądań przygotowania danych w formacie JPK może być przejawem świadomości Ministerstwa Finansów występowania problemów interpretacyjnych.  Podstawowym źródłem wykładni zapisów schem są publikowane przez Ministerstwo odpowiedzi na pytania podatników. Trudno jednak uznać je za wiążące źródło prawa. Co więcej, analizując kolejne partie odpowiedzi, można zauważyć, że podejście Ministerstwa do niektórych kwestii ewoluuje. Częstokroć z korzyścią dla podatników, ale każda taka zmiana oznacza konieczność odpowiedniej modyfikacji procedury generowania plików JPK.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładu zamieszania interpretacyjnego dostarcza historia struktury dla faktur JPK_FA. Od momentu jej opublikowania Ministerstwo Finansów twierdziło, że trzeba objąć nią faktury sprzedażowe i zakupowe. Podatnicy stanęli przed poważnym problemem, jak spełnić wymagania dotyczące raportowania w pliku JPK_FA każdej pozycji pojedynczej z faktur zakupowych. Dopiero w sierpniu Ministerstwo wycofało się z wymogu ujmowania ich w JPK_FA, pozostając jedynie przy fakturach sprzedażowych. Problem został rozwiązany, ale niepewność prawa pozostała.

Przydatność z perspektywy podatków

Warto zauważyć, że tylko schemy JPK_VAT i JPK_FA zawierają dane stricte podatkowe. Struktura dla ksiąg rachunkowych JPK_KR nie nadaje się do bezpośredniego wykorzystania w weryfikacji rozliczeń CIT. Przekazywane w niej dane mają charakter typowo rachunkowy. Nie przewidują w szczególności wyodrębnienia kosztów oraz przychodów podatkowych i niepodatkowych czy momentu ujęcia ich w kalkulacji CIT.

Przydatność w postępowaniu lub kontroli struktury JPK_WB dla wyciągów bankowych również wydaje się być ograniczona. Jeżeli podatnik ma wdrożony system tzw. jednoznacznej weryfikacji płatności z fakturą, to na podstawie JPK_WB rzeczywiście można będzie zweryfikować, czy i w jakiej części zostały opłacone poszczególne faktury. Sytuacja taka nie jest jednak regułą. Samo przygotowanie tej struktury także może sprawiać problemy. Zazwyczaj głównym źródłem informacji jest wyciąg bankowy w ujednoliconym formacie MT940. Wykazuje on jednak pewne braki w określeniu stron transakcji i tytułu płatności. W efekcie, odpowiadając na zapotrzebowanie swoich klientów, banki zaczynają odpłatnie świadczyć usługę przygotowania plików JPK_WB.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017


Pomocnicze znaczenie dla kontroli podatków ma także schema magazynowa JPK_MAG. Zawiera ona dane dotyczące wewnętrznych i zewnętrznych ruchów magazynowych. W praktyce pojawiają się duże wątpliwości, jak klasyfikować ruchy magazynowe do jednej z 4 kategorii dokumentów składających się na JPK_MAG: PZ, WZ, RW i MM. Dodatkowo, nie ma nawet pewności, którzy podatnicy mogą otrzymać żądanie przygotowania pliku JPK_MAG, szczególnie w kontekście przedsiębiorstw niekorzystających z modułu magazynowego w ramach systemu ERP. Odpowiadając na pytania podatników, dotychczas Ministerstwo Finansów chyba najrzadziej odnosiło się do plików JPK_MAG.

Narzędzia analityczne w budowie

Jak przyznaje Ministerstwo Finansów, trwają jeszcze prace nad opracowaniem narzędzia umożliwiającego zautomatyzowaną analizę danych uzyskiwanych w formie JPK. Priorytetowo potraktowano budowę narzędzi do automatycznej analizy i weryfikacji danych zawartych w systemie teleinformatycznym Repozytorium JPK z danymi z deklaracji VAT-7/7K/7D i VAT-UE oraz informacjami o podmiotach stanowiących potencjalne zagrożenie dla systemu podatkowego. Narzędzie to ma zostać dostarczone 8 lutego 2017 r.

Pierwsze z pozostałych narzędzi analitycznych, służących do weryfikacji dodatkowych schem JPK, ma być dostarczone do dnia 30 kwietnia 2017 r. Prace nad pierwszą wersją Centralnego Rejestru Faktur mają zostać zakończone z końcem czerwca 2017 r., a dalsza rozbudowa narzędzi będzie następowała etapowo do końca sierpnia 2018 r.

Oznacza to, że pełnej gotowości do analizy plików JPK można się spodziewać dopiero 2 lata po wprowadzeniu obowiązku raportowania danych w tej formie przez podatników. Niemniej, jeśli harmonogram przedstawiony przez Ministerstwo Finansów zostanie spełniony, już w 2017 r. skala wykorzystania JPK w kontrolach i postępowaniach podatkowych powinna w sposób istotny wzrosnąć i utrzymać tendencję wzrostową w kolejnych latach. Podobną tendencję można było zaobserwować po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, kiedy to po kilkunastu miesiącach obowiązywania nowych regulacji podatkowych znacznie zwiększyła się częstotliwość kontroli rozliczeń VAT za poszczególne okresy przypadające od maja 2004 roku. 

Autor:

Tomasz Stankiewicz

Starszy Menedżer

Tax Management Consulting

Deloitte Doradztwo Podatkowe

Tomasz Stankiewicz, Starszy Menedżer, Tax Management Consulting, Deloitte Doradztwo Podatkowe
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA